Permalänk
Medlem

Problem med dator.

Hej!

Jag har aldrig haft problem med min dator förut. Köpte den i oktober förra året och har följande delar i sig:

MK MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Intel Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE
Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare multiplatform
PCIe Asus GTX 580
PSU Corsair HX 750W Nätdel modulära kablar

Problemet som uppstår är följande: Skärmen blir svart och inget händer. Trycker jag på Power-button stängs datorn av i ca 2 sekunder och sedan går alla fläktar ingång men ingen bild på skärmen. Misstänker att det är Grafikkortet. Hittar inget fel i loggarna och nu går det inte att starta datorn alls.

några förslag?

Permalänk

viket grafik kort har du i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bagis:

Hej!

Jag har aldrig haft problem med min dator förut. Köpte den i oktober förra året och har följande delar i sig:

MK MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Intel Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE
Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare multiplatform
PCIe Asus GTX 580
PSU Corsair HX 750W Nätdel modulära kablar

Problemet som uppstår är följande: Skärmen blir svart och inget händer. Trycker jag på Power-button stängs datorn av i ca 2 sekunder och sedan går alla fläktar ingång men ingen bild på skärmen. Misstänker att det är Grafikkortet. Hittar inget fel i loggarna och nu går det inte att starta datorn alls.

några förslag?

Skrivet av Peter Riisager:

viket grafik kort har du i datorn?

Till TS: Vad har du testat? Har du satt om graffet i samma eller annan pci-e plats?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du något annat grafikkort att testa med?

Kan du komma in i felsäkertläge alternativt boota från skiva och köra diagnostik?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

Jag har testat att byta plats på grafikkortet. Har inget annat grafikkort att testa med just nu.
Jag får ingen bild, och senast jag bootade upp så hörde jag ljud och mitt tangentbord lös upp men inget på skärmen. Ibland, om jag har tur, får jag bild.

Permalänk
Hedersmedlem

När du får bild går den hela vägen in i Windows? Har du kollat att bägge extraströmkablarna sitter i till graffet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan vara moderkortet som är trasigt för exakt så va det på min gamla dator bilden kom fram ibland.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

kolla PSU´n först http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/speci....

Sedan Mobot.

Kan vara GPU´n men frågan är om den blivit för varm, mer fläcktar?!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Senast jag kollade tempen på GPUn var den 60 i full load, då jag lirade BF3 (1080p high). Har svårt att tro att det är för varmt för ett grafikkort.

Alla kablar sitter som dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagis:

Senast jag kollade tempen på GPUn var den 60 i full load, då jag lirade BF3 (1080p high). Har svårt att tro att det är för varmt för ett grafikkort.

Alla kablar sitter som dom ska.

Kan du lämna datorn på i BIOS under en period för att se ifall du får samma fel där? Du har ju en 2500k, den har en integrerad grafikkrets.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fyra uttag till bildskärmen och dom är från grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av subonez:

Kan du lämna datorn på i BIOS under en period för att se ifall du får samma fel där? Du har ju en 2500k, den har en integrerad grafikkrets.

Han har inte ett Z68 "bara" P67 vilket innebär att han inte kan använda den inbyggda GPU:n.
Till TS: har du senaste bios/UEFI?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det har jag. Nu är problemet att datorn inte ens går ingång, eller den går ingång men jag får absolut ingen bild or what so ever. Har ett Logitech G15 och displayen samt tangenterna lyser. Testat att återställa bios men får fortfarande ingen bild. En fläkt går igång som fan, men har svårt att lista ut vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagis:

Ja det har jag. Nu är problemet att datorn inte ens går ingång, eller den går ingång men jag får absolut ingen bild or what so ever. Har ett Logitech G15 och displayen samt tangenterna lyser. Testat att återställa bios men får fortfarande ingen bild. En fläkt går igång som fan, men har svårt att lista ut vilken.

kan garantera dig att det är fel på grafikkortet, du har väl garanti så kontakta din butik där du köpte det och be dom felsöka det.. exakt såhär blev det när mitt 9800gt la av och mitt 6950 2gb la av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Han har inte ett Z68 "bara" P67 vilket innebär att han inte kan använda den inbyggda GPU:n.
Till TS: har du senaste bios/UEFI?

Damm... bättre att hålla tyst nästa gång så blir det kanske rätt Då har man lärt sig något idag med Hoppas det löser sig Bagis

Permalänk
Medlem

Okej. Har varit bortrest nu ett tag och skulle ta och felsöka igen. Testade att starta datorn och jag fick bild och den gick igång som vanligt. Skumt som fan.

Laddade ner FurMark och drog igång det och efter 6 minuter av 15 var GPUn uppe i 91 grader och det luktade lite bränt.

Frågan kvarstår. Är det GPUn som spökar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bagis:

Okej. Har varit bortrest nu ett tag och skulle ta och felsöka igen. Testade att starta datorn och jag fick bild och den gick igång som vanligt. Skumt som fan.

Laddade ner FurMark och drog igång det och efter 6 minuter av 15 var GPUn uppe i 91 grader och det luktade lite bränt.

Funkar det nu eller skiter det sig fortfarande? Sedan så är furmark ett "worst case scenario" och du kommer aldrig upp i dessa temps i vanliga spel, förutsatt att du har en urdammad och någorlunda välventilerat chassi?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu tågar datorn på och funkar klockers. Det enda som jag är lite fundersam över är att min cpu temp i full load ligger på 55-60 grader och då har jag H60. Min polare med luftkylning har betydligt mycket bättre. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagis:

------------
Hur länge sen är det du gjorde rent fläkten på grafikkortet, aldrig antar jag svaret är?.. ta ur kortet, och åk till närmaste ställe med en kompressor, håll fläkten stilla med fingrarna och blås sen rent

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(