Frågor ang routing / vilken väg trafiken tar

Permalänk
Medlem

Frågor ang routing / vilken väg trafiken tar

Hejsan!

Jag sitter just nu med fiberlan i lägenheten, därför kör jag en bara en kabel från vägguttaget till en switch och sedan får mina 3 datorer en varsin publik ip-adress från min ISP.

Det som jag skulle vilja åstadkomma är att trafiken när den går mellan mina datorer aldrig går ner till min ISPs switch i källaren då den bara är 100 mbit.

Men samtidigt vill jag inte använda en router och köra NAT och inte heller skapa ett separat internt nätverk med en till kabel till varje dator då dom är dragna så fint och de var en del jobb att ta bort lister och annat.

Finns det någon switch som klarar att skicka trafiken direkt mellan mina datorer även fast jag inte kör något privat NAT utan på min ISPs adresser?

Permalänk
Medlem

Nej. Du behöver en router då. Koppla in en router innan din switch. Finns ingen anledning att dra nya kablar.

Mao. Väggen -> router -> switch

Permalänk
Medlem

Det känns som att en "switch" med den funktionen faktiskt skulle vara en router.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Du tog verkigen bort alla alternativ när du sa att du inte vill ha router eller köra NAT, och svaret på din fråga är nej.

Men du har ju en switch så varför inte byta ut den mot en router istället?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Inaktiv

Jag begriper inte....du har fiberLan, men vill inte utnyttja den genom att vara kopplad till den? Vill du inte köra NAT, får du köra ett hederligt Token Ring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta har varit uppe förr, nu är jag dock gammal och minns inte så bra längre, men här är en tråd (som jag ser att jag varit inne och varit kritisk i, haha):
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Finns lite tips där.
Vore intressant att se din output från "arp -a"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikSkal:

Hejsan!

Jag sitter just nu med fiberlan i lägenheten, därför kör jag en bara en kabel från vägguttaget till en switch och sedan får mina 3 datorer en varsin publik ip-adress från min ISP.

Det som jag skulle vilja åstadkomma är att trafiken när den går mellan mina datorer aldrig går ner till min ISPs switch i källaren då den bara är 100 mbit.

Men samtidigt vill jag inte använda en router och köra NAT och inte heller skapa ett separat internt nätverk med en till kabel till varje dator då dom är dragna så fint och de var en del jobb att ta bort lister och annat.

Finns det någon switch som klarar att skicka trafiken direkt mellan mina datorer även fast jag inte kör något privat NAT utan på min ISPs adresser?

Teoretiskt borde du kunna tilldela dina datorer ytterligare en IP med ett eget nät-ID (t.ex 192.168.x.x.) under "Alternativ konfiguration" i egenskaperna för TCP på ditt nätverkskort och sedan skapa statiska routes med lägre metric-värde på varje dator med "route add" kommandot. Detta är dock en omständig och avanverad form av trafikstyrning som kräver lite kunskap på området.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En switch skickar bara trafiken till den port den ska så din interna trafik borde inte gå ner till switchen i källaren.

Permalänk
Medlem

Normalt sett skulle trafiken gå direkt mellan dina datorer men en del ISPs använder proxy-arp som gör att deras utrustning svarar på all arp och således går trafiken dit och tillbaka.

Det du kan göra är att statiskt sätta arp.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc781485(v=ws.10)....

Först skulle jag dock kolla om fallet verkligen är så. Kolla på arp tabellen, om en av dina andra datorers ip har samma mac som din gateway så kör de proxy-arp.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Normalt sett skulle trafiken gå direkt mellan dina datorer men en del ISPs använder proxy-arp som gör att deras utrustning svarar på all arp och således går trafiken dit och tillbaka.

Först skulle jag dock kolla om fallet verkligen är så. Kolla på arp tabellen, om en av dina andra datorers ip har samma mac som din gateway så kör de proxy-arp.

Du som verkar insatt, får man inte ett race condition?
Eftersom hans egna burkar förmodligen sitter switchade i en egen switch som sen är länkad ner i källaren, bör då inte både deras utrustning samt hans burkar svara på arp-requestsen? Eller tänker jag helt fel här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Du tog verkigen bort alla alternativ när du sa att du inte vill ha router eller köra NAT, och svaret på din fråga är nej.

Men du har ju en switch så varför inte byta ut den mot en router istället?

Jag skulle absolut kunna ha en router, men då vill jag vara framtidssäker och ha en som klarar gigabit troughput och då börjar det kosta pengar. Jag har funderat på att skruva ihop en pfsense router annars av en gammal c2d desktop som jag har står, men min frågeställning var mera om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag begriper inte....du har fiberLan, men vill inte utnyttja den genom att vara kopplad till den? Vill du inte köra NAT, får du köra ett hederligt Token Ring.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är kopplad till mitt fiberlan, jag vill bara att min interna trafik mellan mina egna datorer inte ska gå ner i min ISPs switch nere i källaren, utan att behöva skapa ett helt separerat lan för enbart interntbruk eller använda en routa. Se föregående svar varför jag inte vill investera i en router

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta har varit uppe förr, nu är jag dock gammal och minns inte så bra längre, men här är en tråd (som jag ser att jag varit inne och varit kritisk i, haha:(
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Finns lite tips där.
Vore intressant att se din output från "arp -a"

Ok, ska läsa igenom den senare, tackar så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Kollar på detta senare och återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikSkal:

Jag skulle absolut kunna ha en router, men då vill jag vara framtidssäker och ha en som klarar gigabit troughput och då börjar det kosta pengar. Jag har funderat på att skruva ihop en pfsense router annars av en gammal c2d desktop som jag har står, men min frågeställning var mera om det är möjligt.

Dåså, jag har själv BBB och använder mig av en pfsense router och gigabitkort så när jag skickar internt går det snabbt ;=)

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Hmm annars bör jag kunna använda VLAN tagging, men misstänker att mina enheter inte stödjer det. Det skönaste vore att slippa ha en burk som står o drar ström o låter även om det såklart är den lättaste vägen o gå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du som verkar insatt, får man inte ett race condition?
Eftersom hans egna burkar förmodligen sitter switchade i en egen switch som sen är länkad ner i källaren, bör då inte både deras utrustning samt hans burkar svara på arp-requestsen? Eller tänker jag helt fel här?

Det stämmer. Men finns en del saker de kan göra för att se till att det är deras som alltid får svara, men är det ens egen switch så är det den som svarar först som vinner (förutsatt att de inte kör GARP), och då datorn är närmast borde det vara den.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Om jag förstått det rätt har du en egen switch och då skall det ju gå via den och inte källaren om nu inte det är proxy arp som maniak säger.

Då jag satt på BBB (som använder detta) så gjorde jag helt enkelt en .bat fil på varje dator med arp -s kommandot som kördes i schedulern typ varje timme med ipadresserna på mina maskiner , visst fick man byta i den lite då o då eftersom maskinerna kunde få en annan ip .

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Inaktiv

En tillräckligt bra router kostar 1500-2000 Skr. Framtidssäker säger du men utvecklingen går så fort att det som är HighEnd idag är standardvara i morgon. Lägg pengarna på en router så får du samtidigt ett säkrare nät...