Permalänk

En till tråd om sleeving & lödning

Hej

Jag vet att det redan finns några trådar om sleeving och lödning men inga som jag direkt hittade det jag behövde svar på.

Jag har iallafall några frågor ang. sleeving och lödning. Hade tänkt att sleeva min strömkabel till PC/Skärm av den simpla anledningen; för att jag vill

Sleeving

- Vad för storlek på "sleeven" bör använda om jag ska sleeva strömkabeln, eftersom den är relativt tjock så antar jag att "small" eller "sata" sleevsen från MDPC-X inte är tillräckligt stora?
- vad för diameter ska jag ha på krympslangen?
- Vad för "krympfaktor" bör det vara på krympslangen?

Lödning

- vad bör man löda med när man håller på med vanliga kablar? Som till exempel en strömkabel till PCn. Finns ju olika blandningar som till exempel 97% tenn och 3% silver, eller 60% tenn, 40% bly. Finns säkert fler men kan inga fler utantill.

Tack på förhand

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Hej

Jag vet att det redan finns några trådar om sleeving och lödning men inga som jag direkt hittade det jag behövde svar på.

Jag har iallafall några frågor ang. sleeving och lödning. Hade tänkt att sleeva min strömkabel till PC/Skärm av den simpla anledningen; för att jag vill

Sleeving

- Vad för storlek på "sleeven" bör använda om jag ska sleeva strömkabeln, eftersom den är relativt tjock så antar jag att "small" eller "sata" sleevsen från MDPC-X inte är tillräckligt stora?
- vad för diameter ska jag ha på krympslangen?
- Vad för "krympfaktor" bör det vara på krympslangen?

Lödning

- vad bör man löda med när man håller på med vanliga kablar? Som till exempel en strömkabel till PCn. Finns ju olika blandningar som till exempel 97% tenn och 3% silver, eller 60% tenn, 40% bly. Finns säkert fler men kan inga fler utantill.

Tack på förhand

Denna tråden skall följas!, letar just nu efter en sleevning "skola" då jag är riktigt sugen på att sleeva min nya dator någon som vet någon tråd får gärna länka ^^ om inte annat så kan ni skriva hör så lite NoObs lär sig någon gång

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Xcym:

Denna tråden skall följas!, letar just nu efter en sleevning "skola" då jag är riktigt sugen på att sleeva min nya dator någon som vet någon tråd får gärna länka ^^ om inte annat så kan ni skriva hör så lite NoObs lär sig någon gång

Hittade en länk från en annan tråd: http://www.overclock.net/t/871183/gu...psu-power-cord

Den visade lite hur man gjorde + att det stod att man bör ha 3:1 i krympfaktor på krympslangen.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Det finns ju faktiskt en sökfunktion på detta forum.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Mitt tipps är att använda lödtenn med bly och fluss-kanaler, då behöver du inte lika mycket värme vilket kan skada isoleringen på kabeln. Tycker personligen att blyat tenn är markant enklare att löda med, nackdelen är ju att det är giftigt.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Jag håller på med att göra en stor sleeving guide, när den kommer ut vet jag inte...har inte hunnit göra klart allt ännu

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Roligt att du skriver detta precis efter mitt inlägg där jag skrev att jag nyligen hittat en länk i en annan tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

HaHaHa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Hittade en länk från en annan tråd: http://www.overclock.net/t/871183/gu...psu-power-cord

Den visade lite hur man gjorde + att det stod att man bör ha 3:1 i krympfaktor på krympslangen.

Jäkligt bra guide! Ska defenitivt ge mig på att sleeva de kablarna sen! Men en fråga! Går det att göra likadant med exempelvis VGA, DVI och HDMI kablarna från datorn till skärm/skärmarna?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Jäkligt bra guide! Ska defenitivt ge mig på att sleeva de kablarna sen! Men en fråga! Går det att göra likadant med exempelvis VGA, DVI och HDMI kablarna från datorn till skärm/skärmarna?

