Pipande ljud i hörlurar i takt med att HDD-LED blinkar

Permalänk
Medlem

Pipande ljud i hörlurar i takt med att HDD-LED blinkar

Ja rubriken säger det mesta om mitt problem.
Siberia v2 ikopplade på framsidan (Thermaltake Level 10 GT).

Moderkort: Gigabyte x58 UD3R
Processor: i7 950
Grafikkort: GTX580 ASUS CUII
RAM: Corsair XMS 1600 CL9
HDD: 2xWD SATA 6gb/sek raid ''0''

Använder integrerat ljudkort. Aldrig hört detta pipande tills jag bytte chassi.
Ljudet uppkommer inte i högtalare eller om hörlurarna är ikopplade på baksidan.

Vad är orsaken till problemet ni kunniga? Går det att åtgärda med enkla medel?
Ljudet hörs ju inte när jag spelar eller lyssnar på musik men ibland så tystnar ju båda i form av att man inte använder dem. Och då är det störande som fasiken.

Edit: 3.5mm handlar det om. Grön och rosa så ingen tror att det är USB-lurar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

störningar i ljudkablen till frontpanelen.

bristande kvalité på kablen från moderkortet till fronten helt enkelt

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

störningar i ljudkablen till frontpanelen.

bristande kvalité på kablen från moderkortet till fronten helt enkelt

Då finns det ingenting jag kan göra egentligen då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Då finns det ingenting jag kan göra egentligen då?

sätt hörlurarna i moderkortets ljudutgång. och se om det fungerar? annars finns det ganska billiga externa ljudkort att köpa

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Testpilot

Kolla om det kan handla om en så kallad jordloop som skapas av att frontportarna är jordade i chassit, hittade inget om just ditt chassi men här är info om Antec 300:
http://www.incrysis.com/forums/viewtopic.php?id=29778
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=208880

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Det hunden skriver kan lösa problemet. I grunden ska det inte vara något problem att jorda alla saker som skall vara jord inne i ett chassi. Det är till och med det bästa men i många moderna chassin är inte allt jordat på grund av att inget snart skruvas utan kläms fast med sketna plastmojänger. Då kan man få potentialskillnader mellan komponenter och vips så får man biljud. Jag fick detta problem när jag bytte chassi och det slutade med att alla sakerna åkte i det gamla igen och det nya smidiga fina fick agera server i garderoben. Bäst ur jordsynpunkt är ofta gamla gråa oem chassin som använder fina skruvar till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kolla om det kan handla om en så kallad jordloop som skapas av att frontportarna är jordade i chassit, hittade inget om just ditt chassi men här är info om Antec 300:
http://www.incrysis.com/forums/viewtopic.php?id=29778
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=208880

Tack så mycket, fan vad ni är duktiga på det här forumet! Problemet löste sig genom en liknande lösning från länkarna du skickade. Tog min händige bror till hjälp som är strået vassare på el och kablar etc. Dock hade inte han en susning om att detta var problemet, så tack ännu en gång.

Skrivet av annorssan:

Det hunden skriver kan lösa problemet. I grunden ska det inte vara något problem att jorda alla saker som skall vara jord inne i ett chassi. Det är till och med det bästa men i många moderna chassin är inte allt jordat på grund av att inget snart skruvas utan kläms fast med sketna plastmojänger. Då kan man få potentialskillnader mellan komponenter och vips så får man biljud. Jag fick detta problem när jag bytte chassi och det slutade med att alla sakerna åkte i det gamla igen och det nya smidiga fina fick agera server i garderoben. Bäst ur jordsynpunkt är ofta gamla gråa oem chassin som använder fina skruvar till allt.

Tack för effektiv vidare förklaring, så man förstår varför saker gör som de gör med.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Bara glad man kunde hjälpa till. Och att jag hade rätt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]