routern tappar anslutning till dns-servern

Permalänk
Medlem

routern tappar anslutning till dns-servern

Hej.

jag sitter med en dlink-300 och surfar runt på nätet med.
Dock är det inte frid och fröjd som jag önskar att det vore.
Problemet är det att ibland händer det att routern tappar sin anslutning till dns-servern.
Om det händer när jag spelar online så funkar det fint fram till jag ska byta server.
Som lösning gör jag så att jag rebootar routern och sen flyter det på tills det händer igen.

Jag testade att skippa routern och köra direkt från uttaget och det flöt på utan några problem.
Men dock så behöver jag routern, lite svårt att få trådlöst i lägenheten utan router.( om man inte ska snylta från grannen).

Så min fråga är:
Varför tappar min router anslutningen och går det att "ställa in" så att den inte gör det?

tack på förhand

Mvh Lofie

( hoppas jag placerade tråden rätt, annars ber jag om ursäkt:) )

Permalänk
Hedersmedlem

Istället för att låta routern vidarebefodra dina dns-förfrågningar (vilket inte verkar funka så bra) kan du ställa in att windows skall prata direkt med dns-servern. Följ den här http://www.drivrutiner.net/support/windows/dns/
Du kan antingen använda googles dnser som i guiden eller byta ut mot de du normalt tilldelas av din ISP.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Tackar!
ska testa det direkt

Permalänk
Medlem

Eller sa fragar du ocksa din Isp om alternativ DNS server och staller in den som statisk pa samma satt.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem, även här en D-Link router...
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Har också samma problem som trådskaparen,så jag lånar tråden lite.Hoppas att det är ok.

Min router är också av märket D-Link DIR-300,och tappar anslutningen ibland.
Det är lite irriterande eftersom man har lite saker igång som behöver startas om då.

Enligt kontakt med tillverkaren så trodde de att den kunde bli överhettad.
Kan det stämma??

Routern står på en byrå,med öppet runt och över.

Eftersom man använder den mycket till torrents med,tänkte jag att den försöker ansluta till
för många personer samtidigt.

Är detta något man kan ställa in i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Kan det stämma??

Eftersom man använder den mycket till torrents med,tänkte jag att den försöker ansluta till

Jag har också hört det där med överhettning, men min router hänger på väggen och den är bara ljummen när den dör.
Jag använder den också mycket till torrent och jag har ställt in i uTorrent hur många anslutningar det får vara. Men om det går att ställa in på routern vet jag inte...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Låter konstigt detta.

Hur beter sig routern innan den tappar anslutningen?

Hur gammal är den?

Hur ser det ut runt den,mycket som kan störa?

Kan du försöka beskriva problemet mer detaljerat om vad som händer innan den tappar anslutningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Låter konstigt detta.

Hur beter sig routern innan den tappar anslutningen?

Hur gammal är den?

Hur ser det ut runt den,mycket som kan störa?

Kan du försöka beskriva problemet mer detaljerat om vad som händer innan den tappar anslutningen?

Hur beter den sig innan den tappar anslutingen? Jo, den går som vanligt. Det är inte så att det börjar gå segt i ett par minuter utan det kommer pang bom oväntat.

Min är väl kanske 4-5 år tror jag?

Den hänger på en vägg ganska nära ett hörn. Några centimeter ifrån står datorn min.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Har också samma problem som trådskaparen,så jag lånar tråden lite.Hoppas att det är ok.

Min router är också av märket D-Link DIR-300,och tappar anslutningen ibland.
Det är lite irriterande eftersom man har lite saker igång som behöver startas om då.

Kan det stämma??

Att ändra till googles dns-server funkar perfekt för mig. Det du nämner om överhettning tror jag inte riktigt på.
Min blir ganska varm och den flyter på bra.
Testa annars att kyla ner den när du använder den som mest:P (handduk+kylklamp)