Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Kan man få en dödlig stöt av datorn?

Hej,

Nätaggregatet skickar ut låga spänningar, men som vi alla vet är det strömmen som är farlig. Om spänningarna är låga så måste väl strömmen vara hög eftersom man måste kompensera effekten?

Det är i alla fall min vilda gissning. Allt över 30 mA klassar jag som farligt.

Permalänk
Medlem

Tror självklart du kan få en dödlig stöt från datorn, prova öppna nätaggregatet så får du se
Ja det är Ampere som räknas.

Permalänk
Avstängd

Kissa på ett nägagg som du har satt på, så har du med största sannolikhet besvarat din egen frågeställning.:P Dock friskriver jag mig från konsekvenserna - Testet sker helt på eget ansvar med målsmans underskrift.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Okej, för att slippa för mycket humoristiska inlägg i tråden så ställer jag en ny fråga:

Kan man få en dödlig stöt om man tar i någon komponent som kommer efter nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Hej,

Nätaggregatet skickar ut låga spänningar, men som vi alla vet är det strömmen som är farlig. Om spänningarna är låga så måste väl strömmen vara hög eftersom man måste kompensera effekten?

Det beror lite på omständigheterna.

Om man verkligen vill så kan man ta livet av sig med 12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Hej,

Allt över 6mA är farligt då det räcker med ynka 6mA för o stoppa en människas hjärta

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onaona:

Okej, för att slippa för mycket humoristiska inlägg i tråden så ställer jag en ny fråga:

Kan man få en dödlig stöt om man tar i någon komponent som kommer efter nätagget?

Ja det kan man, specielt om man har ett svagt hjärta.

Har själv fått ett par ordentliga kyssar så jag flugit bakåt

Men jag lever ännu

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Ja det kan man, specielt om man har ett svagt hjärta.

Har själv fått ett par ordentliga kyssar så jag flugit bakåt

Men jag lever ännu

Detta är en rätt intressant fråga. Vart ska man inte ta i en dator när strömmen är inkopplad? I nätaggregatet är självklart, men vart är det i övrigt farligt att röra?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

I normala fall, NEJ.
Dock så kan du få en dödlig stöt om du tar i en skadad kabel och samtidigt kommer åt jord. Det beror helt på omständigheten vid just det tillfället.
Det mest troliga är att någon skyddsanordning bryter och det blir svart.

Kommer ihåg när jag var liten, då jag stoppade in en virknål i ett stickuttag. Det blev svart då proppen gick, trots 220 Volt och 10 Ampere, själv så hann jag knappt känna något. Däremot så var virknålen lite bränd.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Detta är en rätt intressant fråga. Vart ska man inte ta i en dator när strömmen är inkopplad? I nätaggregatet är självklart, men vart är det i övrigt farligt att röra?

Precis, jag har rört på många delar av moderkortet när jag haft datorn igång, men aldrig fått en stöt.

Permalänk
Medlem

Efter nätagget är det juh max 12v likström, knappast lika farligt som 230v @50Hz. Chansen att du skall få stötar av 12v linan är inte så stor. Sen har nog nätagget en säkring på sekundärsidan som löser ut om du gör något skummt! Tror risken är större att du bränner sönder något än att du får en stöt faktiskt (men du kanske bränner dig på smältande kablar)! Självklart skall man inte ta några risker.... Koppla inte in några komponenter med nätagget på, utom tex en fläkt (drar lite ström, chansen att du får en stöt eller att något går sönder är låg). Skruva defenitivt inte isär nätagget!

Varför undrar du detta? Planerar du göra något skummt? xD

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kissa på ett nägagg som du har satt på, så har du med största sannolikhet besvarat din egen frågeställning.:P Dock friskriver jag mig från konsekvenserna - Testet sker helt på eget ansvar med målsmans underskrift.:)

Dom testade det på Mythbusters - det fungerar inte

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Efter nätagget är det juh max 12v likström, knappast lika farligt som 230v @50Hz. Chansen att du skall få stötar av 12v linan är inte så stor. Sen har nog nätagget en säkring på sekundärsidan som löser ut om du gör något skummt! Tror risken är större att du bränner sönder något än att du får en stöt faktiskt (men du kanske bränner dig på smältande kablar)! Självklart skall man inte ta några risker.... Koppla inte in några komponenter med nätagget på, utom tex en fläkt (drar lite ström, chansen att du får en stöt eller att något går sönder är låg). Skruva defenitivt inte isär nätagget!

Varför undrar du detta? Planerar du göra något skummt? xD

Jo, fast spänningen är väl inte det farliga, det är strömmen. Så med tanke på att ett grafikkort förbrukar rätt mycket effekt så borde det gå en hel del ström till det?

Jag funderar inte på att göra något konstigt, vill bara veta vad jag inte ska göra, ofta bättre än att faktiskt veta vad man ska göra

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att den högsta spänningen inte är 12 volt som många verkar tro utan 24 volt.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Nej nej nej det här faller på sin egen orimlighet, du kan inte dö av att bli strömsatt på lågspänningssidan på ett nätaggregat. Ohms lag dikterae detta, din kropp har allt för hög resistans för att någon dödlig strömstyrka skulle kunna passera genom bröstet och hjärtat vid så låga spänningar. Du kan ju utan vidare ta på båda polerna på ett bilbatteri en pol med höger hand och en med vänster och du kommer inte ens känna det. Med så låga spänningar är resistansen i kroppen nog för att verka isolerande.

http://pici.se/pictures/nfUDbHWwQ.jpg

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

På fårstaket eller vad det kallas, men jo, Adam fick ju sig en minikyss, men han sa att det kändes some en kittling som värst.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

effekten är också berönde om det är AC eller DC stöt du får, samt om du är man eller kvinna). Försiktighets principen gäller..

BODILY EFFECT DIRECT CURRENT (DC) 60 Hz AC 10 kHz AC
---------------------------------------------------------------
Slight sensation Men = 1.0 mA 0.4 mA 7 mA
felt at hand(s) Women = 0.6 mA 0.3 mA 5 mA
Threshold of Men = 5.2 mA 1.1 mA 12 mA
perception Women = 3.5 mA 0.7 mA 8 mA
Painful, but Men = 62 mA 9 mA 55 mA
voluntary muscle Women = 41 mA 6 mA 37 mA
control maintained
Painful, unable Men = 76 mA 16 mA 75 mA
to let go of wires Women = 51 mA 10.5 mA 50 mA
Severe pain, Men = 90 mA 23 mA 94 mA
difficulty Women = 60 mA 15 mA 63 mA
breathing
Possible heart Men = 500 mA 100 mA
fibrillation Women = 500 mA 100 mA
after 3 seconds

Permalänk
Inaktiv

Kroppens ungefärliga resistans: 2000ohm (varierar kraftigt)
Ohms lag: R*I=U
12/2000=0,006A
En väldigt liten ström blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

På fårstaket eller vad det kallas, men jo, Adam fick ju sig en minikyss, men han sa att det kändes some en kittling som värst.

http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(2004_season)#Peeing_on_the_Third_Rail

Permalänk
Rekordmedlem

Om nätaggregatet är helt och du inte är i kontakt med någon annan krets finns det ingen risk för skador, däremot så fick ju det ökända ace raw deal försäljningsförbud, en av orsakerna var att primären kunde komma i kontakt med höljet som då blir spänningsförande. Det handlar då om ett fel, men vid fel kan det bli skaderisker av olika sorter, en jordfelsbrytare reagerar dock på väldigt många risker, inte alla, men det är bra att ha installerat en sådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14179773.ab
3 döda !
Det finns olika elstängsel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du tror att hunden pinkade på elstängslet, visst ^^

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

Om du tror att hunden pinkade på elstängslet, visst ^^

Du vet väl hur hundar är

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jo, fast spänningen är väl inte det farliga, det är strömmen. Så med tanke på att ett grafikkort förbrukar rätt mycket effekt så borde det gå en hel del ström till det?

Jag funderar inte på att göra något konstigt, vill bara veta vad jag inte ska göra, ofta bättre än att faktiskt veta vad man ska göra

Det är väldigt enkelt. Pilla inte i datorn när den är igång. Du lär inte dö som sagt utan snarare skada komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Nej nej nej det här faller på sin egen orimlighet, du kan inte dö av att bli strömsatt på lågspänningssidan på ett nätaggregat. Ohms lag dikterae detta, din kropp har allt för hög resistans för att någon dödlig strömstyrka skulle kunna passera genom bröstet och hjärtat vid så låga spänningar. Du kan ju utan vidare ta på båda polerna på ett bilbatteri en pol med höger hand och en med vänster och du kommer inte ens känna det. Med så låga spänningar är resistansen i kroppen nog för att verka isolerande.

http://pici.se/pictures/nfUDbHWwQ.jpg

Äntligen någon som inte pratar goja.

Spänningen är för låg för att du ska kunna skada dig.
Såvida du inte tar två grillspett och bankar in på var sida om hjärtat, och sedan för strömmen över dessa, så behöver du inte oroa dig.
Dock så kan det, i teorin, bli ett så extremt överslag i ditt nätagg att hela datorn matas med 230V, men det är praktiskt taget omöjligt.

Permalänk

Jag kanske ska stänga av datorn när jag ska flytta fläktar etc fortsättningen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jory89:

Dock så kan det, i teorin, bli ett så extremt överslag i ditt nätagg att hela datorn matas med 230V, men det är praktiskt taget omöjligt.

Eller så är det så möjligt att det redan har hänt, Läs o begrunda
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljnin...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaydreamerVlad:

Tror självklart du kan få en dödlig stöt från datorn, prova öppna nätaggregatet så får du se
Ja det är Ampere som räknas.

Vad har André-Marie Ampère med saken att göra och varför är det bara han som räknas?

Som andra redan påpekat så lär man inte dö av 12 eller 24 V men jag kan lova att det är obehagligt att slicka på nakna ledare med sådana spänningar. I övrigt är det dock dumt att pilla på saker som är strömförande av ren princip. Även om man inte skadas så finns alltid risken att man har sönder något. Det är helt enkelt extremt onödigt att pilla på saker som är strömförande om man inte verkligen måste, som vid till exempel felsökning.

Detta gäller ju bara om allt är helt.

230 V ska man definitivt INTE leka med för det är farligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad har André-Marie Ampère med saken att göra och varför är det bara han som räknas?

Som andra redan påpekat så lär man inte dö av 12 eller 24 V men jag kan lova att det är obehagligt att slicka på nakna ledare med sådana spänningar. I övrigt är det dock dumt att pilla på saker som är strömförande av ren princip. Även om man inte skadas så finns alltid risken att man har sönder något. Det är helt enkelt extremt onödigt att pilla på saker som är strömförande om man inte verkligen måste, som vid till exempel felsökning.

Detta gäller ju bara om allt är helt.

230 V ska man definitivt INTE leka med för det är farligt.

Volten trycker bara på strömmen, men det är strömmen, Ampere, som dödar.

Permalänk
Medlem

Jag fick en stöt som hoppade kanske en decimeter i panan en gång från ett elstängsel på landet som jag skulle klättra över, vet i te hur stark den var men det gjorde jävligt ont

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM