Hur kommer jag igång med att göra plattformsspel?

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag igång med att göra plattformsspel?

Hej jag är en som har programerat en tid nu och har hunnit göra både miniräknare och andra simpla program. Men vill ta steget och göra små spel inget avancerat utan ty små plattformsspel, Men jag vill inte ha eeett program som gör vissa saker åt mig utan allt från skrath, Rita alla bilder skälv mm. Jag änvänder visual c++ och undrar om ni vet några bra video tortial eller nåt annat.
(det går bra med andra programeringsspråk också men helst c++)

Det behöver inte heller vara på svenska.

Tacksam för svar

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. /Mod

Permalänk
Medlem

if(forumThread.getSubject().containsOnlyCaps())return;

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

if(forumThread.getSubject().containsOnlyCaps())return;

haha, klockren

Alltså du borde kanske göra lite mer avancerade program än miniräknare för att vara redo att göra ett spel från scratch

Håller själv på att lära min C# på csharpskolan, där så finns det lite övningar som du kan göra för att testa dina kunskaper. Där finns även guider för spelprogrammering i C#

Tänk på vad du skriver som rubrik nästa gång

Permalänk
Medlem

Pysslar inte med spelprogrammering själv men vad jag hört så finns det en hel del man kan få på köpet om man kör t.ex. C# och använder sig av XNA, samt massor av tutorials å exempel, kanske kan va nåt att kika på. C++ är ju generellt 'svårare' än C# också
lycka till iaf

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Lär dig objektorientering och C#. Kör sedan på XNA.
Det skulle jag säga är snabbaste vägen att lära sig göra ett spel och sedan kunna implementera det.
Har gjort tetris i XNA och tycker faktiskt att XNA är riktigt bra!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hade nyligen en kurs på universitetet där vi skulle göra ett spel i C++. Som hjälp hade vi SDL. (http://www.libsdl.org/) Kan vara värt att titta på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderar själv faktiskt att lära mig att programmera spel, följde en tutorial för Asteroids i XNA och det verkade som en lagom utmaning. Men nu är det så att jag helst inte vill sitta fast i windows så undrar om någon som gör spel i både XNA och Java kan säga om det är mycket skillnad eller om det är ungefär lika svårt.

Tack för att jag får låna tråden hoppas jag

Permalänk
Avstängd

Jag har använt SlimDX, fungerar bra och är närmare DirectX än vad XNA är, fungerar även väldigt bra ihop med PhysX, på bara några timmar hade jag gjort ett enkelt spel med PhysX fysik... Nu har ju jag 10 års arbetslivserfarenhet med C# men jag tyckte iallafall att SlimDX var riktigt lättanvänt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du nu vill göra spel från ruta ett, och inte ta hjälp av motorer eller ramverk som XNA eller ogre, så föreslår jag att det första du bör lära dig är att skapa ett fönster med ett opengl-raster i. Sen fortsätter du med att rendera lite geometri.

Slutligen lär du dig läsa in en bmp fil och använda den som en textur på en quad. Det borde ge dig tillräckligt med kunskap för att sätta ihop ett simpelt plattformsspel.

Du kan läsa om Opengl om du googlar "NeHe opengl"

Skickades från m.sweclockers.com