Muskampen 2025: Segraren korad!

OP och program på en SSD, är det meningen?

Permalänk
Medlem

OP och program på en SSD, är det meningen?

Hej alla!

Ursäkta om frågan verkar korkad men jag känner ingen som kan något om datorer så jag vänder mig till er proffs här. Jag har en relativt ny dator med en systemdisk som är en SSD på 120GB. På den har jag installerat Windows 7 Ultimate 64 samt alla program och det är inga extrema mängder program. Och jag har inte ett enda spel installerat. Problemet är att jag trotts detta bara har 10GB ledigt utrymme på SSD:n och detta kan väl aldrig vara bra. Eller?

Nu hade jag tänkt installera en programsvit från AutoDesk (jag jobbar med CAD och 3D) och den tar lätt 15GB i utrymme så det går inte. Är det jag som gjort något fel när jag installerade programmen. Skulle jag ha skapat två mappar med namnen Program Files samt Program Files (x86) på en av mina vanliga hårddiskar och styrt så att samtliga program installerades i dessa mappar?

Jag tänkte att det var meningen att installera samtliga program fullständigt på SSD-enheten för maximal prestanda och snabbaste uppstart av program. Men viktiga filer för programmen kanske skulle placeras automatiskt på systemdisken ändå och göra programmen lika snabba. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Skulle jag ha gjort så?

För annars förstår jag inte meningen med att det tex säljs SSD-enheter på bara 60GB för då lär man inte få plats med mycket mer än OS. Ska jag installera om programmen och styra dem till en vanlig hårddisk eller ska jag satsa på en 240GB SSD? Det borde ju räcka för mina behov.

Slutligen undrar jag om det är ett känt problem med Windows 7 att det slukar en massa hårddiskutrymme? För när jag hade installerat alla de program jag behövde för ca ett år sedan vill jag minnas att det var gott om ledig plats på SSD:n. Det verkar vara något som äter upp utrymmet på SSD:n. För jag har inte installerat mer än ett par mindre program sedan dess och de tar knappt någon plats alls. Och Pagefile.sys har jag begränsat till 1GB så det är inte den som tar upp plats.

Och jag rensar bort allt som inte behövs med CCleaner regelbundet. Jag är mycket tacksam om någon vill berätta vad jag ska göra för snart är väl SSD:n helt fylld och då blir det nog problem. Så bör jag styra programmen till en vanlig hårddisk vid installationen eller är det bättre att köpa en dubbelt så stor SSD? Jag behöver all prestanda jag kan få och det var därför jag valde att installera samtliga program på SSD:n.

Stort tack på förhand!!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Just Ultimate tar mycket plats på hd/SSD och gör att en 120GB tar slut snabbt. Min lösning blev 2st på 120GB och för ett litet tag sedan skaffade jag en 240GB att ha OS och program på.

Man ska aldrig fylla en SSD..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör win7 ultimate på en 80GB SSD utan problem, tar 20GB.
Alla mina program tar 5GB, hur jävla mycket har du?

Själv skulle jag kolla alla mappar för att hitta vart allt far.
Mitt största program tar 370MB, om man inte räknar 1GB cache på firefox.

Kan det vara så att det är dina projekt som äter upp allt utrymme?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det var många program. Gå igenom programmapparna en efter en och kolla. Vissa program är stora, vissa lagrar by default massa filer på samma disk det är installerat på osv.

Sen måste man ju inte ha alla program på SSDn, bara de man vill ska starta riktigt snabbt. Jag har webbläsare, multimediaprogram och småprogram på enstaka megabyte på SSDn. En del spel som inte spelar nån större roll hur snabbt de startar har jag på en 5400RPM HDD och jag lider inte direkt. Jag tappar kanske en halv minut av den timme spelet är igång.

Bara att ha OS på SSDn är en stor vinst i allt man gör.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Du kan använda programmet SpaceSniffer så får du bättre överblick på vad som tar utrymme på SSDn http://download.cnet.com/SpaceSniffer/3000-18512_4-10913555.h...

Visa signatur

janee

Permalänk

Kolla hur mycket virtuellt minne Windows allokerat. Av någon outgrundlig anledning vill Windows ha mer virtuellt minne ju mer ram-minne du har. Viloläge fungerar på samma sätt (vilket dock är fullt logiskt). Så om du slår av stöd för viloläge och minskar det virtuella minnet borde du få tebax lite utrymme.

Tänk också på att Windows per automatik lägger mina dokument, mina bilder osv på C:, dessa kan man med fördel flytta till en annan disk. Speciellt downloadsmappen brukar kunna bli lite rolig strax efter en installation när man laddat hem en massa jox.

Dessutom behöver du ju inte installera alla program på standardplats, själv installerar jag t.ex. alla spel under D:\Games\

Permalänk
Medlem

Systemåterställning?

