Intel släpper Sandy Bridge-baserade Pentium 350 på endast 15 W TDP

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper Sandy Bridge-baserade Pentium 350 på endast 15 W TDP

En ny processor från Intel klämmer till med två kärnor och fyra trådar på endast 15 W TDP, allt med 32-nanometersteknik och arkitekturen Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och när kommer amd?

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

tråkigt utan inbyggd grafik :/

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

behöver man ens en fläkt för 15W TDP värde?

Permalänk
Medlem

nice med den och GT520 så får man en snål htpc som kanske går att köra helt passiv

Permalänk
Medlem

Låter inte dumt! Känns dock halvlöjligt med stöd för 32GB i RAM Som om någon som lägger 700 på en cpu skulle skaffa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

Går nog att köra väldigt höga TDP värden utan fläkt (150W+), behövs bara en massa kylflänsar/heatpipes

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Känns lite kontraproduktivt, 15W tdp lämpar sig ju till snåla användningsområden, men sendan kommer man behöva utrusta den med en separat grafikkrets, vilket iaf kommer att göra den mer törstig totalt än en SB med högre tdp men med inbyggd gpu?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Det finns ju tillämpningar där man inte behöver någon grafikkrets/kort.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Låter inte dumt! Känns dock halvlöjligt med stöd för 32GB i RAM Som om någon som lägger 700 på en cpu skulle skaffa det.

Varför inte? Denna processor i min nästkommande filserver körandes ZFS låter helt perfekt, speciellt i kombination med 16-32GB RAM.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Känns lite kontraproduktivt, 15W tdp lämpar sig ju till snåla användningsområden, men sendan kommer man behöva utrusta den med en separat grafikkrets, vilket iaf kommer att göra den mer törstig totalt än en SB med högre tdp men med inbyggd gpu?

Nah, då det finns moderkort med inbyggt grafikkrets så ser jag inga problem..
Men det är ganska ovanligt på socket 1155 : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Min HD 5670 1GB Drar 65w när jag kör Prime95, det kör Battlefield 3 60+ FPS Low settings 1280x1024.

Kan tänka mig att vissa svagare kort drar en bit under 50w under belastnig. De felsta SB i3 drar 65w.

Edit: GT 210 drar max 35w.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en strömsnål processor med inbyggd grafik. Intel går rätt väg annars.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Hmm..skulle vilja se hur mkt man kan skrämma upp denna CPU 15w tdp är ju inte svårt att kyla

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Får en att undra om det är trasiga SandyB som blir Pentium. Skulle vara intresant att vetta om delar är avtängda eller inte i CPU'n.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför intel ska kalla den pentium när den har HT och vt-x, tycker attman ska kalla den i3 utan gfx
Skulle vilja se hur mycket strömförbrukning som skiljer i idle mellan denna och en vanlig i3 2100. Är lite sugen på att bygga en esxi server och denna passar juh perfekt förmig som inte behöver speciellt med prestanda. startar en dator utan grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag väntar på en strömsnål processor med inbyggd grafik. Intel går rätt väg annars.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2100t_2....
Det är inte så många grader över Atom och AMDs E-serie vid belastning sen käkar den upp dom i prestandatester, även grafikkortet är bättre i nästan allt.
Det som talar emot är priset då cpun kostar ~1100kr och för samma pengar får man cpu och moderkort med E-serien eller Atom tex men den är så pass mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

startar en dator utan grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart den gör, bara lite svårt att göra något sen

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmaom:

Klart den gör, bara lite svårt att göra något sen

Till filservrar och dylikt så kör man ju oftast RDP/SSH/web-UI för att styra saker och ting anyway.

Hade jag byggt ett NAS idag så hade jag kört Zacate. Hade väl även nämnt Kabini, men den kommer ju inte än på ett tag.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Såg på wikipedia att en ny 32nm Atom skulle släppas i November: Cedarview den skulle få en TDP på 10W.
Det kommer mycket nytt på lågeffektsfronten!

Det känns som att SweC snart kan göra ett test med riktigt många strömsnåla processorer/system snart
Det skulle jag vilja se!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arzei:

Till filservrar och dylikt så kör man ju oftast RDP/SSH/web-UI för att styra saker och ting anyway.

Precis, bara första installationen som är lite knivig utan grafikkort
Fast det är ju lätt löst.

Nästa generation Atom som bygger på Ivy Bridge kommer bli intressanta. Då kanske netbooken kan få sig ett uppsving igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av dbxxx:

tråkigt utan inbyggd grafik :/

+1

Skrivet av GustavN:

Du kan ju installera operativsystemet i ramminnet och hoppas att aldrig behöva starta om

Någon som hittat ett test? Vore intressant att se hur den står sig mot Atom osv.

Edit:

Skrivet av fesen:

Det är inte så många grader över Atom och AMDs E-serie vid belastning sen käkar den upp dom i prestandatester, även grafikkortet är bättre i nästan allt.
Det som talar emot är priset då cpun kostar ~1100kr och för samma pengar får man cpu och moderkort med E-serien eller Atom tex men den är så pass mycket snabbare.

Oj i3 krossar verkligen allt, blev totalt överraskad! Ser fram emot Ivy Bridge, hur strömsnål kan en dator egentligen bli?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Verkar vara en lågt klockad i3. Inget annat. Nej, jag är inte imponerad. Intel fortsätter på samma spår. ARM kan känna sig ohotade. De måste under 7-8W om de ska ha någon chans. Iofs så är den bättre än nuvarande Atom på prestanda men 15W är för mycket. 10W borde det varit. Kanske kommer sådana modeller senare.

Permalänk

Nu verkar ju inte Intel Pentium 350 komma till försäljning mot privatkunder utan endast i mini-servers, men det vore spännande att se något liknade i en Intel Z68 Mini-ITX uppsättning med t.ex Nvidia 520 en maskin som dubblar som Windows home server & HTPC med XBMC och U-torrent .Kan Lucid Virtu helt stänga av den externa GPU även när CPU´n saknar GFX?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harith:

Jag kör i3 på 4.04Ghz passivt. Max 58C i t.ex. Skyrim.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Undra om den klår atom D525, och isf med hur mycket. Nu spelar det ju iofs inte så stor roll eftersom den inte har inbyggd grafikkrets men annars hade den vart en 100%ig hemmaserver/NAS-cpu.

Kör nog vidare med min atom D510.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man använda en USB-monitor för att installera OS, eller tror ni det kräver drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kan man använda en USB-monitor för att installera OS, eller tror ni det kräver drivrutiner?

USB brukar ju vara Plug n' Play så det borde inte behövas

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Verkar vara en lågt klockad i3. Inget annat. Nej, jag är inte imponerad. Intel fortsätter på samma spår. ARM kan känna sig ohotade. De måste under 7-8W om de ska ha någon chans. Iofs så är den bättre än nuvarande Atom på prestanda men 15W är för mycket. 10W borde det varit. Kanske kommer sådana modeller senare.

Skillnaden var ju 10-2watt som mest? i övrigt så var den lägre sen går det alltid att klocka ner den, skulle man dra ner vcore och ghzen till 1.6 skulle den ändå spöa Atom och Barazo rätt hårt och dra extremt lite. Blir nog andra bullar när Intel släpper 22nm nästa år

Den är ju super i en HTPC då man har kraft över till annat jämfört med Atomen, ARM finns ju knappt i bärbara datorer, surfplattor och telefoner däremot men dit siktar väll Intel förmodligen sen.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

En av recensionerna säger "Då drivrutinen väl var på plats funkar allt bra (Win7)", jag skulle nog inte våga satsa på att det funkar. Hellre låna en skärm isf