Varför är det dyrare att ladda ned spel än att köpa i butik?

Permalänk
Medlem

Varför är det dyrare att ladda ned spel än att köpa i butik?

Jag satt och funderade varför spel kostar mer t.ex via origin istället för i webbbutik/butik när det egentligen borde vara tvärtom.
T.ex Swtor kostar 549 kr just nu hos origin http://store.origin.com/store/eaemea/sv_SE/html/pbPage.SWTOR_...
Medan det kostar 415 kr på Megastore http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416795

Vilket är ganska märkligt för priset för skivor, plast, frakt och allt annat som behövs för att få spelet fysiskt i butik eller i brevlådan borde vara högre än priset för att köpa en nyckel och sedan bara ladda ner det online. (Eftersom det är ett onlinerollspel så kan man ju anta att de som köper spelet har Internet) xD
Därför borde priset vara lägre hos t.ex origin än butik men så är det sällan.
Så Swtor borde egentligen kosta typ 299 kr hos origin (antagligen drömpris) men ni förstår nog vad jag menar. Det borde leda till att flera faktiskt betalar för spelen eftersom de inte blir så fruktansvärt dyra istället för att skaffa dem på annat håll.

Ligger tråden fel är det bara att flytta den för jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den.

Permalänk
Medlem

Politik, och inget annat. Handeln vägrar släppa spel om de inte får en garanti att online är lite dyrare.

Inget problem för mig då jag faktiskt vill ha box. De nerladdningsspel jag inte bryr mig om så mycket fixar jag på steam eller gamersgate rea som händer rätt så ofta.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

ska du ha en nedladdnings server för ett spel, och jag skulle tro att origin har fler än en server, så måste denna server ha ström samt att den måste kylas. kan tänka mig att detta går ganska jämt ut med förpackning och frakt. sedan är det väll butikerna som sätter priserna och dom kanske tar en populär titel och säljer den lite billigare för att locka folk till butiken.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Att origin är dyrare än i butik är väl inte nödvändigtvis så konstigt.. det är ju löjligt stor konkurrensfördel origin har gentemot de övriga återförsäljarna..
Däremot kan jag inte förså hur typ webhallen kan släppa samma spel DYRARE som nerladdning än om man går in och handlar spelet över disk.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Game och gamestop kan kräva att online är dyrare, det är därför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ska du ha en nedladdnings server för ett spel, och jag skulle tro att origin har fler än en server, så måste denna server ha ström samt att den måste kylas. kan tänka mig att detta går ganska jämt ut med förpackning och frakt. sedan är det väll butikerna som sätter priserna och dom kanske tar en populär titel och säljer den lite billigare för att locka folk till butiken.

frakten är typ 10% av priset för ett spel.. att en person fysiskt ska packa ner spelet är också det flera kronor par kronor. Sedan tillkommer en CD-skiva, förpackning, manual.. ibland lite annat onödigt skit..typ kartor. Det är också ett antal kronor. Och allt detta försvinner om man väljer nerladdning.
Att kostnaden för att kyla en server, förse den med ström, och bandbredden det tar att ladda ner spelet (många använder ju dessutom bittorret teknik så..) ens skulle komma i närheten är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vad... dessutom har jag fortfarande, hos många, möjligheten att ladda ner spelet fast jag köpt det i butik. Double loss..?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

frakten är typ 10% av priset för ett spel.. att en person fysiskt ska packa ner spelet är också det flera kronor par kronor. Sedan tillkommer en CD-skiva, förpackning, manual.. ibland lite annat onödigt skit..typ kartor. Det är också ett antal kronor. Och allt detta försvinner om man väljer nerladdning.
Att kostnaden för att kyla en server, förse den med ström, och bandbredden det tar att ladda ner spelet (många använder ju dessutom bittorret teknik så..) ens skulle komma i närheten är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vad... dessutom har jag fortfarande, hos många, möjligheten att ladda ner spelet fast jag köpt det i butik. Double loss..?

ärligt talat skulle jag tro att det inte handlar om kronor utan ören förmodligen någon stackars kines eller thailändare som packeterar dom. däremot dom tekniker som övervakar serverhallarna får nog betydligt mer betalt. kan tänka mig att om vi räknar om deras lön till kronor/ören per spel nedladdat så får dom nog lite mer än dom som packar.
men det jag skrev var inte menat som att det var hela anledningen till att det är billigare i butik. sa bara att det kan vara en del av det. sedan kommer det ju in fler faktorer också så som politik och krav som nämnts tidigare i tråden

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Grejjen är att de måste se till att spelet finns tillgängligt för dig i ett antal år, du köper egentligen inte ett spel utan en licens till att ladda ner ett spel från dem och då även se till att hålla det tillgängligt, har du skivan behövs ju egentligen ingen online server för att spela (förutom på grund av muppiga drm's!!) nu minns jag inte hur många år de är skyldiga att ha spelet tillgängligt åt dig men jag skulle tro att det står i licensavtalet du klickar i att du har läst... =P

Sen är det ju en helt annan femma att du kan köpa en box och sedan aktivera det på nätet men det tror jag, precis som många har sagt att det är för att ge en fördel till fysiska butiker.
För utgivarnas del så tror jag att det myser för varje spel som säljs online för att det bör tjäna ett par hundra extra helt utan ansträngning, skulle inte förvåna mig om det blir flera 100% mer pengar "över" för ett spel som är sålt online än vad en spelbutik tjänar per såld box! ingen hantering/distributionskostnad utan enbart 1000101011100010 samt liten serverplats/kostnad då förstås..

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ärligt talat skulle jag tro att det inte handlar om kronor utan ören förmodligen någon stackars kines eller thailändare som packeterar dom. däremot dom tekniker som övervakar serverhallarna får nog betydligt mer betalt. kan tänka mig att om vi räknar om deras lön till kronor/ören per spel nedladdat så får dom nog lite mer än dom som packar.
men det jag skrev var inte menat som att det var hela anledningen till att det är billigare i butik. sa bara att det kan vara en del av det. sedan kommer det ju in fler faktorer också så som politik och krav som nämnts tidigare i tråden

Sluta nu. Webhallen eller liknande har inte några lågavlönade kineser i sina lager.
Det finns inte en SUCK i världen att det ens skulle komma i närheten att vara dyrare att släppa något i nerladdningsform som att skicka hem en fysisk kopia. Dessutom finns servrarna garanterat ändå.. så i praktiken är det väl egentligen bara extra bandbredd som behövs för att få igång nerladdning.
Och om du tror att det är billigare att frakta en cd-skiva ens några mil än det är att skicka samma fil runt jorden är du ännu längre ifrån verkligheten ..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Sluta nu. Webhallen eller liknande har inte några lågavlönade kineser i sina lager.
Det finns inte en SUCK i världen att det ens skulle komma i närheten att vara dyrare att släppa något i nerladdningsform som att skicka hem en fysisk kopia. Dessutom finns servrarna garanterat ändå.. så i praktiken är det väl egentligen bara extra bandbredd som behövs för att få igång nerladdning.
Och om du tror att det är billigare att frakta en cd-skiva ens några mil än det är att skicka samma fil runt jorden är du ännu längre ifrån verkligheten ..

det var inte webhallen jag sa hade kineser i lagret utan dom fabriker där dom bränner och paketerar skivorna. sedan som jag sa i förra tråden tror jag att om man räknar bort det butiken gör, så får man en ganska likvärdig summa. men sedan är det ju som andra i tråden har sagt, att det har med politik att göra.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ska du ha en nedladdnings server för ett spel, och jag skulle tro att origin har fler än en server, så måste denna server ha ström samt att den måste kylas. kan tänka mig att detta går ganska jämt ut med förpackning och frakt. sedan är det väll butikerna som sätter priserna och dom kanske tar en populär titel och säljer den lite billigare för att locka folk till butiken.

Joo det är klart att det kostar att ha servrarna uppe och fungerande men det är ju dåligt för oss konsumenter att priserna blir så höga. Man borde väl kunna använda sig av bittorent för att se till att inte behöva så många servrar utan att spelarna gör det mesta av själva fördelning av spelet. Allt som skulle behövas då är ju att skicka ut koden via mail och på det viset skulle företagen tjäna massor med pengar på att slippa ha servrar. De får ju även fortfarande betalt för sina produkter eftersom vi köper koderna till en förhoppningsvis billig peng.

Skrivet av anden12:

frakten är typ 10% av priset för ett spel.. att en person fysiskt ska packa ner spelet är också det flera kronor par kronor. Sedan tillkommer en CD-skiva, förpackning, manual.. ibland lite annat onödigt skit..typ kartor. Det är också ett antal kronor. Och allt detta försvinner om man väljer nerladdning.
Att kostnaden för att kyla en server, förse den med ström, och bandbredden det tar att ladda ner spelet (många använder ju dessutom bittorret teknik så..) ens skulle komma i närheten är så långt ifrån verkligheten att jag inte vet vad... dessutom har jag fortfarande, hos många, möjligheten att ladda ner spelet fast jag köpt det i butik. Double loss..?

Ja företagen skulle ju bara behöva använda bittorrent och ha en server och ge spelet till några som sedan fortsätter att dela spelet till andra. Nu finns ju så mycket piratkopiering så vi vet ju att metoden fungerar bara att företagen är för insöade i det gamla för att inse potentialen i den teknik som skulle kunna göra allting mycket billigare för dem. Det skulle i sin tur antingen ge företag mer i vinst eller billigare spel som vi faktiskt betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Grejjen är att de måste se till att spelet finns tillgängligt för dig i ett antal år, du köper egentligen inte ett spel utan en licens till att ladda ner ett spel från dem och då även se till att hålla det tillgängligt, har du skivan behövs ju egentligen ingen online server för att spela (förutom på grund av muppiga drm's!!) nu minns jag inte hur många år de är skyldiga att ha spelet tillgängligt åt dig men jag skulle tro att det står i licensavtalet du klickar i att du har läst... =P

Sen är det ju en helt annan femma att du kan köpa en box och sedan aktivera det på nätet men det tror jag, precis som många har sagt att det är för att ge en fördel till fysiska butiker.
För utgivarnas del så tror jag att det myser för varje spel som säljs online för att det bör tjäna ett par hundra extra helt utan ansträngning, skulle inte förvåna mig om det blir flera 100% mer pengar "över" för ett spel som är sålt online än vad en spelbutik tjänar per såld box! ingen hantering/distributionskostnad utan enbart 1000101011100010 samt liten serverplats/kostnad då förstås..

Men för att ha spelet tillgängligt i flera år är det väl bara att ha en server som står och går utifall alla som skaffat spelet tidigare får för sig att sluta dela. Man skulle ju också kunna göra en inbyggd bittorenet i t.ex origin så att alla som har spelet delar det via klienten. För att man inte ska få dålig ping eller hastighet så är det väl bara att ha en inställning som gör att när kontot används aktivt t.ex när man spelar så stängs delningen ner och återupptas när man lämnar spelet.
Tänk sen för miljön vad mycket bättre det skulle vara att ladda ner spelet istället för att det först ska tillverkas plast, skivor, manualer och tillbehör. Sedan ska spelet fraktas över hela jorden och sen till sist ska vi åka bil in och köpa det. Mycket extra växthusgaser som vi enkelt hade kunnat undvika att släppa ut på våran stackars jord om vi istället kunnat ladda ner spelet billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Egentligen så vore det väl bättre att fråga varför folk faktiskt accepterar dagens priser? O.o

Hehe jaa det är sant 699 kr för cod, fifa, nhl och flera andra titlar när det är i stort sett samma sak varje år xD
Fler spel skulle vara som lol gratis att skaffa och spela that´s the dream

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

det var inte webhallen jag sa hade kineser i lagret utan dom fabriker där dom bränner och paketerar skivorna. sedan som jag sa i förra tråden tror jag att om man räknar bort det butiken gör, så får man en ganska likvärdig summa. men sedan är det ju som andra i tråden har sagt, att det har med politik att göra.

..att du inte ger dig. Hur du än vrider och vänder på det så är det dyrare att skicka en fysisk kopia från Kina till Sverige, inkluderat med personalkostnader, paketeringskostnader och allt som tillkommer (lägger du dessutom till tillverkningskostnaderna ...), än vad det är att skicka en digital kopia från Kina till Sverige, även här inkluderat servrar, bandbredd, personalkostnader mm. Och då är det första steget på sin höjd till en återförsäljare (även om det troligtvis mellanlandar i något lager först..) medan de andra exemplet är direkt till slutkonsument.
Nej. Onlineförsäljningen är en sjuk kassako, och det har inte med ekonomin att göra att det är dyrare online än för en fysisk kopia.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Politik, och inget annat. Handeln vägrar släppa spel om de inte får en garanti att online är lite dyrare.

Amen.

Det finns många exempel där tillverkare har försökt köra över återförsäljarna genom att dumpa priserna i de egna distributionskanalerna. Återförsäljarna drabbas av vikande försäljning och ser inte längre någon anledning att varken marknadsföra och sälja varan. Detta får till följd att varan exponeras mindre och efterfrågan sjunker med vikande intäkter till följd som fått många företag att gå omkull. Så ja, det är politiskt självmord att kanabalisera på sin egen slutprodukt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ska du ha en nedladdnings server för ett spel, och jag skulle tro att origin har fler än en server, så måste denna server ha ström samt att den måste kylas. kan tänka mig att detta går ganska jämt ut med förpackning och frakt.

Jag köpte Skyrim boxat.. Det enda som installerades genom skivan var Steam, och när det var klart började spelet laddas ner digitalt så där föll den teorin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag köpte Skyrim boxat.. Det enda som installerades genom skivan var Steam, och när det var klart började spelet laddas ner digitalt så där föll den teorin

haha kanske beror på vilka spel

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

haha jo, blev lite paff, allt detta jobb för att trycka skivan, tillverka omslaget, coverart, karta över spelvärlden, skicka det till mig genom leverantörer, underleverantörer och återförsäljare och sen sista biten med posten..

..och sen installeras det digitalt ändå >.< WTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Egentligen så vore det väl bättre att fråga varför folk faktiskt accepterar dagens priser? O.o

Det är ju det folk inte gör, vet många (inklusive mig själv) som skulle köpa fler spel om de var billigare.
Har inga problem med att betala en månadsavgift för ett MMO då jag anser det vara ett billigt nöje, men att köpa ett spel som man tröttnar på efter max en vecka för 400-600kr är en annan sak.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

På cdon kan du ladda ner spelen billigare

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admo:

Men för att ha spelet tillgängligt i flera år är det väl bara att ha en server som står och går utifall alla som skaffat spelet tidigare får för sig att sluta dela. Man skulle ju också kunna göra en inbyggd bittorenet i t.ex origin så att alla som har spelet delar det via klienten. För att man inte ska få dålig ping eller hastighet så är det väl bara att ha en inställning som gör att när kontot används aktivt t.ex när man spelar så stängs delningen ner och återupptas när man lämnar spelet.
Tänk sen för miljön vad mycket bättre det skulle vara att ladda ner spelet istället för att det först ska tillverkas plast, skivor, manualer och tillbehör. Sedan ska spelet fraktas över hela jorden och sen till sist ska vi åka bil in och köpa det. Mycket extra växthusgaser som vi enkelt hade kunnat undvika att släppa ut på våran stackars jord om vi istället kunnat ladda ner spelet billigt

mmm... men det lär ju inte hända, då skulle det ju bli "protester" från spelbutikernas sida... tycker dock att de borde ha dött ut nu =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

mmm... men det lär ju inte hända, då skulle det ju bli "protester" från spelbutikernas sida... tycker dock att de borde ha dött ut nu =P

Jaa det är sant men jag vill hellre ha billigare spel än en massa spelbutiker. Det enda man gör när man är i en spelbutik är att ta en gamereactor tidning och kolla om det finns några bra begagnade spel till ett vettigt pris. För de flesta av spelen köper jag online för det är billigare

Permalänk
Medlem

Det handlar nog bara om, för att dom kan. Vi är bara dumma nog att köpa dom. Vi är lata och väljer handla det digitalt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anden12:

Att origin är dyrare än i butik är väl inte nödvändigtvis så konstigt.. det är ju löjligt stor konkurrensfördel origin har gentemot de övriga återförsäljarna..
Däremot kan jag inte förså hur typ webhallen kan släppa samma spel DYRARE som nerladdning än om man går in och handlar spelet över disk.