Jag var också lite undrande över var platsen tog vägen på min 160gb intel ssd (med win 7 ultimate). I mitt fall berodde det extremt mycket på att win verkar vilja fylla hela disken med systemåterställningsfiler och dessa bara växer och växer. Jag gjorde som så att jag sa till win att bara skapa en återställningspunkt och vilka delar som skulle kunna räddas samt tog bort alla gamla återställningspunkter och fick loss ca 50gb på ett bräde efter att den nya punkten skapats. Efter det användes ca 80gb till win solidworks adobe samt två spel (och en hel del mindre program).

Kan vara värt en koll.

I nuläget har jag dock bara Windows och några enstaka mindre program på intel ssdn och sedan har jag alla större program och spel på en annan ssd på 128gb. Så att lägga till en ssd kan även det vara ett bra alternativ.

I teorin är det alltid bra att ha program som konkurrerar om bandbredd på separata diskar. När man körde på mekaniska hårddiskar märktes det stor skillnad när man delade upp. Med de nyaste ssd modellerna kanske det stannar vid teori? ~300Mb/s läsning eller 600Mb/s när filerna ändå är ganska små resulterar kanske bara i 1/10s praktisk skillnad? Beror på användning och hur aktiva de konkurrerande programmen är.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har OS i form av Windows 7 Home Premium, alla program och min WoW katalog på en 80 GiB SSD och har ändå 23 GiB ledigt. Nu skriver du inte hur mycket program du har installerat, men det låter konstigt att det skulle fylla en hel 120 GiB SSD.

Min Windows installation är på dryga 20 GiB, om din är mycket större än det så kanske det finns Windows funktionallitet du inte behöver som kan avinstalleras. Fast i och med att du har valt Ultimate så kanske det är saker som används.

Som någon nämde tidigare i tråden så gillar vissa program att lägga filer i användarspecifika kataloger som Mina Dokument och Application Data. Om katalogen för din användare är väldigt stor så kanske det kan vara ide att se på om detta går att ändra på, vilket i så fall oftast görs i respektive programs inställningar.

Om du har mycket RAM så skapas det som standard enligt min erfarenhet en väldigt stor och onödig växelfil på samma hårddisk som OS. Själv har jag flyttat min till en annan HD (mekanisk) för att den inte ska ta upp onödig plats på min SSD. Många säger man kan avaktivera den helt om man har tillräckligt mycket RAM, men jag har inte testat det själv.

Om du inte använder hibernation mode så kan du stänga av detta och spara samma mängd utrymme som du har i RAM (har jag för mig det är), frigjorde 8 GiB själv på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Har för mig att min Ultimate låg på runt 40GB efter uppdateringarna och drivrutinsinstallationer.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ningenpo:

Jag var också lite undrande över var platsen tog vägen på min 160gb intel ssd (med win 7 ultimate). I mitt fall berodde det extremt mycket på att win verkar vilja fylla hela disken med systemåterställningsfiler och dessa bara växer och växer. Jag gjorde som så att jag sa till win att bara skapa en återställningspunkt och vilka delar som skulle kunna räddas samt tog bort alla gamla återställningspunkter och fick loss ca 50gb på ett bräde efter att den nya punkten skapats. Efter det användes ca 80gb till win solidworks adobe samt två spel (och en hel del mindre program).

Mycket intressant! Ska kollas upp..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för svaren! Jag har ett program som heter TreeSize Professional som tydligt visar hur användningen av disken är fördelad. I mitt fall så ser det ut så här:

Program Files & Program Files (x86) tar upp 32GB och Programdata 8GB. Windows 33GB och Users 21GB.

Under Windows tar något otyg som heter winsxs upp 10GB. Vad är det för djävulskap? Kan man bli av med det på något sätt? Under Users\Användarnamn\ tar AppData upp 21GB varav Local tar 13GB och Roaming tar 8GB

Är något av detta uppseendeväckande och i så fall vad? Finns det något jag kan ta bort eller finns det något annat att göra? Bland mina program är det egentligen bara Adobe med ca 7GB och Autodesk (har avinstallerat dessa program pga uppgradering men vet att de tar ordentligt med plats) som utmärker sig.

Jag har inaktiverat systemåterställning och pagefile.sys har jag som sagt bara satt till 1GB. Jag upptäckte att ett disksökningsprogram som heter X1 Pro 7 och som indexerar de hårddiskar och filer jag valt tog upp 9GB under AppData så jag avinstallerade det programmet och fick då sammanlagt 27GB ledigt.

Och då känns inte läget kritiskt längre. Dock behöver jag installera Autodesk Autocad Design Suite Ultimate 2013 och bara installationsmappen är på 13GB så det lär snart vara kritiskt läge igen. Aldrig får man vara glad...

Tänkte försöka klara mig utan att köpa ny SSD fram tills nästa år då jag ändå ska köpa ny dator. Och då har väl priserna på SSD nästan halverats. Så det känns synd att lägga pengar på en ny SSD nu.

Tacksam för alla svar och synpunkter!

Tack! //Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Om du inte har stängt av Hibernate (viloläge) så sparar du cirka 12GB utrymme genom att stänga av denna funktion http://support.microsoft.com/kb/920730

Visa signatur

janee

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 3D-Art:

Tackar ödmjukast för svaren! Jag har ett program som heter TreeSize Professional som tydligt visar hur användningen av disken är fördelad. I mitt fall så ser det ut så här:

Program Files & Program Files (x86) tar upp 32GB och Programdata 8GB. Windows 33GB och Users 21GB.

