Startknappen försvinner i Windows 8

Permalänk
Inaktiv

Vänta nu. Döm inte Microsoft så fort. De har ju kommit med bra idéer förut.

</ironi>

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att hålla kvar vid sjuan.
http://www.youtube.com/watch?v=8To-6VIJZRE

Permalänk
Medlem

Hoppas Microsoft lägger in så man får välja om man vill ha Metro design eller inte när man installerar Windows. Om man inte vill ha det borde de se ut nästan exakt som Win7 gör... ush för metro har använt det ganska länge i developer preview men kan bara inte gilla det...

Permalänk
Medlem

Låter rätt bra tycker jag. Gillar gnome till linux när man bara sveper in musen i hörnet och menyn poppar upp. Detta blir nog något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lagom till att dem lyckats göra menyn bra så tar dem bort den...perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vad ska man med den till?

Som du kan läsa posten ovan dig, är vi många som inte använt knappen på åratal! Det finns bättre/snyggare lösningar som dessutom är mer "snabbarbetat"

Jag tycker helt klart att det är ett bra val av Microsoft/Windows att ta bort en onödig plats som inte behövs!!

Det är betydligt fler som ANVÄNDER den än vad ni är som inte gör det......
Tänk mainstream....

Nu använder jag ungefärlikt mkt t-bordskommandon (främst för win-funktioner) som jag använder startmenyn....
Vägrar att klottra ner aktivitetsfältet med genvägar...likaså skrivbordet.
Däremot har jag "pinnat" de mest använda program i startmenyn trots att de lägger sig där efter användande.
Kalla mig bakåtsträvare om du vill....men just win-iconen används som sagt var lika ofta som knappen.

Sedan så finns det andra målgrupper......försök du att få min 8-åriga dotter att ha tålamodet att hovra med en mus nere i ett hörn för att få upp startmenyn, försök få henne att lära sig och komma ihåg snabbkomandon då hon inte har DET intresset utan vill snabbt komma åt sina spel och annat som hon känner igen på iconer......
Jag kan säga att jag mår illa av att se hennes dator hur hon lagt upp det med genvägar osv just för att hon VÄGRAR lära sig att använda kommandon......

Välkommen till större delen av världen.....vi är fler än du tror

Permalänk
Medlem

Nej. Den kan man ju inte bara ta bort. Det ska vara något där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Tja, Ultimate kostar fortfarande 2000 kronor, skulle inte förvåna mig ifall du piratkopierar Winows :).

Ingen Kommentar!

Skrivet av Lonefox:

Det är betydligt fler som ANVÄNDER den än vad ni är som inte gör det......
Tänk mainstream....

Nu använder jag ungefärlikt mkt t-bordskommandon (främst för win-funktioner) som jag använder startmenyn....
Vägrar att klottra ner aktivitetsfältet med genvägar...likaså skrivbordet.
Däremot har jag "pinnat" de mest använda program i startmenyn trots att de lägger sig där efter användande.
Kalla mig bakåtsträvare om du vill....men just win-iconen används som sagt var lika ofta som knappen.

Sedan så finns det andra målgrupper......försök du att få min 8-åriga dotter att ha tålamodet att hovra med en mus nere i ett hörn för att få upp startmenyn, försök få henne att lära sig och komma ihåg snabbkomandon då hon inte har DET intresset utan vill snabbt komma åt sina spel och annat som hon känner igen på iconer......
Jag kan säga att jag mår illa av att se hennes dator hur hon lagt upp det med genvägar osv just för att hon VÄGRAR lära sig att använda kommandon......

Välkommen till större delen av världen.....vi är fler än du tror

Men herregud! Installera RocketDock/ObjektDock och dra ditt genvägarna där, Jag har gjort det till mina barn, sen visa jag dom "det är bara att klicka här en gång" och jag fick som svar "Tack pappa, mycket bättre" att du ska blanda in " hon VÄGRAR lära sig att använda kommandon" Fattar jag inte!

Gör det enkelt, för dig själv och dina barn!! Ett klick, sen öppnas det du/barnet vill! Man behöver inte göra det så svårt!

Välkommen till en smartare del av världen.....vi är fler än du tror (var bara tvungen)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kommer att bli som OSX som hela tiden presenterar 4 olika desktops när man råkar hålla pekaren i nedre högra hörnet. MS får ta funktioner från OSX om dom vill men de kan ju välja ut de bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Tja, Ultimate kostar fortfarande 2000 kronor, skulle inte förvåna mig ifall du piratkopierar Winows :).

OEM ja. Retail svenska (32/64) är billigaste 2451 kr.

Vilket jag anser är på tok för mycket för ett operativsystem. Visst, ska man inte ha ultimate utan nöjer sig med något billigare samt OEM är det ju prisvärt. Men man vill ju ha det värsta egentligen, och retail är ju bra så man kan köra på alla sina datorer, vilket man vill om man köper.

800-900 kr för Ultimate Retail hade nog vart överenskomligt, och skulle nog få ner andel som kör privat. Många är nog berädda att betala det för att slippa allt med aktiveringen och cracken.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Vadå ersätta?

Jag förstår ärligt att många är oroliga för 8:an (och du är en av dom) men har du läst om det? Har du testat det? (för du kan göra det)

Många XP användare som var bakåtsträvare för nått år sen mot 7:an vägrade att byta! Men idag sitter sitter i stort sett alla på Windows7!

Och som jag skrev några poster längre upp, vad ska man med "WinKnappen" till, när man har klarat sig utan den i flera år?

Häng inte upp er på Metro, det går att välja bort!!

Testa 8:an innan ni sågar

Hm, jag är väl mer orolig att vi börjar komma till den punkt då vi ska snart ska behöva betala för varje uppdatering som mircosoft släpper. Sen det du tar upp nu med att Xp användare inte ville släppa sina OS för windows 7 är väl rätt så självklart? Vista som kom efter Xp och skulle ersätta Xp var ju ett sånt fiasko så det förnedrade Microsoft lika mycket som när Bill Gates skulle demonstrera window 95 för första gången och fick bluescreen. Sen så släpper microsoft windows 7. Tro fan många var rädda om sin windows xp system...

Personligen tycker jag att de hoppar för fort mellan operativsystemen. Tanke på att windows 7 kändes som ett system som microsoft hade gjort lika bra som med xp, så känns det lite konstigt att de redans ska göra ett helt nytt system... Vi har ju bara kommit till service pack 1 dessutom, i xp kom vi till service pack 3 innan det byte roller.

Som sagt så har vi alla olika åsikter ju. Vissa tänker på konsekvenserna för framtiden och vissa gillar att bli grundlurade och öppna plånboken!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

OEM ja. Retail svenska (32/64) är billigaste 2451 kr.

Vilket jag anser är på tok för mycket för ett operativsystem. Visst, ska man inte ha ultimate utan nöjer sig med något billigare samt OEM är det ju prisvärt. Men man vill ju ha det värsta egentligen, och retail är ju bra så man kan köra på alla sina datorer, vilket man vill om man köper.

800-900 kr för Ultimate Retail hade nog vart överenskomligt, och skulle nog få ner andel som kör privat. Många är nog berädda att betala det för att slippa allt med aktiveringen och cracken.

Tja, mycket bättre än att betala 10k för mac osx eller att hålla på och koda i åratal för att fixa linux.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Hm, jag är väl mer orolig att vi börjar komma till den punkt då vi ska snart ska behöva betala för varje uppdatering som mircosoft släpper. Sen det du tar upp nu med att Xp användare inte ville släppa sina OS för windows 7 är väl rätt så självklart? Vista som kom efter Xp och skulle ersätta Xp var ju ett sånt fiasko så det förnedrade Microsoft lika mycket som när Bill Gates skulle demonstrera window 95 för första gången och fick bluescreen. Sen så släpper microsoft windows 7. Tro fan många var rädda om sin windows xp system...

Personligen tycker jag att de hoppar för fort mellan operativsystemen. Tanke på att windows 7 kändes som ett system som microsoft hade gjort lika bra som med xp, så känns det lite konstigt att de redans ska göra ett helt nytt system... Vi har ju bara kommit till service pack 1 dessutom, i xp kom vi till service pack 3 innan det byte roller.

Som sagt så har vi alla olika åsikter ju. Vissa tänker på konsekvenserna för framtiden och vissa gillar att bli grundlurade och öppna plånboken!

Men nu är det ju inte riktigt sant det du skriver "att Xp användare inte ville släppa sina OS för windows 7" för många (väldigt många) vägrade byta till 7:an fast det öste ner trådar här att det var mycket bättre, ändå tog det många år innan "dom Xp trogna" bytade!

Tro mig, jag har haft många diskussioner här på forumet med dom som vägrade byta! Ett tag hade jag "Varför sitta på xp som snart är 10 år gammalt, när sjuan finns och är så mycket bättre" i min sign!!

Som du själv skrev, så har vi olika åsikter och det är kul att diskutera med en som fattar det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefCon:

Kommer att bli som OSX som hela tiden presenterar 4 olika desktops när man råkar hålla pekaren i nedre högra hörnet. MS får ta funktioner från OSX om dom vill men de kan ju välja ut de bra.

Hur tänkte du nu? I OSX är det helt upp till en själv att bestämma vad de aktiva hörnen gör. Jag kan aktivera skärmsläckaren uppe till vänster, nere till höger, visa flera skrivbord osv - eller så jag kan stänga av funktionen helt och hållet!

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men nu är det ju inte riktigt sant det du skriver "att Xp användare inte ville släppa sina OS för windows 7" för många (väldigt många) vägrade byta till 7:an fast det öste ner trådar här att det var mycket bättre, ändå tog det många år innan "dom Xp trogna" bytade!

Tro mig, jag har haft många diskussioner här på forumet med dom som vägrade byta! Ett tag hade jag "Varför sitta på xp som snart är 10 år gammalt, när sjuan finns och är så mycket bättre" i min sign!!

Som du själv skrev, så har vi olika åsikter och det är kul att diskutera med en som fattar det!!

Hehe, okej. Jag menar inte de extrem fallen om Xp fanboys nu. Jag menade att det var många, inklusive mig själv, som var rädda att få samma besvikelse som de fick av att provat Vista! Det jag vill få sagt är att vi som konsumenter blir tagna i röven av företagen, genom att vi köper allt som blir nytt. Det jag inte gillar är att det hinner snart inte gå 1 år så är där nya saker igen.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Hehe, okej. Jag menar inte de extrem fallen om Xp fanboys nu. Jag menade att det var många, inklusive mig själv, som var rädda att få samma besvikelse som de fick av att provat Vista! Det jag vill få sagt är att vi som konsumenter blir tagna i röven av företagen, genom att vi köper allt som blir nytt. Det jag inte gillar är att det hinner snart inte gå 1 år så är där nya saker igen.

Jag fattar exakt vad du menar!

Men jag har haft Windows 7 i långt mer än 1år!! !!

Jag googlade när det släpptes, och på Wiki så står det "22 oktober 2009" så.......

Ontopic/

Ärligt talat så fattar jag inte vad det är att "sätta sig emot" 8:an släppet för!

Facit är att: testa det på en dator som inte är ens "Prio !" (Om ni fattar vad jag menar)
Gillar man inte det, fine!! !!

Kan man inte testa det på en andra dator, så lär man rätt snabbt fatta att det inte är ett bra OS. På forumet här och för den delen hela internet!

Så man behöver inte bli "tagna i röven av företagen" om man är uppmärksam.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag fattar exakt vad du menar!

Men jag har haft Windows 7 i långt mer än 1år!! !!

Jag googlade när det släpptes, och på Wiki så står det "22 oktober 2009" så.......

Ontopic/

Ärligt talat så fattar jag inte vad det är att "sätta sig emot" 8:an släppet för!

Facit är att: testa det på en dator som inte är ens "Prio !" (Om ni fattar vad jag menar)
Gillar man inte det, fine!! !!

Kan man inte testa det på en andra dator, så lär man rätt snabbt fatta att det inte är ett bra OS. På forumet här och för den delen hela internet!

Så man behöver inte bli "tagna i röven av företagen" om man är uppmärksam.

Haha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Jag tror mig höra ett skånepåg skratta! Nice

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Betyget: "The build is really pleasant, on touchscreens and with keyboard/mouse usage" Är riktigt trevligt att läsa!!

Det skulle vara riktigt roligt/trevligt om Sweclockers kunde göra en test av Windows 8 !!

Tror inte att jag sett en Test av OS innan här.

Bara att köra nån vecka och skriva vad ni tycker????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det var sista spiken i kistan för windows 8 i mina ögon.

Nu får dom allt ge sig! tabletanpassning, ribbon och nu plockar dom bort start också!

Sitter nog med windows 7 tills du släpper supporen för det känns det som. Vill inte behöva modda sönder mitt os till datorn för att vara nöjd med det >.<

Provar 8'an nu, build 8102 dock.. ska byta tillbaks till w7 när jag orkar !
Inte sett mycket som är bättre i 8an, men det startar snabbt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Krångligare och dummare för vart nytt OS som kommer

Skrivet av Minimupp:

ge fan i min startknapp!

