Silver Zerg får pisk varje match

Permalänk
Medlem

Silver Zerg får pisk varje match

Hej!
Råkade köpa ett till EU aacc (trodde inte det spela nån roll vart man körde)
Iallafall! har typ 80 % loss och 20 % wins, rätt så irriterande, Jag börjar med 15 hatch 16 pool vs terran/protoss
14 gas 14 pool vs zerg. JAg andvänder overlords/overseers för att scouta, så om jag ser muta gör jag corrupt, gör han lings gör jag roach o.s.v, jag uppgradar så mkt jag kan, jag gör 2 spines i början ist för 4 speedlings, men jag får endå pisk, nyss hade jag iallafall 60% wins 40% loss.

Vad tycker ni jag borde ändra på?

Permalänk
Medlem

Kanske borde berätta vad jag gör vs toss/terran.

Permalänk
Medlem

Får du pisk mot zerg? är det du menar :P?

Lirar inte zerg.
Men vet att protoss inte gillar roaches / mutalisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Får du pisk mot zerg? är det du menar :P?

Haha förlåt menade alla raser! Men alltså marines roach/banelings, zealot roach, stalkers speedling
Tanks speedling, thor speedling, marauders mutas, mass seige brood osv

Permalänk
Medlem

Hur går det med din macro/micro? Flyter du på en massa mineraler, är din armé mindre än hans...?

http://www.youtube.com/watch?v=ux_nslpWqaE - Kan inget annat än att rekommendera dessa 4 videor han har gjort, väldigt grundlig och väl utförd guide på hur man kommer igång som zerg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXiidus:

Hur går det med din macro/micro? Flyter du på en massa mineraler, är din armé mindre än hans...?

http://www.youtube.com/watch?v=ux_nslpWqaE - Kan inget annat än att rekommendera dessa 4 videor han har gjort, väldigt grundlig och väl utförd guide på hur man kommer igång som zerg.

skulle vilja lägga upp replay, men vet inte hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

skulle vilja lägga upp replay, men vet inte hur?

I mina dokument låg det en mapp som heter Starcraft 2 som har en mapp i sig som heter replays, kanske har du ett par där om du har sparat dem? Sen borde det räcka med att ladda upp på valfri sida eller dropbox borde funka.

Aldrig delat en replay så är inte helt 100 på att det är mappen där replaysen finns, då min är tom.

Permalänk
Medlem

Gör du.. två spines istället för fyra lings? Varför då? Du vill (nästan alltid) ha fyra lings, inte två spines.

2 spines kostar 300m, 2 larv och tar 70 sec att bygga.
4 lings kostar 100m, 2 larv och tar 44 sec att bygga.

På det hela så vet du vad som är på gång, du kan motverka scouting och tidig aggression, tornen har du koll på och eventuell proxy. I värsta fall kan de anävndas som scouter.

Silverzerg själv, men spines är inget jag skulle satsa på framför att jag fått fram första lingsen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Gör du.. två spines istället för fyra lings? Varför då? Du vill (nästan alltid) ha fyra lings, inte två spines.

2 spines kostar 300m, 2 larv och tar 70 sec att bygga.
4 lings kostar 100m, 2 larv och tar 44 sec att bygga.

På det hela så vet du vad som är på gång, du kan motverka scouting och tidig aggression, tornen har du koll på och eventuell proxy. I värsta fall kan de anävndas som scouter.

Silverzerg själv, men spines är inget jag skulle satsa på framför att jag fått fram första lingsen.

Day[9] sa att man skulel det i början för att spara larva
OBS menade 8 lings

Permalänk
Medlem

Day[9] sa att man skulel det i början för att spara larva
OBS menade 8 lings

Personligen så gör jag aldrig en spine om inte motståndaren gör en all-in eller har hög pressure, annars sätter jag bara upp en spinecrawler vid min expansion. Drones är riktigt viktiga så om fienden inte attackerar eller misslyckas med en attack, drona sönder. Ekonomi är det viktigaste för en zerg.

Permalänk
Medlem

För att få upp drones, och så sa han att 1 spine skadar lika mkt som 6 lings

Permalänk
Medlem

För att få upp drones, och så sa han att 1 spine skadar lika mkt som 6 lings

Fast man har inte mycket nytta av en spine om man inte såg den där gömda factoryn i tid. En spine må vara mycket bra som statiskt försvar men det försätter en i knepiga situationer om man offrar lings för en spine, och då menar jag inte bara siege tanks och mutas.
Hur kontrar du själv två spines med din tidiga aggression? Som zerg är det bara för mig att neka motståndarzergens expansion och han kan inte göra shit åt det. Terran har jätteroligt mot en zerg med tidiga spines tack vare marines och senare en snabb banshee och protoss behöver bara sätta ut en ensam kanon utanför ens bas så är man fast i en minut medan tossen tar en jättetidig tredje.
Nu kanske det inte går till så i silver, men jag menar fortfarande att det är vanskligt. Förstå Day[9] rätt när han säger att spines är bättre än lings, spines är jättebra som komplement och försvar mot vad som än touchar ground, de kan t.o.m. hjälpa en att boosta ens ekonomi i långa loppet men såtillvida man inte får nytta av dem på något sätt innan mid game så kan man ge sig fasen på att det är en förlustaffär. Jag menar, hade man inte nytta av spines till att börja med så kunde man lika gärna spenderat dessa drones på lings istället.

