3 tb, långsam eller 2 tb, snabb

Permalänk
Medlem

3 tb, långsam eller 2 tb, snabb

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=628746#extra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621172#extra

Dessa två står det mellan nu när min 120 gb ssd-disk börjar klaga på för lite utrymme. Den dyrare, caviar black, är 40% snabbare än den billigare, caviar green. Däremot får man ytterligare 1 tb med den långsammare + att den är tystare (typ 5-6 db), svalare, drar mindre ström och kommer förhoppningsvis hålla längre. Jag tänker använda hårddisken som lagring OCH programdisk. De absolut viktigaste programmen och spelen har jag på SSD. Men jag kommer även ha spel på HDD:n då endast utrymmet hos SSD:n inte räcker till. Tror ni att jag kommer tycka att caviar green är för långsam?

min rigg i övrigt:

i5 2600k
nvidia 580
8 gb ram
120 gb SSD

Permalänk
Medlem

båda har gott om utrymme, gör du slut på så mycket?
jag hade kört på 2tb disken

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Hade tagit 2tb hårddisken, 2tb och en 120gb SSD klarar du dig länge på om du inte sparar sjukt mycket filmer, spel, bilder osv. Om du klarat dig på 1 ssd fram tills nu så kommer nog 2tb räcka länge för dig.

Permalänk

Om du inte ska lagra massa saker på den behöver du ens 2tb? Borde inte en 1tb räcka? Skulle ta en snabbare HDD alla dagar i veckan:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag 120 ssd, 2*1tb i raid 0 och två 500Gb;are. Behövde inte mera en 2TB har 500 över just nu...verkar inte använda mera en 1.5 TB... Men fundera kanske att dra in dem två 500Gb igen...men det är enbart för jag kör linux server. Sen vill jag flippla i OSX Lion igen....Saknade att köra linux win och mac

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit 3 TB då priset är samma. Hur ledsen blir man att man inte hade valt 3 TB när man sitter där med en full 2TB-disk om ett halvår?

Permalänk
Medlem

Varför begränsar du dig till enbart någon av de två, och enbart från Komplett?
Exempelvis denna kan du få billigare än de två andra, och ser ut att vara ett bättre val om du har behov av både 3 TB och snabbhet. Lite synd med kort garanti, men den verkar vara ett bra val i övrigt (tystare och snabbare i många fall än WD Black). Läs SPCR's test av den om du vill se hur den presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Varför begränsar du dig till enbart någon av de två, och enbart från Komplett?
Exempelvis denna kan du få billigare än de två andra, och ser ut att vara ett bättre val om du har behov av både 3 TB och snabbhet. Lite synd med kort garanti, men den verkar vara ett bra val i övrigt (tystare och snabbare i många fall än WD Black). Läs SPCR's test av den om du vill se hur den presterar.

Läste recensionen på den disken för ett tag sedan och den verkar verkligen vara en best. Något jag också rekommenderar till TS alltså.

Annars så blir nog en green-HDD bra om du kan stå ut med längre laddningstider (spel som inte kräver så mycket laddande kanske).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Exempelvis denna kan du få billigare än de två andra

Och av bra anledning.

Och den heter Seagate. Jag vet inte om du känner till detta, men Seagates failure rate är bedrövligt hög. Jag har gjort fler garanti ärenden på Seagate diskar än vad jag köpt Seagate diskar, och det är ändå ett stort antal.

DVS: failure rate över 100% under garanti tiden. Detta är helt oacceptabelt för en lagrings disk där det kan finnas svår replikerbar data.

Permalänk

Har själv digital black, dock 1GB varianten. Känner ingen skillnad på hastigheten ifrån en vanlig HDD dock låter den inte direkt något

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Och av bra anledning.

Och den heter Seagate. Jag vet inte om du känner till detta, men Seagates failure rate är bedrövligt hög. Jag har gjort fler garanti ärenden på Seagate diskar än vad jag köpt Seagate diskar, och det är ändå ett stort antal.

DVS: failure rate över 100% under garanti tiden. Detta är helt oacceptabelt för en lagrings disk där det kan finnas svår replikerbar data.

Det är lätt att lura sig själv att bara för att man har haft ett par RMA's i rad från en viss tillverkare att de då är dåliga (jag har själv gjort det). Men så länge du inte köpt tusentals hårddiskar så sitter du på för lite data om det, och du har antagligen bara haft otur. Även de källor jag länkar till här inunder är lite i minsta laget för att det verkligen ska vara fullt ut trovärdigt, men de är de bästa jag känner till.

Syftar du på någon annan källa än dina egna erfarenheter? Den franska återförsäljaren som läckte sin data i slutet av 2010 till Hardware.fr, som Swec skrev om här? Om du enbart använder det som källa så känns det för mig som en överdrift att säga att den är bedrövligt hög då den bara är 33% högre än WD's.
Läs källan själv, där de inte slagit samman alla modeller, utan där man kan se statistik för enskilda modeller. Och läs deras något äldre genomgång. Då ser du vilken spridning det är i returstatistiken mellan olika modeller, och det är (tycker jag i alla fall) definitivt inte tydligt att en tillverkare alltid gör sämre diskar.
Så så länge du inte har färsk statistik som faktisk jämför just dessa modeller för tillräckligt många enheter för att det ska vara trovärdigt, så känns denna typ av äldre statistik inte så värdefull för dagens hårddiskar. Tillverkare som har haft problem med en enskild modell har antagligen löst de problemen nu eller i varje fall förbättrat de, och deras nya modeller vet vi inget om.
Och speciellt efter det att WD och Hitachi slagits samman, samt Seagate och Samsung slagits samman, så känns denna statistik mindre värdefull. Den helt nya disken må heta Seagate nu, men vem vet om den skulle ha hetat Samsung i stället om de inte blev sammanslagna.

(Och som alltid när det gäller data man är rädd om. Ta backup! För om du tror att man inte behöver backup om man köper WD så lurar du dig själv...)

EDIT: Hardware.fr verkar ha en dåig dag idag, och är ibland svår att nå. Här är Googles cache av de: 1, 2

Permalänk
Avstängd

Man ska ha minst 2 diskar förutom SSD-disken. Den ena ska användas och på den andra ska backupen ligga.