Permalänk
Hedersmedlem

Behöver hjälp med LCD!

Tjo alla!

Fick hem min LCD idag (2x16), mest på skojj köpte jag den, men börjar ana vilka trevliga möjligheter man har med en fin LCD.

Grejen är att jag inte får den att visa det jag vill. Har kopplat in ström och till skrivarporten. I min bios finns det inställningar för LPT-porten, har testat alla utan resultat, men kan de påverka? Dessa är inställningarna:

Normal
ECP
EPP
ECP+EPP

Finns även inställningar för DMA-mode, 1 eller 3, men bara ifall man kör ECP+EPP. Har som sagt testat alla utan att få den att skriva ut något på LCDn, kör LCDSmartie, men har även testat Jalcd. Den visar dock skumma tecken ifall man sätter igång Jalcd. Har även confat ivf LCDSmartie att den ska gå på rätt port (478).

Hur ska jag få den att skriva ut det jag vill? Det skumma är att i LCDSmartie (som verkar bäst..) kan man välja olika modes, bla CrystalFontz o så, men jag har satt den på Paralell port, det är vel där den ska stå?

Någon som har tips på vad som är rätt? Vet ej tyvärr vilken kontroller den har, men antar att det är HD378-någonting (får inte igång LCDSmartie för att kolla nu, det har fuckat )

Edit: Såg att det står OCULAR på kretskortet, kan det hjälpa måntro?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

installerat drivrutiner?

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, en som hette port95nt, den enda drivern man ska ha vad jag har förstått? Kör Windows 2000..

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

ocular? det är altså en från ad-teknik... e du säker på att du anävnde rätt kopplingsschema eftersom de från ad-teknik e lite annorlunda gemfört med de vanliga... typ kontrastet skulle ha mellan -2 och +2 volt istället för 0-5 eller nått sånt.. annars så kan det vara win2k som separ det. Testa om du har en dator med linux eller win98

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Hedersmedlem

Inte jag som har gjort den, köpte den beggad. Men varför skulle det inte fungera under Windows 2000 ? Tänker inte installera linux eller win98 för att få den att fungera.

Men vilken kontroller kan denna LCD tänkas ha? Har för mig att det är en HDxxxx men vet egentligen inte, han jag köpte den av har inte sagt vilken kontroller det är.

Måste få den att fungera!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har nog en liknande display, min har en HD44780 programmerare, å en LC7930 LCDDriver, kopplade allt efter ett schema från nätet, Installerade port95 (driverlinx PORT I/O) å sen smartie, smartie har inställningarna: port 378....funkar kanon
hör av dig till mig om det är nått mer du undrar över! kan svara på de mesta efterssom jag har lödit ihop kablar på 5 displayer....

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Hedersmedlem

Kör driverlinx PORT I/O, men ska man confa den på något speciellt sätt? Har kollat så att drivrutinen är igång.

Ska försöka ta reda på vilken kontroller det är, detta börjar fan bli segt, jag som trodde detta skulle gå som smort

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har tänkt på en sak till, finns det något sätt att kolla ifall LCDn svarar på kommandon man skickar till den? Har försökt använda driverlinx PORT I/O-programmen, men om man ställer in Port och trycker på "read" så säger den samma resultat, spelar ingen roll vilken port man använder.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade ett program för att komunicera med LCDn. Det kom från CrystalFonts. Skrev in "FAN VAD FINT!" och den skrev "LAN ¥AD LCNT"

Skumt värre, har testat både 8-bit och 4-bit mode, med samma resultat. Detta blir bara skummare o skummare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu även testat CrystalFonts LCD-program, dock med inget resultat alls, LCDn är helt blank.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Måste få igång den!

Har testat LCDMax (1.2), och när jag sätter igång det skriver den ut typ ""#)=CLD#DF, bara massa bludder. Kan det vara något fel någonstans tro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Måste få igång den!

Har testat LCDMax (1.2), och när jag sätter igång det skriver den ut typ ""#)=CLD#DF, bara massa bludder. Kan det vara något fel någonstans tro?

Ööööh... Vad tror du?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kr^PacMan

Knappen ändra..... FINNS!

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Ööööh... Vad tror du?

Tror att LCDn inte fungerar, jag är inte så jävla dum att jag inte confar programmet innan jag skriver här.

Citat:

Bump?

Bump? Mapping? Vadå?

Citat:

Knappen ändra..... FINNS!

Jo men lättare att följa det jag gjort, annars måste man ju skriva tid o så för varje edit..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror att LCDn inte fungerar, jag är inte så jävla dum att jag inte confar programmet innan jag skriver här.

Bump? Mapping? Vadå?

Jo men lättare att följa det jag gjort, annars måste man ju skriva tid o så för varje edit..

JA, Bump, Du behöer inte skriva dit nån tid

Edit: Var kan man köpa en Image & Sheptek 910PB låda? Grymmt cool

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

JA, Bump, Du behöer inte skriva dit nån tid

Jo men lättare att se vad jag gjort när, aja spelar ingen roll.

Citat:

Var kan man köpa en Image & Sheptek 910PB låda? Grymmt cool

Jo den e mysig, vet ej om man kan köpa den nuförtiden, köpte den för typ 1.5 år sedan på Datorbutiken. Den ska dock få lite tortyr av min dremel snart, då kan den bli riktigt ball.

Aja, ingen som har ett tips ang LCDn? Finns det andra drivers än DriverLinx ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men lättare att se vad jag gjort när, aja spelar ingen roll.

Jo den e mysig, vet ej om man kan köpa den nuförtiden, köpte den för typ 1.5 år sedan på Datorbutiken. Den ska dock få lite tortyr av min dremel snart, då kan den bli riktigt ball.

Aja, ingen som har ett tips ang LCDn? Finns det andra drivers än DriverLinx ?

Vad kosta den?

Permalänk
Hedersmedlem

Runt 2500 tror jag, inkl frakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja.
ber om ursäkt att jag inte svarat men har vare bortrest sedan torsdagen.
kolla bak på mina lödningar ifall inte det är en tråd som typ hoppat av från lödningen och kolla så det inte låssnat en tråd och den kommer åt en annan på en annan sladd.
att den skriver konstigt är bara deärför att det är typ en sånn grejj att det ligger 2 sladdar och kortsluter.
hjälper inte det så ta bort eltejpen på kontakten till skrivar portet och kolla så inget kortsluts där prova utan kopan och se till så inget ligger íhop med varann. den funkade nämligen inann ivägskickingen, jag kollade den just för att slippa problem.
det är möjligt att det lossnat en liten tråd av en sladd bara och den ligger och kortsluter, kolla allt sånt noga.
posten är som dom är med frakt ju.

//Jimmie

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com