Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Icke speldator för ca 7000?

Har funderat ganska länge nu men inte riktigt vetat vad jag ska leta efter.

Budget: ca7000:-

Det jag letar efter är en snabb och stabil dator, jag ser mest på film/serier, surfar osv. alltså är det inte prio på grafikkort

Det jag tänkt rätt mycket på är ett bra moderkort som gör att det finns möjlighet att uppgradera med mer minne osv. längre fram.

Det är bara burken jag behöver utan DVD-brännare eller hårddiskar.

Tack på förhand.

Permalänk

http://mrpc.se/mrpc-gamer-core-500gb-hd6570-p-989.html - välj till lite/ ta bort lite saker så kommer den här nog bli bra...

Visa signatur

Intel(R) Core(TM)i7-3770 CPU @ 3,40 GHz I AMD radeon(TM) HD 7770 2 gb I 12 gb ram I 1 tb hdd

Permalänk

Tack för länken

Men om jag ska välja lite andra grejer i den, typ moderkortet vilket borde jag välja där?

Sen tänkte jag ta i7-2700K CPUn, borde jag välja annan fläkt, är 16gb i ram rimligt då? är det viktigt med 1600mhz minnen?

Borde jag välja ett annant grafikkort? Sen är det synd att man inte kan se bild eller egenskaper dom andra delarna man kan välja som tillval.

Till sist gör det inte saken lättare när det finns så mycket att välja på

Permalänk
Medlem

Ta en ivy bridge 3570 K för 1990 kr kombinera med ett billigt moderkort för runt 1000 kr (du behöver inte mer om inte söker en prestandadator och ska klocka.) Ivy bridge har betydligt bättre inbyggd grafik än gamla generationen sandy bridge. Du kommer inte att behöva ett separat grafikkort. Fractal Design gör billiga och bra/tysta lådor. ca. 700 kr. Hastigheten på minnena har relativt liten påverkan på prestandan 8 gb 1333 mhz minne räcker bra om du inte ska hålla på med videoredigering eller liknande. Stock fläkten räcker om du inte ska klocka men om du vill att datorn ska vara tystare kan du köpa till en cooler master hyper 212 evo för ca.270 kr. Sen behöver du en dvd och en hårddisk. Jag kan varmt rekomendera en SSD för system och program kombinerad med en HDD av valfri storlek för lagring av data.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Skrivet av viking99:

Ta en ivy bridge 3570 K för 1990 kr kombinera med ett billigt moderkort för runt 1000 kr (du behöver inte mer om inte söker en prestandadator och ska klocka.) Ivy bridge har betydligt bättre inbyggd grafik än gamla generationen sandy bridge. Du kommer inte att behöva ett separat grafikkort. Fractal Design gör billiga och bra/tysta lådor. ca. 700 kr. Hastigheten på minnena har relativt liten påverkan på prestandan 8 gb 1333 mhz minne räcker bra om du inte ska hålla på med videoredigering eller liknande. Stock fläkten räcker om du inte ska klocka men om du vill att datorn ska vara tystare kan du köpa till en cooler master hyper 212 evo för ca.270 kr. Sen behöver du en dvd och en hårddisk. Jag kan varmt rekomendera en SSD för system och program kombinerad med en HDD av valfri storlek för lagring av data.

Tack för det, men kan du prata med lite enklare språk, för 5-10 år sen var jag mer insatt och hade förstått vad du menar men inte nu

Permalänk
Inaktiv

Ta 16GB, priserna är riktigt fina just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det här har jag kommit fram till, standardatorn från Mr.PC såg ut såhär:

Processor: Intel Core i7-2600 3,4GHz 8MB LGA1155 BOX
Moderkort: Gigabyte GA-H61M-D2H-USB3 (Intel® H61 Chipset)
Minne: 4GB DDR3 1333MHz (4GBx1)
Grafik: Gigabyte ATi HD6570 GDDR3 1GB PCIe
Hårddisk: 500GB 16MB cache, SATA3 3.5"
Optisk enhet: 22x DL DVD+/-RW brännare, SATA
Chassi: Codegen Q-6236-A2 Miditower svart/silver
Nätaggregat: Codegen 400Watt Power Supply, 120mm fan
Ljudkort: Integrerat, Realtek 6-Channel Audio
Nätverkskort: Integrerat, 10/100/1000Mbit
USB 2.0: 6st (4 bak, 2 fram)
USB 3.0: Ja, 2st bak
Firewire: Nej, finns som tillval
Wlan: Nej, finns som tillval
Operativsystem: Nej, finns som tillval
Medföljande skivor: Drivrutinsskiva, moderkort (XP/Vista/Windows 7)

Pris: 4790:-

Sen tänkte jag lägga till såhär:
16GB Minne +700:-
120GB SSD hårddisk +670:-
i7-2700K CPU +460:-

Totalpris: 6620:- Det låter nästan för bra för att vara sant tycker jag Är det något jag missat?

Till sist är jag lite osäker på om jag ska lägga till för CPU från i7-2600 till i7-2700k?
Jag kollade på CPUbenchark hemsidor och där står det att:
i-7 2600 har 8894
i-7 2700K har 9321

Är det värt 460:- för den skillnaden?

Permalänk

2600k är en upplåst modell så du kan dra upp klockfrekvensen på den själv, alltså är det i mina ögon onödit att köpa 2700k. se det som en investering att du kan överklocka processorn i framtiden om du skulle känna att den är för långsam. (vilket jag har svårt att tro )

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Tack för all hjälp, jag beställde såhär inatt:

Gigabyte GA-H61M-D2H-USB3 (Intel® H61 Chipset)
Intel Core i7-2600 3,4GHz 8MB LGA1155 BOX
16GB DDR3 1333MHz (4GBx4)
Gigabyte ATi HD6570 GDDR3 1GB PCIe
120GB SSD SATA3 2,5"
22x DL DVD+/-RW brännare, SATA
Codegen Q-6236-A2 Miditower svart/silver
Codegen 400Watt Power Supply, 120mm fan
Microsoft Windows 7 Home Premium 64Bit, Svenska

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka att avbeställa ordern eller ändra den innan leverans. Låt mig utveckla.
1.2600 K kan klockas riktigt bra dock kan ett h 61 moderkort inte klockas så kombinationen fungerar inte så bra ihop.
2.Varför beställa ett separat grafikkort som knappt är bättre än det inbyggda. Om du inte ska spela på datorn räcker den inbyggda grafiken.
3. Om jag köpte en dator utan grafikkort skulle jag satsa på en ivy bridge (senaste modellen) som har betydligt högre grafikprestanda än den processor du har beställt.
4. Om du lägger till några hundralappar på vardera chassi och nätagg får du komponenter som kan hänga med över många uppgraderingar.

Om något ser för bra ut för att vara sant är det tyvärr ofta det. Eftersom du inte behöver ett separat grafikkort kan du ändå bygga en bättre dator än den du har beställt inom din budget. Behöver du hjälp med att välja komponenter svara i tråden så kan jag eller någon annan hjälpa dig.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Skrivet av viking99:

Jag skulle försöka att avbeställa ordern eller ändra den innan leverans. Låt mig utveckla.
1.2600 K kan klockas riktigt bra dock kan ett h 61 moderkort inte klockas så kombinationen fungerar inte så bra ihop.
2.Varför beställa ett separat grafikkort som knappt är bättre än det inbyggda. Om du inte ska spela på datorn räcker den inbyggda grafiken.
3. Om jag köpte en dator utan grafikkort skulle jag satsa på en ivy bridge (senaste modellen) som har betydligt högre grafikprestanda än den processor du har beställt.
4. Om du lägger till några hundralappar på vardera chassi och nätagg får du komponenter som kan hänga med över många uppgraderingar.

Om något ser för bra ut för att vara sant är det tyvärr ofta det. Eftersom du inte behöver ett separat grafikkort kan du ändå bygga en bättre dator än den du har beställt inom din budget. Behöver du hjälp med att välja komponenter svara i tråden så kan jag eller någon annan hjälpa dig.

Ok, Jag har inga planer på att klocka nånting, den CPUn var helt enkelt den som var med i paketet, samma sak med grafikkortet, det enda jag ändrat från paketet är 16GB i ram istället för 4 och en SSDdisk och att jag la till Win 7 och det hela slutade på ca 7000:- drar man då av en tusenlapp för Win 7 så jag då nere i 6000:- för en dator med i-7 CPU och 16GB och det tyckte jag var bra med tanke på det jag kollat tidigare.

Hursomhelst får jag nog leva med att det iom att jag fick mail att det var skickat för nån timme sedan. Dock så kan man undra hur dom på Mr.PC tänkte när dom slängde in det grafikkortet i det paketet om det är som du säger med inbyggd grafik.