Permalänk

Battlefield 3 dåligt

Nu måste jag bara skriva av mig lite.

Skaffade Battlefield 3 för ett par månader sedan och måste säga att jag är grymt besviken på spelet.

I single player spelar jag på högsta inställningarna med över 70 fps konstant men i multiplayer spelar jag med knappt 30 fps med allt på low.

Tycker också att DICE har gjort ett otroligt dåligt jobb med uppdateringar till spelet, kan fortfarande inte spela klart mission 5 med polare i Co-Op för precis i slutet så krashar spelet, samma ställe hela tiden och nej jag har provat en jävla massa olika drivrutiner till grafikkortet men inget funkar.

Vill också säga att Frostbite 2 motorn när det gäller förstörelse är ju ett skämt.

I Batllefield Bad Company 2 så kunde man ju förstöra i princip allting även i multiplayer, men här kan du ju knappt röra något. Finns ju en sjuhelvetes massa väggar och skydd man inte kan förstöra vilket är ju helt värdelöst.

Har även problem med att på vardags kvällarna hitta infantry Only servrar med vanliga conquest igång, nu när jag kollade sist så stod det att det inte fanns några alls.

Innan ni totalt skriver ihjäl mig så vill jag bara säga att jag älskar Battlefield serien. Det är bara så att 3:an var en besvikelse i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag tycker det är lika roligt som vilket FPS som helst.
Och med det menar jag att jag inte heller tycker att spelet har levt upp till sitt upphausade rykte. Utan det är som jag skrev, roligt som vilket FPS som helst, inget särskilt lyfter fram spelet.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Vad har du för spec på datorn?

Om du typ sitter med en tvåkärnig så ska du inte vara förvånad

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Hedersmedlem

Att det inte finns några servrar är ju inte direkt DICE:s fel, de driver väl knappt några egna spelservrar alls..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Förstår tanken känner ganska lika dock köpte jag bf3 mest för grafikens skull och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Tycker överlag att meh passar rätt bra. Det är klart det är snyggt men inte så snyggt att det skiljer så mycket sen är banorna överlag väldigt tråkiga i min mening iallafall

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av superdupernemo:

Vad har du för spec på datorn?

Om du typ sitter med en tvåkärnig så ska du inte vara förvånad

Jag sitter på:
AMD 955 @ 4 ghz

XFX 6850

4 GB ddr2 800 mhz ram

Skrivet av Leifson:

Att det inte finns några servrar är ju inte direkt DICE:s fel, de driver väl knappt några egna spelservrar alls..?

Ja okej det har du rätt i men om vi säger såhär.
Söker jag på infantry Only servrar med 64 spelare och sätter den på att den ska lista alla servrar från mest spelare till minst spelare. Då står det kanske 5 servrar med folk inne och resten tomt , men scrollar jag ner så poppar det upp fler servrar med folk inne vilket är rätt värdelöst att dem inte fixat detta ännu.

citat
Permalänk
Medlem

Kan folk bara inte fatta att bara för att alla pratade om hur bra bf3 skulle vara, så behöver det inte betyda att alla ska älska det?
( ja spelet har en buggar, med drivrutiner och ingame)
Jag vet inte vad folk är ute efter när de köper ett spel, men jag prioriterar spelkänslan framför grafiken.

Permalänk
Skrivet av Lofie:

Kan folk bara inte fatta att bara för att alla pratade om hur bra bf3 skulle vara, så behöver det inte betyda att alla ska älska det?
( ja spelet har en buggar, med drivrutiner och ingame)
Jag vet inte vad folk är ute efter när de köper ett spel, men jag prioriterar spelkänslan framför grafiken.

Jag köpte verkligen inte spelet för grafiken jag har lirat BF sedan 1942 alltd älskar känslan men när ett spel som flyter på riktigt jävla bra i singleplayer och sen går fps:en ner med över hälften i multiplayer så förstör det känslan en hel del.

Permalänk
Medlem

Ram-minnet flaskar kanske? Ser ut så i mina ögon, 4gb ddr2 800mhz är inget att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

du har ju inget höjdargrafikkort direkt....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

I single player spelar jag på högsta inställningarna med över 70 fps konstant men i multiplayer spelar jag med knappt 30 fps med allt på low.

Tveksamt. Hur får du ens ultra - AF 16 och AA 8x (högsta som jag tolkar det) att köra på ett 6850? Borde ju bli bildspel med videoklipp på 1-2 sekunder då och då. Och med 4gb 800mhz?

I multiplayer är mapsen mycket större och inte preloaded, destruction som görs av andra spelare på en enorm map behöver registreras osv. Självklart kommer det att lagga om det är 20ggr så mycket explosioner konstant än i singleplayer?

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Tveksamt. Hur får du ens ultra - AF 16 och AA 8x (högsta som jag tolkar det) att köra på ett 6850? Borde ju bli bildspel med videoklipp på 1-2 sekunder då och då. Och med 4gb 800mhz?

