Bygga en router? - Råd/tips?

Permalänk
Medlem

Bygga en router? - Råd/tips?

Tjena SweC!

Har funderat VÄLDIGT länge på att bygga mig en egen Router. Själen är väl för att jag har ett intresse i nätverk och gillar att pilla med grejer som andra folk blir rent ut av förbannade på :). Jag har tänkt länge på vad jag ska köpa för hårdvara till denna Router, och hur jag ska använda den. Jag har kollat runt mycket på mini-ITX samt Nano-ITX men hittar ingen med den prestandan som jag är ute efter. Routern skall köra Pfsense (Har pillat med andra OS, men jag känner mig mer "hemma" med just denna), och jag KANSKE kommer köra openVPN på routern.

Vad mina krav är:

• Strömsnål!

• Liten (Ungeför som en vanlig standard router fast den kan självklart vara lite större än det)

• Ljudlös (Vill ju inte ha en router som låter som ett flygplan)

• Kunna hantera en stor mängd packet som skickas (Har en MC/torrent/mumble/CS-server som står igång)

• Orka skyffla på när jag streamar mellan Servern och PS3 eller någon annan trådlöst här hemma

Hade varit mycket trevligt om något snille kan ge en hobby-kille lite tips om detta - Min budget för detta är.. Låt oss säga; 2-3k, Men helst inget högre
Ursäktar om tråden ligger i fel forum och ber då Mods att flytta den till där den hör hemma

(Hoppas att jag har fått med allt, Skulle jag komma på något annat eller något jag har glömt så skriver jag )

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Strömsnål!

Atom-processor kan vara ett bra val, eller någon av Intels strömsnålare andra modeller. Om det bara rör sig om en NAT-router så behöver den inte så fasligt med kraft.

Liten (Ungeför som en vanlig standard router fast den kan självklart vara lite större än det)

Mini-ITX borde väl vara det enklaste alternativet här.

Ljudlös (Vill ju inte ha en router som låter som ett flygplan)

Borde inte vara så lurigt, leta efter Mini-ITX-chassin som är väldigt tysta, se till att kylningen för processorn är tyst och använd en SSD för lagring (eller en tystare 2.5"-disk).

Kunna hantera en stor mängd packet som skickas (Har en MC/torrent/mumble/CS-server som står igång

Inte heller särskilt lurigt, med *BSD/Linux som operativsystem så kan du utan problem köra flera torrentklienter och en hel massa annat igång som maxar en 100 Mbps-lina på vilken någorlunda modern hårdvara som helst.

Orka skyffla på när jag streamar mellan Servern och PS3 eller någon annan trådlöst här hemma

Här tror jag att du tänker lite fel, inom ditt interna nätverk så finns det inte någon egentlig orsak att köra trafik via routern, routern hanterar trafik mellan ditt nätverk och omvärlden (om du vill vara lite trixig så kan du förstås t.ex. dela upp trådlöst och vanlig ethernet om du är paranoid av dig, d.v.s. att du inför begränsningar på den trådlösa trafiken, då behöver du segmentera nätverket så att det trådlösa och det vanliga för att komma åt varandra måste gå via routern men för en normal hemanvändare finns det ingen anledning till att krångla till det så).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Jag har själv en helt ljudlös (helt passiv) Intel Atom mini-itx router som jag kört i ca 3 år nu (typ sedan atom 330 kom ut), min nic är ett Intel Pro Server MT Dual Port Gigabit. Kört på en 100/100 lina hela tiden och alltid fungerat perfekt, som AP har jag min gamla DIR-655. Jag kör såklart BSD (FreeBSD) då de har bäst nätverksstack. Det finns en del färdiga FreeBSD distar som är byggda för att användas som router, jag har bl.a. testat m0n0wall och pfSense, jag skulle rekommendera pfSense om du inte vill fixa allt själv från en ren FreeBSD install.

Både Atom och de billigare & strömsnålare SandyBridge processorerna passar bra i ett sådant här bygge och lär gå att kyla passivt. I sådant fall är det hårddiskarna som kommer låta mest men det går ju att komma runt genom att använda ett CF-kort, USB-minne, SSD eller liknande, men vill du ha den som torrentserver så lär det väll krävas en riktig hdd pg.a. utrymmesskäl. Nicen lär väll bli ett Intel Pro Server PT Dual Port Gigabit kort idag då PCI-Express är dominant idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Som mludd redan sa tex en atom heller några av intels andra strömsnnåla cpu'er funkar utmärkt se http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=419.
Jag är på gång med nåt liknande som julklapp till mig själv snart.
Som jag hade tänkt koppla ihop allt så kommer inget att gå igenom routern när man streamar,flyttar filer på det interna nätverket.

Vad som behövs till det är moderkortet (blir troligen ett atom mb) och en switch tex denna som jag köpte nyss.
Nåt att tänka på kan vara att köpa ett moderkort med TVÅ lan utgångar då det behövs alternativt ett med en lan utgång och köpa till ett nätverkskort (se till att det du köper,redan har är rätt gränsnitt dvs PCI heller PCI-Express x1).

