Säkerhetskopiera endast vissa filer

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiera endast vissa filer

Tja!

Jag har en liten fråga. Det är som så att jag behöver göra en backup över ett visst projekt på mitt jobb. Det handlar om extremt stora mängder Adobe After Effects-projekt som behöver backuppas.
Problemet är att bland alla dessa .aep-filer ligger och hundratals utrenderade videoklipp. Att backuppa även renderingarna är slöseri med utrymme, det rör sig om runt 5tb data, där renderingarna står för säkert 4tb, min backupdisk ligger på 3tb.

Vad jag söker är alltså ett sätt att säkerhetskopiera samtliga filer från fyra interna hårddiskar, förutom alla filer som heter .mov. Mappstrukturen måste dock vara intakt.

Ett sådant program bör väl finnas antar jag?

Erkänner att jag inte har googlat själv, men vill inte riskera att hitta ett dåligt fungerande program när det rör sig om väldigt viktig och dyr data, så jag tänkte att jag frågar här direkt och kanske får tips av någon med egen erfarenhet av liknande lösningar.

Mvh
Hannes

Edit: Sitter på windows 7 64bit för övrigt. Alla hårddiskar är i NTFS.

Permalänk

Låter som att du gör backup efter att projektet är klart. Varför inte bara ta de filerna du behöver och göra en manuell backup?
sortera efter filtyp och kopiera bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Låter som att du gör backup efter att projektet är klart. Varför inte bara ta de filerna du behöver och göra en manuell backup?
sortera efter filtyp och kopiera bara.

Det här är ett långtgående projekt som jag hela tiden måste in och bygga vidare på. Det rör sig om grafik till ett tv-program, och nya länder vill ständigt ha ny grafik och nya säsonger. Så ett projekt som jag från början trodde bara skulle användas en gång har nu återanvänds och byggts vidare på en väldigt massa. Det finns sporadiska backups, men nu vill chefen att jag gör en total backup som är up to date på samtliga projektfiler, och det rör sig om tusentals filer i väldigt många mappar. Att styra upp det för hand skulle ta lång tid, och det har jag ingen lust med.

Men ett sådant program måste väl ändå finnas? Jag kan väl omöjligt vara först med detta problem?

Permalänk
Medlem

Använda dos-kommandon och kopiera över allting, sedan bara ta bort alla .mov filer som finns i säkerhetskopian?
Eller om det bara är några få filtyper som ska kopieras så kan du ju skriva manuellt, tar inte så lång tid och är inte så svårt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Använda dos-kommandon och kopiera över allting, sedan bara ta bort alla .mov filer som finns i säkerhetskopian?
Eller om det bara är några få filtyper som ska kopieras så kan du ju skriva manuellt, tar inte så lång tid och är inte så svårt.

Som jag skrev i första inlägget rör det sig om flera terrabyte onödiga .mov-filer. Även om jag förvisso skulle kunna kopiera över i mindre omgångar för att sedan ta bort alla .mov-filer känns det lite onödigt.

Edit: Vi tar det från andra ändan. Jag hittade det här programmet, är det någon som har erfarenhet av det? http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Permalänk
Skrivet av hapone:

Som jag skrev i första inlägget rör det sig om flera terrabyte onödiga .mov-filer. Även om jag förvisso skulle kunna kopiera över i mindre omgångar för att sedan ta bort alla .mov-filer känns det lite onödigt.

Behöver du ha kvar .mov-filerna? Om du inte behöver dom så skulle du kunna göra något i stil med "del *.mov" med hjälp av kommandoraden. Vet dock inte det exakta kommandot för att ta bort alla filer med en speciell filändelse i windows. Om det nu överhuvudtaget går.

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Edit: Vi tar det från andra ändan. Jag hittade det här programmet, är det någon som har erfarenhet av det? http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Har ingen erfarenhet av det från Acronis men det går att göra med Cobian Backup (som jag använder själv):

Där sparas heller inte filerna som en img utan som vanliga mappar, viliket jag föredrar

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

Har ingen erfarenhet av det från Acronis men det går att göra med Cobian Backup (som jag använder själv):

http://laddauppbilder.se/?di=313218940893

Där sparas heller inte filerna som en img utan som vanliga mappar, viliket jag föredrar

Det var väldigt smidigt att ha och göra med. Det är nog det enklaste sättet för TS att kopiera filerna på.

cobiansoft.com

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

http://laddauppbilder.se/?di=313218940893

Tusen tack, ska testa detta!

@Calle.Lid, jo, jag behöver .mov-filerna, men jag behöver ingen backup på dem. De är lätta att rendera ut igen ifall min dator skulle dö, men jag behöver dem bara till och från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Behöver du ha kvar .mov-filerna? Om du inte behöver dom så skulle du kunna göra något i stil med "del *.mov" med hjälp av kommandoraden. Vet dock inte det exakta kommandot för att ta bort alla filer med en speciell filändelse i windows. Om det nu överhuvudtaget går.

Man tar sig fram till mappen man vill hålla till i.
Sedan skriver man del *.mov
Om jag minns rätt vill säga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare