Permalänk

Tungt Datorbygge

Hej.

Tänker bygga en helt ny dator som jag ska använda för att spela på i första hand, men även att bild/video -redigera med

Har funderat på att köpa följande komponenter

Det jag är osäker på är vilken SSD jag ska ha till C:\
OCZ, Corsair eller Kingston
ca 120 GB bör räcka tror jag

Chassi: Cooler Master Cosmos II Ultra Tower
Nätdel: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär
Moderkort: ASUS RAMPAGE IV EXTREME
Processor: Intel Core i7 3930K 3.2GHz eller Intel Core i7 3960X 3.3GHz
Processor kylare: CORSAIR H100
Minne: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) RED
Grafikkort: ASUS RADEON HD7970 DCII 3GB
TV-Kort: HAUPPAUGE WINTV HVR-5500 HD PCI-E
Ljudkort: CREATIVE SOUND BLASTER X-FI TITANIUM FATAL1TY CHAMPION PRO
Hårddisk: 2st) SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB
Blu-Ray: LG BH12LS38 Blu-Ray brännare Svart eller LG BH12LS30 Blu-Ray brännare Svart
Bildskärm: 3st) Samsung TFT 23'' S23A700D LED 3D 120Hz
Displayport Adapter: ACCELL DisplayPort till DVI-D Dual link aktiv
Radiator Fläktar: NOCTUA NF-F12 PWM FAN 120MM
120 mm Fläktar: NOCTUA NF-S12B-FLX CASE FAN 120MM
140 mm Fläktar: NOCTUA NF-P14-FLX CASE FAN 140MM

Tangentbord: LOGITECH G19 GAMING KEYBOARD
Mus: LOGITECH LASER MOUSE G500 GAMING USB

Ev. Reservkraft: APC Back-UPS Pro 1500VA

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk

Om du ska hålla på med en hel del bild och film så ska du inte ta någon 120hz skärm, riktigt dåliga färger... Men i spel mest fps är det mycket mer flyt i det. Men om det inte är någon tung redigering så skulle jag ta en 2600K och spara massor av pengar och lägga på 2 7970.
Sen har du kollat runt på chassin och så? finns många "snyggare" för ett biligare pris enligt mig. Men chassi är personligt...
Sen resten ser bra ut enligt mig
Annars grattis till en grym dator

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

2600K är S-1155 och moderkortet S-2011, dessutom så tror jag att det är bättre med 6-kärnig 3,2GHz än än 4-kärnig 3,4GHz

Visa signatur

THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem
Skrivet av THE ICE TRIGGER:

dessutom så tror jag att det är bättre med 6-kärnig 3,2GHz än än 4-kärnig 3,4GHz

den presterar sämre än 2600k i spel då inget spel använder fler än 4 kärnor i dagsläget (+ eventuell HT)

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk

Jo menade hela sättet med både moderkort och ramminnen, då allt blir mycket billigare, men det är ju mycket mer framtiddsäkert än en 2500-2600k förstås...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Jag vet att många spel bara utnyttjar en kärna, men jag tänker på framtiden och jag lägger gärna några slantar mer

det blir nog än 3930K istället för en 3960X även om en 3960X kan vara av bättre kvalitet så kostar den ca 4000kr mer

det jag inte har någon kunskap om är SSD någon som har något tips på en bra OCZ, Corsair eller Kingston SSD

Visa signatur

THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Rätt overkill i mitt tycke, men sprid pengar som du vill.

Kram.

Permalänk

Jag är medveten om att det är overkill men jag är ute efter just overkill eftersom jag tror att det blir bra i längden

min nuvarande dator är nu 10 år gammal och kostade 30 000kr
Abit AI7, Intel P4 3,2GHz HT, 2GB minne, ATI Radeon HD 3600 PCI, HDD: 120GB+250GB+160GB
Hade Asus 9800XT, som gick sönder när fläktarna slutade fungera, efter 7års drift

så nu vill jag ha en ny dator med lite mer kraft...

Visa signatur

THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Okej ja det är ju nice om man har pengarna, men jag tror du skulle kunna få en prisvärd som du skulle kunna ha 5år frammåt och vara nöjd med för 15-20k.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma typ av bygge, ska användas till redigering, transkodering och streaming. Vid streamin uderlättar det att ha fler kärnor samt att man framtidssäkrar att kunna stream framtida spel i högre settings. För som sagt i andra trådar flaskhalsen för spel är inte procsseron nu mer för tiden utan grafik kortet. Men när man lägger på streaming och capture uppepå spelet så krävs det lite mer.