Sen kopplas det ena nätverks kortet,uttaget till lan utaget i vägen,modemet det andra kortet,uttaget till switchen och sist alla datorer,spel,media,tv,etc,etc kopplas till switchen.
Kopplas det så här går endast trafiken mellan tex dator,ps3 igenom switchen (OBS ej hubb då går allt igenom både hubb och router) och det enda routern gör är i stort sett tilldela dator,ps3 en ip adress när denna sätts på.

Anledningen till att just jag vill ha en intel istället för via,amd cpu är att intel har ju ett försprång med strömförbrukning och värme vilket då automatiskt leder till tystare router.
Men visst det går utmärkt att köra med en via,amd cpu med men vad du väljer är ju upp till dig.

För min del så behöver jag inget chassi då jag har allt monterat i garderoben så har därmed ingen aning om vad som kan tänkas funka bra.
Du har ingen plats att montera ett litet moderkort på så du kan köra utan chassi?
Tex låda,garderob,skåp,dator bordet.

Sen vad man ska köra för OS vet i fan jag har kollat runt lite men inte blivit klokare så jag tror att det blir att testa det mesta när jag har handlat allt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_router_or_firewall_distr...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det kan vara trevligt med en Atom-lösning, dock så bör man tänka på att om du ska köra OpenVPN så kommer du inte få särskilt bra throughput med en Atom-processor. Beror på vilka krav du har och vad du sitter med för uppkoppling...

I länken nedan har du lite rekommendationer men annars så har du en del matnyttigt i deras forum.

http://www.pfsense.org/index.php?option=com_content&task=view...

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag återvänder till tråden istället för att göra en ny. Har pillat MYCKET med PfSense sedan någon rekommendera det i tråden (Självklart i VMware), och tycker det finns fantastiskt mycket grejer att göra samt andra grejer som gör allting lite mer intressan.

Har kollat lite på en inköpnings-lista till detta projekt och tyckte att det var bäst att posta den här och se vad ni tycker om den. Har kollat mycket på ström-snåla grejer samt gjort den så liten det bara går (Well.. Så långt hårdvaran får räcka).

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2053469

Om ni tycker något ska ändras så är det bara att säga till. Kom gärna med förslag om rekommenderade "Packages" till PfSense som är bra att ha.
Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tänkte att jag återvänder till tråden istället för att göra en ny. Har pillat MYCKET med PfSense sedan någon rekommendera det i tråden (Självklart i VMware), och tycker det finns fantastiskt mycket grejer att göra samt andra grejer som gör allting lite mer intressan.

Har kollat lite på en inköpnings-lista till detta projekt och tyckte att det var bäst att posta den här och se vad ni tycker om den. Har kollat mycket på ström-snåla grejer samt gjort den så liten det bara går (Well.. Så långt hårdvaran får räcka).

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2053469

Om ni tycker något ska ändras så är det bara att säga till. Kom gärna med förslag om rekommenderade "Packages" till PfSense som är bra att ha.
Tack!

Rent spontant hade jag valt ett annat nätaggregat exempelvis ett PicoPSU som är väldigt effektivt och litet. Jag hade också försökt köpa ett riktigt servernic istället för ett Desktop exempelvis ett Intel PRO/1000 MT PCIx som är riktigt billigt på ebay, runt 220 kr.

Jag kör faktiskt liknande hårdvara på min router. Intel D525MW, 4GB ram, Intel PRO/1000 MT Dualport, USB-pinne(pfsense), Wireless(usb-pinne). Bjuder på en liten bild -> http://mentaltborta.nu/IMG_20110820_180856.jpg

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

http://www.fit-pc.com/web/fit-pc2/fit-pc2i-specifications/

liten och förhållandevis billig om man beställer direkt från tillverkaren. tullrisk finns ju alltid, men annars är den riktigt fin å strömsnål.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan även vara värt att kika åt AMD:s Fusion-plattform vilket har rapporterats fungera utmärkt med Pfsense. Fördelarna är förutom bättre pris även stöd för upp till 8 GB RAM och oftast bättre komponenter, och bättre prestanda. Ett litet Mini-ITX-kort drar cirka 15-20 watt under load vilket i min mening är väldigt lite. Med 8 GB RAM kan du köra på lite roligare funktioner utan att tumma på prestandan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Beroende på hur många portar du vill ha, så hade jag satsat på något av Jetways mini-itx kort och dotterkortet AD3INLANG (3xIntel Gbit). Antingen ett atom-baserat eller amd:s fusion. Det finns ett dotterkort med Realtek oxå så det är en smaksak (jag föredrar Intel).

Har du BBB:s fiber och vill köra lastbalansering kan det vara idé med Jetway:s grejer.

http://jetwaycomputer.com/Daughter_Board.html

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------