FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem

Videos

Jag blev inspirerad och komponerade en film med blandat material jag sparat sedan innan. Samtliga flygningar har skett mellan Kastrup och Sturup men olika väderförhållanden.

OBS ljudet blev konstigt vid inspelning från FSX så jag körde passande musik istället

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

hur kör jag multiplayer på nätet? vill flyga med andra

Permalänk
Musikälskare

Lite flygning i Corsair

Inte hunnit läsa på inställningar för reglage å så, ville mest bara prova

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag lyfte från Lanvetter, och hade radiofrekvens, men när jag ska landa i Arlanda hur får jag frekvens med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jag lyfte från Lanvetter, och hade radiofrekvens, men när jag ska landa i Arlanda hur får jag frekvens med dom?

Via ATC --> Nearest airport list

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

om du gör en IFR flightplan så kommer atc säga till dig när du ska byta frekvens och vilken.

Hittade lite vietnam scenery

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Jag lyckades äntligen Landa med ILS landing, efter många youtube lektioner, men tornet bad mig lyfta igen för jag glömde tillåtelse från tornet

Permalänk
Medlem

jag har sätt att många inte sätter Heading varken när dom landar eller lyfter, hur kommer detta sig? Varken i Autopilot eller ILS så är det inte många som sätter in "Headings"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

jag har sätt att många inte sätter Heading varken när dom landar eller lyfter, hur kommer detta sig? Varken i Autopilot eller ILS så är det inte många som sätter in "Headings"

ILS är ju som en osynlig linje som planet följer (eller hur man nu ska förklara det) så man behöver inte det. Men det kan vara bra att sätta in en HDG om man inte kan landa och måste göra en Go Around. Jag brukar då alltid sätta samma HDG som den banan jag ska landa på har. Sen gör jag lika dant när jag ska starta, om jag inte får andra kurser av ATC.

Du vet väl att banornas nr är samma som deras magnetiska kurs, så bana 34 har en kurs på ca 340 grader och bana 01 har en kurs på ca 010 grader.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

ILS är ju som en osynlig linje som planet följer (eller hur man nu ska förklara det) så man behöver inte det. Men det kan vara bra att sätta in en HDG om man inte kan landa och måste göra en Go Around. Jag brukar då alltid sätta samma HDG som den banan jag ska landa på har. Sen gör jag lika dant när jag ska starta, om jag inte får andra kurser av ATC.

Du vet väl att banornas nr är samma som deras magnetiska kurs, så bana 34 har en kurs på ca 340 grader och bana 01 har en kurs på ca 010 grader.

Intressant det har jag aldrig tänkt på!

Skrivet av Kanarya:

Är det inte för att de vill försöka hålla rätt kurs manuellt? Jag gör det oftast när jag flyger mindre plan, däremot är det större jet så låter jag oftast autopilot hålla kursen vid landning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Jag brukar göra som dig, med enda skillnaden att jag brukar ha min första waypoints inställd vid start, tycker det är lite smididgare bara då man ändå håller banans kurs vid start

Sedan brukar jag även ställa in HDG även om jag kör på VNAV, bra att ha ifall man måste göra något drastiskt

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Vill man inte gå in på nån airport list, så går det bra att kolla kartan.
Klicka på den aktuella flygplatsen och läs av frekvensen.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Vill man inte gå in på nån airport list, så går det bra att kolla kartan.
Klicka på den aktuella flygplatsen och läs av frekvensen.

Jo men det finns flera radio frekvens, "Atix" "Tower" m.m vilken ska man ta?

Permalänk
Medlem

Jag satte gps,en så att jag fick en vit streck istället för rosa, så autopiloten följde den vita ända in till landningen.. Den skötte både transporten och landningen helt själv. Varför krånga med ILS och annat trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jo men det finns flera radio frekvens, "Atix" "Tower" m.m vilken ska man ta?

Det är "tower" du ska välja, och i vissa fall "approach", men det alternativet fanns inte i min Arlanda lista.
När du inte flyger, utan kanske taxar eller av annan orsak befinner dig på marken, är det "ground" du ska välja.

"ATIS" som står för "Automated Terminal Information Service", innebär att du ständigt tar emot
information om flygplatsen och dess område. Tex nederbörd, vindriktning, vilka ILS.er som är aktiva etc.

Skrivet av Kanarya:

Jag satte gps,en så att jag fick en vit streck istället för rosa, så autopiloten följde den vita ända in till landningen.. Den skötte både transporten och landningen helt själv. Varför krånga med ILS och annat trams?

Det är upp till varje person vad den tycker är roligast.
Själv printar jag ut riktiga flygkartor och lägger upp egna VOR-rutter som jag följer både manuellt och med autopilot.
Använder mig alltid av nålarna (analoga instrumenten), även när jag landar ILS eller bara flyger.
Tror aldrig jag använt GPS någonsin, möjligen i någon mission som krävt GPS.
Mycket roligare och mer utmanande enligt mig!
Nu flyger jag aldrig stora jet, det kan ju även det vara en orsak

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jag valde flygplans model och rutten mellan 2 flygplatser. Väl inne i spelet så vill tornet att jag kör mot en viss Heading och höjd, medans gps,en vill följa den rosa linjen. Vilken ska man gå efter?

Tornet vill att jag följer den rosa linjen som har mellanrum, medans autopiloten vill följ den hel rosa linjen. Följer jag direktiven från tornen så avviker jag från den rosa linjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jag valde flygplans model och rutten mellan 2 flygplatser. Väl inne i spelet så vill tornet att jag kör mot en viss Heading och höjd, medans gps,en vill följa den rosa linjen. Vilken ska man gå efter?

Tornet vill att jag följer den rosa linjen som har mellanrum, medans autopiloten vill följ den hel rosa linjen. Följer jag direktiven från tornen så avviker jag från den rosa linjen.

Det verkar som om du lagt upp rutten och anropat tornet med att du vill bli radionavigerad (NAV) och samtidigt aktiverat din GPS. Vill du använda GPS ställ in det i din rutt och vice versa.

Visa signatur

Permalänk

Vet någon hur man skriver in och fixar en färdplan direkt i flygplanets GPS? Jag har endast lyckats med att fatta hur man gör upp en innan man startar flighten. Har kollat på youtube guider och jag är med och allting går bra tills man skall skriva in en waypiont, flygplats m.m för då verkar inte mitt tangentbord funka :/ . Skulle även vara tacksam ifall någon kan förklara hur man gör för att på korrekt sätt genomföra radiotransaktioner under själva flygturen och vad innebär squawk koder och vad använder man de till och hur använder man de?

(där kom alla mina frågor på en gång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Jag blev inspirerad och komponerade en film med blandat material jag sparat sedan innan. Samtliga flygningar har skett mellan Kastrup och Sturup men olika väderförhållanden.

OBS ljudet blev konstigt vid inspelning från FSX så jag körde passande musik istället
http://www.youtube.com/watch?v=a11iP1r22qo&feature=youtu.be

Trevlig video! Skulle dock rekommendera att du kollar in "fsrecorder", mycket bättre än standard fsx replay. EDIT: vad är det för MD-80 du använder?

Skrivet av mine.craft:

Vet någon hur man skriver in och fixar en färdplan direkt i flygplanets GPS? Jag har endast lyckats med att fatta hur man gör upp en innan man startar flighten. Har kollat på youtube guider och jag är med och allting går bra tills man skall skriva in en waypiont, flygplats m.m för då verkar inte mitt tangentbord funka :/ . Skulle även vara tacksam ifall någon kan förklara hur man gör för att på korrekt sätt genomföra radiotransaktioner under själva flygturen och vad innebär squawk koder och vad använder man de till och hur använder man de?

(där kom alla mina frågor på en gång)

Personligen anser jag att GPSen i fsx är ett skämt och inte bör användas alls. Men om du måste använda den så är det bäst att göra det i flight plannern innan flygningen. Men om du verkligen måste använda GPSen så har jag gjort en bild för att förklara allt.

1. Det första du ska göra är att få upp waypoint menyn genom att klicka på ruta 1.

2. Klicka på en utav pilarna i ruta 2 för att välja bokstav/siffra.

3. Klicka på den högra pilen i ruta 3 för att välja nästa bokstav/siffta.

4. Upprepa steg 2 och 3 tills du fyllt i din waypoint.

5. Klicka på ruta 4 tre gånger.

För att utföra "radiotransaktioner" (byta frekvens?) på ett realistiskt sätt så ändrar du COM1 i radio panelen till den frekvens du vill byta till. Squawk koder andvänds för att ATC ska kunna identifiera dig på deras radar korrekt. Utförlig beskrivning finns här.

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Trevlig video! Skulle dock rekommendera att du kollar in "fsrecorder", mycket bättre än standard fsx replay. EDIT: vad är det för MD-80 du använder?

Tack! Jag tror faktiskt jag har den installerad men tyckte inte att det var något, men antagligen för att jag inte förstod riktigt hur man ska använda den Jag använder replay+FRAPS, men ska titta på fsrecorder.

Flygplanet är ett add-on: "Ultimate Airliners - Super 80 Professional", mycket trevligt med checklister och allt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av StefkO:

Personligen anser jag att GPSen i fsx är ett skämt och inte bör användas alls. Men om du måste använda den så är det bäst att göra det i flight plannern innan flygningen. Men om du verkligen måste använda GPSen så har jag gjort en bild för att förklara allt. http://i43.tinypic.com/1o4w89.jpg

1. Det första du ska göra är att få upp waypoint menyn genom att klicka på ruta 1.

2. Klicka på en utav pilarna i ruta 2 för att välja bokstav/siffra.

3. Klicka på den högra pilen i ruta 3 för att välja nästa bokstav/siffta.

4. Upprepa steg 2 och 3 tills du fyllt i din waypoint.

5. Klicka på ruta 4 tre gånger.

För att utföra "radiotransaktioner" (byta frekvens?) på ett realistiskt sätt så ändrar du COM1 i radio panelen till den frekvens du vill byta till. Squawk koder andvänds för att ATC ska kunna identifiera dig på deras radar korrekt. Utförlig beskrivning finns här.

TACK!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mancave! Har en känsla av att han är singel xD

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Kanarya: Fel tråd att skriva "overkill" i.
Själv så skulle jag faktiskt mer än gärna vilja ha ett litet rum till något liknande, förutsatt att man bor i en kåk dårå.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kanarya: Fel tråd att skriva "overkill" i.

Nja, lite rätt har han allt. Hade gubben haft grejorna i en garderob och givit fan i att visa upp sig i media så hade det väl varit ok, men att ha det i köket gör nog att många drar slutsatsen att han inte har gäster hemma så ofta. Förresten vore väl ett litet mörkt rum bättre om han verkligen vill leva sig in i flygningen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på massor med BBC forzen planet så blev jag så sugen på att flyga runt sydpolen så det blev att köpa Antarctica X. Har inte hunnit med så mycket men vad jag har sett har varit helt awesome

Riktigt fint att flyga i

Närmar mig basen

Här ser man basen med forskningsstationer och några andra C-130 som står parkerade

Ficka landa med sidvind så var nära på att glida av Isbanan

Det var väldigt svårt att taxa då isen gjorde så att man knappt kunde stanna så fick stänga av två motorer.

Redo för att lasta av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt! Snart är det dags för MS Flight!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Efter att ha kollat på massor med BBC forzen planet så blev jag så sugen på att flyga runt sydpolen så det blev att köpa Antarctica X. Har inte hunnit med så mycket men vad jag har sett har varit helt awesome

http://img809.imageshack.us/img809/249/201222621124652.png

Riktigt fint att flyga i
http://img803.imageshack.us/img803/5866/2012226224732125.png

http://img842.imageshack.us/img842/151/2012226224753861.png

http://img819.imageshack.us/img819/5390/201222702154113.png

http://img190.imageshack.us/img190/787/201222702745558.png

http://img804.imageshack.us/img804/9629/201222703435171.png

Närmar mig basen
http://img21.imageshack.us/img21/2637/201222703511469.png

http://img706.imageshack.us/img706/2031/201222703750765.png

Här ser man basen med forskningsstationer och några andra C-130 som står parkerade
http://img59.imageshack.us/img59/9209/20122270387991.png

Ficka landa med sidvind så var nära på att glida av Isbanan
http://img638.imageshack.us/img638/1308/201222704439394.png

Det var väldigt svårt att taxa då isen gjorde så att man knappt kunde stanna så fick stänga av två motorer.
http://img708.imageshack.us/img708/9655/201222705331420.png

Redo för att lasta av
http://img707.imageshack.us/img707/4269/20122270593518.png

Fina bilder!

Skrivet av vanos:

Snyggt! Snart är det dags för MS Flight!

Synd bara att MS Flight inte kommer vara någon riktig simulator för oss flygentusiaster, utan ett arkad spel där man åker runt i flygande bilar och plockar mynt i luften... :/

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Fina bilder!

Synd bara att MS Flight inte kommer vara någon riktig simulator för oss flygentusiaster, utan ett arkad spel där man åker runt i flygande bilar och plockar mynt i luften... :/

Ja är det så lär ju FSX leva vidare, men man får testa det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Fina bilder!

Men det verkar som om de även riktar sig till de som vill flyga simulator:

"... The new “Microsoft Flight” retains the full fidelity simulation longtime fans have come to expect while offering all players a whole new look and feel..."

Saxat från deras FAQ...

Visa signatur