Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^bot

vilken p4 klockar bäst om man kan få jättehög fsb utan problem?

troligen 2.26b, multiplier 17, klockar bra. kommer väl upp i en.. minst 175?

Permalänk
Hedersmedlem

2.26 med bästa möjliga stepping ger i idealfall 190+. Har sett flera som gjort det. Annars så är ju gamla hederliga 1.6A en klassiker i just det avseendet (har set många 170+), nästan som Celeron 300 för några/många år sedan.

Permalänk
Medlem

men snackat här i kina, 2.26 har slutat tillverkas, därför finns den itne att köpa nånstans... 2.4b har börjat tillverkas istället, å eftersom det är senare och nyare, borde inte den klocka högre? den borde det nästan...

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Hedersmedlem

Möjligt att 2.26 har gått ur "linan" men de finns fortfarande kvar att köpa i vissa butiker. 2.4B har inte "börjat tillverkas istället", den producerades parallellt med 2.26.
Med de nya* priserna verkar snarast 2.53 vara intressant.

*=http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1036178115

Permalänk
Medlem

köpte 2st 2.4b här idag, billigare än både 2.53 å 2.26... efter prissänkningen kommer prollarna kosta samma i sverige som dom gör här nu ungefär 2.26 e riktigt sällsynta numera å jag tror mer på 2.4b, sett flertalet bra resultat med den.

2.4 har ju inte börjat tillverkas istället för 2.26, men den har varit med lika länge nästan, och är kostruerad på samma sätt som 2.26, så dom borde gå lika högt... om man bara tänker efter lite istället för att blint stirra på bänkar. eller?

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^bot
... efter prissänkningen kommer prollarna kosta samma i sverige som dom gör här nu ungefär ...

Var är "här"? USA?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird

Var är "här"? USA?

"men snackat här i kina"
står det ovan.

Är granitbay släppt?

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Hedersmedlem

NOPE! 14 november. SIS655 skall vara släppt däremot. Se: http://www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1035928828

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid en diskussion om vilken stepping som är bäst! Fortfarande säger de flesta är C1:orna verkar bäst. Det verkar ha kommit D0:or också men har inte hört något om dom. Listan nedan kan vara en hjälp i jakten på C1:or. Är det någon som vet sig ha en C1:a som inte ALLS går bra att klocka?

Processorer med Intels C1-stepping (A=400, B=533)
1.8A: SL6E6, SL6LA
2.0A: SL6GQ, SL6E7,
2.2A: SL6GR, SL6E8,
2.26: SL6EE , SL6DU,
2.4A: SL6GS, SL6E9,
2.4B: SL6EF, SL6DV
2.5A: Alla
2.53B: SL6EG, SL6DW,
2.6A: Alla
2.66: Alla
2.8B: Alla

Tillägg: Se också här: http://www.asusboards.com/forums/attachment.php?postid=233362

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr som vi får vänta ett tag till på Granite Bay :/. Dessutom verkar det som moderkorten kommer vara extremt dyra, får hoppas inte detta stämmer. Citat från www.theinquirer.net :
"GRANITE BAY is one of the more interesting products from the Intel labs, there is a big debate about when or if it will be released and how many manufacturers will support it.
We heard from more than one manufacturer that the boards will be very expensive, double the price of the i845PE board.

As PE boards cost between €150 to €200 Euros, that's not peanuts
"

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Jo, efter att ha läst lite, kanske det är bättre att vänta på Springdale (slutet av Q1 2003) istället och köpa intels O/C kort. Köpa RDRAM eller nått PE kort idag. Fan ingen ide att hoppa på det senaste hela tiden, skillnaden är knappas märkbar, förrutom i idiotiska benchmarkprogram.

Mitt råd nu, köp vafan ni vill.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird

Låter som en dunderkonfiguration. Gigabyte kortet är ett av dem bästa. Om du tycker det har de rätta funktionerna du är ute efter köp det. Alternativen är självklart motsvarande kort från Abit och Asus, men som sagt, det är bara funktionerna som skilljer så köp du GA-8IEXP. Detta kort bör även överklocka bra, i likhet med tidigare kort från Gigabyte.

Lycka till!!!

Kör detta moderkort och har allt man vill ha.. Har inte testat RAID än men det skall nog funka också.. en 2,4b kolckad till 3.0 stabilt idle 29 grader med Mazze 2 block.. fick moderkortet för 1000:- gör ju inte saken sämre..

Permalänk

Tjo jag har sett att priserna på PIV e billigast på www.itbutikken.dk (inom norden) så där kanske man ska lägga en order framöver. Jag kommer att köra på IT7 MAX2 vers.2 med mina XMS3200 minen vilket borde bli ett fett drag. Men nu till prollen, en 2.66GHz e ju värkligen attraktiv men priset e galet även nu efter prissänkningen, jag skulle kunna lägga ut 2500 men inte mer. 2.66 intreserar eftersom jag har bara sett bra överclocknings exemplar från denna sort. 2.53 e ju annars ett alternativ men då e frågan vad man ska ha 400/533 FSB eftersom jag vill klocka så mycket som möjligt så.
Som sagt C1 stepingen vill man ju ha.

Hur ska man göra???.

Mvh RAZ

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

P4 prissänkning?

Hmm, det var väl snack om att PIV skulle sänka priset på sina processorer denna vecka?
Jag har dock inte märkt någon märkbar prisskillnad jämfört med förra veckan dock har AMD sänkt sina priser på t.ex. XP2200+ från c:a 2000:- till c:a 1800:- och XP2400+ från c:a 2600:- till c:a 2200:- (alla inkl. moms)

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Tror de sänker priserna först när p4 3.06Ghz släpps. Tror release-datumet var den 14nov så imorgon alltså:)

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Vilket av följande chipset är det snabbaste för PC2700 minnen? Via P4X400, intel 845G eller SiS 648?

Jag köpte nämligen ett Via och vet inte om jag är nöjd med prestandan. Jag har bara testat 3DMark 2001 där jag fick 9600, jag vet inte om det är normalt eller dåligt. Jag har ett Gforce4 4200, 512mb samsung PC2700 (cas2.5) och en I P4 2,4. Kommentarer uppskattas.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny burk snart... ska man vänta o se om priserna går ner eller?

och vad ska jag köpa för mobo för o klocka ?
tänkte mig ett Abit BE7-RAID eller liknande..

tänkte köpa samsung's ddr pc2700 och en p4 2.53.. eller ska man köpa en "vanlig" p4 2.5 ? vilken e bäst för klockning ?

..några förslag ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaTaX
Tänkte köpa ny burk snart... ska man vänta o se om priserna går ner eller?

och vad ska jag köpa för mobo för o klocka ?
tänkte mig ett Abit BE7-RAID eller liknande..

tänkte köpa samsung's ddr pc2700 och en p4 2.53.. eller ska man köpa en "vanlig" p4 2.5 ? vilken e bäst för klockning ?

..några förslag ?

Vänta inte, då kommer du att kunna vänta hur länge som helst. intel har precis sänkt priser på sina processorer så nu är ett bra köpläge.

Abit BE7-Raid är ett bra val. Abit brukar göra bra kort och om du ska överklocka finns det egentligen inget alternativ.

Det finns bättre minnen än Samsung om du ska överklocka. Kolla på Corsair t.ex.

Välj en "vanlig" PIV om du vill ha mycket Hz, välj en med 533FSB om du vill ha ut prestanda (mer minnesbandbredd).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar.

men corsair e för dyrt... fast de va ganska ok pris på overclockers.de, räcker det med en 256:a tro?

ah ok... så en vanlig 2.5 då ?

e lite osäker på be7-raid... sett recensioner om nästan alla mobos förutom det

just de... kylning då ? räcker de me luftkylning? pallar inte o lägga ner massa pengar på vattenkylning... :/

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en PIV 2.53 eftersom jag hellre har en dator som presterar bättre. Och speciellt när det gäller PIV så behövs den bandbredd du får.

Skit i Corsair då, kör med Samsung, du borde kunna klocka dem också.

BE7 är ett bra kort.

Luftkylning räcker. Ta Intels standardfläkt (den som är boxad) så klarar du dig en bra bit.

Sedan vet man aldrig med överklockning. Vissa har tur, andra inte. Finns bara ett ställe att stoppa dem...oj, jag menar, finns bara ett sätt att få reda på. Överklocka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

får nog bli;

Corsair CMX256A-3500C2
Pentium 4 Northwood 2.533GHz 512Kb 533MHz Boxed
Abit BE7-RAID
eller nått annat bra mobo me inbyggt ljud o lan.. förslag?

Permalänk

räcker nog med PC3200 lr tom PC2700

Abit IT7 är bra

---------

Tjena Nippe!!

Har bara varit här sen 2001 så jag får nog välkomna dig istället!

Visa signatur

||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [VXU] CATO
[B].B]

Hallå Cato......så du har hittat hit ??
Jag spelar/spelade på b1o6
RiP || Nippe var mitt alias

Tja
/ViZioN aka Nippe

Permalänk
Hedersmedlem

För det informationstörstige och Granite Bay-längtande. Lite bänkmärken:

Sanda Mem:

igen:

Quake3 Action:

3D Mark:

Ser fram emot nästa veckas recensioner.

PS. Inte så hemst konstigt kanske men de motsvarar ungefär PC1066, oklockat och klockat. Det intressanta är kanske om det går att köra asynkront och om det har någon betydelse för prestanda. DS.

Permalänk
Medlem

man måste vara reggad =/

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar angående mitt moderkort.. ett P4S8X... temperaturen ligger mellan 35-40º är inte det lite högt?

CPUn (en p4 2.4 533MHz) ligger som mest 35-38º.

Lådan är en Chieftec Dragon SuperMidiTower Aluminium.

Skulle vara bra om någon kan svara på min fråga.

Visa signatur

| P4 2.4 (533) | ASUS P4S8X | ASUS GF4 4200TD | 512Mb DDR pc2700 333mhz | SB Live! 1024 | 60Gb IBM Deskstar | Chieftec Dragon ALU Midi |

Permalänk

menar du systemtemperaturen?

Visa signatur

||

Permalänk
Medlem

Så kontentan av den här tråden är som följer? ;

1) Köp Rambus 800 och överklocka dem till 1066mhz ?

2) En P4 2,4B Ghz överklockas med lätthet.

3) Det är Abit som aeger !

Eller, har jag fel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mandrake
Så kontentan av den här tråden är som följer? ;

1) Köp Rambus 800 och överklocka dem till 1066mhz ?

2) En P4 2,4B Ghz överklockas med lätthet.

3) Det är Abit som aeger !

Eller, har jag fel ?

New rules you know. Dual Channel DDR ska de va.

Visa signatur

| PIII 450 MHz | 256 Mbpc133 | 20+80 GB IBM GXP |
| GeForce4 Ti4200 128MB | 3dMark2001 | Chieftec DX-01BL-D 300w |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ping\/in

New rules you know. Dual Channel DDR ska de va.

Waaza ?