Permalänk
Medlem

hacking försök på hotmail?

Tja.

Det är så här att igår kväll när jag gick ut på min Hotmail som för övrigt är bunden till nästan allt jag har.
så hade jag fått 2 st mail från Windows Live-teame​t Jag lägger till Mailen nedan. Min frågan är hur nojig behöver jag vara över detta?
Jag trök att jag inte lagt till något konto. samt bytte lösenord snabbt som attan. till syntes ser allt bra ut just nu. Men jag tänkte kanske något mer jag behöver göra? eller tänka på? Min Mail adress är bil_experten@hotmail.com. och på något vis fick de in alen_mo@hotmail.com Dock hitta jag inte den någonstans som alternativ Epost. så de kanske redan var klara med min mail?

Du har lagt till en alternativ e-postadress i ditt Windows Live-konto (alen_mo@hotmail.com). Om du glömmer lösenordet kan du återställa det med den här e-postadressen.
- Alternativ e-postadress: sejla_fuka@hotmail.com

Tack för att du lade till sejla_fuka@hotmail.com! Använd den här länken för att bekräfta att det var du som lade till sejla_fuka@hotmail.com:

LÄNK

Om du inte har lagt till sejla_fuka@hotmail.com, avbryter du begäran med hjälp av följande länk:

LÄNK

Tack!
Windows Live-teamet

SAMT.

Har du begärt återställning av lösenordet för ditt Windows Live-konto (alen_mo@hotmail.com)?

Om du har begärt återställning av lösenordet går du till:

LÄNK

Om du inte har gjort denna begäran avbryter du den med hjälp av följande länk:

LÄNK

Tack!
Windows Live-teamet

Permalänk
Medlem

Häromdagen kunde inte jag logga in på MSN och det visade sig att någon ändrat lösenord :S Fan, måste se till att byta till lösenmeningar på mailen. Allt är ju fan kopplat dit! :S

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Aj fan Nästan snäppet värre än för mig med andra ord? Jag har läst att det tydligen skall vara ganska lätt att hacka just hotmail känner mig inte riktigt trygg..

Permalänk
Medlem

Nej. Men det kanske kan vara så? att de hackat någon sida som jag vart medlem på? Så många sider idag som kräver registrering. och man registrerar ju bara hej vilt :S

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista eller liknande någonstans på nätet på sider som blivit hackade?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zirpelin:

Finns det någon lista eller liknande någonstans på nätet på sider som blivit hackade?

Långt ifrån alla hacks blir tillkännagivna någonstans.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, låter som ett phising mail? Kollat så det är en säker källa?

Jag reagerade på

Citat:

"Om du inte har gjort denna begäran avbryter du den med hjälp av följande länk:

LÄNK"

Det brukar snarare stå att om man inte har begärt lösenordsförändring så ska man bara låta det vara och inte göra något, men de uppmanar dig att besöka en länk. Känns suspecious

Permalänk
Medlem

Använd GMail istället, Hotmail är utdött och utdaterat. Det enda jag använder hotmail för är MSN bara för att jag har 10000000 kontakter kopplad till min Hotmail adress..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Så länge man inte använder samma lösenord på alla sidor man är reggad på så är det ju lugnt. För övrigt så kan jag tipsa om http://lastpass.com vilket är en utmärkt lösenordshanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hmm, låter som ett phising mail? Kollat så det är en säker källa?

Jag reagerade på

Det brukar snarare stå att om man inte har begärt lösenordsförändring så ska man bara låta det vara och inte göra något, men de uppmanar dig att besöka en länk. Känns suspecious

Det var bockat med grön sköld före meddelandet som innebär betrodd avsändare. account-security-noreply@microsoft.com

Permalänk
Skrivet av Zirpelin:

Det var bockat med grön sköld före meddelandet som innebär betrodd avsändare. account-security-noreply@microsoft.com

Det är inte så att mailet blivit "spoofat"

Permalänk
Medlem

Hade också problem att ta mig in på både Hotmail och Msn igår. Löste sig dock när jag återställde lösenord. Men kunde inte ens komma åt sidan där man kunde återställa lösenorden med datorn. Så jag fick ta iPad istället. Återställde och allting fungerar igen. Mysko minst sagt!

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papperslapp:

Det är inte så att mailet blivit "spoofat"

Du tror att det är Fake iallafal? fasst det ser okej ut? vad innebär det? vad bör jag göra?

Permalänk
Skrivet av Zirpelin:

Du tror att det är Fake iallafal? fasst det ser okej ut? vad innebär det? vad bör jag göra?

Om jag förstått det rätt så kan en person ändra grejer i mailet så att det ser ut som om det kommer från en säker mail. Mailet ser ut att komma från tex Microsoft när det egentligen kommer från scriptkiddie@hackznoobs.net.
(Någon får gärna rätta mig ifall jag har helt fel )

Du skrev även "Dock hitta jag inte den någonstans som alternativ Epost." vilket låter lite skumt ifall du nu fått ett mail som säger att du lagt till en. Kan hända att det är ett tecken på att det är fake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Hade också problem att ta mig in på både Hotmail och Msn igår. Löste sig dock när jag återställde lösenord. Men kunde inte ens komma åt sidan där man kunde återställa lösenorden med datorn. Så jag fick ta iPad istället. Återställde och allting fungerar igen. Mysko minst sagt!

Skönt jag inte är ensam.

Skrivet av Papperslapp:

Om jag förstått det rätt så kan en person ändra grejer i mailet så att det ser ut som om det kommer från en säker mail. Mailet ser ut att komma från tex Microsoft när det egentligen kommer från scriptkiddie@hackznoobs.net.
(Någon får gärna rätta mig ifall jag har helt fel )

Du skrev även "Dock hitta jag inte den någonstans som alternativ Epost." vilket låter lite skumt ifall du nu fått ett mail som säger att du lagt till en. Kan hända att det är ett tecken på att det är fake.

Fasst länkar etc såg ut o vara rätt. HTTPS Dessutom :S Bör jag byta lösenord igen tycker du? Jag kan rätt så mycket om datorer men just nu är jag ute på svag is Jag tänkte. att de kanske Gjort ett försök. men inte lyckats ta sig förbi säkerhets frågan vid lösenords återställning. och sedan tagit bort de tillagda Mail adresserna igen? låter kanske långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

Skönt jag inte är ensam.

Fasst länkar etc såg ut o vara rätt. HTTPS Dessutom :S Bör jag byta lösenord igen tycker du? Jag kan rätt så mycket om datorer men just nu är jag ute på svag is Jag tänkte. att de kanske Gjort ett försök. men inte lyckats ta sig förbi säkerhets frågan vid lösenords återställning. och sedan tagit bort de tillagda Mail adresserna igen? låter kanske långsökt.

Det skadar ju inte att byta, gärna till något som : tyJk63HG5

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

(Om man är inloggad kan man skapa alternativa epostadresser (ett password/inlogg till flera konton). Frågan är om det går att göra offline? och bara ange den adress man vill länka till?)

Kollade på registreringsprocessen och ser att alternativ epostadress är en adress som återställningslänkar skickas om du glömt lösenordet. Typ sin andra epost hos en annan tjänst, bästa kompis eller livskamrat. Sedan behöver man bara bekräfta. Så mejla personen och fråga vem den är, tror inte du blivit hackad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

(Om man är inloggad kan man skapa alternativa epostadresser (ett password/inlogg till flera konton). Frågan är om det går att göra offline? och bara ange den adress man vill länka till?)

Kollade på registreringsprocessen och ser att alternativ epostadress är en adress som återställningslänkar skickas om du glömt lösenordet. Typ sin andra epost hos en annan tjänst, bästa kompis eller livskamrat. Sedan behöver man bara bekräfta. Så mejla personen och fråga vem den är, tror inte du blivit hackad.

Är det inte ganska dumt att Maila till en Mail adress som kanske försökt hacka mig?

Permalänk
Skrivet av Zirpelin:

Låter skumt :S Men vill du vara på säkra sidan så skadar inte ett extra lösenordsbyte

Det var inte så att de har gjort så att det ser ut som en äkta länk fast det leder till något fejk, typ som den här:
https://www.google.se/
Ser ut som Google, men leder egentligen till Bing.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På länkning till dålig hemsida och svar på det.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papperslapp:

Låter skumt :S Men vill du vara på säkra sidan så skadar inte ett extra lösenordsbyte

Det var inte så att de har gjort så att det ser ut som en äkta länk fast det leder till något fejk, typ som den här:
https://www.google.se/
Ser ut som Google, men leder egentligen till Bing.

Mja höger klickar jag på länken och väljer kopiera länkadress och klistrar in den i text dokument så ser den exakt likadan ut som den som jag ser i hotmail. Gör jag så med din länk får jag fram att det är Bing. så det tror jag inte.

Lägger till Länkar Modifierar dom dock lite så dom blir brutna men så ser ni hur dom ser ut. har alltså höger klickat och valt kopiera länk adress och inte markerat och kopierat.

https://account.live.com/password/resetconfirm?otc=*ChwinEK!z...

https://account.live.com/password/resetcancel?otc=*ChwinEK!zF...

Utöver att jag lagt in Bruten i vimlet har jag även bytt ut massa siffror o bokstäver. så den går inte återskapas Men länkarna ser i princip ut så där.

Fick just veta av en kompis att 2 till är drabbade av hans vänner. så 2 st som skrivit här + jag. Kan inte vara en tillfällighet. Måste vart nån slags Hotmail konto räd.

Permalänk
Avstängd

Flyttat tråden till en lämpligare forumdel.

*tråd flyttad*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

nu har jag samma problem igen.... och en viktig uppdatering misslyckas att uppdateras på datorn hela tiden.
Defination update for windows Defender KB915597 Definition 1.125.146.0 Install this update to revise the defination files used to detect spyware and other potentially unwanted software once you have installed this item, it cannot be removed.

Jag kör win7

edit
felmedelande vid installation
"WindowsUpdate_8007007E" "WindowsUpdate_dt000"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

nu har jag samma problem igen.... och en viktig uppdatering misslyckas att uppdateras på datorn hela tiden.
Defination update for windows Defender KB915597 Definition 1.125.146.0 Install this update to revise the defination files used to detect spyware and other potentially unwanted software once you have installed this item, it cannot be removed.

Jag kör win7

edit
felmedelande vid installation
"WindowsUpdate_8007007E" "WindowsUpdate_dt000"

Sök datorn med mbam i felsäkert läge. Då, men mejlet är det inget skumt med.