Permalänk
Medlem

Hjälp med val av ny 23-27tums skärm

Hej! Kan börja med ni som har svårt att läsa texter med stavfel och grammatiks fel så skulle jag inte läsa det här om jag var er.
Men ni som fortsätter läsa så är mitt "ämne" det som står i Titeln.
Jag jag köpte en samsung 120hz skärm till min dator men enda gången jag gillar den är när jag spelar CSS. Det jag inte gillar med den är att den har så usel färg. Typ tar jag en helt orange bild så är inte hela bilden orange, det är mycket mer mörkt i ena hörnet och ljusare på andra sidan. Sen ska vi inte prata om när man tar en svart bild.... Då är det mörkvit (med drag av svart):P i botten och lite "ljussvart" i toppen, enda stället där den är ganska svart är lite i mitten. Men är inte i närheten av hur bra svärtan är jämfört med ens TV. Min gamla samsung sync (kommer inte ihåg namnet) 22tum som hade 4-5år på nacken hade mycket bättre färger jämfört med den "skit"... Ursäkta utbrottet...
Men då är jag spelar mest. Skulle säga 80% av allt jag gör med skärmen är spel, 10%webbsyslande, 8% skolarbeten i word och Power Point, resten är annat.
Men fattar att jag kommer känna stor skillnad mellan 120hz och gå ner på 60hz. så en fråga, Finns det någon 75hz+ skärm? Min Mamma har någon Dell med 75hz men finns det kvar eller är det bara gamla skärmar som har det?
Men om det inte finns så får jag tåla att det kommer kännas "hackigt" i början då man borde vänja sig med det med tiden?
Verkar som IPS är det jag ska ha med krav på bra färger? Men finns ju massa olika som e och h och andra-IPS. Vad skiljer dom?
Min budget linger mellan 2000-4000, Kan gå upp till 5000kr om det är värt det?
Just en greg till Jag får köpa Skärmar från Dell Momsfritt så blir ca 20% billigare då?
Tack på förhand.
Mvh

Lägger till lite grejer jag skulle vilja ha på skärmen.
Höj och sänkbar är något jag gärna vill ha.
Inte för "glansig" yta på skärmen, var och kollade på en samsung 850 något, tyckte den var för "spegelaktig".

Sen Verkar det som 16:9 är ett bättre format för mig som spelar mycket? Eller?

Sen finns det någon butik i Malmö/Lund (är här tills på måndag Men kommer ner rätt ofta hit) Som har skärmar uppstälda så man kan kolla på dom och jämföra färger och sånt? Eller i Sthlm/uppsala trakten (bor där)?

Skämar jag har kollat på, Dels alla DELL skärmar men fattar inte vilken som är bäst för mig men den 27tumaren verkar riktigt bra med bra kretik.
Sen såg jag samsung har släppt en ny 27tumare som verkar också vara riktigt bra.
Såg att Dustin hade rea på en HP skärm? är den bra?