Nån skillnad på PWR_FAN och CHA_FAN anslutningarna ?

Permalänk
Medlem

Nån skillnad på PWR_FAN och CHA_FAN anslutningarna ?

hej

Jag undrar om det är någon skillnad på PWR_FAN och CHA_FAN anslutningarna ? Den enda fläkten jag kopplat till ett givet anslutning var den från processorn (till CPU_FAN).

Spelar det nån roll hur jag kopplar resten av fläktarna? Tex den bakre som blåser ut, om jag kopplar den till CHA_FAN eller PWR_FAN. Sidofläkten till PWR eller CHA ? Den i fram som suger in luft ? Cha eller PWR ?

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så är namnet PWR_FAN någon kvarleva från när nätaggets fläkt agerade utblås och därför kopplades till moderkortet.

Nuförtiden är det bara namn för att du ska kunna skilja på dem i BIOS om du ställer in fläkthastigheter. Ibland heter någon PWR_FAN ibland är det bara CHA_FAN_1/2/3 eller nåt sånt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem

Power_fan ger alltid 12v. Dom andra uttagen kan moderkortet styra ifall man vill sänka varvtalet på fläkten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja PWR_FAN som jag också kommer ihåg det, användes för att ansluta en kabel som gick från nätagget, håller med vad Rattnalle skriver ovanför, borde inte göra någon som helst skillnad när du ansluter chassifläktar.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Bara att trycka i dom, funkar lika bra.Dock ingen fläktstyrning som ovan sagt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.