High-end dator = segaste datorn någonsin

Permalänk
Medlem

High-end dator = segaste datorn någonsin

Hej,

Köpte nyss dessa delar som jag senare kopplade in, innan jag skulle iväg på LAN:

- Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155
- Asus P8Z68-V/GEN3 - ATX / Intel Z68 / DDR3 / 3xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0
- Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) (CL9)
- Corsair PowerSupply (PSU) 850W Enthusiast Series
- Corsair Hydro H80 CPU Kylare - Socket 775 / 1155 / 1156 / 1366 / AM2

Installerade Windows 7, och datorn ligger i 1% CPU-användning. Den är segare än Windows 95, bokstavligt talat. Tänkte dra upp Windows Update medan jag och polaren drar och käkar (7-tiden). När vi är tillbaka har den installerat 20/97 uppdateringar, och nu... KLOCKAN 4:10 på morgonen, har den installerat klart dessa 97 sega uppdateringar. Jag har installerat Chipset till moderkortet, AMD-drivrutiner etc, allt som krävs för att få igång datorn som jag vardagligen gör på jobbet.

Vad har gått snett? Har aldrig varit med om något liknande. Det tar 2 minuter att öppna Dator och browsa hårddisken etc. Ni förstår vad jag menar.

Otroligt frustrerande när man anordnat ett fet LAN och så blir inget av på grund av något onödigt som ska hända. Vad är oddsen?

Ursäkte min frustration, men jag tror ni vet hur jag känner mig just nu...

Hoppas ni har några svar, tack!

Permalänk
Medlem

Låter som att det är hdd'n som spökar. Kolla så allt står rätt till i bios/efi

edit: kika efter AHCI, aktivera om det inte redan är gjort! Lycka till och godnatt!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

om du använder en gammal hdd så spelar det ingen roll hur snabba dina andra komponenter är

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

AHCI är på tyvärr.

Kaksylt. HDDn ska inte spela någon större roll med tanke på att jag hade en Quad Q9550 innan jag bytte till i7'an.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min dator när jag installerade om sist. Men det löste sig när jag installerade de nya drivrutinerna för SATA3, då SSD:n gick på den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Inte kollat så det är värmeproblem och din cpu throttlar?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är den verkligen "seg"?
Att win update tar tid är "normalt" då nedladdningshastigheten kan variera kraftigt.
Jag föreslår att du testar lite vanligt användande innan du dömer ut datorn. (benchmarks, spel etc.)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Prova med annan disk, troligen den som spökar. Eller drivrutiner till mobot. Eller dålig sata-kabel.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag testat byta lite kablar... en gång hade jag en SATA kabel som hade gått sönder i ena kontakten. Man såg det inte alls men den orsakade katastrof i prestandan på datorn. Jag märkte det inte förrän jag börja undersöka ordentligt och t om pilla lite på spetsen av kontakten och såg då att glipan vidgades när jag peta på den.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Hedersmedlem

Provat byta till annan Sata-kontakt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Säger som de andra här - troligen hdd, antigen själva disken, bios-inställningarna eller kabeln.

Permalänk
Medlem

Vad har du för internet hastighet? Windows update är otroligt segt även på en 100 mbit/s lina, prova benchmark innan du dömmer datorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

DaBone
Ska prova en ominstallation idag med nya SATA-kablar, och även installera drivrutinerna.

Dr_Spackel
Inga värmeproblem alls. CPU'n ligger på 20-30 grader average.

frankof
Den är seg som in i helvete. Bokstavligt talat, som min gamla Windows 98 som senare installerades till XP med samma hårdvara (128MB RAM). Så seg är den.
Det är lite svårt att göra benchmarks när det tar upp till 2 timmar att installera något så litet som Microsoft Essentials.

davyp3
Har ingen annan disk för tillfället att prova. Löser jag inget tidigare idag så kanske det får bli ett köp av ny HDD, jag får se.

in2it
Ska prova byta ut SATA kablarna till de SATA jag fick med till moderkortet. Återanvände de gamla innan.

Jalle64
Se ovan.

bengt-re
BIOS är det inte för jag har kollat runt där och även satt i default settings.

swehunter2000
Vi körde på ett 100/100 Internet. Hastigheten på nätverket var inga problem, då jag hann ladda ner Battlefield 3 på drygt 2 timmar (11.4GB). Var då uppe i 1.3MB/s. Windows Update gick också relativt snabbt att ladda ner, men just installationerna av uppdateringarna var bedrövligt långsamma. Aldrig stött på en så seg dator, och jag installerar om nya datorer (gamla och nya) på jobbet varje dag.

Permalänk
Medlem

du får ju flasha om bios

Permalänk
Medlem

Du har inte satt hårddisken på marvels satakotroller?
Se till så att din hårddisk sitter i kontakterna antingen i mitten, eller på de närmast till kontakterna för hdd-led och powersw osv
Luktar antingen hddproblem eller minnesfel här lång väg

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Dom var ikopplade i SATA 0 och 1, vilka i och för sig var vita till skillnad från de blåa 2,3,4 och 5. Har nu kopplat in dem med nya SATA kablar i 4 och 5 som ligger närmast Power SW etc. Datorn är fortfarande lika seg. Har installerat allt som ingår i skivan för moderkortet.

Börjar tappa hoppet...

Har ett problem med grafikkortet ser jag. Har installerat Catalyst 11.11, men fortfarande så står det i Device Manager att PCI Input Device inte fungerar korrekt. Så jag avinstallerade Catalyst och drog en Driver Sweeper över allt inom AMD. Får upp en ruta nu som säger:

Citat:

Your video card is missing a driver
The model name of your video card is Radeon HD 5700 Series.

Jag förstår att den poppar upp eftersom jag inte har några drivrutiner alls för grafikkortet. Men frågan är, varför står det att jag har HD 5700 Series, när mitt är ett HD 5850?

EDIT: Körde en BIOS-uppdatering, men den var inte nödvändig eftersom jag redan hade den senaste versionen tydligen.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat om datorn, men problemet är fortfarande kvar. Satte igång en manuell installation av Service Pack 1 för drygt en och en halv timme sedan, och den är på 75%. Detta är inte normalt.

Jag har beställt en OCZ Intern SSD 120GB Vertex 3 Series SATA III 2.5". Ska hämta ut den imorgon. Lär återkomma med resultat!

Är fortfarande intresserad av flera åsikter och tankar kring detta. Så forsätt gärna diskutera.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort som dig och de vita Sata kontakterna stöder väl sata 6.0 om jag inte minns fel... Något bör ju vara galet då min konfiguration flyter som smör med gamla rövdiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Har nu installerat om datorn, men problemet är fortfarande kvar. Satte igång en manuell installation av Service Pack 1 för drygt en och en halv timme sedan, och den är på 75%. Detta är inte normalt.

Jag har beställt en OCZ Intern SSD 120GB Vertex 3 Series SATA III 2.5". Ska hämta ut den imorgon. Lär återkomma med resultat!

Är fortfarande intresserad av flera åsikter och tankar kring detta. Så forsätt gärna diskutera.

Kan CPUn vara inblandad? Har du testat ngt CPU-intensivt som inte är beroende av HDD?

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att disken går i PIO-mode, se tex klistrad tråd i lagringsforumet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men det är inte så att du dragit ner nån Piratebay W7 rip som du installerat från? innhåller ofta virus som kan sega datorn rejält.

Permalänk
Medlem

lorgix
Kan prova Prime95 senare, men just nu strular den med Windows Update igen.

FatherOfThree
Har inte hört talas om det förut. Kan kolla, tack.

Ganksta
Har använt samma Windows 7 retail sen det släpptes, har aldrig haft problem med den från under ominstallationer till jag uppgraderade hårdvaran nu igår.

