Permalänk

Antivirus?

Vilket antivirusprogram ska man använda helt enkelt? Finns det några freeware som är bra eller borde man köpa? Hur står det till?

Tack på förhand, Johan.

Permalänk

Avg och Spybot! Det har skyddat mig mot det mesta iaf...
De är båda gratis!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Enligt mig är Avast free(enbart antivirus skydd) det bästa ihop med till exempel Zonealarm free(enbart brandvägg). Är lika bra som vilket betal Antivirus skydd.

Så klart kan man även använda den inbyggda brandväggen i Windows om man har Vista eller W7.

Många kommer säkert nämna MSE. Som jag tycker är kasst. MSE Hittar inte ens dem elakaste hoten. Nej jag trollar inte utan jag säger det utifrån erfarenhet.

Glömde bort att man måste även stänga av windows deffender om man installerar ett antivirus program.

Over and out

Permalänk

Kör avast-free!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Tackar för svar:)

Permalänk
Medlem

hur många sånna här trådar ska det behöva komma egentligen, har folk inte lärt sig att man kan söka på detta forum el. ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LINJEinc:

hur många sånna här trådar ska det behöva komma egentligen, har folk inte lärt sig att man kan söka på detta forum el. ?

Och ingen mod verkar bry sig om §2 och 3.

Permalänk
Medlem

Att MSE inte tar de elakaste hoten är inte sant.
MSE använder samma av motor och defintioner som Forefront vilket är MS proffsversion och den är riktigt bra.
Har man XPsp2 eller högre så duger den inbyggda brandväggen alldelles utmärkt så det finns ingen som helst anledning att installera nått annat.

Man behöver inte stänga av defender heller. Den sammarbetar med väluppfostrade AV progrma.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Svarar avira som vanligt, hittar det mesta, får bäst betyg av dem flesta som har med det i tester.
Råd och rön (även det inte är en it relaterad tidning) gjorde precis ett genomgående test där avira var bäst.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials + Sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

ClamAV aka. Immunet, Det bästa jag någonsin har använt! Jag provade hur bra det egentligen var, jag stoppade in en USB-sticka med en Keylogger på i min dator, Immunet tog bort filerna direkt. Provade också att göra samma sak, Fast i en dator med AVG, Och avg märkte inte av något.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

kör inget avasta det ärt skit microsoft har en egen som man kan ladda ner om man har äkte windows annars borde du köpa nod 32 eller norton fast det segar ner datan mycket

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av amius:

Kör också med detta, riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

kör inget avasta det ärt skit microsoft har en egen som man kan ladda ner om man har äkte windows annars borde du köpa nod 32 eller norton fast det segar ner datan mycket

Norton segar ner färre gånger än du stavar rätt...

Skämt åsido så tycke jag att Norton har blivit mycket bättre efter 2010 versionen. Inte alls det här krävande längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Många kommer säkert nämna MSE. Som jag tycker är kasst. MSE Hittar inte ens dem elakaste hoten. Nej jag trollar inte utan jag säger det utifrån erfarenhet.Over and out

Så...vill du upplysa oss okunniga om dina erfarenheter gällande MSE och varför du tycker den är "kass"?

Permalänk
Medlem

1. Virus definitioner måste hämtas manuellt via windows update. Nej dem hämtas inte automatiskt hur mycket ni än vill tro det.
2. Alla dem gångerna jag hade det och sökte igenom hittade den inget. Byte till Avast och den hittade allt som inte MSE kunde hitta.
3. Dem så kallade uppdateringar tar flera år och dar att installera vid manuell utföring.

Jag trollar inte om ni tror det.

Därför säger jag att den är dålig. MSE kan inte hitta något riktigt hot utan jag upplever den som falsk trygghet om att det är bra vilket det inte alls är. Jag börjar förstå varför den får dåliga resultat på vissa punkter i alla tester även fast jag aldrig bryr mig om vad som skrivs.

Till sist du får gärna fortsätta använda MSE. Jag gör inte det utan kör vidare med Avast där är man åtminstone trygg och vet att den skyddar en mot de svåraste hoten. Därför använder jag inte MSE. Orkar inte tråka vidare med er andra om det hela. Ni får ha en rolig diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

1. Virus definitioner måste hämtas manuellt via windows update. Nej dem hämtas inte automatiskt hur mycket ni än vill tro det.

Det där får du förklara för mig.

Jag har inte varit inne på Windows update sedan...kan inte minnas det - länge sedan...
Men MSE:s virusdefinition är enligt dess statussida från 2012-04-15 klockan 13:09.

Hur hänger det ihop?!?

EDIT
Saxat från Microsofts produktinformation om MSE: "När du har installerat programmet uppdateras det automatiskt en gång per dag."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amius:

Kör också med det! Super nöjd

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Det där får du förklara för mig.

Jag har inte varit inne på Windows update sedan...kan inte minnas det - länge sedan...
Men MSE:s virusdefinition är enligt dess statussida från 2012-04-15 klockan 13:09.

Hur hänger det ihop?!?

EDIT
Saxat från Microsofts produktinformation om MSE: "När du har installerat programmet uppdateras det automatiskt en gång per dag."

Om du går in under windows update kommer du hitta en virus definition om du kollar i övrigt. Kommer inte riktigt ihåg vad det står när man trycker på definitionen. Har slängt ut MSE för ett bra tag sedan. Gick tillbaka till min favorit istället. Störde mig på det hela samt att den inte hittade hoten. Näe jag lämnar nu diskussionen orkar inte tjata vidare om det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om du går in under windows update kommer du hitta en virus definition om du kollar i övrigt. Kommer inte riktigt ihåg vad det står när man trycker på definitionen. Har slängt ut MSE för ett bra tag sedan. Gick tillbaka till min favorit istället. Störde mig på det hela samt att den inte hittade hoten. Näe jag lämnar nu diskussionen orkar inte tjata vidare om det hela.

Men jag har ju en virusdefinition som är några timmar gammal fast jag inte har varit inne på Windows update sedan förra året...
Jag har inte uppdaterat manuellt, så vad händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Låt bli och läs om det är så besvärligt. Det är lika irriterade för mig och läsa dyngan du skriver. Sen är det ju så här att tiden går framåt. Och trådar som kanske är 4 år gamla är inte intressant. Därför kanske det skapas en ny.

//Indurain