Video: Skyrim jämförs på PC, Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Laggar rätt fint på PC också.

Inte ett dugg på min dator och jag maxar det utan AA med en Phenom II x2 565 och ett gtx 460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Inte ett dugg på min dator och jag maxar det utan AA med en Phenom II x2 565 och ett gtx 460.

Syftar på videon där samtliga maskiner får FPS drops i fighten med jätten. Då drabbas PC lite mer än båda konsolerna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Laggar rätt fint på PC också.

Inte om det skulle varit på samma inställningar som konsolerna

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Syftar på videon där samtliga maskiner får FPS drops i fighten med jätten. Då drabbas PC lite mer än båda konsolerna.

vet du vf?

Konsolernas spel är inte lika maxat som på pc's....

Hade konsolerna haft äkta full HD med 4XAA samt 16XAF och lika bra view distance som PC har så hade konsolerna alltid laggat oavsett var i spelet dom befinner sig ;D

**Stavning**

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Dock flaskar xbox spelet något enormt då de valt att bara ha en dvd vilket gör att spelet endast är 6gb vilket är extremt lite för ett sånt stort spel.

Sist jag kollade är pc versionen på 5-6 gb.
Sen är det inte så jobbigt och installera 2 skivor på xboxens hdd, precis som många pc-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

vet du vf?

Konsolernas spel är inte lika maxat som på pc's....

Hade konsolerna haft äkta full HD med 4XAA samt 16XAF och lika bra view distance som PC har så hade konsolerna alltid laggat oavsett var i spelet dom befinner sig ;D

**Stavning**

Då borde Robbaz sänka grafiken i spelet tills det flyter lika bra som på konsol för ett rättvis jämförelse.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Då borde Robbaz sänka grafiken i spelet tills det flyter lika bra som på konsol för ett rättvis jämförelse.

Självklart.

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jaha. Men det kan jag hålla med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Sen är det inte så jobbigt och installera 2 skivor på xboxens hdd, precis som många pc-spel.

Det är ju det som är grejen. Både PC och PS3 får hårt komprimerade texturer eftersom spelet är optimerat att få plats på en Xbox DVD. Och nog är det "jbbigare" att installera två skivor än att bara stoppa in en skiva och spela. Åtminstone tycker majoriteten av Xboxspelarna och spelutvecklarna det...

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Vad får du för FPS med det? Undrar då jag själv har ett GTX 460 1GB och hoppas på grafiska under. Finns det utrymme för ini-justeringar för att få det snyggare eller kommer det att lagga då tror du?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Tyckte det såg rätt nice ut först.. men efter ett tag störde man sig som F*N på att det är en console port. När man hoppar, slår och i menyerna känns det helt.. segt.

Spelade till man dödar den första draken sen sket jag i det X)!

Permalänk
Skrivet av lang666:

Tror inte de ville ha / tänkte på den lösning som BF3 har till XBOX, dvs med valbar installation. Finns ju en hel del XBOX360 utan HDD och Bethesda vill nog sälja samma spel till alla.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är ju det som är grejen. Både PC och PS3 får hårt komprimerade texturer eftersom spelet är optimerat att få plats på en Xbox DVD. Och nog är det "jbbigare" att installera två skivor än att bara stoppa in en skiva och spela. Åtminstone tycker majoriteten av Xboxspelarna och spelutvecklarna det...

Det värsta är att nästa Xbox kommer även den ha vanlig DVD sägs det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Det värsta är att nästa Xbox kommer även den ha vanlig DVD sägs det :/

Jag har hört att nästa xbox kommer drivas med raketbränsle, jag lovar!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att när man läser på utländska forum om skyrims grafik tex i usa så säger i princip alla att det är vacker grafik, skitbra grafik etc. Är det inte typiskt svenskt att alltid klaga på allting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Jag har hört att nästa xbox kommer drivas med raketbränsle, jag lovar!

Nejdå, två hamstrar med en inbyggd Gunde röst som ropar "skynda" "skynda" kommer den drivas med. Man kan ju inte hitta på en massa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det märkliga är att när man läser på utländska forum om skyrims grafik tex i usa så säger i princip alla att det är vacker grafik, skitbra grafik etc. Är det inte typiskt svenskt att alltid klaga på allting?

Spot on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Exakt. Men hade xbox inte varit så begränsad så hade chansen för större texturer varit mycket högre. Texturerna nu är i 512x512 vilket är löjligt lågt för att få in allt på en dvd och ha samma version på alla.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

t.ex. i USA... Kan du ge mer exempel än landet Xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Fick ångest när jag såg första bilderna över hur fult spelet verkade, men väl in game så står jag för min åsikt som är att Skyrim är faktiskt snyggare och vackrare än BF3 är (yes jag kommer nog bli hallshuggen av vissa). Men med allt maxat och lite lätta config justeringar så ser det fruktansvärt bra ut och spelet har en atmosfär som man ytterst sällan finner i spel. Dock är detta min personliga åsikt, säkerligen inte många som delar den dock.

Och ja, BF3 har vassare grafik men det måste inte betyda det är snyggare eller vackrare.