Man kan ju tycka att de borde vara likadant, men vågar inte ge mitt liv på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Man kan ju tycka att de borde vara likadant, men vågar inte ge mitt liv på det

Jag tänker att det beror ju helt på vilka sorts kablar som ligger i en DVI tex om det är sådana "tjocka" som i nätagget borde det ju gå bra men i vissa hörlurar är det hundratals små sytrådar typ så om man råkar öppna upp den är det kört! Går inte alls att laga! :/ Been there, done that

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jag tänker att det beror ju helt på vilka sorts kablar som ligger i en DVI tex om det är sådana "tjocka" som i nätagget borde det ju gå bra men i vissa hörlurar är det hundratals små sytrådar typ så om man råkar öppna upp den är det kört! Går inte alls att laga! :/ Been there, done that

Det är nog bara koppartrådar i DVI osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

...letar just nu efter en sleevning "skola" då jag är riktigt sugen på att sleeva min nya dator någon som vet någon tråd får gärna länka ^^ om inte annat så kan ni skriva hör så lite NoObs lär sig någon gång

Skrivet av C4B12:

Läs mitt inlägg.. har kollat runt men hittar inget, länka om du håller inne på något.

Skrivet av KsKz_91:

Jag håller på med att göra en stor sleeving guide, när den kommer ut vet jag inte...har inte hunnit göra klart allt ännu

Säg gärna till när den är ute

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Någon erfaren som vet vad för diameter Man bör använda på sleeven och krympslangen för en strömkabel till datorn?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Foolsidol:

Någon erfaren som vet vad för diameter Man bör använda på sleeven och krympslangen för en strömkabel till datorn?

Menar du alltså att du ska öppna skyddshöljet på kabeln och sleeva ledarna där inne? Låter för mig dumdristigt, jag tycker det känns rätt bra med ett tjockt hölje kring min nätkabel..

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Menar du alltså att du ska öppna skyddshöljet på kabeln och sleeva ledarna där inne? Låter för mig dumdristigt, jag tycker det känns rätt bra med ett tjockt hölje kring min nätkabel..

Nepp. Ska sleeva hela den tjocka kabeln, inte de små inuti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=1866034

bara tänkte visa vissa här inne..ni som vet behöver inte ta åt er..men jag skrev "sleeve" i sök..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=1866034

bara tänkte visa vissa här inne..ni som vet behöver inte ta åt er..men jag skrev "sleeve" i sök..

Kollade på alla trådar, vet inte om jag är blind men hittade inte någon tråd där det står vad för diameter man vill ha när man sleevar en strömkabel. Bara hur långa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Kollade på alla trådar, vet inte om jag är blind men hittade inte någon tråd där det står vad för diameter man vill ha när man sleevar en strömkabel. Bara hur långa.

Det står i denna tråden som en länkade tidigare här:

http://www.overclock.net/t/871183/guide-how-to-sleeve-a-psu-p...

Citat:

Please note that the sleeving will need to be a little bigger than the diameter of the psu cord your are using, as well as the heatshrink needs to be slightly bigger than your psu cord with the sleeving on it. (I used 1/8th Clean Cut and 1/8th PET with 1/4th 3:1 adhesive lined heatshrink and 1/8th 4:1 adhesive lined heatshrink for the inner wires)

Permalänk

Man kan inte säga att du skall ha just en speciell storlek till strömkablarna då de kommer i olika tjocklekar. Jag själv har nog iaf 3 st olika tjocklekar liggandes och där är STOR skillnad på minsta och största!

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Läs mitt inlägg.. har kollat runt men hittar inget, länka om du håller inne på något.

Ett tips är att skiva i sökfunktionen när du är inne på forumet, inte på framsidan! Och du kommer att få dina träffar!!

Edit/ kolla youtube med, finns hur många som helst där med!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]