Permalänk
Medlem

Gissar på att du manuellt laddat ner drivrutiner till din hårdvara, istället för att använda de gamla som finns på medföljande skiva. Sedan om du har sådana stora problem skulle jag inte bemöda mig med att konfa klart datorn med SP eller så, utan felsöka och se vad som är fel innan. Utifall att du måste börja om från början. Dubbelkolla allt och att du inte har utropstecken i enhetshanteraren.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Prövat IDE mode på disken?? Ifall AHCI kontroller inte vill leka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Vi körde på ett 100/100 Internet. Hastigheten på nätverket var inga problem, då jag hann ladda ner Battlefield 3 på drygt 2 timmar (11.4GB). Var då uppe i 1.3MB/s. Windows Update gick också relativt snabbt att ladda ner, men just installationerna av uppdateringarna var bedrövligt långsamma. Aldrig stött på en så seg dator, och jag installerar om nya datorer (gamla och nya) på jobbet varje dag.

Bara av detta skulle jag vilja påstå att du har problem med antingen HDD eller nätverket, dock eftersom datorn känns seg i allmänhet så låter HDD troligast.
När jag laddade ner BF3 från Origin låg jag konstant i 11,5MB/s med min 100Mbit uppkoppling, din hastighet är närmare 10Mbit och om nätverket inte har några problem i övrigt så kan det vara så att din HDD inte hann skriva snabbare och därför begränsades din nedladdningshastighet rejält.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Bara av detta skulle jag vilja påstå att du har problem med antingen HDD eller nätverket, dock eftersom datorn känns seg i allmänhet så låter HDD troligast.
När jag laddade ner BF3 från Origin låg jag konstant i 11,5MB/s med min 100Mbit uppkoppling, din hastighet är närmare 10Mbit och om nätverket inte har några problem i övrigt så kan det vara så att din HDD inte hann skriva snabbare och därför begränsades din nedladdningshastighet rejält.

Det måste ha varit något sånt, ja.

Under gårkvällen så installerade jag om Windows 7 som sagt, och jag kände direkt att datorn började agera normalt igen. Däremot tyckte jag inte att det var någon större skillnad på hastighet jämfört med min förra build. Var dock, som sagt, på Webhallen idag och köpte 120GB SSD. Installerade om Windows 7 igen, och kan inget annat än vara så otroligt imponerad på hur snabb datorn nu blivit! Bootade på under 10 sekunder. Otroligt!

Problemet är löst i alla fall. HDD'n är helt enkelt för seg

Får bli min förvaringshårddisk nu istället.

Permalänk
Medlem

Skulle nog akta mig för att använda som lagring... låter som att det är en HDD krash på ingående..
Hade ett liknande problem för ett par år sen med en 320GB (tror jag det var) disk... Skulle extrahera ett rar-arkiv
(spel, 700MB) efter ca 24min hade jag fått typ 15% complete.. disken kraschade nån vecka senare..
En annan disk, 1,5TB började sega som satan.. kollade upp SMART och lite annat, och fick fram att den failade på
spin-up lite då och då... sisådär 10 gånger på ett par timmar..

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag byggde en dator för några veckor sedan och har ungefär samma problem, fast inte riktigt så extrema. W7 startar väl upp på 30 sek, men allt flyter inte riktigt så oerhört snabbt som förväntat.

Pga. de höga hdd priserna så fick personen som skulle ha datorn en Samsung SATA-300 7200 rpm disk som jag hade liggande, 32 MB cache, kanske två år gammal. Annars består datorn bara av det bästa, 1600MHz minnen, Z68 MB och i7 2600K CPU..

Är det detta som gör att den känns seg? Den är främst seg i menyer och så.. jag jämför med min Atom 230 (Diamondville) med en 2,5" 5400 green disk.

Hårddisken var i stort sett oanvänd, då jag tyckte att den lät för mycket för min annars ljudlösa dator.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

swehunter2000
Vi körde på ett 100/100 Internet. Hastigheten på nätverket var inga problem, då jag hann ladda ner Battlefield 3 på drygt 2 timmar (11.4GB). Var då uppe i 1.3MB/s. Windows Update gick också relativt snabbt att ladda ner, men just installationerna av uppdateringarna var bedrövligt långsamma. Aldrig stött på en så seg dator, och jag installerar om nya datorer (gamla och nya) på jobbet varje dag.[/QUOTE]

"Ladda ner Battlefield 3"...jojo! läs reglerna

Visa signatur