Well said!
Helt ärligt, jag har jobbat mycket med att försöka hjälpa folk som är... Mindre tekniska med datorer. Men det verkar som att Microsoft bara fortsätter att göra saker svårare och jobbigare för vart OS som kommer.
Hur skall nu dessa mindre tekniska folk lista ut hur man använder datorn om du inte enns har några skrivbordsmenyer? Bara att stänga av datorn blir ju nu nästan en hel vetenskap!
Och all metrofiering, vi snackar om ett DATOR OS här, INTE ett smartphone OS!

Folk kommer ju hata detta OS än mer än Vista...
Nåväl, det kanske blir en ökning för distrobutioner som ubuntu/mint/OpenSUSE då, vilket inte är mig emot.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Avstängd

Tycker inte att Windows 8 imponerar.
Verkar vara en besvikelse...

Permalänk

Hm. Kommer nog blie lite ovant till en början. Men i slutändan kommer det nog bli mer komfortabelt att bara hovra över. Jag har ju RocketDock till det mesta andra ändå.

Och det alla tjötar om Metro. Det kommer väl bara vara som typ Windows Media Center var i början? Windows ville ju samla all media på samma ställe, till ett streamlinat program. Men ingen använder sig ju av det och så länge man inte trycker upp skiten märker man det inte. Är väl samma sak med Metro.

Jag är mest intresserad i prestanda ökningar och kompabilitet i W8 än något annat. Och jag planerar att köpa en SSD snart. Så att köpa en SSD och fixa W8 samtidigt är nog vad jag kommer göra. Efter sommaren har väl SSD fixat de flesta firmware problem som existerar i nuläget, förhoppningsvis.

Permalänk

Känns ju absolut inte som dom snott det från linux xD
många linux distributioner kör med att man ska dra mus pekaren upp i vänstra hörnet för att få fram "menyn"

Permalänk
Medlem

Windows 8 känns mindre och mindre intressant varje gång man läser nått nytt om det.
Gräsligt Metro, usch.
Massa konstigt trams, ingen startknapp
nåja Windows 7 är ju bra, tur det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det här var nog det sjukaste jag läst ang Windows 8, minns första Win 8 alphan eller vad den hette där inte startknappen fanns och alla som testade sa och hoppades att MS fixar nog till Start knappen till beta versionen men ikke tydligen!

Varför får någon klåfingrig på MS igenom att ta bort Startknappen, dom har inte lyckats en enda gång att göra en vettog start knapp/meny, i Mac oS och linux är mynyerna nästan orörda och rätt designade från start, hur jäkla svårt kan det vara och göra en ordentlig start meny.

Dom verkar inte veta vat konservatism innebär att man ska bevara det som är bra men bara förända sånt som inte är bra långsamt eller stegvis.

Det blir så radikala skillnader mellan olika windowssläpp så man kan nästan installera ett helt annat OS lika gärna. Tänk om Apple var smarta nog och lanserade Mac OS för PC i samma veva MS släpper Win 8, jag skulle nog hellre byta till Mac oS och köra dualt boot med Win 7

Win 8 luktar flopp vs Win 7, inget nytt finns som man måste ha, inte ens DX 12 har de lagt möda på att släppa med Win 8, helt meningslöst.

Win 8 kommer bara bli bra på små netbooks eller bärbara med pek skrärmar och passa bra i varuhus där man kan peta på displayer, tågstationer och liknande, det är det enda jag ser en plats för Win 8.

Win 98 var min favorit i Win 9x serien vad släppte de för uppföljare, jo Win ME totalflopp och sämre än 98:an
XP var det bästa NT baserade Windows, vad släpper de som uppföljare: Vista (hyfsad men massa irritations grejjer och designmissar)

Win ME, Vista och Win 8 kommer ha något gemensamt.

Win 7 har allt man behöver men det tog typ 20 år för MS att lyckas få ihop grundläggande basic funktioner och utan massa störande moment

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Är det meningen att Windows ska ha en "Docka" istället som på OS X? Ja det är ju sjukt smidigt att ha sina favoritprogram där istället för att leta runt i en startmeny. Men då behöver de ju göra det enkelt att hitta de andra ocks i datorn. Kanske de har filhanteraren fast i "Dockan" som på Mac?.

Microsoft löser det nog fint så länge det inte blir ett nytt Vista

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur jävla konservativa och trångsynta de flesta verkar vara. Ge nya funktioner en chans innan ni börjar döma ut dem. Ni har inte ens provat den än förmodar jag. Sen lär man kunna lägga tillbaka startknappen om man vill då det brukar finns inställningar för sådant.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB