Permalänk
Medlem

Men hur ska man göra för att få 12 till moderkortet utan nätt agg eller vad menar du carman?
för jag vet inte h?r man gör och vill veta=

Visa signatur

MBP 13.3 Late 2010 - OSX LION
Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om datorn pallar att köra XP och visa en film utan att hänga sig?Lägg sedan till osäker elförsörjning och du har problem.
Fast jag kan ju ha fel.

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurre

Jaha, perfekt då om du ska ha datorn i skuffen.
Dock så var det märkligt att den gick bra på cigg-utaget men inte direkt på batteriet... hur länge körde du så?
Kanske är bäst att vänta tills du har möjlighet att mäta lite mer.

Jag antar att det inte var nått späningsfall på vägen till sigguttaget.
Det komer nog inte bli lätt att mätaupp ett eventuellt späningsfall före eller efter omvandlaren då felet säkert bara varar i max en sekund.
Ett digitalt instrument är ju lite segt i rörelsen + att det gäller att titta på mätaren just då, senaste gångerna har den ju funkat ganska länge innan nått händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eler
Jag undrar om datorn pallar att köra XP och visa en film utan att hänga sig?Lägg sedan till osäker elförsörjning och du har problem.
Fast jag kan ju ha fel.

Jag kör ju datorn utan problem i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mej med en beskrivnin gom hu man koplar 12volt till moderkortet från BILEN?

Visa signatur

Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiTrA
Men hur ska man göra för att få 12 till moderkortet utan nätt agg eller vad menar du carman?
för jag vet inte h?r man gör och vill veta=

Jag har 12v i bilen + en omvandlare som levererar 230v + nätagg

Permalänk
Medlem

var kan man köpa en sån och vad kostar denn?

Visa signatur

Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem

en tips till andra som vill göra liknande men inte vill lägga ut en massa pengar på en 12-230V skulle kan kunna köra med spänningsregulatorer?
datorn drar i sig bara 5 och 12V å såna regulatorer är lätta att få tag i, men sen har vi ju i ATX även en 3.3Volt spänning, äsch, blir bara krångligt

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Medlem

var kan man köpa en omkopplare och en billigt skärm har ju varit uppe en ¨ådan tråd förut?

Visa signatur

Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem
Citat:

var kan man köpa en sån och vad kostar denn?

Jag köpte min på www.clasohlson.se men jag har ju problem också Den kostade 1100:- den är på 300w

Kolla in den här länken också! www.sproggy.com
Däe kan du få en ritning på ett nätadd på 12v

Permalänk
Medlem
Citat:

hur kopplar man 12 direkt från batteriet till moderkortet utan nätagg?

Mitra: läs tråden snälla!
Han har en 12v-230v konverterare, som han har inkopplat mellan bateriet o nätagget

______ ___________
| bil |--- |konverterare| __ __________
|batteri | | 12v->230v |----------|--| |
|______| |___________| |O| Dator |
| | |
| | |
\ |__________|
OBS! får ursäkta mina accii skills, hehe, du bör förstå

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Har du provat med ett avstörningsfilter? För att förhindra spikar eller kanske i detta fall, fall.
Jag skulle även prova att koppla in en kondring till + polen. Alla dessa grejs görs av de som endast ska driva ett slutsteg till hötalarna i bilen. I detta fall så tror jag att det går åt mer kräm än så.
Annars tycker jag att du ska ta kontakt med någon seriös bilstereobyggare, kan nästan garantera att de vet en möjlig orsak till problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

den va så krånglig!
igen lättar cd!
me färdiga?

Visa signatur

Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har inte gjort nån mätning ännu, kanske på torsta kväll.

Är det nån som vet om datorn bryrsig om om det är en 230v växelstrom i form av en sinuskurva eller om det är fyrkants vår?

Min omvandlare levererar en fyrkantsvåg, det fins dyrare som levererar sinuskurvor.

Permalänk
Medlem

det känns helt klart som om nätagget skulle må bäst av en sinuskurva, är inte direkt insatt i hur ett nätagg funkar, men jag skulle helt klart misstänka fyrkantsvågen

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hannez86
en tips till andra som vill göra liknande men inte vill lägga ut en massa pengar på en 12-230V skulle kan kunna köra med spänningsregulatorer?
datorn drar i sig bara 5 och 12V å såna regulatorer är lätta att få tag i, men sen har vi ju i ATX även en 3.3Volt spänning, äsch, blir bara krångligt

Nej. Den behöver -5 och -12V också.

Permalänk

att en sinuskurva är att rekommedera äe ingen tvekan om,, fyrkants omvandlare är mer till för att driva små saker som kaffebryggare o dyl, som inte innehåller avancerade elektronik komponenter. detta kan förklara hängningen. Angående att du kunde köra den när du hade den kopplad till ciggutaget, när du kör många produkter samtidigt ökar belastningen på batteriet, kurvan kan därför inte bli så stor, amperemässigt, kurvan minskar, och datorn påfrestas inte lika mycket. Men det bode vara näe bilen inte har motorn igång,, hade den det så borde generatorn klämma in tillräckligt med ström ändå. Men men , detta är ju bara en teori som sagt

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem

En sådan DC-AC omvandlare som du har är inte bra för nätagerigatet. För det blir en oerhörd belastning på nätagerigatet så det kommer att gå sönder för eller senare.

Hade själv tänkt bygga in en dator i min bil men så fåga jag min el-lärare och så sa han detta.

Det bästa är att bygga om nätagerigatet så du kan mata det med 12V DC.

Det käns ju lite som att gå över ån för att hämta vatten...
12V DC till 230V AC till 12V DC

Visa signatur

Jag skyller alla stavfel och andra grammatiska fel på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

Var kan jag köpa en DC-DC omvandlare? Har letat men hittar ej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TopCat
att en sinuskurva är att rekommedera äe ingen tvekan om,, fyrkants omvandlare är mer till för att driva små saker som kaffebryggare o dyl, som inte innehåller avancerade elektronik komponenter. detta kan förklara hängningen. Angående att du kunde köra den när du hade den kopplad till ciggutaget, när du kör många produkter samtidigt ökar belastningen på batteriet, kurvan kan därför inte bli så stor, amperemässigt, kurvan minskar, och datorn påfrestas inte lika mycket. Men det bode vara näe bilen inte har motorn igång,, hade den det så borde generatorn klämma in tillräckligt med ström ändå. Men men , detta är ju bara en teori som sagt

Jag har haft motorn på vid alla test tillfällen.
Jag har fått datorn att hänga sig flera gånger när den har varit kopplad till cigguttaget, det sista med förbrukarna var bara en test för att se om den hängdesig isamband med att det eventuelt vart en ström svacka.
Sen var det en tast mes direkt ström från batteriet för att se om det skulle hjälpa.

Permalänk

fråga på http://www.zatzy.com/forum/index_forum.asp
bilstereo delen
där finns endel kunniga

Visa signatur

skynda med pastan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeorgAndersson
fråga på http://www.zatzy.com/forum/index_forum.asp
bilstereo delen
där finns endel kunniga

Tack för tipset. Har redan slängt ut en tråd där, det var dom som kom på det dör med sinus kurva/ fyrkantsvåg.

Permalänk
Medlem

Det bästa e helt klart att bygga ett DC-DC nätaggregat

men det är också rättså svårt... du behöver rättså många Ampere på +5 o +3.3

Permalänk
Medlem

Går det att köpa ett färdigt dc-dc nätagg nånstans?
Eller vill nån bygga ett åt mig?

Permalänk
Medlem

man bygger sin egen inverter

Visa signatur

the mad tech wisard has spoken

Permalänk

hittade den här. Inte mycket att hänga i julgranen Dessutom är det bara ett AT-agg. Ingen 3,3V.
http://www.granitemicrosystems.com/p_supply/7004_12_24/7004_1...

[edit] hittade lite mer. 250W ATX-agg. tyvärr är det minst 24V matning som gäller där...
http://www.currentsolutions.com/search/dc_to_dc/pc-atx.htm

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

kan du inte testa med att lägga burken i bilen fast med 220v inkopplat från hemmet, å varva bilen för fullt!
då om nånsin så kommer du att få reda på om det är nätagget eller bilens kablar som ger problemen,
fast som sagt så tror jag att det är den förbaskade fyrkantsvågen som spökar!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Jag tror att omformaren inte är tillräckligt kraftig. Tänk på att ett datornätaggregat drar mer ström än den kan ge ut (verkningsgraden är inte 100%). Vad har du för kablage mellan batteriet och omformaren. Rekommenderar strömkabel som är minst lika gjock som tummen... 21-25mm^2

Edit: sa nån fyrkantsvåg? I.s.f. säger jag "aj aj".

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
kan du inte testa med att lägga burken i bilen fast med 220v inkopplat från hemmet, å varva bilen för fullt!
då om nånsin så kommer du att få reda på om det är nätagget eller bilens kablar som ger problemen,
fast som sagt så tror jag att det är den förbaskade fyrkantsvågen som spökar!

Kanske är jag som är dum, men jag kan inte på något vis se vad detta skulle ge?
Om han matar nätagget med 220volt från sitt hus, så lär det väl inte spela den minsta roll om bilen har motorn avstängd, på tomgång eller på 25.000 varv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarMan

Skärmen suger väll ingen kräm från datorn?
Jag fatta inte frågan

han menar nog att skärmen oxå drar störm... så att 1 bilbatteri inte räcker till att driva både en skärm och en dator...

Visa signatur

jag e inte cp jag e speciell :D