Permalänk
Hedersmedlem

Vilken RheoBus är det som gäller?

Jag tänkte bygga mig en RheoBus snart när jag får tid, men problemet är att det finns lite olika konstruktioner att välja bland. De jag tittat lite på är Clarres och NordicHardwares Gör din egen RheoBus.
Jag ska inte ha några LEDs, så de tänkte jag plocka bort ifall jag bygger efter NordicHardwares modell. Men vilken ska man bygga efter? Vad har de båda för fördelar/nackdelar? Eller ska man bygga en helt annan?

Allra bäst verkar bit-techs PWM Fan Controller vara, men jag hittar inte den där MIC502 på ELFA.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Nordic´s verkar enklast och bäst anser jag..själv andvänder jag bara av och på knappar för att jag inte störs av ljudet och för att min prollefläkt ger ifrån sig ett jefla ljud...

men men satsa på nordic´s och lycka till!

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

hihi, glad i hågen så beställde jag en massa komponenter ifrån elfa, fick dom idag.. började koppla.. det gick på helv*te får väl tänka om... *argh* jag kopplade efter Clarres schema..

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk

Jag byggde NH's inatt... på kartong
Men jag tyckte den verkade seriösast av dom två, kylning är ju inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Kör efter clarres enkel och bra ;>
Kör dom i max 11,6v tror jag och så stannar dom vid 0 ..

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk

http://bit-tech.net/article/52/5 har du kollat den? inte helt fel heller......

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oblic
Kör efter clarres enkel och bra ;>
Kör dom i max 11,6v tror jag och så stannar dom vid 0 ..

på clarres sida, så är det ju 2 olika scheman.. vilket ska man köra efter?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Hmm.. Nu när jag tänker lite så borde man väl kunna göra en enkel PWM-krets av en 555?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av latyrx

på clarres sida, så är det ju 2 olika scheman.. vilket ska man köra efter?

Jag körde efter schemat som är längst ned på sidan

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Re: Vilken RheoBus är det som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Allra bäst verkar bit-techs PWM Fan Controller vara, men jag hittar inte den där MIC502 på ELFA. [/B]

Någon som vet om den finns och i så fall vad den heter på Elfa?????

Permalänk
Medlem

Jag andvände dessa komponenter:

1. BD137 trans NPN 60V TO126 (71-036-66)
2. Kolpot 4,7kohm (64-258-39)

köpte även dessa rattar (38-186-06)

kolla databladet för transistorn. för emittern, basen och collectorn verkar inte vara på samma plats som i clarre's schema av nån konstig anledning

denna funkar helt perfekt för mig

Visa signatur

weee!

Permalänk
Medlem

Re: Vilken RheoBus är det som gäller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag tänkte bygga mig en RheoBus snart när jag får tid, men problemet är att det finns lite olika konstruktioner att välja bland. De jag tittat lite på är Clarres och NordicHardwares Gör din egen RheoBus.
Jag ska inte ha några LEDs, så de tänkte jag plocka bort ifall jag bygger efter NordicHardwares modell. Men vilken ska man bygga efter? Vad har de båda för fördelar/nackdelar? Eller ska man bygga en helt annan?

Allra bäst verkar bit-techs PWM Fan Controller vara, men jag hittar inte den där MIC502 på ELFA.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=99743

Permalänk
Hedersmedlem

Jag byggde en variant på Nordichardwares. Det var lite jobbigare än vad jag först trodde, men det gick bra till slut.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |