Ta en titt på testet igen kanske? Surfande så klarar den ca 4 timmar, finns det något som tar mindre ström som man kan göra på en dator? Och nog ska man väll kunna ta AnadTechs resultat på allvar, de har med största sannolikhet lagt sig på en "normal" nivå istället för att stänga av skärmar och allt vad nu folk gör för att få längre batteritid.
Precis som alla tillverkare(även Apple) skriver så är det upp till, glöm att man får ut det vid normal användning.
Om man surfar och stänger av skärmen, så lär man ju ha svårt att se och läsa.
Kanske du tycker att det inte ska finnas, eller att man inte får använda, olika batterisparfunktioner och justera dessa efter vad man tycker passar de EGNA behoven?
Om jag klarar mig bra, om jag behöver, med svagare skärmbelysning m.m. och det då ger mig längre batteritider. Varför skulle det vara fel? Nä nä, ska man nå 7h så måste det ske med max belysning, alla funktioner på max, och körandes absolut tyngsta grafiktokspelet så processorn luktar grillfest, annars är det fusk...?
I mitt fall, så är det bara så, hur mycket du än försöker att vända och vrida på det för att Apple/Mac ska framstå som sämre/dåliga, att den dator jag hade fram till jag köpte min MBP inte någonsin klarade ens i närheten av de batteritiderna jag direkt fick med min MBP. Ja den klarade inte ens i närheten de batteritiden min nu drygt 2,5 år gamla MBP klarar, med 831 laddcykler i bagaget.
Den förra laptopen klarade som allra bäst, med allt på minsta möjliga, 2 tim 50 min stilla surfande sen dog den. Oftast nådde man bara ca 2,5 tim. Den klarade med nöd och näppe att spela upp en långfilm innan batteriet var slut.
Och så blir det ju en smula smålustigt att NU är det så himla viktigt att varje molekyl i datorerna måste vara lika, annars kan man minsann inte jämföra batteritider. Annars brukar man ju får höra att det inte alls är så viktigt, när vi tycker att det inte blir helt rätt att säga att en billigare laptop är lika bra som en MBP för den inte har billet Alu-chassie belysta tangenter och annat som MBP gläder oss med.