Å tredje sidan, när man börjar bli bred och armén består av allt som är långsammare än lings och mutas så ska man använda sig av spines för att försvara sig med. Spines vinner en viktiga sekunder när motsåndarens armé är på frammarsch, när drops är på gång i varje bas eller när någon raid är förbi för att ha ihjäl ens drones. Superbra att ha late game av dussinet anledningar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Fast man har inte mycket nytta av en spine om man inte såg den där gömda factoryn i tid. En spine må vara mycket bra som statiskt försvar men det försätter en i knepiga situationer om man offrar lings för en spine, och då menar jag inte bara siege tanks och mutas.
Hur kontrar du själv två spines med din tidiga aggression? Som zerg är det bara för mig att neka motståndarzergens expansion och han kan inte göra shit åt det. Terran har jätteroligt mot en zerg med tidiga spines tack vare marines och senare en snabb banshee och protoss behöver bara sätta ut en ensam kanon utanför ens bas så är man fast i en minut medan tossen tar en jättetidig tredje.
Nu kanske det inte går till så i silver, men jag menar fortfarande att det är vanskligt. Förstå Day[9] rätt när han säger att spines är bättre än lings, spines är jättebra som komplement och försvar mot vad som än touchar ground, de kan t.o.m. hjälpa en att boosta ens ekonomi i långa loppet men såtillvida man inte får nytta av dem på något sätt innan mid game så kan man ge sig fasen på att det är en förlustaffär. Jag menar, hade man inte nytta av spines till att börja med så kunde man lika gärna spenderat dessa drones på lings istället.

Å tredje sidan, när man börjar bli bred och armén består av allt som är långsammare än lings och mutas så ska man använda sig av spines för att försvara sig med. Spines vinner en viktiga sekunder när motsåndarens armé är på frammarsch, när drops är på gång i varje bas eller när någon raid är förbi för att ha ihjäl ens drones. Superbra att ha late game av dussinet anledningar.

Förstå mig rätt, jag menar inte att ajg sätter i main, jag sätter i expansion, och dronar upp istället, sen 8 lings för scout

Permalänk
Medlem

Förstå mig rätt, jag menar inte att ajg sätter i main, jag sätter i expansion, och dronar upp istället, sen 8 lings för scout

Well, så länge det fungerar så fungerar det ┐( ̄ー ̄)┌

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BTW, här har ni en replay mot en terran http://drop.sc/uploads
Kom gärna med tips om vad jag borde gjort istället! Eller om vad jag gjorde fel/bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Btw, väldigt bra info!

Permalänk

Se på DignitasApollo's videos på youtube. Tack vare honom tog jag mig från mid guld till top diamond på typ 1-2 månader. Och jag spelar inte så jättemycket heller.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rerolla terran om jag var du, säker ras i jämnförelse med zerg enligt mig. Men i övrigt, när jag väl lirar zerg(randomar) så kör jag 14 pool 12 gas och inga lings i början, scouta vid 9 supply och se till att inte bli supply blockad i början. När pool byggs så lägger jag ner en spine vid mainen som sedan flyttan flyttas ner när jag lägger ut expand på 18. Vid 18 supply så slänger jag ner expand och då har jag även uppe 4 lings för mapcontroll. Efter det burkar jag gå mutalisk eller roach baneling bust för att vinna relativt snabbt ( gillar inte att spela långa games som zerg). Du måste dock reagera på vad motståndaren gör, ser du en rush så får ud sjäövklart bygga en eller två till spines och försöka att inte dra workers för defence, släng hällre upp spines och spawna lings. Se också till att börja creepspreada så du kan förflytta allt snabbare, väldigt bra om du kör roach baneling Glöm inte upgrades också!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

BTW, här har ni en replay mot en terran http://drop.sc/uploads
Kom gärna med tips om vad jag borde gjort istället! Eller om vad jag gjorde fel/bra

Länken är nog fel. Är det du som är TTNovo?

