Användning utav grafikkort enbart för PhysX

Permalänk

Användning utav grafikkort enbart för PhysX

Väntar på mitt 680gtx just nu, vilket blir en uppgradering från mitt nuvarande 295gtx vilket är otroligt starkt och klarar allt jag hittills kört på dem högsta inställningarna, även BF3 i ULTRA utan AA dårå.
Planerar att köra Nvidia surround med nya kortet, vet att det kommer bli lite tungt för det att klara höga inställningar på tex BF3 över 3 skärmar så jag tänkte om jag kunde använda mitt gamla 295gtx till phyx enbart och underlätta lite och få lite högre FPS i spelen.
Funkar detta? jag antar att det inte kommer flaskhalsa, det är ett starkt kort med dubbla GPU:er om det gör nån skillnad. Sen så är 295gtx inte kompatibelt med directx 11, medans 680 är det, betyder detta att jag måste köra med directx 10 eller kan jag köra grafiken med directx 11 även fast 295:an sitter i och tar all physx?

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att använda 295:t till PhysX, ja. Dock kommer endast en av kärnorna att användas.

Vad som ska sägas är dock att det är LÅNGT ifrån alla spel som använder PhysX (det är faktiskt rätt ovanligt, är typ Batman-spelen och Mafia 2 som är hyfsat kända), och i alla andra spel kommer det inte synas någon skillnad alls.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Todorovac:

Väntar på mitt 680gtx just nu, vilket blir en uppgradering från mitt nuvarande 295gtx vilket är otroligt starkt och klarar allt jag hittills kört på dem högsta inställningarna, även BF3 i ULTRA utan AA dårå.
Planerar att köra Nvidia surround med nya kortet, vet att det kommer bli lite tungt för det att klara höga inställningar på tex BF3 över 3 skärmar så jag tänkte om jag kunde använda mitt gamla 295gtx till phyx enbart och underlätta lite och få lite högre FPS i spelen.
Funkar detta? jag antar att det inte kommer flaskhalsa, det är ett starkt kort med dubbla GPU:er om det gör nån skillnad. Sen så är 295gtx inte kompatibelt med directx 11, medans 680 är det, betyder detta att jag måste köra med directx 10 eller kan jag köra grafiken med directx 11 även fast 295:an sitter i och tar all physx?

Well, för det första använder väl inte ens BF3 Physx?
För det andra så är skillnaden minimal mellan DX11 och DX10.1, dock borde inte fysiken stoppas från att köras på ditt slavekort, genom att det är fysikmotorn som drivs där.

Dock, tror jag att ett PhysX-kort i kompliment till ett GTX680 är så overkill som det kan bli. Inte lär väl Batman t.ex maxa skiten ur ett 680, speciellt inte så att det blir någon märkbar skillnad tack vare physx.
Jag kan ha fel, men magkänslan går jag på just nu.
(Vet dock inte om du kör 1080p, eller högre).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Well, för det första använder väl inte ens BF3 Physx?
För det andra så är skillnaden minimal mellan DX11 och DX10.1, dock borde inte fysiken stoppas från att köras på ditt slavekort, genom att det är fysikmotorn som drivs där.

Dock, tror jag att ett PhysX-kort i kompliment till ett GTX680 är så overkill som det kan bli. Inte lär väl Batman t.ex maxa skiten ur ett 680, speciellt inte så att det blir någon märkbar skillnad tack vare physx.
Jag kan ha fel, men magkänslan går jag på just nu.
(Vet dock inte om du kör 1080p, eller högre).

Jag visste inte att BF3 saknade physx, physx är ett område jag inte är så påläst på, jag trodde physx var en typ av teknologi som alla dem nyare spelen använde för att ta hand om all deras fysik i spelen, med tanke på att allt går att förstöra i BF3 osv så trodde jag naturligt att det använde sig utav physx, men om det är som ni säger så behöver jag inte extra kortet.

Visa signatur

i7 920 @ 3,6ghz OC || 8gb kingston DDR3 ram @ 1600mhz OC || Gigabyte Geforce 680GTX OC || intel SSD 200gb || 3x 24" Nvidia surround 120hz || Antec twelvehundred chassi || Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare || gigabyte EX58-UD3R motherboard || corsair 750w || Steelseries sensei pro grade mus, steelseries apex tangentbord || Xone DJ headset || Mionix sargas 400 musmatta || logitech ljudsystem 5.1 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Todorovac:

Jag visste inte att BF3 saknade physx, physx är ett område jag inte är så påläst på, jag trodde physx var en typ av teknologi som alla dem nyare spelen använde för att ta hand om all deras fysik i spelen, med tanke på att allt går att förstöra i BF3 osv så trodde jag naturligt att det använde sig utav physx, men om det är som ni säger så behöver jag inte extra kortet.

Njae, Physx är ett sätt att hantera Fysiken i _vissa_ spel som Nvidia har satt tänderna i, med CUDA-kärnor (har jag för mig att de heter). Det står oftast PhysX! på kartongerna, eller på hemsidan du köper det ifrån.

Tror att du gör bättre i att sälja ditt GTX295, samla ihop lite mer pengar och sedan köpa ett till 680 (:

Här har du en lista med Physx-spel. http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todorovac:

dom spelen som använder physx maxar du på ditt GTX 680 utan att lagga ändå om du drar allt i botten.. du kan pensionera ditt GTX 295 och rama in det för framtiden vackert kort

Edit: Du kommer inte märka någon skillnad ;o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Inte lär väl Batman t.ex maxa skiten ur ett 680, speciellt inte så att det blir någon märkbar skillnad tack vare physx.

Det roliga är att 690 tydligen inte kan maxa Batman i 60 fps på en skärm
http://www.sweclockers.com/nyhet/15370-nvidia-lanserar-geforc...

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Njae, Physx är ett sätt att hantera Fysiken i _vissa_ spel som Nvidia har satt tänderna i, med CUDA-kärnor (har jag för mig att de heter). Det står oftast PhysX! på kartongerna, eller på hemsidan du köper det ifrån.

Tror att du gör bättre i att sälja ditt GTX295, samla ihop lite mer pengar och sedan köpa ett till 680 (:

Här har du en lista med Physx-spel. http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX#PhysX_in_video_games

Ah, blir nog att göra så - kör på 680 SLI, synd att sälja mitt 295, det är ett riktigt monster som fortfarande hänger med som sagt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Det roliga är att 690 tydligen inte kan maxa Batman i 60 fps på en skärm
http://www.sweclockers.com/nyhet/15370-nvidia-lanserar-geforc...

i 2560 x 1600 ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raubtier:):

i 2560 x 1600 ja

En skärm som sagt, ja.

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

En skärm som sagt, ja.

med fler pixlar än vanliga 1080p, spelar ingen roll om det är en skärm, två skärmar kan ge likadant utslag som en stor skäm med fler pixlar, om dom två mindre har färre, men ger tillsammans en större summa pixlar att arbeta med.

Inte konstigt att det går tungt i större upplösningar

Permalänk
Medlem

Ett 680 klarar väl physx på högsta med sina 1536 cudakärnor. Dock så får en väl nöja sig med 60-70 fps
Det hade varit kul att veta vad ett GTX 680 med ett GTX 570 (480 cudakärnor) som dedikerat physx presterar. Dock så räcker väl inte 700W för att driva båda korten? Sen låter det helt vansinnigt dumt.
http://www.youtube.com/watch?v=-g2vpLJGGcQ
http://www.youtube.com/watch?v=QvBgeyNToak
http://www.youtube.com/watch?v=cbww3dhzK0M
http://www.youtube.com/watch?v=PQu55bciMt4

Edit: Ett GTS 450 eller 550 bör vara tillräckligt som physx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raubtier:):

med fler pixlar än vanliga 1080p, spelar ingen roll om det är en skärm, två skärmar kan ge likadant utslag som en stor skäm med fler pixlar, om dom två mindre har färre, men ger tillsammans en större summa pixlar att arbeta med.

Inte konstigt att det går tungt i större upplösningar

Berrätta något som jag inte redan vet, allt jag sa var att det testet gjordes på en skärm och det stämmer,