Permalänk
Medlem

Byta moderkort i märkesdator..

Hejsan, fick i uppdrag av min mormor att få igång hennes dator, moderkortet knastrar så jag tänkte byta ut det..
Det är i grund och botten en SCALEO Pa 2506 (Fujitsu s.) med moderkort: ECS AMD690VM-FMH, sitter i dagsläget en AMD Athlon 64 X2 4000+ och 2gb DDR II
Tänkte spara detta eftersom maskinen inte ska användas till något avancerat.

Det största problemet jag kommer att tänka på är hur man gör för att behålla samma licensnyckel, Vista Home Premium är installerat i dagsläget men tror inte några skivor har följt med, möjligtvis för återställning.

Finns väl inte någon större chans att man kan byta mb utan att installera om systemet?

Permalänk

Verkar gå utan att reinstalla! http://www.motherboard.windowsreinstall.com/
Men jag kan ju ha fel, har ju inte testat sj

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Licensnyckeln är bunden till moderkortet.

Det finns sätt att få en ny genom att ringa upp microsoft och säga att man behöver byta ut moderkortet.
Har jag hört iallfall.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Det finns sätt att få en ny genom att ringa upp microsoft och säga att man behöver byta ut moderkortet.
Har jag hört iallfall.

Någon annan som har mer info? Sen lär jag väl behöva en Vista premium skiva med..
Har en Vista Ultimate men den innehåller kanske inte Premium?

Permalänk
Skrivet av shuu:

Någon annan som har mer info? Sen lär jag väl behöva en Vista premium skiva med..
Har en Vista Ultimate men den innehåller kanske inte Premium?

Jo det gör den, se bara till att det är OEM.

Nyckel hittar du någonstans utanför datorlådan
Ring Microsoft om det strular, de brukar inte ha svårt för att hjälpa till om licensen var äkta från början.

Testa rep.install fungerar ibland eller så tar du backup på det mormor behöver och installerar en ny fräsch version.
Vilket jag rekommenderar, minst strul.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Jo det gör den, se bara till att det är OEM.

Nyckel hittar du någonstans utanför datorlådan
Ring Microsoft om det strular, de brukar inte ha svårt för att hjälpa till om licensen var äkta från början.

Testa rep.install fungerar ibland eller så tar du backup på det mormor behöver och installerar en ny fräsch version.
Vilket jag rekommenderar, minst strul.

Etiketten sitter på lådan, blir osäker på om det är en OEM.. Är iaf. hela lådan med både 32 & 64bit skivorna.

Hade gärna gjort en fräsch installation är säkert en hel del skit redan från tillverkaren osv. menar du rep.install från vista skivan? Har kört mac de senaste åren och har glömt/förträngt allt sånt här Har inte recovery skivorna här.. om de ens finns.

Kan detta kortet vara något att ha? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565478
Krav: DDR II, m-ATX, socket AM2

Permalänk
Skrivet av shuu:

Etiketten sitter på lådan, blir osäker på om det är en OEM.. Är iaf. hela lådan med både 32 & 64bit skivorna.

Hade gärna gjort en fräsch installation är säkert en hel del skit redan från tillverkaren osv. menar du rep.install från vista skivan? Har kört mac de senaste åren och har glömt/förträngt allt sånt här Har inte recovery skivorna här.. om de ens finns.

Kan detta kortet vara något att ha? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=565478
Krav: DDR II, m-ATX, socket AM2

Glömde skriva att det kan vara så illa att ett standard moderkort inte passar i lådan. Det kan vara special med installation av moderkort eller special med kablar. Är det kablar går det att fixa. Man får då klippa sönder kabelhärvan och titta efter on/off resten behövs inte tycker jag.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Stämmer inte, licensnyckeln fungerar alltid vid ominstallation med OEM-skiva. Ibland kan man behöva ringa MS licenseringstelefon istället för onlineaktivering.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Moderkort du behöver är Micro ATX, att hitta ett nytt med stöd för den processorn kan vara svårt... AM2+ är det säkraste "kortet"... är det AM2 kan du få problem...

Leta rätt på de två sladdarna som går från av/på-knappen och köp en "plutt-kontakt" på någon elekronikfirma som du skarvar på... spelar ingen roll hur du vänder dom... + och -.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Moderkort du behöver är Micro ATX, att hitta ett nytt med stöd för den processorn kan vara svårt... AM2+ är det säkraste "kortet"... är det AM2 kan du få problem...

Leta rätt på de två sladdarna som går från av/på-knappen och köp en "plutt-kontakt" på någon elekronikfirma som du skarvar på... spelar ingen roll hur du vänder dom... + och -.

Beställde ett ASROCK-kort från webbhallen i tisdags men väntar fortfarande på det. Kontakterna till On/Off är separata så det är lätt att koppla in igen.
Hittade ett som passade mina gamla spec. Ska försöka installera så fort kortet kommer hem.

Permalänk
Medlem

Har nu satt i hop de nya moderkortet mer får ingen bild på skärmen :/
testar med: externt grafikkort, nätagg, 2 andra minne, allt onödigt bortkopplat (HDD, DVD)

Fläktar drar igång och lampor lyser så ström fram till kortet är där ju..

MB: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:3180308
Minne: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:2181997 (står dock CL6 på mina paket, men samma artnr..) ?
CPU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=152414 (Bör vara den)

Finns det något som säger att det inte passar ihop?
Annars är väl CPUn kass?

Tackar för allt tips!

Permalänk

Läs av beteckningen på CPUn och kolla på moderkortstillverkarens sajt om den stöds... på gamla moderkortet... vad stod på på sockeln? Inte "Socket 939" hoppas jag... kolla även så att alla ben på processorn är med och inget är böjt...

Visa signatur

--
www.phs-itservice.se