EDIT: Ah nej jag ser. Abakelkum va? Ser precis ut som stilen du beskrivit. Om det inte är den så kanske man ska ta sig en titt på den ändå, och endast kolla på income-infon. Emedan zergen försöker drona upp och nå mutas fortast möjligt så drar terran iväg i ekonomin, skaffar flera baser och a-move marines vilket till slut nöter ned zergen till förlust.
För att inte gå in på detaljer och spines så vill jag påpeka, i den matchen, två punkter jag anser vara misstag.
1. Endast en queen till två hatch, dessutom med en del extra energi. Resultatet blir bl.a. långsammare larvaproduktion och därmed sämre ekonomi.
2. Mutas gör man för i stort sett en enda anledning på våra nivåer, harass. Mutas som står hemma i mer än en sekund är dumma mutas då de kostar och ger ingenting tillbaka.

Så mitt förslag till den zergen är att skaffa sig en till queen, öva på någon injectmetod som känns bra (jag använder backspaaaaaaaaaaaaaaacemetoden) och att vara mer aktiv med sina mutas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

EDIT: Ah nej jag ser. Abakelkum va? Ser precis ut som stilen du beskrivit. Om det inte är den så kanske man ska ta sig en titt på den ändå, och endast kolla på income-infon. Emedan zergen försöker drona upp och nå mutas fortast möjligt så drar terran iväg i ekonomin, skaffar flera baser och a-move marines vilket till slut nöter ned zergen till förlust.
För att inte gå in på detaljer och spines så vill jag påpeka, i den matchen, två punkter jag anser vara misstag.
1. Endast en queen till två hatch, dessutom med en del extra energi. Resultatet blir bl.a. långsammare larvaproduktion och därmed sämre ekonomi.
2. Mutas gör man för i stort sett en enda anledning på våra nivåer, harass. Mutas som står hemma i mer än en sekund är dumma mutas då de kostar och ger ingenting tillbaka.

Så mitt förslag till den zergen är att skaffa sig en till queen, öva på någon injectmetod som känns bra (jag använder backspaaaaaaaaaaaaaaacemetoden) och att vara mer aktiv med sina mutas.

Det är jag som är TTNoVo!

Permalänk
Medlem

Det är jag som är TTNoVo!

Ah vad synd, TTNoVo var ju ultranoob och platsar knappt ens i bronze

EDIT: Eller var du serri? Jaja, isf så kan man väl säga att det gick ju bra. Ioma du vann så gick ju allt som det skulle. Banelings med bra timing emot tidiga marines, scout overlord på rätt ställe, god ekonomi. Inget att anmärka på, silverzergs emellan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ah vad synd, TTNoVo var ju ultranoob och platsar knappt ens i bronze

EDIT: Eller var du serri? Jaja, isf så kan man väl säga att det gick ju bra. Ioma du vann så gick ju allt som det skulle. Banelings med bra timing emot tidiga marines, scout overlord på rätt ställe, god ekonomi. Inget att anmärka på, silverzergs emellan.

Tack så mkt D:

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Jag tycker det är lite onyanserat formulerat även det stämmer i mångt och mycket. Mutas är väldigt ömtåliga och lämpar sig alldeles ypperligt för harass. Dock är det så att lyckas man bygga många muttas (20-30 stycken) så blir de extremt svåra att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Onyanserat. Mass mutas.

Mjo, det fungerar. Speciellt på min nivå. Knappt någon silverspelare har lärt sig hantera mass mutas. Bara det att vägen dit, vilket man ser tydligt i replayen med den andra spelaren Abakelkum, är extra lång om man inte sköter sitt harassande. Man skulle på det hela kunnat massa upp något annat med ungefärligen samma utkomst, då skadan redan är gjord och allt som återstår är a-move (oftast). Mutas är till för delicious harass, mass mutas är bara icing on the cake.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://drop.sc/uploads
Den nyaste nu, mot zergen, vad tyckte ni jag bort gjort bättre?

Permalänk
Medlem

Vill föresten tacka ni som rekommenderade apollos vidios!!!

Permalänk
Avstängd

You need to sign in or sign up before continuing.

Zzz

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Skrivet av schitzo:

You need to sign in or sign up before continuing.

Zzz

x2

Kör speedyshare eller nåt annat program (screplays?)

Permalänk
Medlem

Du länkar till uploadsidan, man måste gisa sig till vilken replay som är din.
Passa på att promota en av våra användare här på forat och använd http://www.coreplays.net/

Visa signatur

Permalänk

Min polare ligger i toppen av master league och spelar mot dem som ligger i grand master league. Så han, jag och några till har precis startat en hemsida om enkla taktiker som fungerar mot alla spelare, till och med grand master spelare. För tillfället har vi runt 7 guider med protoss och zerg cheese. Du kan ju ta en titt och härma taktikerna som jag gör. Har nu äntligen tagit mig ur silver:)

www.TacticalStarcraft.com