Mindre dator med prestanda för Inventor 3D CAD

Permalänk

Mindre dator med prestanda för Inventor 3D CAD

Hej

Lite osäker på om jag ska posta här eller i grafikkortsdelen. Flytta gärna om jag är fel ute.

Jag ska köpa en ny bärbar dator till jobbet för att ersätta min stationära eftersom jag börjat resa mer.
Jag är ute efter en dator som är ganska liten och enkel att bära med sig (max 15" gärna mindre)

Jag sitter till 70% av tiden med program som inte kräver så mycket prestanda (office, mail, internet etc)
30% av tiden använder jag 3D CAD programmet Autodesk Inventor. Jag modellerar mest och det är hyfsat ofta stora sammanställningar (upp till 10,000 komponenter)

Mitt problem och det jag behöver hjälp med är val av dator med tillräckligt bra grafikkort.
Autodesk rekommenderar Nvidia Quadro eller AMD Firepro, Men jag kan inte hitta några mindre datorer som har det. Samtidigt har jag läst på diverse forum att det är ok med ett "standardkort" nu när Inventor körs i Direct X

Så min fråga är: Finns det något annat grafikkort som någon använt till Inventor med gott resultat?

Jag har kollat på följande alternativ hittills:

1: HP 8560w 15" - NVIDIA Quadro 2000M med 2 GB

2: HP 8460p 14" - AMD RAdeon HD 6470M med 1 GB minne

3: Sony S-serie, typ SA 13,3" - Intel® HD-grafik 3000 AMD Radeon™ HD 6630M med 1Gb minne (växlar beroende på inställning)

4: Förslag?

Alla alternativ med 2gen intel core i7, SSD disk, min 8Gb RAM

Pris är inte så noga men helst inte över 30,000kr ink moms

Mycket tacksam för snabba svar!

Permalänk

Nu har jag kollat nogrannare på hur stora sammanställningar vi gör.
Detta står längst ned i högra hörnet på inventor

Total Ocurrences in active document/Open documents in session

2000/200 (Vanligt förekommande projekt. behöver jobba med denna storleken några gånger i veckan)
5000/500 (Vanligt förekommande projekt. behöver jobba med denna storleken några gånger om året)
30000/4000 (Ovanliga projekt. Det största vi haft. Behöver kunna öppna och kolla i sånna filer någon gång varannat år)

Vi håller inte på med rendering utan bara modellering och ritning.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk

Ingen som har något att komma med?

Permalänk
Skrivet av highflyer_86:

Ingen som har något att komma med?

Jag vet att Clevo levererar barebones med Quadro kort. Prova ring Pc-Konsulten.se och fråga om dem kan bistå med hjälp?

Eller så kan du prova med Mysn.de som levererar med quadro 5010M

Mvh
Mikael

Visa signatur

Clevo P150Hm 15,6" | 2720QM 2.2Ghz | 8Gb Ram 1600Mhz | AMD 6990M | 120GB intel 510 SSDx500GB 7200 RPM | 3Dmark11: 3550P

Permalänk
Medlem

Är inte direkt inne på exakt samma saker men tror i slutändan vi kanske letar efter något liknande har verkligen letat runt i träsket bland allt som kan tänkas finnas. http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1... Som du säger så verkar Sony S väldigt bra och också prisvärd finns med I7 också, annars finns ju alltid Sony Z med tanke på att du har en stor budget, den har också en väldigt väldigt bra skärm om nu det är relevant för programmet (ingen aning, tror att quadro är lite av forntiden med mycket namn och inte alltid så mycket relevant prestanda, kan tro att det spelade roll för 4 år sedan men inte längre så som grafikkorten ser ut idag om jag tänker rätt). Tror det ska finnas någon Dell XPS också med någon väldigt bra skärm, 15" eller 14" kan jag inte minnas och den lär också kunna ha tillräckligt bra grafikkort. Annars som sagt, även om den kanske inte ser alltför proffsig ut Alienware datorn?

Permalänk

Det blev denna tillslut. Dock uppgraderad till 16Gb ram
Den blir säker ok. Synd att det inte finns några mindre motsvarande.

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx?pdetail=P2...