Permalänk
Inaktiv

Har två windows 7

Hej, fick min ssd igår och installerade windows på den. Jag gjorde advanced installation för att allt skulle försvinnna på andra hårddisken. Men då jag startar datorn måste jag välja mellan två olika windows 7. Då jag väljer ena så är windows på ssdn men min 1tb hdd har allting kvar på sig. Jag formaterade sedan den då, i hopp om att det skulle fungera men det finns ännu två windows :S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Formatera den andra hårddisken?:P

Permalänk
Medlem

Eller gå in i Startup and Recovery lite lätt, höger musknapp på "den här datorn" - Egenskaper - Avancerade System Inställningar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

*hihihi*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Eller gå in i Startup and Recovery lite lätt, höger musknapp på "den här datorn" - Egenskaper - Avancerade System Inställningar.

Gick in där, valde att det inte skall visas någon tid att visa operativ systemen, gör det att det far direkt till desktop?

Finns det andra saker man kan göra för att speeda upp processen till att komma till desktop?

Permalänk
Medlem

Starta om datorn så ser du svaret på din egen fråga.

Nästa gång ser du till att du bara har 1 hårddisk (SSD) kopplad tills du installerat klart Windows. Nu riskerar du att få flera olika problem senare bara för att du gjorde fel när du installerade Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Starta om datorn så ser du svaret på din egen fråga.

Nästa gång ser du till att du bara har 1 hårddisk (SSD) kopplad tills du installerat klart Windows. Nu riskerar du att få flera olika problem senare bara för att du gjorde fel när du installerade Windows.

men då försvinner ju int allt från den andra hårddisken ;S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

men då försvinner ju int allt från den andra hårddisken ;S

Den andra hårddisken kan man alltid kopplar in och fixar i diskhanteraren efter att man installerat klart Windows.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Sen hindrar inget dig från att avbryta installationen efter att du tagit bort partitionerna så att du kan koppla ur den andra disken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Den andra hårddisken kan man alltid kopplar in och fixar i diskhanteraren efter att man installerat klart Windows.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Sen hindrar inget dig från att avbryta installationen efter att du tagit bort partitionerna så att du kan koppla ur den andra disken.

OK, jag var där inne och kollade och såg att min 1tb har en 100mb system reserved, skall den vara där eller skall det vara så vid ssdn?
+nu undrar jag om det finns något man kan göra för att speeda upp den? Har provat AS SSD och där får jag:
Read: Write:
Seq: 162mb/s 140
4k: 16mb/s 65
6k-64Thrd: 21 mb/s 97
Acc.time: 0.139ms 0.305

Permalänk
Medlem

Den ska vara på SSD. Inte lagring disken.

Det betyder att du kommer att få problem förr eller senare. Windows kommer inte startar om något händer med din lagrings disk. Vissa kunde inte reparera (felet kvar) med Win DVD skivvan utan var tvungna att installera om Windows på rätt sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Den ska vara på SSD. Inte lagring disken.

Det betyder att du kommer att få problem förr eller senare. Windows kommer inte startar om något händer med din lagrings disk. Vissa kunde inte reparera (felet kvar) med Win DVD skivvan utan var tvungna att installera om Windows på rätt sätt.

så jag måste installera om windows? Ta ut 1tb hddn och sedan sätta in den då windows är klart? Blir det någon prestanda skillnad på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

så jag måste installera om windows? Ta ut 1tb hddn och sedan sätta in den då windows är klart? Blir det någon prestanda skillnad på det?

Nej det behöver du inte, det gör installationen endast enklare då du endast har en disk att välja på, kan inte skapa några fel, nej det blir ingen prestandaskillnad. (och tillslut nej du kommer inte få något fel eftersom du har gjort såhär.)

Det värsta som kan hända är att datorns bootordning i ufi (bios om datorn är lite äldre) kan fucka upp och välja att boota från den gamla disken och antagligen boota den Windowsinstallationen (om du inte har formaterat om den som det låter som du har gjort vid installation) eller bara skriva ut att "det finns inget os på den här disken" typ.

Permalänk
Medlem

Pewtah:
Det finns jätte många trådar som visar att det man får värre problem. Tex Windows inte startar om lagringsdisken kraschar, dör, formateras, kopplas ur osv.

Vill han slippa problem så bör installera om på rätt sätt redan nu när det bara gått 2 dagar så att han slipper huvudvärken senare med backup osv.