Permalänk
Medlem

Vattenkylning, vilket vatten? :P

Vad ska jag ha för vatten i mina loops?.
Har nära till OK/Biltema. Kan beställa från nätet

Tack

Permalänk
Medlem

destillerat vatten, avjoniserat vatten eller helt enkelt batterivatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enda risken du löper är att metallen i värmeväxlarna oxiderar lite (vilket avtar efter ett tag)
så använd vanligt destillerat vatten. Annars har OCZ med flera kostsamt färgad vattentillsats.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

destillerat vatten, avjoniserat vatten eller helt enkelt batterivatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Så jag kan köpa:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga-vatskor/Batterivatten-361... ?

Permalänk

Ja, eller så hjälper du morsan att frosta ur frysen och tar vara på det spillvattnet ;).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ja, eller så hjälper du morsan att frosta ur frysen och tar vara på det spillvattnet ;).

Okej
Frågor då xD:
Vad är bäst?, spillvatten eller batterivatten?
Behöver jag något mer?

Permalänk
Medlem

batterivatten såklart isen som bildas i frysen består förvisso av destillerat vatten, men renhetsgraden vill jag inte spekulera i, särskilt inte efter att den runnit ner genom hela frysen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

batterivatten såklart isen som bildas i frysen består förvisso av destillerat vatten, men renhetsgraden vill jag inte spekulera i, särskilt inte efter att den runnit ner genom hela frysen.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha
Jag köper batterivatten då.. Är det det enda jag behöver använda?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av E-Trojan:

Haha
Jag köper batterivatten då.. Är det det enda jag behöver använda?

Tack för hjälpen!

Det verkar som att det räcker med batterivatten. Om du inte blandat olika metaller som kan orsaka korrosion.

Slå en kik i min tråd här angående att skvätta i lite glykol eller inte. Du kan hoppa över den första delen där de läste glykos istället för glykol

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det verkar som att det räcker med batterivatten. Om du inte blandat olika metaller som kan orsaka korrosion.

Slå en kik i min tråd här angående att skvätta i lite glykol eller inte. Du kan hoppa över den första delen där de läste glykos istället för glykol

Tror jag slår i en skvätt iaf.. För att vara på den säkra sidan

Permalänk
Medlem

Rent vatten är bäst och har bäst värmeledningsförmåga dessutom.
http://martinsliquidlab.org/2012/01/02/distilled-water-is-the...

Permalänk
Proffsmobbare

Destillerat och en killcoil (99,9% silver) så har du en underhållsfri loop. Det finns massor med olika bakteriedödande medel så som PT-Nuke och kopior men alla dessa lämnar skräp i loopen förr eller senare. Inget svårfixat, men silver och vatten behåller sin form.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Destillerat och en killcoil (99,9% silver) så har du en underhållsfri loop. Det finns massor med olika bakteriedödande medel så som PT-Nuke och kopior men alla dessa lämnar skräp i loopen förr eller senare. Inget svårfixat, men silver och vatten behåller sin form.

Problemet med att ha en lägga med silver är att du får med ytterliggare en metall som är "mer ädel" som kan orsaka problem liknande de EK hade när nickelplätteringen släppte om den inte är korrekt utförd. En av anledningarna till att man vill ha avjonat eller destilerat vatten är just jonerna i vattnet som kan orska att de olika metallerna bilr galvaniselement och den ena "äter upp" (löser ut den andra som en jonslösning i vattnet).

Tyvärr finns det nog ingen optimal lösning på dessa problem. Vissa "glykolkvalitéer" till bilar består av ämnen som ska hindra korrosion på alumininum men är ganska dålig för andra metaller som nickel och koppar, då dessa inte är så vanliga i kylsystem till bilar nu för tiden.

Jag tror att det som fungerar i längden är att vara nogrann men att byta vätska och skölja rent systemet ganska ofta. Vill man ha någon tillsatts så har man det men det finns väldigt få mirakelmedel och jag tror att det ännu inte finns något för vattenkylning.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mattsingen:

Problemet med att ha en lägga med silver är att du får med ytterliggare en metall som är "mer ädel" som kan orsaka problem liknande de EK hade när nickelplätteringen släppte om den inte är korrekt utförd. En av anledningarna till att man vill ha avjonat eller destilerat vatten är just jonerna i vattnet som kan orska att de olika metallerna bilr galvaniselement och den ena "äter upp" (löser ut den andra som en jonslösning i vattnet).

Tyvärr finns det nog ingen optimal lösning på dessa problem. Vissa "glykolkvalitéer" till bilar består av ämnen som ska hindra korrosion på alumininum men är ganska dålig för andra metaller som nickel och koppar, då dessa inte är så vanliga i kylsystem till bilar nu för tiden.

Jag tror att det som fungerar i längden är att vara nogrann men att byta vätska och skölja rent systemet ganska ofta. Vill man ha någon tillsatts så har man det men det finns väldigt få mirakelmedel och jag tror att det ännu inte finns något för vattenkylning.

I EK's fall var det dock inte ädelheten som var problemet, det var helt enkelt bristfällig plattering i sig även om du har rätt i delar av det du skriver.
Jag har svårt att se hur silvret skulle ställa till problem när ren koppar i sig redan är ädlare än nickel.

Nickel är inte heller mest oädel, du har nämligen mässing i loopen också. Dels i ändpartierna på radiatorn och dels nipplarna (om än dessa ofta är platterade).

Vi körde en loop på bara destillerat vatten och absolut inget annat, grafikkortsblocket tappade sin plattering även då.

Angående vattnet så bör det stå avjoniserat OCH destillerat, enbart avjoniserat vatten tar snabbt upp föroreningar och då har man snart ett eget ekosystem i loopen.

Just destillerat vatten och silver är känt på "scenen" som en underhållsfri lösning sedan långt tillbaka (läs 10 år) och flertalet öppet visuella loopar har gått orörda i 3 år och mer utan föroreningar.

Men ja, i EK's platteringsfall så var det "a catastrophe bound to happen" i vilket fall, bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Fan, var en karl och kör kranvatten och lite kylarvätska. En karl bygger ett system som inte läcker så man slipper ju sådana problem då. Jag har av misstag öst ut massa vätskor över diverse komponenter genom tiderna och allt har alltid fungerat efter att ha legat någon vecka på elementet.

Så länge som det inte är starkström är det i stort sett skit samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HELIX:

Fan, var en karl och kör kranvatten och lite kylarvätska. En karl bygger ett system som inte läcker så man slipper ju sådana problem då. Jag har av misstag öst ut massa vätskor över diverse komponenter genom tiderna och allt har alltid fungerat efter att ha legat någon vecka på elementet.

Så länge som det inte är starkström är det i stort sett skit samma.

kylarvätska ger sämre kylning än vatten(ju mer desto sämre) och är inte algdödande i små koncentrationer. pest eller kolera alltså

Permalänk
Medlem

Jag kör batterivatten och anti-korrosions medel iaf. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p178_Korrosion... är det jag använder men finns säkert andra.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Så vad är det jag ska använda? (Förvirrad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Så vad är det jag ska använda? (Förvirrad)

Jag hade kört på batterivatten och antikorrosions / anti alg medel.

http://coolingstuff.se/p/483/feser-base

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade kört på batterivatten och antikorrosions / anti alg medel.

http://coolingstuff.se/p/483/feser-base

Okej
Tack för hjälpen!