I multiplayer är mapsen mycket större och inte preloaded, destruction som görs av andra spelare på en enorm map behöver registreras osv. Självklart kommer det att lagga om det är 20ggr så mycket explosioner konstant än i singleplayer?

Jag spela det med allt på högsta på single player men då spelar jag också bara i 1280 x 768

Permalänk
Skrivet av Alliaria:

Ram-minnet flaskar kanske? Ser ut så i mina ögon, 4gb ddr2 800mhz är inget att hänga i julgranen.

Jo det tror jag säkert att det gör men just det att spela med mer än dubbelt så mindre fps i mp än i sp är irriterande

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med battlefield. Riktigt kul att lira på sweclockers servern speciellt om man kommer i samma squad som wIDL då kan man inte förlora ;).

Nej men att du inte kan maxa spelet är inte dice's fel det kan bara du påverka. Minns du när första crysis kom? Det är fortfarande tungt att driva runt.

Om du sätter dig ner med polare och några duktigare spelare så kan man få ihop ett par riktigt roliga timmar.

Kan rekommendera sweclockers server för det.

Själv så har jag inga proble med att spelet crashar just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leifson:

Då är det väll ändå DICE:s fel? Om dom hade lagt upp några servrar så hade det funnits servrar

Permalänk
Medlem

bf3 har sina nackdelar inget spel är ju perfekt på alla punkter. Nackdelarna i bf3 (enligt mig) är att banorna är ganska dåliga samt att det inte är så nybörjar vänligt +att det finns en massa buggar tex om två flygande fordon krockar så blir det inte som man föväntar sig. dom kan ibland studsa på varandra. En annan nackdel med bf3 är att man måste använda origin för att spela det. Origin är skräp om man jämför med steam. Men origin är nytt det kanske blir bättre med tiden. men förutom dessa detaljer så tycker jag att bf3 är det bästa spelet som släpptes 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legonator:

Skaffade Battlefield 3 för ett par månader sedan och måste säga att jag är grymt besviken på spelet.

Tycker också att DICE har gjort ett otroligt dåligt jobb med uppdateringar till spelet, kan fortfarande inte spela klart mission 5 med polare i Co-Op för precis i slutet så krashar spelet, samma ställe hela tiden och nej jag har provat en jävla massa olika drivrutiner till grafikkortet men inget funkar.

Vill också säga att Frostbite 2 motorn när det gäller förstörelse är ju ett skämt.

I Batllefield Bad Company 2 så kunde man ju förstöra i princip allting även i multiplayer, men här kan du ju knappt röra något. Finns ju en sjuhelvetes massa väggar och skydd man inte kan förstöra vilket är ju helt värdelöst.

Har även problem med att på vardags kvällarna hitta infantry Only servrar med vanliga conquest igång, nu när jag kollade sist så stod det att det inte fanns några alls.

Innan ni totalt skriver ihjäl mig så vill jag bara säga att jag älskar Battlefield serien. Det är bara så att 3:an var en besvikelse i mina ögon.

Håller totalt med. "enhanced physics" my ass.

Däremot ska du komma ihåg att det inte är Frostbite 2 det är fel på, utan det är bara det att DICE har valt att stänga av stora delar av destruction (t.ex har de stängt av terrain deformation eftersom man flög genom jävla marken i betan hela tiden och de orkade inte fixa problemet så det stängde bara av det)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blargmode:

Då är det väll ändå DICE:s fel? Om dom hade lagt upp några servrar så hade det funnits servrar

Vet inte om du skämtar eller inte, men eftersom det här är ett (för det mesta) seriöst forum, så svarar jag ändå.

Det finns ju inga servrar för att han vill spela ett såpass ovanligt gamemode, som få vill, och därför finns det få servar. Tillgång och efterfrågan, svårare än så är det inte

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Däremot ska du komma ihåg att det inte är Frostbite 2 det är fel på, utan det är bara det att DICE har valt att stänga av stora delar av destruction (t.ex har de stängt av terrain deformation eftersom man flög genom jävla marken i betan hela tiden och de orkade inte fixa problemet så det stängde bara av det)

Haha jo jag kom ihåg det när jag lira betan med brossan

Det är väl ok om dem stänger av delar av förstörelsen. Men när dem gör reklam för "Back to karkand" som alla här nog vet släpptes en bra tid efter att Battlefield 3 lanserades, och dom då hade gjort sitt val att stänga av delar av förstörelsen. och gör då reklam med " Even more Enhanced destruction " som det gick på reklamsnuttarna så är det missledande då det inte stämmer alls.

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag är riktigt nöjd med battlefield. Riktigt kul att lira på sweclockers servern speciellt om man kommer i samma squad som wIDL då kan man inte förlora ;).

Nej men att du inte kan maxa spelet är inte dice's fel det kan bara du påverka. Minns du när första crysis kom? Det är fortfarande tungt att driva runt.

Om du sätter dig ner med polare och några duktigare spelare så kan man få ihop ett par riktigt roliga timmar.

Jo jag kommer ihåg när Crysis kom ut och det är ju exakt det jag menar.

I Crysis så var lika mycket lagg i Singleplayer som i multiplayer.

Men i Battlefield så blir man ju rätt så lurad när man spelar Singleplayer och det flyter på men sen i multiplayer så går det för mig iallafall till mindre än hälften i fps än vad jag har i singleplayer.

Notera även då att i singleplayer spelade jag med allt på högsta och det va helt underbart men i multiplayer har jag allt på lägsta och det är olidligt vid vissa tillfällen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av legonator:

Det är väl inte direkt Dices fel eller hur? Till att börja med så är Singleplayers oftast korridorbaserade.. Man kan tex. inte springa till andra sidan stan. Utan man måste följa målen. Sedan så är det sällan överdrivet mycket folk som spränger saker åt höger och vänster i SP heller. Problemet du har är att du har överdrivna förväntningar när det kommer till prestanda från din GPU (som faktiskt är lite av en budgetvariant).

Skrivet av legonator:

Jo jag kommer ihåg när Crysis kom ut och det är ju exakt det jag menar.

I Crysis så var lika mycket lagg i Singleplayer som i multiplayer.

Men i Battlefield så blir man ju rätt så lurad när man spelar Singleplayer och det flyter på men sen i multiplayer så går det för mig iallafall till mindre än hälften i fps än vad jag har i singleplayer.

Notera även då att i singleplayer spelade jag med allt på högsta och det va helt underbart men i multiplayer har jag allt på lägsta och det är olidligt vid vissa tillfällen

Fortfarande inte Dices fel. Uppgradera din GPU om du vill spela BF3 på något så när prestanda. Kan själv spela på High med hyfsad AA och Filtrering med en FPS på kring 60. Helt spelbart enligt mig. Dock sitter jag med en HD6950 GPU.
Det roliga är att folk gnällde på att spel blev "konsolfierad" och att grafikken blev lidande. Sedan när Dice släpper ett spel som faktiskt kan kräma ut en hel del ur en dator.. ja då gnäller folk att man inte kan spela spelet pga. att deras datorer inte håller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av legonator:

Gällande multi vs singleplayer så låter det som att din CPU flaskar, då det är massa beräkningar den har att göra i multiplayer jämfört med singleplayer.

Angående förstörelsen så är det de enda stora jag saknar från bf:bc2, antar att det blev för krävande med samma förstörelse kanske...dom hade ju på full förstörelse ett tag under alphan..

Sen måste jag säga att battlenet är helt värdelöst, man har tur om co-op funkar över huvudtaget, skulle varit mycket bättre om de haft det som i bfbc2 istället.

För övrigt har kag inte märkt några dåliga optimeringar i själva spelet

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av legonator:

Har inte kört CO-OP så jag vet inte, men i singelplayer finns det en bugg på en bana. Där måste man springa inne i huset istället för gatan, annars krashar spelet. Kanske är samma...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att lira på en infantry only server kan du kika in våra servrar. www.47thclan.co.uk

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

^Det här, köpte spelet ganska nyligen och har inte haft 1 tråkig sekund, bara lirat stora conquest (Swecs server och liknande) och det är skitroligt, både med polare och utan! Kör på ultra med 0x aa/16x af/ssao (aa och hbao är så jäääävla tunga) och jag tycker spelet är riktigt snyggt, även på medium.

För övrigt får jag ~45 som lägsta fps, ~60 i average och ~90 i max, spelet maxar min VRAM dvs ligger runt ~1000MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det roliga är att folk gnällde på att spel blev "konsolfierad" och att grafikken blev lidande. Sedan när Dice släpper ett spel som faktiskt kan kräma ut en hel del ur en dator.. ja då gnäller folk att man inte kan spela spelet pga. att deras datorer inte håller.

+1 Den bittra sanningen

Permalänk
Medlem

det är dina minnen och grafikkortet som sätter stop mycket mer krävande på MP jag har liknade som dig fast 6Gb DDR2 och GTX570 och ligger på runt 40-50fps med high inställt, kan även gå ner runt 30ibland om det händer lite mera på kartan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De har fixat terrain destruction... Den har varit fixad ganska länge nu

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

De har fixat terrain destruction... Den har varit fixad ganska länge nu

nope de "fixade" detta genom att nästan helt stänga av den. Det är därför som man nästan aldrig ser kratrar i marken mer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag håller med delvis, sen är jag irriterad man inte kan sätta upp egna LAN servrar enkelt och köra, allt är så jävla freak kontrollerat och ända kan dom inte fixa alla fuskare som är överallt.

Just det där med förstörelse har jag märkt men inte stört mig allt för mycket men med tanke på hypen med BF3 så borde DICE ansträngt sig mer, sen är spelet inte optimerat tillräclkligt, den mängd minne det kräver är sjukt mycket, med tanke på när BF3 utvecklades så fanns ingen singel GPU som klarade allt på Ultra i 2560x1600 så jag vet inte hur dom tänkt.