Håller med denna snubbe!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kanske beror på att det relativt sett finns mer "entusiaster" i Sverige och dom har högre krav.

Personligen tyckte jag det var mycket fult i början av spelet men när jag spelat vidare har jag snarare märkt att grafikkvalitén är mycket ojämn. Vissa ställen ser riktigt bra ut och andra ställen lider något helt fruktansvärt av låguplösta texturer. Någon annat jag stör mig på är att utvecklarna dessutom valt att spara in på ljudkvalitén i dialoger. Låter som ~96kbit. Tycker det är en oroväckande trend att utvecklarna bryr sig allt mindre om att anpassa spelen till PC-plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Kanske beror på att det relativt sett finns mer "entusiaster" i Sverige och dom har högre krav.

Personligen tyckte jag det var mycket fult i början av spelet men när jag spelat vidare har jag snarare märkt att grafikkvalitén är mycket ojämn. Vissa ställen ser riktigt bra ut och andra ställen lider något helt fruktansvärt av låguplösta texturer. Någon annat jag stör mig på är att utvecklarna dessutom valt att spara in på ljudkvalitén i dialoger. Låter som ~96kbit. Tycker det är en oroväckande trend att utvecklarna bryr sig allt mindre om att anpassa spelen till PC-plattformen.

Det bor 10 miljoner människor i Sverige och 300 miljoner människor i Usa. Usa har betyldigt fler pc entusiaster än lilla Sverige. I Sverige klagas det på allt, det har något med uppfostran att göra? Det är jantelagen som styr i detta landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det bor 10 miljoner människor i Sverige och 300 miljoner människor i Usa. Usa har betyldigt fler pc entusiaster än lilla Sverige. I Sverige klagas det på allt, det har något med uppfostran att göra? Det är jantelagen som styr i detta landet.

Det klagas inte mer i Sverige än något annat land.

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Sexboxen 3sextio hade ju fulast grafik iallafall, ps3 vad sådär nja okej då det är en konsoll- acceptabelt, pc så faktiskt helt okej ut för att inte ha cryengine 2 eller frostbite 2. nån som vet motorn?

Dem har väl döpt den till "Creation Engine" om jag inte hört fel.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

skyrim

Skrivet av matnojje:

Hallå!

Jag kan inte spela skyrim efter som fps är så låg, den ligger på max 25 fps och då är ALLT på LOW
Klarar BF3 på HIGH utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du missade att jag skrev relativt och det tror jag stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Dem har väl döpt den till "Creation Engine" om jag inte hört fel.

Jaha, låter lite halvt som cryengine?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonysony:

Hallå!

Jag kan inte spela skyrim efter som fps är så låg, den ligger på max 25 fps och då är ALLT på LOW
Klarar BF3 på HIGH utan problem

Både Oblivion och Skyrim är extremt CPU-krävande. Speciellt om man ökar alla inställningar som har med distance och göra. Kör själv med ett GTX 580 och det händer att det dippar ner till 25-30 fps ibland när jag kör min CPU i7 860 @ stock. Slänger jag upp CPUn till 4.2GHz så ligger jag på 60fps konstant.

Permalänk

Spelet är ganska dåligt optimerat tycker jag då jag jämför med andra spel som ser bättre ut. Stör mig lite på view distance också, hade önskat få se lite längre bort då landskapet är något fantastiskt att se på.

Annars har jag svårt att bryta mig ifrån den fantastiska värld som kallas Skyrim, riktigt bra spel men jag längtar till patchar/uppdateringar och modifikationer

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyBessi:

Det är konstigt att alla alltid tror att PS3 är starkare än Xbox 360. All utveckling sattes på cell processorn i ps3an och när release närmade sig så använde dom sig av en geforce GPU (7900GTX?) vilket klenar ner systemet enormt. Hade det haft custom GPU som konsoler brukar ha så skulle PS3an kunnat vara så mycket kraftigare. Men på GPU sidan så är xbox 360 mycket effektivare och kommer alltid kunna ha bättre grafik än PS3.

Till att börja med så är grafikkretsen i PS3 inget vanligt Geforce. RSX som den heter, är bara baserad på samma arkitektur som Geforce 7-serien, precis som att Xenos som sitter i Xbox 360 delar arkitektur med R520, aka Radeon X1900. Och tittar vi tillbaka några år till då dessa kort var aktuella så ser vi att 7900GTX presterar likvärdigt som X1900XTX.

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/geforce7900...

Nu är både RSX och Xenos custom made så riktiga tester kan inte göras, men att påstå att 360n skulle vara mycket effektivare pga sin GPU är bland det dummaste jag har hört. Xbox 360 kommer inte ens i närheten av samma "overall power" som PS3, vilket märks i exklusiva titlar. Det finns hittills inget spel på 360 som når upp till samma ribbhöjd som Uncharted 3 och Killzone 3 när det gäller grafik, och tänk då även på att både Uncharted 3 och Killzone 3 körs i 60 FPS, medan 360s ögonsten Gears of War 3 bara körs i 30 FPS, och trots det så ser det inte lika snyggt ut. Så snyggare grafik med dubbla FPS, så vart får du att 360 skulle vara så mycket effektivare i från?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi