Permalänk
Medlem

hjälp 600d

Hej!

Efter alla era råd införskaffade jag mig en 600 idag. Har nu några frågor.

När jag ska ta kort i auto-mode så kommer det upp ett kort meddelande "busy" sen tas kortet. ska det vara såhär?
Läst runt lite och verkar som andra haft samma problem att de fått busy i flera sekunder men på min varar det kanske en halvsekund?
Har ett Hama SDHC kort 16GB klass 10 (upp till 22MB/s)

Hur länge klarar jag mig på ett full-laddat batteri?

Permalänk

Hej!

Det låter skumt med busy-meddelandet, men -> Det är ju en systemkamera du har nu så att du ska inte befinna dig på auto-mode i vilket fall! Byt till läget "Av" på kameran och börja lära dig därifrån.

Batteriet räcker inte lika länge nu i kylan som när det är varmt ute men en 500-600 bilder ska det nog klara, kanske fler

Permalänk
Medlem

Har pillat lite och det verkar som det bara kommer upp när blixten fälls upp. sedan kommer det knappt alls upp, kanske 0.1s ibland. är detta normalt? Japp, ska sätta igång och lära mig det nu!

Såg också nyss att jag hade en "hot pixel", trodde jag skulle behöva lämna tillbaks den först men sökte lite på google och gjorde en "manual cleaning" så försvann den. Blev lite fundersam först eftersom man såg inte den pixeln när man navigerar i menyn eller kolla i bildgalleriet på kameran, utan bara på lcdn i live-läget. Såhär är fixxen: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WJBuGh...!

Tänkte det kunde vara bra om någon annan får samma problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezbleh:

Hej!

Efter alla era råd införskaffade jag mig en 600 idag. Har nu några frågor.

När jag ska ta kort i auto-mode så kommer det upp ett kort meddelande "busy" sen tas kortet. ska det vara såhär?
Läst runt lite och verkar som andra haft samma problem att de fått busy i flera sekunder men på min varar det kanske en halvsekund?
Har ett Hama SDHC kort 16GB klass 10 (upp till 22MB/s)

Hur länge klarar jag mig på ett full-laddat batteri?

Du har för långsamt mlnes kort.
Pröva ett med 60MB/s så ska du se att problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Ska kanske förklara lite.

När du får upp busy på din kamera så är det när bilderna från kameran skrivs över till ditt mineskort . Är det stora filer eller många bilder som har tagits i serie så får kameran svårt att hänga med och behöver lite tid.

Det man kan göra är som jag skrev här ovan att skaffa bättre och snabbare Miles kort. Du kan även sänka upplösningen lite och få mindre filer.

Permalänk

Åh nej kom inte och säg att hans kort är för långsamt... Det är kondensatorn till blixten som laddas upp när det står "busy" inget annat.

Fotar personen i Auto kan jag garantera att denna person kör i JPG också, då behöver du inget snabbt kort.

Och som svar, det är fullt normalt.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Blixten som laddas upp, har ingenting med minneskortet att göra när det står "Busy".

Har du en systemkamera så strunta i allt vad som gäller auto-läge. Använd endast M, Av, P och utvidga dina vyer så kommer dina bilder att se betydligt mer vältagna ut. Exponeringen blir i princip alltid fel när man kör på autoläge och kameran skjuter ibland upp ISOn till höjden utan någon som helst anledning, vilket gör bilderna grynigare. Så ere på min 550D iallafall.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Segt minneskort är det inte, inte för vanlig fotografering.

Det som kan göra bildtagningen seg är blixten, eller en låg shutter-speed.
Använd aldrig auto, lär dig bruka kameran för bäst resultat.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det är ju ett klass 10 kort, verkar inte strula någonting med filmningen så förstår inte hur det kan vara för långsamt.
Sen givetvis ska jag inte fota i auto, testade bara litegrann

Permalänk

Då du säger att det händer enbart när blixten är uppe så är det förmodligen denna som behöver laddas upp, som flera andra också påpekat.

Sedan kan nog även jag råda dig att experimentera med andra lägen än automatik om du känner att du är intresserad av att fotografera.
Automatiken ger oftast inte särskilt bra exponeringar då kameran inte kan analysera situationen lika bra som du kan om du har koll på de olika inställningarna.

Läs på lite vad de olika lägena gör. AV kan vara ett bra och kreativt läge att börja på. Där gäller bländarprioritet, du ställer in bländaren (skärpedjupet) och kameran bestämmer resten.

När du sedan har experimenterat runt med skärpedjupet så gå gärna till M där du får ställa in allt själv. Detta gör att du får lära dig vad de olika inställningarna gör med bilden du tar. När du sedan kan bemästra dessa så väljer du läge utifrån situation.

Själv har jag inte ens prövat den gröna rutan på min ännu

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Kika på sidan 253 i manualen; "C.Fn-4 Brusreducering för lång exponeringstid". Testa med att sätta den på 0=Av.
(fast det kanske inte spelar någon roll om man kör på helautomatik?)

Visa signatur

/Benny