Permalänk

Går det att häva köpet?

Köpte ett 5870 110925 från ClickOk.se.

Jag fick inte grafikkortet att fungera, och efter felsökning är min slutsats att kortet är trasigt. Jag returnerade kortet, och har nu fått tillbaka det med besked att inga fel påhittats.

Kan jag häva köpet och få mina pengar tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Köpte ett 5870 110925 från ClickOk.se.

Jag fick inte grafikkortet att fungera, och efter felsökning är min slutsats att kortet är trasigt. Jag returnerade kortet, och har nu fått tillbaka det med besked att inga fel påhittats.

Kan jag häva köpet och få mina pengar tillbaka?

Det är ju inget fel på kortet? Eller ja, för dem så uppstod i alla fall inga fel.
Såhär långt efter köpet går det nog ej att häva det då öppet köp är slut för länge sedan.
Det du kan göra är ju att påvisa att visst finns ett fel om du fortfarande kan finna det. Försök då att bevisa detta på bästa sätt, då bör du kunna få ett fungerande kort i utbyte eller kanske pengarna tillbaka.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Det är ju inget fel på kortet? Eller ja, för dem så uppstod i alla fall inga fel.
Såhär långt efter köpet går det nog ej att häva det då öppet köp är slut för länge sedan.
Det du kan göra är ju att påvisa att visst finns ett fel om du fortfarande kan finna det. Försök då att bevisa detta på bästa sätt, då bör du kunna få ett fungerande kort i utbyte eller kanske pengarna tillbaka.

Fast jag får inte kortet att fungera. Kanske någon besynnerlig inkompabilitet mellan Asus (moderkort) och Gigabyte (grafikkortet).

Tyvärr kan jag inte påvisa var felet sitter (vilket inte torde vara så ovanligt)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Snackade med kommunens konsumentvägledning förra veckan, butiken har rätt att försöka åtgärda felet två gånger innan du kan häva köpet.

Prövat kortet i en annan dator?

EDIT: vad är problemet förresten, ingen bild?

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Fast jag får inte kortet att fungera. Kanske någon besynnerlig inkompabilitet mellan Asus (moderkort) och Gigabyte (grafikkortet).

Tyvärr kan jag inte påvisa var felet sitter (vilket inte torde vara så ovanligt)

Har du uteslutit att din dator inte är problemet? Som tidigare skrev, vad är det som gör att du tror att grafikkortet är trasigt?

Prövat det i en annan dator? Provat annat grafikkort i din dator?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Svar på din fråga: Nej, man kan inte häva köpet om det inte är fel på produkten.

Angående att du inte får det att funka, använder du de extra strömkablarna till kortet?, sitter kortet i rätt PCI-E plats? Använder du VGA, DVI, HDMI eller minidisplay utgången?
Får du POST på skräömen eller är den helt död?

Pröva kortet i en annan dator.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Moderator
Moderator

Som sagts, du kan inte häva ett köpr på basis att det inte fungerar för dig. Flet måste kunna konstateras, antingen av säljaren eller av en tillförlitlig part som du väljer. Är du säker på att det är kortet det är fel på kan du exempelvis kontakta en lokal firma och be dem felsöka samt lämna en rapport på resultatet. Denna rapport tar du sedan och reklamerar åter till säljaren. Eftersom det krävs en viss trovärdighet är det ingen bra idé att be någon tjomme på närmsta IT-café skriva en lapp utan ett någorlunda stort företag/servicefirma etc.
Du kommer tfå betala en undersökningskostnad som säljaren sedan tvingas ersätta dig för.

Rimligare i detta fall är dock att kortet faktiskt fungerar och det är något annat som strular, så var säker på din sak.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Har du uteslutit att din dator inte är problemet? Som tidigare skrev, vad är det som gör att du tror att grafikkortet är trasigt?

Prövat det i en annan dator? Provat annat grafikkort i din dator?

Surt! Låter som jag därmed är snuvad på 2000 kr

Angående felsökning; har provat allt förutom att sätta i kortet i annan dator. Detta pga att jag bara har 1 dator och mina vänner har bara bärbara datorer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det ingen lokal datorbutik som du kan besöka? De brukar kunna hjälpa en att test aom ett kort funkar eller ej. Jag har själv fått göra så en gång och det konstaterades att kortet funkade och det var mitt moderkort var paj.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Angående felsökning; har provat allt förutom att sätta i kortet i annan dator. Detta pga att jag bara har 1 dator och mina vänner har bara bärbara datorer...

Du är ju knappast snuvad på 2000kr om kortet fungerar...
Som sagt, om kortet fungerar, och det istället är din dator det är fel på, ja då finns det ju ingen anledning att lämna tillbaka det? Då är det din dator du lär se över.

Pröva ett annat grafikkort i din dator, det är också ett sätt att felsöka på.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Vad har du haft för kort i datorn innan? Finns det inbyggda grafikkretsar på moderkortet och isåfall har du stängt av kretsen i bios innan du testade med nya kortet? Jag har även varit med om folk som haft en dator med integrerad grafik som har köpt ett grafikkort och sen kopplat skärmen i moderkortet istället för i det nyinköpta kortet och trott att kortet var dött. Det finns många variabler att tänka på.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

Har redan ett 5870. Detta är ett Vertex 5870 och det funkar fint, på bägge PCI-e portarna.

