Permalänk
Medlem

Nätaggen i lådorna på datorbutiken.com för mini-itx kan man mata direkt med 12V.. Det är helt klart den absolut bästa lösningen för bilmontering..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon

Kanske är jag som är dum, men jag kan inte på något vis se vad detta skulle ge?
Om han matar nätagget med 220volt från sitt hus, så lär det väl inte spela den minsta roll om bilen har motorn avstängd, på tomgång eller på 25.000 varv?

Jag tror att det åsyftades på att datorn kanske skulle få in störningar från bilens elsystem.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvenzzon

Jag tror att det åsyftades på att datorn kanske skulle få in störningar från bilens elsystem.

yappz! eller vibrationer

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Demon

han menar nog att skärmen oxå drar störm... så att 1 bilbatteri inte räcker till att driva både en skärm och en dator...

OK, jag har ju ingen extra skärm i bilen.
Jag andvänder bilens inbygda navigationssystems skärm

Permalänk
Medlem

Jag provkörde datorn i bilen igår igen, nu med ett annat nätagg, fortfatande med samma 12- 230 omvandlare.

Jag körde i flera timmar uten att den hängdesig.

Jag ska provköra såhär ett tag o se hur det funkar

Permalänk
Medlem

Desto högre kvalite på nätagg'et desto större tolerans mot fyrkantsvågor får jag en känsla av.....Sätt in en UPS innan annars bara, så är juh det löst

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hmm...

Kolla så att cigguttaget är kopplat direkt ifrån batteriet som det troligtvis inte är, är det kopplat till säkringsboxen så är det massa jox med det.

Mät vad du får ut i cigguttaget, eftersom den gick stabilt i det, kan du ju dra kablar ifrån det och vidare till datorn där bak.

Mkt å göra från bil till bil.

Från batteri till batteri oxå för den delen.

/PromeX

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Iallafall så vet jag detta: mitt 350 W nätagg drar 600 W från väggen i full load.. Rätt logiskt om man tänker vidare på saken.. Nätagget leverar 350W till datorn, men samtidigt utvecklar det en hel del värme, denna värme måste alltså vara utöver 350W, i mitt fall ca 250W värme.

Visa signatur

Scrizze

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit tidigare så är det inge fel på strömen till omvandlaren, har ju kört med direkt kabel på batteriet. Kablarna var 40 cm långa & Motorn var på.

Det är ju en slö dator med nästan inget i så den ska inte dra en massa ström, har kört med ett 230W nätagg när det strula & kör med ett 200W nu när den inte strular.

Kör den med båda nätaggen i lägenheten uten strul.

Omvandlaren ska leverera 300W enligt spec, men levererar bara 150W med sigg kabel enligt spec.

Det är lika tjocka kablar, men ciggkabeln har en klenare säkring, säkringen har aldrig gått & jag har ju som sagt kört den direkt kopplad på batteriet uten någon förbättring.

Men tack ändå för alla tips så här långt, jag har full förståelse om ni som inte varit med från början inte läst allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
Nätaggen i lådorna på datorbutiken.com för mini-itx kan man mata direkt med 12V.. Det är helt klart den absolut bästa lösningen för bilmontering..

Låter inte detta bra?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet till vilken spänning ups:ar transformerar ner 230 V AC ?, om det är 12VDC, så skulle man ju kunna slakta en ups koppla bilbatteriet direkt till upsens batterier och voila få ut 230V AC med en någorlunda fin sinus våg ur ups:en...

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Är det någon som vet till vilken spänning ups:ar transformerar ner 230 V AC ?, om det är 12VDC, så skulle man ju kunna slakta en ups koppla bilbatteriet direkt till upsens batterier och voila få ut 230V AC med en någorlunda fin sinus våg ur ups:en...

Dom UPSar jag skruvat i har det varit två seriekopplade 12v ackar.. dvs 24v.
nästa problem... en UPS går oftast inte att "starta" utan nätspänning.
Harförsökt det själv. Men om man modifierar den lite lätt skulle det nog gå

Permalänk
Medlem

hmm, min kompis har byggt in en dator i bilen, har har gjort ett eget nätagg (onödigt att dra upp allt till 230 volt för att sedan låta nätagget dra ner det till 12,5 ov. när man kan göra ett som kör batteriets volt direkt), och har för mig att han nämde att det är lite problematiskt eftersom strömmen som leveraras i en bil inte riktigt är "stabil". kan ju vara nått sånt. men går ju att lösa uppenbarligen, eftersom min kompis dator funkar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Fråga din kompis hur han byggde agget, guide?

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ITXPSU55W

hur mycket tror ni ett sånt där orkar driva?

Citat:

Idealisk för alla som vill bygga ett eget Mini-ITX projekt.
Detta är exakt samma nätdel på 55W som medföljer lådorna från Morex/Procase (2677R/2688R) Det är endast avsett för ITX-moderkort och klarar inte av att driva "vanliga" moderkort.
DC-DC konvertern har måtten 160 x 45mm.
Kitet består av: 110-230V PSU, DC-DC konverter board samt kablage.
OBS: Tänk på att den är endast 55W, - passar ej med 5,25” CDROM ! '

dom säger ju att det inte går att andvända till vanliga moderkort, men av vilken anledning?

Mitt projekt som jag funderar på består at en p200, effekten borde räcka, och hur ser kontakten ut på mini-ITX?
det borde ju gå att bygga om.

länk till tilvekaren
http://www.procase.com.tw/dcdc.htm

EDIT : står ju t.o.m : ATX connector with cable (DC-DC converter to motherboard, Hard Drive, CD-ROM, Floppy)

då borde den väl passa på ett atx?

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

zoc :

Var det inte så att ITX inte hade någon +5V, eller var det +3,3V som saknades. Är inte 100% säker, men kolla upp det innan du köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här finns en lite trevlig FAQ om strömförsörjning till mini-itx och andra

http://www.mini-box.com/power-faq.htm

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag verkar ha haft fel angående spänningarna

Visa signatur

Permalänk

Orka läsa...

agget i datorn är 230v ~50Hz eller?

Och lullullen i bilen ger knappast ~50Hz till agget...

Så min råd är att köpa en nätagg som är till datorn och bilen, tyvärr har jag inte några länkar till den men den kosta runt 3000kr.

Sen hade jag en ritning på en liknande hemma bygge, men den har man inte kvar som vanligt

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Fråga din kompis hur han byggde agget, guide?

tror inte han orkar beskriva! hehehe, kan du säga att det är 2 feta flänsar och en MASSA sladdar här i dit mellan komponenter, igentligen inte så mycket komponenter, men en jäkla massa sladdar! frågan är om du verkligen vill veta!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

-5 och -12 behövs inte av alla moderkort heller.. bara o testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
zoc :

Var det inte så att ITX inte hade någon +5V, eller var det +3,3V som saknades. Är inte 100% säker, men kolla upp det innan du köper.

om man kollar på den här sidan : http://www.procase.com.tw/dcdc.htm
(vilket jag gjorde närmare nu)

så ser man att -5V saknas på det nätagget, surt

Citat:

-5 och -12 behövs inte av alla moderkort heller.. bara o testa

skall göra det!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?