Varför är så många på Sweclockers negativa till Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Stänger aldrig av datorer typ så kernel efter 4-5 dagar är väl ingenting konstigt, alltså stänge aldrig av == inte ens viloläge. Dessutom antog jag dock bara att det var pga itunes eftersom jag avinstallerade det bara för att det bråkade så dant med mediaknapparna sen efter det så kommer jag inte ihåg om de kom lika regelbundet.

Föressten, har fortfarande mbp fortfarande otroligt jobbigt problem med throttling och fläktljud? Låterförjävligt när man snackar med polers med mac över skype. .

Kernel panic bara för att du inte stängt av datorn låter väldigt orimligt. Så ska det inte vara. Ibland är installationen från fabriken korrupt och då får man snällt installera om från scratch. Programmet Systemmeddelanden borde för övrigt innehålla info om vad som orsakat kernel panic. Fast det är kryptisk info man får.

Kernel panic kan givetvis också orsakas av hårdvarufel. Fast det vet du förstås.

Vet inte hur det står till med MPB:S fläkt idag (kör iMac) men det är väl Flash fel som vanligt...

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara acceptera att Apple är ett företag som tjänar mer pengar än er och att dom faktiskt har gjort bra saker, sen om man gillar dem eller inte kvittar..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Deras datorer kanske bara passar vissa men kom inte och påstå att smartphones och surfplattor var speciellt användbara innan Apple gjorde dem. App store är också ett exempel på att de tog någon annans idé och gjorde den användbar för konsumenter.

Permalänk

Apropå Apple och design. Väldigt många verkar tycka att design BARA är tanken på att något ska vara snyggt. Det är det ju inte. Design är ju att något ska vara välfungerande - i alla aspekter. Kolla tex på laddaren till en Macbook; Det är genuint god design. Magnetkontakt med en liten diod som berättar batteristatus (laddar/fullt) genom vilken färg den lyser med, utfällbara hakar på själva nätdelen som du kan linda upp kabeln på... Riktigt smarta lösningar. Eller trackpaden på samma dator. Eller insidan av chassit på den. Det finns en tanke bakom alla grejer i och runt datorn. Snyggt kan man ju också tycka att det är, men det är mycket mer än snygghet som är tanken med design. Såna där saker saknar jag på alla andra laptops jag sett. Det är väl klart att det går att göra som Acer/Asus/Dell/HP/whoever, och bara ta och slänga på en generisk laddare, men då missar man ju själva poängen. Det är alla såna där små saker som gör att jag tycker att en Mac är värd pengarna, trots allt. Sen är ju macen av få laptops som kan köra både OS X och Windows problemfritt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kan inte förstå varför så många på Sweclockers är så otroligt negativa till Apple och deras produkter. Apple är ju dem som alltid är först med ny teknik så vad är problemet?

att vara först med ny teknik är fel att säga, de tar andra produkter och förbättrar dessa, sen är hypen mycket större att "JA APPLE HAR DUAL CORE PÅ SIN TELEFON!" jaha? Samsung hade de ett halvår innan men de gör mycket större sak av de pga tidigare appleprodukter inte haft det

jag skulle köpa en iphone DIREKT om jag inte var bunden till Itunes.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

att vara först med ny teknik är fel att säga, de tar andra produkter och förbättrar dessa, sen är hypen mycket större att "JA APPLE HAR DUAL CORE PÅ SIN TELEFON!" jaha? Samsung hade de ett halvår innan

LG hade väl det 1 år innan?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem.

Har inget emot Äpplets produkter... Så länge man kan JB dom ;). Dock skulle jag aldrig ha en laptop/desktop från dom. (om den inte var gratis såklart)

Visa signatur

3x24"LED - 2x670gtx OC 4GB - 120GB SSD - 3TB - 3820 i7 - 16GB L9 - x79 - 850AX - H100 - Fractal Define R3

90" Kingstone - Z2 - 7.1 QLN Custom - HarmanKardon Avr 355 - HTPC - E8600 4Ghz - 8Gb - 4Tb - 4870x3 - 690W - Antec Kuhler 620 - Antec 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Snyggare design är ju subjektivt och beror på vad det är för chassie på PCn. Du väljer själv med pc.
Det du beskriver i övrigt gällde före windows 7 kom.
Jag är supporttekniker på adobe och kan meddela att photoshop, after effects, premiere pro har fler bekymmer på mac än på pc.

Men ändå så lämnar du dessa sorter kommentarer..

Skrivet av anon179444:

Sandy bridge sitter i Apples datorer. Det är steve jobs som har uppfunnit Sandy bridge och får patentpengar av övriga företag. Jag läser gärna en källa som hävdar motsatsen.

Om du är seriös så tycker jag faktiskt synd om de som du jobbar för

Skrivet av anon179444:

Vadå? Apple ligger ju i snitt 15 högre i hastighet än PC i alla tester! Du är bara sur för att du inte har råd.

Du bryter mot upphovsrätten med den bilden. Det är Apples egendom och du kan inte publicera den lite som du vill!

Så du menar att jag är sur för att jag inte kan lägga ut dubbla summan av pengar för att få ungefär hälften av prestandan? Trolla vidare du.. PS. det är emot Sweclockers regler att trolla runt i trådar

Skrivet av Fronix:

Kan ni inte bara acceptera att Apple är ett företag som tjänar mer pengar än er och att dom faktiskt har gjort bra saker, sen om man gillar dem eller inte kvittar..

Ursäkta??! Sen när har summan pengar som Apple tjänar med diskussionen att göra? Och vad har Apple faktiskt gjort som är så bra? Vad jag brukar få erfara med Apple fanboys är att de bara VET hur Apple är först med det ena och det andra men det vet inte exakt VAD de gör som är så bidragande till världen. Apple gör bra produkter JA men de är oftast överprisade just pga. att de vet att någon kommer att köpa deras tex. datorer för överdrivna priser. För att inte snacka om att de INTE är först med något. De marknadsför produkter och oftast så leder det till pengar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Kan ni inte bara acceptera att Apple är ett företag som tjänar mer pengar än er och att dom faktiskt har gjort bra saker, sen om man gillar dem eller inte kvittar..

Du försöker alltså få folk att sluta diskutera på ett... diskussionsforum? Hur tänkte du där?

Apple har gjort mycket bra, framför allt för sina aktieägare. Men jag skulle tveka länge innan jag köper en av deras produkter. Ser inget segment på marknaden där jag ser dem som det bästa alternativet och deras utbud är minst sagt begränsat med ett fåtal produkter (eller bara en) per marknad.

Håller med John Sculley, hans citat sammanfattar mina åsikter bra.
"People talk about technology, but Apple was a marketing company. It was the marketing company of the decade." - John Sculley, -97

Permalänk
Medlem

Några förklaringar till varför jag ogillar Apple:

http://en.wikipedia.org/wiki/Walled_garden_(technology)
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Apple_Inc.

Framförallt är Apples produkter för ofria. Vad jag vet kan man inte bygga en Apple-dator själv:

http://en.wikipedia.org/wiki/Homebuilt_computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

det är emot Sweclockers regler att trolla runt i trådar

Då borde ju hela tråden låsas då det är ganska uppenbart att trådstartaren trollar.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Vadå? Apple ligger ju i snitt 15 högre i hastighet än PC i alla tester! Du är bara sur för att du inte har råd.

kan du vara snäll och länka ett test där en mac med samma prislapp som en pc får bättre resultat i tex BF 3 eller något annat modernt spel.

en vän till mej fick en mac av sin skola till värdet utav cirka 8000 kr, när han startade spelet Rift , och på det så fick han runt 1-2fps, ganska bra prestanda där va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Då borde ju hela tråden låsas då det är ganska uppenbart att trådstartaren trollar.

Så du menar att två fel gör ett rätt? Ja det är uppenbart att trådskaparen trollar. Men det är även uppenbart att det finns personer där ute som tror på allt Apple säger och blir fanboys av detta. Sweclockers har sin beskärda del av dessa.

Skrivet av Itchy Trojan:

Och? Usa är landet med mest Nobellpris, och har också över 80% religiösa, det säger inget.

Ju fler innevånare ett land har... ju större chans har man att få ett par vinnare. USA har ett riktigt bra utbildningsystem (om man ser förbi grundskolan) där man har några av världens bästa universitet.. Problemet är att grundskolan håller en så pass dålig nivå att de flesta inte har kompetens för att fortsätta sina studier.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag ogillar Apple på grund av många orsaker. Har dock egentligen ingenting emot OS X. Största anledningen är nog deras kundkrets. Den stora majoriteten av dem ter sig tro att de är större, bäst och vackrast för att de köper Apple. Usch. Tvi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Och? Usa är landet med mest Nobellpris, och har också över 80% religiösa, det säger inget.

Jaja... Men sen är ju genomsnitts IQ 98...

Har man 300 miljoner invånare kan nog 80% vara "dumma" samtidigt som USA vinner flest nobelpris...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Gissar at dom är så negative för att genomsnittet på ålderen är något låg.
När man blir eldre/vuxen med egen innkomst köper man dator efter behov, och då gärna flera. Jag köper t.ex inte en bärbar dator på 32KG med 300+ led's i 100 olika färger bara för att det ser ballt ut, och har prestanda som som 2 år gammal stationär dator, jag köper bärbar dator som har lång batteritid, ej i behov av mus(marknadens bästa touchpad), bra byggkvalitë , ok prestanda och gärna under 20KG Sedan har jag behov av prestanda köper jag en stationär iställe eller också,,

Behoven är olika beroande på ålder.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

En mycket bättre fråga är varför folk köper deras produkter alls. Dessvärre är svaret ganska uppenbart.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Du bryter mot upphovsrätten med den bilden. Det är Apples egendom och du kan inte publicera den lite som du vill!

Skärpning nu!

Håll trollandet på en subtil nivå, då blir stämningen roligare för oss alla.

/Trollombudsmannen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Omfg... varför skapar folk såna här uppenbara trollbait trådar hela jävla tiden...

Bäst nån moderator låser skitet innan detta urartar sig till 100+sidor...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

LG hade väl det 1 år innan?

jag har inte så super koll
men ännu värre som sagt, apple fans håller fast vid apple å "ÄNTLIGEN DUAL CORE", jag håller fast vid samsung å nu kom du med att LG hade det innan? där ser man beviset

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Du försöker alltså få folk att sluta diskutera på ett... diskussionsforum? Hur tänkte du där?

Apple har gjort mycket bra, framför allt för sina aktieägare. Men jag skulle tveka länge innan jag köper en av deras produkter. Ser inget segment på marknaden där jag ser dem som det bästa alternativet och deras utbud är minst sagt begränsat med ett fåtal produkter (eller bara en) per marknad.

Håller med John Sculley, hans citat sammanfattar mina åsikter bra.
"People talk about technology, but Apple was a marketing company. It was the marketing company of the decade." - John Sculley, -97

Ja denna fråga börjar bli tråkig och ni kommer aldrig finna ett svar.. Tycker bara folk kan gå vidare istället för att diskutera något som, med största säkerhet aldrig kommer att ändras på.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Vadå? Apple ligger ju i snitt 15 högre i hastighet än PC i alla tester! Du är bara sur för att du inte har råd.

Du bryter mot upphovsrätten med den bilden. Det är Apples egendom och du kan inte publicera den lite som du vill!

Skrivet av Eng_95:

Eftersom jag använder datan till: photoshop, after effects, premiere pro + vanliga saker så känns mac os x
+snabbare
+stabilare (hackar sällan)
+klarar mer program samtidigt
+ snyggare design
+ programmen fungerar bättre överlag

snabbare - en pc kan bli minst lika snabb med tex ssd
stabilare - har inte haft en enda bluescreen på denna datorn, förutom när jag överklockat.
klarar mer program samtidigt - kan ha uppe i princip hur mkt program jag vill utan att det krånglar
snyggare design - programmen? finns teman till windows så att man kan få den att se ut hursomhellst, utsidan på datorn kan man oxå förändra hursomhellst.
programmen fungerar bättre överlag - de programmen jag använder krånglar ej på min pc.

Permalänk
Medlem

Jag älskar teknik i alla dess former och jag tvivlar inte en sekund på att Apples produkter är bra, kanske till och med riktigt riktigt bra!
Men inte på allt !
Är ni hardcore gamers, älskar överklockning eller pysslar med att folda en massa så är kanske inte en Macbook något för er men det betyder ju inte att ni behöver se ner på dem som faktiskt uppskattar och tycker att apples produkter är bra och som använder dem till vad de är avsedda till.
Självklart finns det ju dessa Apple-fanboys som är lika illa ! Bara för att en appleprodukt passar en person så betyder det inte att den passar nästa. Alla har vi olika krav och värdesätter olika.

Har haft 2 st appleprodukter, 2 st iphones. Hur bra som helst! Har sneglat lite på android nu och vi får väl se vad som väljs nästa gång.

Permalänk
Medlem

Fel forum att skriva på.
Anledning 1. Windows är överlägset störst när det kommer till att spel.
2. Vill man dessutom bygga sin egen dator, trixa med datorn så är det betydligt svårare om inte omöjligt med Apple då dom har mer låst hårdvara.
3. Överklockning går hand i hand med tredjepartskylare vilket leder till anledning 2.
4. Dom tar mycket betalt för design och OS vilket leder till att man betalar mer pengar för samma komponenter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LÖVTRÄ:

Jag älskar teknik i alla dess former och jag tvivlar inte en sekund på att Apples produkter är bra, kanske till och med riktigt riktigt bra!
Men inte på allt !
Är ni hardcore gamers, älskar överklockning eller pysslar med att folda en massa så är kanske inte en Macbook något för er men det betyder ju inte att ni behöver se ner på dem som faktiskt uppskattar och tycker att apples produkter är bra och som använder dem till vad de är avsedda till.
Självklart finns det ju dessa Apple-fanboys som är lika illa ! Bara för att en appleprodukt passar en person så betyder det inte att den passar nästa. Alla har vi olika krav och värdesätter olika.

Har haft 2 st appleprodukter, 2 st iphones. Hur bra som helst! Har sneglat lite på android nu och vi får väl se vad som väljs nästa gång.

Nu är det oftast inte Apples produkter som folk klankar ner på utan hur allt runtomkring skötts.. Stämningar de senaste åren, Överpriser för oftast sämre komponenter och framförallt dessa Apple Fanboys som tror att Apple är allt igenom gudomliga och att alla som tycker annat är idioter och inte förtjänar att leva.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

jag har inte så super koll
men ännu värre som sagt, apple fans håller fast vid apple å "ÄNTLIGEN DUAL CORE", jag håller fast vid samsung å nu kom du med att LG hade det innan? där ser man beviset

Hade faktiskt fel med det där om LG... men ändå

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att två fel gör ett rätt? Ja det är uppenbart att trådskaparen trollar. Men det är även uppenbart att det finns personer där ute som tror på allt Apple säger och blir fanboys av detta. Sweclockers har sin beskärda del av dessa.

Frågan är hur man får folk att sluta vara fanboys? Antingen tar man dem på allvar och diskuterar i oändlighet (matar trollet) eller så låtsas man ta dem på allvar och skrattar åt dem. Hån kallas det.
Folk som blir hånade för att de beter sig som idioter slutar oftast bete sig som idioter.
Det kanske inte är lika trevligt men det höjer nivån på diskussionen i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu är det oftast inte Apples produkter som folk klankar ner på utan hur allt runtomkring skötts.. Stämningar de senaste åren, Överpriser för oftast sämre komponenter och framförallt dessa Apple Fanboys som tror att Apple är allt igenom gudomliga och att alla som tycker annat är idioter och inte förtjänar att leva.

Fast läser du denna tråden verkar det på mig som om många här menar att alla som köper Apple är idoter och inte fortjänar att leva...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Omfg... varför skapar folk såna här uppenbara trollbait trådar hela jävla tiden...

Bäst nån moderator låser skitet innan detta urartar sig till 100+sidor...

Detta är ingen trolltråd utan en ärlig fråga bara. Jag var inne och kollade folks reaktioner på kommande Apple TV och därför undrar jag varför så många här är negativa till Apple. Det är du som är ett troll som går in på denna tråden och skriver över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vadå? Apple ligger ju i snitt 15 högre i hastighet än PC i alla tester! Du är bara sur för att du inte har råd.

Du bryter mot upphovsrätten med den bilden. Det är Apples egendom och du kan inte publicera den lite som du vill!

hahaha...årets största Troll...WARNING don´t feed him

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking