Internet fungerar på MBP men ej stationär.

Permalänk

Internet fungerar på MBP men ej stationär.

Sitter och fixar med internet i min nya lya, det är ett sådant där internet man loggar in via en portal (kabel rätt in i väggen). Kopplar in min router etc, datorn säger "vidare inloggningsinformation krävs" och öppnar Firefox men blir direkt slussad till routerns inställningar istället för någon portal. Skiter i routern och kopplar in direkt i datorn men då hittas ingen anslutning alls.

Testar även att koppla in MPB direkt i väggen och DÅ fungerar det perfekt, min ISP är tydligen AllTele (tack AllTele eller tidigare boende för gratis internet). Då försöker jag via router igen men denna gång till MPB istället för datorn, fungerar ej.

Så vad fan är det som pågår? Testat att fabriksåterställa routern men har inte fungerat. Rättare sagt så fungerade ju allt i min förra lägenhet, det enda jag ändrat på är var ifrån routern får sin signal.

Korta versionen:
Internet fungerar ej alls via router. Direkt från väggen fungerar det på MPB men INTE stationär windowsbaserad dator...

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen ett maclås i switchen i andra änden, (vitsigt namn den här gången ) switchen låser sin port till en macadress för en viss tid, så ska man byta enhet får man vänta, normalt ca 20min-1 timme för att detska uppdateras, annrs brukar de flesta routrar ha en funktion för att klona macadressen från datorn, du kan ju kolla, annars ansluter du routern och väntar så borde det hoppa igång efter nån timme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du ska välja leverantor via portalen tror jag. Så var det hos mig i gamla lägenheten.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Tack för alla svar. Jag tog och kopplade in routern och sedan till min MBP, därefter tog jag mig in på routern och kopierade mac-adressen till routern vilket fungerade. Såå nu har jag internet igen

Zeleni: Jag kommer ej in på någon portal per automatik, har bott i en liknande bostad innan och då kom den upp direkt men inte den här gången. Kör jag en test ser man att jag har AllTele 10/10, är det då den förra hyrestagaren som glömt säga upp sitt bredband? Jag vill ju ha 100/10 men kan inte logga in någonstans och ändra eftersom jag inte är kund.

Har du en länk till portalsidan?