NAS uppdaterar inte information om ledigt utrymme

Permalänk

NAS uppdaterar inte information om ledigt utrymme

Jag har stött på att min NAS (Dlink DNS-320 Sharecenter Pulse 2-bay Network Storage) inte uppdaterar information om ledigt diskutrymme, och undrar om någon vet hur jag får bukt med detta?

Allt jag kopierar över till enheten utnyttjar diskutrymme motsvarande filernas storlek, men om jag sedan tar bort filerna permanent så minskar inte det utnyttjade diskutrymmet i vare sig windows explorer (mappade nätverksenheter) eller i NAS'ens egna webbinterface.

Filer som tas bort raderas som sagt permanent (shift+delete) och hamnar inte i någon gömd papperskorg placerad på NAS'en eller så.

Går jag in på de mappade nätverksdiskarna, markerar alla mappar och kollar properties så stämmer storleken på filerna som är lagrade, men som sagt inte "preview'n" under computer.

Någon som har en idé vad jag kan göra för att få lagringsutrymmet att uppdatera sig när jag väl raderar filer?

Permalänk

Ingen som har en idé hur jag kan gå tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ancient_ac:

Ingen som har en idé hur jag kan gå tillväga?

Nu kan jag inte D(isaster)-Link, men kolla så du inte har en "papperskorg" på NAS:et aktiverat. På Synology-språk: CIFS Recycle Bin.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

På min buffalo-nas hamnar filerna i en papperskorg oavsett om man kör delete eller shift+delete... har du dubbelkollat?

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu kan jag inte D(isaster)-Link, men kolla så du inte har en "papperskorg" på NAS:et aktiverat. På Synology-språk: CIFS Recycle Bin.

Skrivet av gastromax:

På min buffalo-nas hamnar filerna i en papperskorg oavsett om man kör delete eller shift+delete... har du dubbelkollat?

Dubbel- och trippelkollat. Allt i papperskorgsväg är avaktiverat, sjukt irriterande då windows nu vägrar låta mig lagra mer pga att utrymmet är slut (trots att det i realiteten finns närmare 100GB ledigt...)

Permalänk

Maila D-link?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Maila D-link?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom står rådlösa. Fått prova den senaste beta firmwaren men utan resultat.
Supporten på D-link sa att de aldrig hört talas om problemet... Verkar väldigt konstigt med ett till synes simpelt problem som inte verkar gå att åtgärda.

Får helt enkelt flytta över all data till en extern hdd och sedan formatera om disken(arna) på NAS'en, men det känns som en extremt klumpig och tidskrävande åtgärd för att kunna utnyttja det utrymme på mina diskar som jag vet finns tillgängligt.

Om någon kommer på en lösning är det högst välkommet.

Permalänk

gör en *.* sökning på diskarna på nasen, en i taget och se om inte filerna gömmer sig någonstans

Permalänk

Testat att köra något diagnosverktyg för diskarna för att kolla skadade cluster och liknande?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

gör en *.* sökning på diskarna på nasen, en i taget och se om inte filerna gömmer sig någonstans

Hittar inga filer som inte bör vara där med en sökning. Är precis som att den tidigare datan som blev lagrad "bokade upp" utrymmet, utan att frigöra det när filerna togs bort.

Skrivet av oscaralexiusson:

Testat att köra något diagnosverktyg för diskarna för att kolla skadade cluster och liknande?

Något förslag på diagnosverktyg man kan använda sig av? Som jag förstår så går det inte att använda vanliga verktyg på en NAS, då denna operarar under ett eget OS och filsystem.

Filsystemet ifråga är förresten EXT 3.