Permalänk
Medlem

Koppar eller aluminium ?

Hallå. Jag har ritat ett vattenblock och ska snart fräsa det .. men jag vet inte vad man ska ta för material. Vilket är bäst av koppar eller aluminum till ett vatttenblock ?

Permalänk
Medlem

Aluminium är lätt att fräsa i men koppar leder värme bättre och är lite knepigt att fräsa i!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Hedersmedlem

Koppar helt klart

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

koppar såklart.

Permalänk
Medlem

Re: Koppar eller aluminium ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erickz0r
Hallå. Jag har ritat ett vattenblock och ska snart fräsa det .. men jag vet inte vad man ska ta för material. Vilket är bäst av koppar eller aluminum till ett vatttenblock ?

Koppar har värmekonduktivitet 400 W/M, K
Aluminium har värmekonduktivitet 238 W/M, K

Dvs koppar leder nästen dubbelt så bra som Al.

Slutsats: Koppar är valet.

Visa signatur

AMD 1400@1600, H20 kyld, Ti200 128 MB
512 SDRAM, 3 hdd tot. 220 gig

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen är att det oxiderar.
(Det gör iofs alu oxå men blir inte lika fult.)

/ Z

Permalänk
Medlem

Aluminium är lättare, billigare och tydligen lättare att arbeta med..

Men koppar leder bättre. HMmm..

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Sen så är det lite kinkigt med gängor i Alu... man pajjar dom väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

Man kan anvädna samma fräsverktyg för koppar som aluminium, bara att koppar kan vara lite mer tidsödande...så kör på koppar, det gjorde jag och jag är mkt nöjd!

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

ok tack för svaren. det lutade åt alu först.. men nu åt koppar. så det för nog bli koppar

Permalänk

Leder titan bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vagarbonzo
Leder titan bra?

Titan leder värme skitdåligt

Permalänk
Medlem

titan har väl den högsta smältpunkten av all metall? Används iaf till sr-71 blackbird just för att den klarar av värmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
titan har väl den högsta smältpunkten av all metall? Används iaf till sr-71 blackbird just för att den klarar av värmen

Jag tror de har titan i SR-71 av den enkla anledningen att det är mycket starkt i förhållande till sin vikt. Materialet i ex, förbränningsrum på jetmotorer är oftast inconel och waspalloy med keramikskikt.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing

Jag tror de har titan i SR-71 av den enkla anledningen att det är mycket starkt i förhållande till sin vikt. Materialet i ex, förbränningsrum på jetmotorer är oftast inconel och waspalloy med keramikskikt.

hm ja det stämmer nog som du säger. men det måste väl ha rätt hög smältpunkt också då planet blir väldigt värmt blir väl ca 20cm längre när det flyger pga all värme som skapas när den flyger i några gånger ljudetshastighet.

Permalänk
Medlem

Det beror väl sen också på vilket material han tänkte ha i sin radiator? eller? Alu, vatten, koppar, ne, kanske bara jag som flummar..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det beror ju också på vad du vill köra med för radiator. Köra med kopparcpublock + aluminium radiator = galvaniskt element = det kommer börja läcka förr eller senare. Sedan finns det säkert olika metoder att förhindra det men det är inget jag vet något om.
Skulle själv valt koppar för dess överlägsna värmeledningsförmåga.

Visa signatur

..:: Antec Sonata :: Abit NF7-S 2.0 :: AMD Athlon XP 2500+ @ 2000MHz :: 512 MB Corsair XMS 3200C2 2-3-3-6 :: WD Caviar 120GB SE ::..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B@nshee
Det beror ju också på vad du vill köra med för radiator. Köra med kopparcpublock + aluminium radiator = galvaniskt element = det kommer börja läcka förr eller senare. Sedan finns det säkert olika metoder att förhindra det men det är inget jag vet något om.
Skulle själv valt koppar för dess överlägsna värmeledningsförmåga.

Nästan alla bilmotorer idag är gjorda av aluminium och nästan alla kylare/radiatorer är gjorda av koppar. Är det inte så att glykol eller waterwetter gör att det inte blir galvaniskt element?

Bilar håller ju år efter år så det verkar ju lite konstigt om det inte ska fungera i datorer. Jag vill absolut inte vara kaxig men jag är mycket nyfiken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker att aluminium är coolare, varför vet jag inte, men det är grymt billigt, och lätt. Leder värme hyffsat bra också. Men i praktiken är den ett rent helvete att jobba med.
Jodå, det är inga problem att fräsa i aluminium, koppar är dock inte heller så svårt. Koppar är mycket segare och gör att det vill klibba ihop sig medans man fräser. Det är väl nackdelen.
Men det är mycket lättare att göra ett kopparblock, inga problem att lödas m.m.

Koppar är alltså bäst. Tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästan alla bilmotorer idag är gjorda av aluminium och nästan alla kylare/radiatorer är gjorda av koppar. Är det inte så att glykol eller waterwetter gör att det inte blir galvaniskt element?

Bilar håller ju år efter år så det verkar ju lite konstigt om det inte ska fungera i datorer. Jag vill absolut inte vara kaxig men jag är mycket nyfiken

En dator har man på dygnet runt(jag iaf) kör du med din bil dygnent runt?
Galvaniska element kan vara lite överdrivet. Jag har kört med alu radiator ett tag och det vart helt vitt inne i radiatorn det är en bieffekt av att man blandar koppar och alu men sämtidigt så skyddar detta skickt lite. Men jag har hört med folk som fått uppkäkade block. Vet ej om dom haft nåt som saktar ner processen som tex glykol

ChrioN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

En dator har man på dygnet runt(jag iaf) kör du med din bil dygnent runt?

ChrioN

Koppar och aluminium är ju lika mycket i kontakt oavsett om pumpen går eller står stilla. Många arbetsfordon snurrar mer eller mindre 24 timmar/dygn så den teorin håller inte riktigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm platina är väl också ett bra material som leder värme, är ju under guld i spänningsserien =P

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inte Wolfram den högsta smältpunkten?

Edit: Titan är väl den hårdaste någerlunda "normala" metallen?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus84
hmm platina är väl också ett bra material som leder värme, är ju under guld i spänningsserien =P

Platina är ju hemskt billigt också...!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Har inte Wolfram den högsta smältpunkten?

Edit: Titan är väl den hårdaste någerlunda "normala" metallen?

Visst kanske wolfram har högre smältpunkt men den går inte att bearbeta när den är härdad förutom slipning med diamant. Man köper wolfram oftast i pulverform så den är alltså glashård efter pressning och sintring. Wolfram är en beståndsdel av hårdmetall den andra är kobolt.

Inconel och waspalloy går relativt bra att bearbeta eftersom det uppför sig som ett "besvärligt" rostfritt material. Waspalloy kan man utan vidare värma upp till ca 1800 grader utan att det tar skada och vid den tempen flyter det mesta.

Titan har många goda egenskaper värmetåligt, lätt och slitstarkt. Man kan bygga mycket tunna konstruktioner som är otroligt starka. Om man bearbetar titan med ex, hårdmetallpinnfräsar måste man kyla mycket rikligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm.... uppkäkade vattenblock ?

Permalänk
Medlem

Glykolen i kylarvattnet skyddar ju mot korrision också, vet inte om det är en egenskap som Glykol har eller om det är en tillsats i Glykolet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H