Permalänk
Medlem

CSS optimering!

Hej, jag är ny inom CSS och jag undrar om man kan lösa detta på ett annat sätt? typ text och font etc!

CSS:

.thecenter{ text-align: center;font-family: Verdana;font-weight: bold; margin: 0 auto; margin-top: 1%; height: 25%; width: 45%; background-color: #eaeaea; border: 1px solid #d6d6d6; }

HTML:

<html> <head> <title>GetUrIP</title> <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" /> </head> <body style="margin: 0 auto;"> <div class="thecenter">

<?php $ip = getenv("REMOTE_ADDR"); Echo "Your IP is " . $ip; ?>

</div> </body> </html>

Permalänk
Inaktiv

I koden du har där nu kan du endast göra font biten mindre.

font: 800 13px/1.5em Verdana, sans-serif;

Det första är tjockleken, 800 är bold. Går bra att skriva bold med.
Andra biten är storleken och linje höjden. Sen kommer vilka fonter du vill använda.

Sen borde du inte ha inline stylen på body, lägg till den i din CSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

I koden du har där nu kan du endast göra font biten mindre.

font: 800 13px/1.5em Verdana, sans-serif;

Det första är tjockleken, 800 är bold. Går bra att skriva bold med.
Andra biten är storleken och linje höjden. Sen kommer vilka fonter du vill använda.

Okej, tack!
Nånting på Php delen?, så man gör det lite mer säkrare. SESSION osv.. Du vet kanske, men inte jag x(

Tack på förhand,

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon150287:

Alltså i CSS-filen:

body { margin: 0 auto; }

Och i HTML-koden bara:

<body>

Du bör även lägga varje CSS-regel på en egen rad för läsbarhetens skulle samt ha fallback-teckensnitt om Verdana inte finns på klienten:

.thecenter { font-family: Verdana, Arial, sans-serif; }

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fixat!

Permalänk
99:e percentilen

Ersätt

margin: 0 auto; margin-top: 1%;

med

margin: 1% auto 0 auto;

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ersätt

med

Okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ersätt

med

Eller,

margin: 1% auto 0;

Till TS,
Frågan verkade mest vara hur man så smidigt som möjlgt skrev det du gav exmpel på, men när det gäller optimering finns det mer man kan tänka på. Att exemelvis minifiera sin css, se till att bara ha en css-fil, ingen inline css och sen lite överkurs hur man skriver sina selektorer. För det senaste kan man exempelvis använda http://my.opera.com/dragonfly/blog/style-profiler-preview

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Inaktiv

Med PHPen skulle jag skrivit såhär instället:

<?php echo("Your IP is " . getenv("REMOTE_ADDR")); ?>

Att jag har echo inom paranteser är bara en smaksak, och sen brukar jag använda funktioner direkt i echon om värdet inte ska användas senare i koden. Men det mest är bara vad du tycker är bra. Sen ska du ta o använda $_SERVER['REMOTE_ADDR']; istället för getenv() då getenv() inte funkar på IIS (Windows servrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Med PHPen skulle jag skrivit såhär instället:

<?php echo("Your IP is " . getenv("REMOTE_ADDR")); ?>

Att jag har echo inom paranteser är bara en smaksak, och sen brukar jag använda funktioner direkt i echon om värdet inte ska användas senare i koden. Men det mest är bara vad du tycker är bra. Sen ska du ta o använda $_SERVER['REMOTE_ADDR']; istället för getenv() då getenv() inte funkar på IIS (Windows servrar).

Stort tack!

Vet någon möjligen hur man fixar width och height?.
Eftersom, när jag krymper min internetläsare så blir ('Content') mindre, så ska det vara, men inte mycket mindre!!!.

Permalänk
Medlem

Eftersom, när jag krymper min internetläsare så blir ('Content') mindre, så ska det vara, men inte mycket mindre!!!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Förstår inte riktigt hur du menar. Men Min-width och min-height kan du alltid använda.

min-height och min-width ska du skriva ut i pixlar eftersom det helt enkelt blir bättre. Då vet du att det inte kan bli MINDRE än så och det blir automatiskt anpassat för alla skärm storlekar. Jag använder alltid 1280px som minsta utgångsvärde. Alltså att det minsta jag anpassar mig för är en 1280px skärm.
Resten är föråldrat och jag struntar i det Vill du vara safe så kör 1024px ^^

Nu menar jag självklart HELA hemsidans bredd. Vill du exempelvis visa nån schysst bakgrund så kanske hemsidans bredd ska vara 960px ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Förstår inte riktigt hur du menar. Men Min-width och min-height kan du alltid använda.

min-height och min-width ska du skriva ut i pixlar eftersom det helt enkelt blir bättre. Då vet du att det inte kan bli MINDRE än så och det blir automatiskt anpassat för alla skärm storlekar. Jag använder alltid 1280px som minsta utgångsvärde. Alltså att det minsta jag anpassar mig för är en 1280px skärm.
Resten är föråldrat och jag struntar i det Vill du vara safe så kör 1024px ^^

Precis!, skit i dom j*vlarna som kör under 1280!.. Skämt rent ut sagt.. (Själv kör man ju 1080p)
Men tack för hjälp!, ska testa

Permalänk
Medlem

Okej, här har jag gjort en php kod, ni kanske ser vad den gör
Går det att göra den enklare?

<?php $komps = array(); $komps[] = ('Datorlåda'); $komps[] = ('Nätaggregat'); $komps[] = ('Moderkort'); $komps[] = ('Hårddisk'); $komps[] = ('Processor'); $komps[] = ('Interminne'); $komps[] = ('Grafikkort'); foreach($komps as $write){ echo $write . ' <br>'; } ?>

Permalänk

är det inte bättre att stegvis lära dig olika spåk istället för att ta alla direkt?

html -> css -> xml ->php->sql osv

eller tänker jag fel? så gjorde jag iaf... då har man stabila pelare i varje språk

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

är det inte bättre att stegvis lära dig olika spåk istället för att ta alla direkt?

eller tänker jag fel? så gjorde jag iaf... då har man stabila pelare i varje språk

Förstår man grunden så är det ju bara köra?
Men nu behöver jag hjälp att lära mig lite till i php. CSS bör man kunna, men ej nödvändigt inom php.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Okej, här har jag gjort en php kod, ni kanske ser vad den gör
Går det att göra den enklare?

<?php $komps = array(); $komps[] = ('Datorlåda'); $komps[] = ('Nätaggregat'); $komps[] = ('Moderkort'); $komps[] = ('Hårddisk'); $komps[] = ('Processor'); $komps[] = ('Interminne'); $komps[] = ('Grafikkort'); foreach($komps as $write){ echo $write . ' <br>'; } ?>

<?php $komps = array('Datorlåda', 'Nätaggregat', 'Moderkort', 'Hårddisk', 'Processor', 'Internminne', 'Grafikkort'); foreach($komps as $write){ echo $write . ' <br>'; } ?>

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man gör this:
Man tycker på en länk, sen skickas man ner till en del i texten. Typ som:
Där står det ju "#post11923713" i slutet, hur gör man dette i php?

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Du länkar bara till ett id på t.ex. en div. typ <a href="#bottom">Gå till botten</a> och sen har du <div id="bottom"></div> någonstans på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

Själv hade jag gjort så här:

html --> css --> Javascript .. och resten som du skrev ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?