Det skulle ju kunna tänkas att de faktiskt ibland säljer till förlust (eller i alla fall till låg vinst) för att locka kunder eller för att göra sig av med onödigt stora lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admo:

Jaa det är sant men jag vill hellre ha billigare spel än en massa spelbutiker. Det enda man gör när man är i en spelbutik är att ta en gamereactor tidning och kolla om det finns några bra begagnade spel till ett vettigt pris. För de flesta av spelen köper jag online för det är billigare

nu råkar det vara så att jag bor på en liten ort och inte har ngn spelbutik så jag "måste" handla online om jag inte vill åka 25mil för att köpa spel =P (undataget div stormarknader, men de är inga spelbutiker...)
kan säkert vara så att det finns de som har spelbutikerna lokalt och då förstår jag att man kan ha en relation till butiken.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Fysiska spelbutiker vs. Spelbutiker online

Varför ska det vara som så att affärer generellt ALLTID har väldigt mycket dyrare spel än på nätet?

Som exempel var jag inne på GAME och skulle köpa Skyrim för ett tag sedan, då kostade det till PC 499:- (!) medan det kostade dryga 360:- på spelbutiken.se. Det känns som om de fysiska butikerna inte alls vill konkurrera om priser. Begagnade spel på GAME är t.o.m. dyrare än online i många fall. Har man då en aning tur så kan man ju givetvis hitta någon kampanjvara i en fysisk butik men allt som oftast ska det vara dyrt.

Jo nu kommer vissa säga att ja men i en onlinebutik så får man inte samma service. Nej sant, men om man nu vet vilket spel man ska ha så är man ju inte i direkt behov av service.
Det dom fysiska spelbutikerna i så fall riktar in sig på är ju föräldrar, föräldrar som inte är så pålästa. Jag förstår fortfarande inte varför de ska vara så dyra på spel, dom hade ju tjänat mer på att konkurrera kan man ju tycka.

Samma med GameStop, också onödigt dyrt.

Vet inte om jag postade i rätt tråd, men hittade dessvärre inget mer passande.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Längesedan man handlade i en fysisk spelbutik. Bor förvisso ett par mil utanför närmsta stad som faktiskt har spelbutiker, men det är inget som påverkar direkt, inte värt att få spelet direkt för 100-150 kronor extra.

Har en kompis som var inne i på Game och köpte Zelda Skyward Sword collector's edition för 999(!)kr på releasedagen, jag fick det veckan efter ifrån england för runt 450. :s

Permalänk
Medlem

Är ganska förvånad över hur fysiska spelbutiker kan överleva, med överpriser utan dess like. Och som du säger så är det sällan man söker service på ett sådant ställe, kan dock tänka mig att småbarnsfamiljer föredrar fysiska butiker med råd om spel.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Edit: Äh, nu råkade visst trådarna ha motsatta frågeställningar, men en tråd kanske kan behandla båda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

..att du inte ger dig. Hur du än vrider och vänder på det så är det dyrare att skicka en fysisk kopia från Kina till Sverige, inkluderat med personalkostnader, paketeringskostnader och allt som tillkommer (lägger du dessutom till tillverkningskostnaderna ...), än vad det är att skicka en digital kopia från Kina till Sverige, även här inkluderat servrar, bandbredd, personalkostnader mm. Och då är det första steget på sin höjd till en återförsäljare (även om det troligtvis mellanlandar i något lager först..) medan de andra exemplet är direkt till slutkonsument.
Nej. Onlineförsäljningen är en sjuk kassako, och det har inte med ekonomin att göra att det är dyrare online än för en fysisk kopia.

Det är nog tyvärr du som har fel. Man kan utan överdrifrt avrunda tillverkningskostnad och transportkostnad (på båt från Kna till Sveige) till 0 (noll) kr.
Tillverkningskostnaden för en DVD eler Blu-ray är knappt 1 dollar. (källa)
En standard container för sjöfrakt rymmer drygt 33 000 liter (källa) vilket motsvarar drygt 92 000 DVD fodral (källa).
Det kostar ca 5 000 USD att skicka en caontainer från kina till USA (källa) så vi kan väl anta samma pris till Europa. Det skulle i så fall betyda att fraktkostnaden per DVD blir ca 5 cent.
Tillsammans summerar alltså tillverkningskostnaden och transportkostnaden för en DVD till ca 1,5 USD eller knappt 10 kr.
Med tanke på att ett spel kostar 400-700 i butik motsvarar det alltså 1,5-2,5 procent av slutpriset.

Tror du på oss nu att det är i det närmaste gratis att tillverka och skicka ett spel från Kina till din lokala spelbutik eller till och med hem till din ytterdörr?