Däremot funkar inte mitt nya, gigabyte-kort (det jag tror är trasigt). Har prövat bägge PCIe-portarna.

Som sagt, har inte prövat kortet i annan dator. Däremot funkar mitt andra kort felfritt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Har redan ett 5870. Detta är ett Vertex 5870 och det funkar fint, på bägge PCI-e portarna.

Däremot funkar inte mitt nya, gigabyte-kort (det jag tror är trasigt). Har prövat bägge PCIe-portarna.

Som sagt, har inte prövat kortet i annan dator. Däremot funkar mitt andra kort felfritt...

Istället för att ge os lite information i varje inlägg du gör, berätta allt på en gång. Låt oss inte behöva gissa om du köpte ett kort till för att köra CF. Har du uppdaterat bios på moderkortet. Hur mycket eller lite händer med det nya kortet. Nätdel. Kör du det ensamt eller båda i samtidigt.
Finns så mycket du inte berättat att det knappt är lönt att komma med något förslag på vad du kan pröva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Är det alltså så att du försöker köra crossfire med korten? Alltså båda korten i datorn samtidigt?

Visa signatur

Permalänk

Tacksam för er hjälp. Anledningen till min knapphändiga information var att huvudfrågan var konsumenträtt.

Detta har jag; Asus x58 Sabertooth-moderkort. Corsair 850 W nätagg. Core i7-920 processor. Samt ett Vertex 5870 (fungerande).

Inköpt Gigabyte 5870 (icke fungerande).

Felet artar sig att så fort jag tex går in på youtube blir det BSOD. Blir BSOD även slumpmässigt när datorn är idle. Enligt Google på felmeddelandet vid BSOD anges hårdvarufel som möjlig anledning.

Visa signatur

Permalänk

Har du testat köra Gigabyte-kortet ensam och se om det fungerar bra så?

Hade själv enorma problem med 2st GTX280s i SLI (BSOD mestadels) men båda funkade perfekt separat vad man en utsatte dem för. Slutade med att jag sålde ena och de har inte heller klagat på kortet.

Är det fallet för dig och kortet funkar bra när den körs själv så är det ju troligtvis inte heller något fel på den och därför har du inte rätt att häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Försöker du köra crossfire med båda korten?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem

Du har ju alltid 2 veckors öppet köp enligt lag om du köpt det över internet.

Om det har gått över 2 veckor, tror jag inte du har så stor chans att få häva köpet, men är ju värt att prova och se om butiken är snäll.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Tacksam för er hjälp. Anledningen till min knapphändiga information var att huvudfrågan var konsumenträtt.

Detta har jag; Asus x58 Sabertooth-moderkort. Corsair 850 W nätagg. Core i7-920 processor. Samt ett Vertex 5870 (fungerande).

Inköpt Gigabyte 5870 (icke fungerande).

Felet artar sig att så fort jag tex går in på youtube blir det BSOD. Blir BSOD även slumpmässigt när datorn är idle. Enligt Google på felmeddelandet vid BSOD anges hårdvarufel som möjlig anledning.

Men snälla du, du måste börja svara på de frågor vi ställer, Kör du crossfire eller inte med dina två kort?!

Och detta är också anledningen till att tråden nu är uppr i 18 inlägg och vi får börja om på noll.
Hur fasen ska vi kunna veta om duvkan ha rätt till att lämna tillbaka kortet ifall vi inte vet om bakgrunden? Tänk till en extra gång nästa gång.

Vad vi nog alla trott fram till detta inlägg har också varit att ditt kort inte fungerar alls. Alltså att du inte får någon bild.

Att du får bsod, och därtill enbart efter ett tags användande behöver absolut inte tyda på att kortet är trasigt. det du ska börja med är att du avinstallerar drivrutinerna fär grafikkortet och sedan städar upp med driversweeper samt ccleaner. Startar om datorn och installerar nya drivrutiner på nytt.
Om du inte ens installerat om drivrutinerna efter att du kört in ditt andra kort (alltså att du kör crossfire, som vi fortfarande inte vet om du gör?), så är det heller inget konstigt att du får bsod.

Så läs nu våra råd noga, följ dessa, och fråga gärna om du inte förstår något. Men läs först!

Skrivet av Forze:

Du har ju alltid 2 veckors öppet köp enligt lag om du köpt det över internet.

Om det har gått över 2 veckor, tror jag inte du har så stor chans att få häva köpet, men är ju värt att prova och se om butiken är snäll.

Om du hade läst hans korta första inlägg så hade du förstått att det gått mycket mer än två veckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Det var nog det dummaste jag läst .. Du har alltså provat att få igång kortet på alla sätt förutom att sätta det i en annan dator?
Risken är ju att det är din dator som krånglar, så du har inte blivit "snuvad" alls förens dess att du kan styrka att det inte fungerar i en annan dator, i vilket fall du bör kolla vad som är fel i egen dator.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Men snälla du, du måste börja svara på de frågor vi ställer, Kör du crossfire eller inte med dina två kort?!

Och detta är också anledningen till att tråden nu är uppr i 18 inlägg och vi får börja om på noll.
Hur fasen ska vi kunna veta om duvkan ha rätt till att lämna tillbaka kortet ifall vi inte vet om bakgrunden? Tänk till en extra gång nästa gång.

Vad vi nog alla trott fram till detta inlägg har också varit att ditt kort inte fungerar alls. Alltså att du inte får någon bild.

Att du får bsod, och därtill enbart efter ett tags användande behöver absolut inte tyda på att kortet är trasigt. det du ska börja med är att du avinstallerar drivrutinerna fär grafikkortet och sedan städar upp med driversweeper samt ccleaner. Startar om datorn och installerar nya drivrutiner på nytt.
Om du inte ens installerat om drivrutinerna efter att du kört in ditt andra kort (alltså att du kör crossfire, som vi fortfarande inte vet om du gör?), så är det heller inget konstigt att du får bsod.

Så läs nu våra råd noga, följ dessa, och fråga gärna om du inte förstår något. Men läs först!

Om du hade läst hans korta första inlägg så hade du förstått att det gått mycket mer än två veckor.

Nu blir även jag en aning irriterad. Jag har skapat tråd om felsökningen i forumet för grafikkort. Här ställer jag en annan fråga.

För att svara på dina frågor; har självklart prövat köra kortet ensamt, samt i CF. Har självklart även provat ett otal drivrutiner, både med komplett rensning med Driversweeper och även utan föregående rensning.

Finns massor att läsa om felmeddelandet jag får vid BSOD på Google. En vanlig orsak sägs vara trasig hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Humanisten:

Nu blir även jag en aning irriterad. Jag har skapat tråd om felsökningen i forumet för grafikkort. Här ställer jag en annan fråga.

För att svara på dina frågor; har självklart prövat köra kortet ensamt, samt i CF. Har självklart även provat ett otal drivrutiner, både med komplett rensning med Driversweeper och även utan föregående rensning.

Finns massor att läsa om felmeddelandet jag får vid BSOD på Google. En vanlig orsak sägs vara trasig hårdvara.

Men hur ska vi kunna veta det när du inte skriver det? Vi kan inte läsa dina tankar. Du måste utförligt skriva allt du prövat och vad som gått snett, vad som händer.
Det är lite jobbigt när man försöker att hjälpa någon och man måste dra ur denne informationen, då tröttnar man oftast.
Det är ju inte som att vi är tvingade att svara utan vi gör detta helt p.g.a att vi vill hjälpa dig, då vill man även ha tacksamhet tillbaka.

Och vad händer när du kör kortet ensamt i datorn? Är det då du får blåskärmar när du kikar på youtube samt när datorn står i idle? Det vi bör göra är nog att köra det nya kortet ensamt i datorn och få ordning på det först innan vi börjar med crossfire.

Felmeddelandet du pratar om, är det bccode som kommer upp vid nästa start av Windows? Vad jag förstår kan denna tyda på väldigt många saker. Enligt den är det svårt att tyda felet, om någon ska kunna hitta vad för fel du får så lär du lägga upp minnesdumpen (heter det så?) som skapats efter felet uppstått.

När du installerar om eller nya drivrutiner så kör alltid med driversweeper. Kör med de nyaste stabila drivrutinerna, skippa previews till en början till du fått ordning på ditt nya kort och det fungerar ordentligt.

Som sagt, vi behöver all information om vi ska kunna hjälpa dig. Så förslagvis sammanfattar du allt i ett inlägg som är sakligt och lättläst. Utelämna ingen information. Skriv upp allt vad du prövat samt vad som händer. Att bara skriva att grafikkortet inte fungerar är ingen hjälplig information för oss alls. Det är ungefär lika bra som att säga att bilen inte fungerar och utelämna informationen om att du inte tankat på ett bra tag och bensinmätaren inte fungerar...

Så skriv utförligt vad det är för fel du upplever, ingen bild alls, bild tills windows börjar ladda men inte därefter, blåskärmar etc.

Gör detta i ett nytt inlägg här och så ska vi se om vi kan hjälpa dig.

EDIT: dessutom skulle nog denna tråden må bättre i supportforumet för grafikkort än i konsumenträtt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han har ju skapat en tråd om grafikfelet i grafikforumet. Här ville han bara veta om han kan häva köpet vilket besvarades här:

"Killawife skrev: Svar på din fråga: Nej, man kan inte häva köpet om det inte är fel på produkten."

Tråden kan låsas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av killawife:

Han har ju skapat en tråd om grafikfelet i grafikforumet. Här ville han bara veta om han kan häva köpet vilket besvarades här:

"Killawife skrev: Svar på din fråga: Nej, man kan inte häva köpet om det inte är fel på produkten."

Tråden kan låsas.

Aha, ja men det var ju bra det. Dock hade det ju kanske då varit bra att hänvisa till den. Men hur som, bra att en tråd skapats där. Lycka till TS

Visa signatur