Under Windows tar något otyg som heter winsxs upp 10GB. Vad är det för djävulskap? Kan man bli av med det på något sätt? Under Users\Användarnamn\ tar AppData upp 21GB varav Local tar 13GB och Roaming tar 8GB

Svar nej. Winsxs-mappen innehåller vad som kallas delade systemfiler, dvs filer som används av ett eller flera program i datorn och inte bara Windows. Exempel på dessa är .NET framework, Visual C-runtimes, Java, Flash, DirectX med flera. Att den är så stor beror sannolikt på att du har program som kräver många stödprogram för att fungera, det vill säga just dina Adobe- och Autodesk-program. Samma gäller dina Appdata-mappar.

Citat:

Är något av detta uppseendeväckande och i så fall vad? Finns det något jag kan ta bort eller finns det något annat att göra? Bland mina program är det egentligen bara Adobe med ca 7GB och Autodesk (har avinstallerat dessa program pga uppgradering men vet att de tar ordentligt med plats) som utmärker sig.

Mest uppseendeväckande är väl i så fall att du inte blivit av med allt annat som bl.a. Adobe och Autodesk-sviterna lägger in, men det är inget ovanligt. Ska du ta bort just Adobe Creative Suite och/eller Autodesk Design Suite och få tillbaka allt utrymme lär du formatera disken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Just Ultimate tar mycket plats på hd/SSD och gör att en 120GB tar slut snabbt. Min lösning blev 2st på 120GB och för ett litet tag sedan skaffade jag en 240GB att ha OS och program på.

Man ska aldrig fylla en SSD..

Vad menar du med "fylla"?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad menar du med "fylla"?

Inte genom att ge den alkohol iaf, så hur fyller man en hårddisk/SSD?

Hd:s och SSD:er får en prestanda försämring, om man fyller dem för mycket med data. Har för mig att gränsen går någonstans runt 80%... alltså bör 20% av disken vara ledig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör win 7 64 ult och har en 80 GB SSD och det funkar finfint, problemet ligger i hur mycket RAM minne man har installerat pga dump-filen (page file) som standard i windows ligger på 1.5 gånger totalt installerat RAM i systemet (om jag inte minns fel) plus hibernate filen som tar upp lika mycket plats på ssd:n som program som man har laddat i RAM minnet för stunden, detta stängde jag av eftersom jag inte behöver hibernate mode. Samma gäller dump filen som jag manuellt ändrade till 1GB eftersom jag har tillräckligt med RAM att det inte behöver dumpas till disk. Anledningen att jag inte satte den till noll är att vissa program gnäller om det inte finns en page file. Detta gjorde att det frigavs ca 50 GB med utrymme för mig.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av DaBone:

Inte genom att ge den alkohol iaf, så hur fyller man en hårddisk/SSD?

Hd:s och SSD:er får en prestanda försämring, om man fyller dem för mycket med data. Har för mig att gränsen går någonstans runt 80%... alltså bör 20% av disken vara ledig.

Gäller dock inte moderna SSD'er. Med TRIM kan du i princip fylla disken helt och fortfarande ha i princip orörd prestanda.

Anledningen att gammaldags hårddiskar blir långsamma när de börjar bli fulla är för att man kommer längst in på magnetskivorna där sök- och läs/skrivhastigheterna är lägst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Hej alla!

...
... Skulle jag ha skapat två mappar med namnen Program Files samt Program Files (x86) på en av mina vanliga hårddiskar och styrt så att samtliga program installerades i dessa mappar?

...

...

...

...

Stort tack på förhand!!

//Lars

Det finns ingen anledning att skapa två mappar med de namnen på en annan hårddisk för att installera program i. Om det skulle vara ett program som vore så dåligt gjort att det inte klarar en annan "adress" så blir det ju ändå fel, enhetsbeteckningen är ju ändå annorlunda än C.

Du kan välja själv vad mappen du installerar i ska heta. Min heter "Software" och där har jag bland annat Solidworks.

(För spel så har jag, trots att det ju också är mjukvara/software, en annan mapp, "Games". Sådan uppdelning har jag på min hårddisk.)

Permalänk
Medlem

Själv får man döpa hela hårddiskar efter vad som ligger på dem, 12TB retro spel väger tungt men är man samlare så tar det där efter, Sen digitaliserar jag alla skivor/disketter/kasetter så man inte förstör bräckliga original och slipper leta hylla efter hylla efter ett specifikt spel
Dock har jag självklart ingen användning för SSD till lagring då volym och raid1 används.
Men som andra sa så väger ett fullt uppdaterat Windows Ultimate runt 40GB men många komponenter kan man ta bort med vLite och liknande på sin installations skiva. Fungerar även på din home version så der rekommenderar jag dig att prova.

Jag förstår inte hur folk klarar sig på så små SSD, installerar dem enbart spelen dem spelar för tillfället?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.