Permalänk
Medlem

Vattnig Shinobi XL bygglogg

Efter att ha suttit med både Cooler Master 690 II och Xigmatek Elysium på vatten är det äntligen dags att ännu en gång få byta chassi. CM 690 II är underbart, men allt för litet för rejäl vattenkylning. Xigmatek Elysium är klart rymligt, men ser fasansfullt fult ut och är klumpigt stort. Bitfenix Shinobi XL är det bästa mellan två världar så att säga. Det finns plats för 2st 360-radiatorer med vissa kompromisser... som såklart kommer att uppenbaras i byggloggen.

------

Komponentlista

  • Chassi: Bitfenix Shinobi XL

  • Processor: Intel 2500K @ 4.8 GHz

  • Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3

  • Minne: G.Skill Sniper 4 x 4 GB @ 1600 MHz, 1,25 V

  • Grafikkort: 2st XFX Radeon HD6870 1GB CrossFireX

  • Nätagg: Corsair AX 850W

  • Lagring: Corsair SSD Force 120GB + Samsung SpinPoint F3

  • Ljudkort: Xonar Essence STX

Vattenblock/kylning

  • Processor: EK Water Blocks EK-Supreme HF Copper

  • Grafikkort: 2st EK Water Blocks EK-FC6870 Nickel

  • Radiator: EK Coolstream 360 x2

  • Pump: Alphacool VPP655 - G1/4 IG complete with D5 HF Top

  • Reservoar: Alphacool Repack Single Bayres 5,25" Clear / senare Phobya Balancer 250 Silver Nickel

  • Fläktar: 6st Scythe Gentle Typhoon 1450RPM, Medföljande Bitfenix 120mm

  • Fläktkontroller: Scythe Kaze Q

------

Vattnig Shinobi XL bygglogg

Permalänk

Sjukt nice bygge!
Har bara en fråga, hjälpte ljuddämpningen mycket?

Permalänk
Medlem

snyggt!!

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fin fint! Lite mer bilder på själva datorn vore på sin plats dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Sjukt nice bygge!
Har bara en fråga, hjälpte ljuddämpningen mycket?

Skrivet av Chosz:

Tackar! Det är både skumplast och bitumen på plats. Ljuddämpningen hjälper väldigt mycket i mitt fall och med detta chassi. Det är betydligt ljudligare utan sidopaneler på.

Skrivet av huttala:

Fin fint! Lite mer bilder på själva datorn vore på sin plats dock.

Tack! Jag har knappt börjat med byggloggen ännu, så det kommer betydligt fler bilder.

Permalänk
Medlem

Kul bygge. Men för många vinklade nipplar får mig att tro att du sänker prestandan på din kylning.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kul bygge. Men för många vinklade nipplar får mig att tro att du sänker prestandan på din kylning.

Tack tack! Det lär inte påverka kylningsprestandan märkvärt. Flödet påverkar det negativt på utan tvekan, sisådär dubbelt så illa som en rak anslutning. Däremot så sitter jag med en mycket kapabel pump och det är tveklöst mycket action i reservoaren. Enligt diverse tester så är en vinklad anslutning inte så hemskt hämmande som folk tror och det är först vid ytterst dåligt flöde som kylningsprestandan sänks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Tack tack! Det lär inte påverka kylningsprestandan märkvärt. Flödet påverkar det negativt på utan tvekan, sisådär dubbelt så illa som en rak anslutning. Däremot så sitter jag med en mycket kapabel pump och det är tveklöst mycket action i reservoaren. Enligt diverse tester så är en vinklad anslutning inte så hemskt hämmande som folk tror och det är först vid ytterst dåligt flöde som kylningsprestandan sänks.

Jag misstänker att vi har läst samma tester

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Kul bygge. Men för många vinklade nipplar får mig att tro att du sänker prestandan på din kylning.

Martins liquid lab har testat det.. Har för mig han fick köra med hundra 90 graders böjar för att kunna få en mätbar sänkning av flödet...

Summan av kardemumman; har du många block och radiatorer med erkänt högt motstånd och klen pump så kan det möjligen göra skillnad, annars är det poänglöst att bry sig om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

vad använder du för slang?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

vad använder du för slang?

Biltema art nr 15-315 tror jag det är. Funderade på att dra till med "riktig" slang, men är man snål så är man.

Den fungerar bra så länge man inte böjer slangen för mycket eller är rädd för grumliga slangar.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara den sämsta/fulaste slangdragningen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Kan ju vara den sämsta/fulaste slangdragningen någonsin.

Det är ju inte direkt konstruktiv kritik du kommer med. Kan du ge förslag på förbättringar eller åtminstone ge mig en uppfattning om vad det är som är så sämst och fult med slangdragningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Kan ju vara den sämsta/fulaste slangdragningen någonsin.

Vad snackar du om din dumskalle? Det var absolut ingenting fel med denna kabeldragningen.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

kör du bf3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skullis:

kör du bf3?

Spelförpackningen sitter där och tittar strängt på mig. Jag fick således installera spelet och testa, men jag på senaste haft allt för lite tid för att ge mig in i det på riktigt.

Jag kan väl säga att det flyter på rejält bra med höga inställningar, men minnet på grafikkorten är lite väl limiterat för att spela i Ultra.

Permalänk
Medlem

Nicenice det här ju! Ger dig en klar 5:a!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut!

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Hur får man tag på en så brutalt stor hårddisk (1GB Samsung Spinpoint) som du använder?
(text under 11:e bilden)

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Hur får man tag på en så brutalt stor hårddisk (1GB Samsung Spinpoint) som du använder?
(text under 11:e bilden)

Oj då, där måste jag ha snubblat med fingrarna. Även om Samsung kanske inte står bakom så lär det nog finnas några heta 1GB-hårddiskar att köpa begagnat. Då får man ju dessutom äntligen anledning att använda alla gamla IDE-kablar som man har gömt i garderoben.