valet av lumia 900 eller SIII

Permalänk
Medlem

valet av lumia 900 eller SIII

Tjenare.

Jag har under några veckors period sökt efter en ny telefon.
De 2 telefonerna jag nu har funderat mest på är Nokia lumia 900 eller SIII'an.
Jag vet ju att det är 2 helt olika telefoner både i speccen och operativet.

Därför har jag lite frågor som ska göra det lättare för mig att välja.

Hemma innan jag tappade min iphone så hade jag appar på telefonen som gjorde att jag kunde styra de mesta i dator väg. Jag styrde hela min media dator vad gällde spela upp spotify, xbmc, torrent etc etc. jag har dessutom ingen mus till datorn utan det var en app de ocskå på telefonen.
Som tur är har jag även en ipad som gör att detta fortfarande är möjligt.

Men frågan jag har då är har windows phone några appar som skulle funka på liknande sett eller styra liknande program?
Jag vet att android har detta fast jag har aldrig riktigt gillat androiderna. Känns som Nokian är mer kvalite och goare flyt än vad någon android telefon kan erbjuda.

Sen är även priset lite jobbigt. SIII kommer kosta 6000 medans priset på lumia 900 ska vara 5200. Om man då kollar hårdvaru mässigt så är ju samsungen mycket längre fram. Dessutom kamera och liknande.

Nu när ni fått veta lite hur jag tänker snälla hjälp mig välja och kom med för och nackdelar till varför jag borde välja den ena eller andra.

MVH Joakim

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Eftersom det skiljer 800Kr (enligt dig) mellan telefonerna och samsungen är både bättre plus att den har android market gör att den ÄR värdare att köpa. Men det är ju bara vad jag tycker... Inte för att jag tycker om Samsung på något sätt, men jag skulle nog ändå rekommendera den! Faktum är nog att jag hellre skulle rekommendera Galaxy S II istället?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Sen är även priset lite jobbigt. SIII kommer kosta 6000 medans priset på lumia 900 ska vara 5200. Om man då kollar hårdvaru mässigt så är ju samsungen mycket längre fram. Dessutom kamera och liknande.

Samsung SIII spelar i en helt annan liga

Permalänk
Medlem

Svaret på din första fråga: http://www.windowsphone.com/en-US/apps/181246c6-b55d-e011-854...

Sedan har jag aldrig upplevt Android OS:et som speciellt tilltalande i mina ögon. Föredrar iOS och Windows Phone 7 och är mkt nöjd med min Lumia 800 som jag köpa i slutet av Mars. Lumia 900 har ju tethering också vilket är det enda jag sitter och rullar tummarna på i väntan på uppdateringen för 800. Annars har jag varit mycket nöjd med både Nokia och Microsoft. Spotify är undantags appen som håller en sjukt mkt lägre standard än vad man är van med, seg och otroligt buggig.

Sen är man konstant uppkopplad mot Facebook och MSN (kan välja bort facebook, men kommer med ganska goa fördelar också enligt mig) Windows Live är du bunden till, är som iTunes-kontot liksom bara att man behöver dras med gamla MSN-kompisar (om man inte skapar ett helt nytt konto).

Annars flyter allting på riktigt fint och alla apps jag hade på min iPhone har jag hittat likvärdig ersättare till WP7 (spel är undantag, iPhone har en mycket bättre marknad där, men spelar heller inte så mycket på mobilen).

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

Om priset oroar dig lite så kan du om du förhandsbokar S3:an på CDON få 400 kr i rabatt!
Så då blir prisskillnaden inte så stor.
Koden: xY2HRaBm

Annars tycker jag att du ska välja S3:an mycket bättre telefon och prisvärd.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem

Med Android har man ju lite mer möjligheter och kan bygga upp telefonen efter smak och tycke.
Men personligen har jag svårt för Android för det är så jäkla buggit.
Är väldigt nöjd med min Lumia 800 och tycker windows phone är ett fantastiskt system att arbeta i.
Har en app jag styr min laptop med som är kopplad till tv.n och de fungerar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du ha en Windows phone så väljer du Lumia 900. Annars samsungen. Så ta dig tiden att testa båda en stund så ser du vad du väljer efter det.
Styra datorns mus och tangentbord osv via telefonen vet jag att det går med båda system.
http://www.windowsphone.com/sv-SE/marketplace där kan du titta på appar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gå på Lumia 900. Har du en Mac dator hemma går det ändå använda den:
http://www.microsoft.com/windowsphone/sv-se/apps/mac-connecto...

App utbudet är också hyfsat i dagsläget:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/14819_Windows_Phone...

Nokia Musik finns också:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nok...

Har en Lumia 800 själv och är helnöjd efter att ha kommit från Android tidigare.

Permalänk
Medlem

Windows Phone 7 och Lumia är riktigt trevliga grejer, jag har aldrig varit så nöjd med en telefon som jag är nu, visst är Samsungen fin den också, men man lär känna själv om man vill ha Android eller Windows Phone... Själv tycker jag det är svårt att gå tillbaka till Android nu

Ang. appar som du vill ha har jag sett ett par som gör jobbet, men jag vet inte vad dom heter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Också lite sugen på en Lumia men tycker den verkar tok för dyr med tanke på hårdvaran.

Permalänk
Avstängd

Lumia 800 var också dyr i början men sjönk snabbt i pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1014358

Gissar att det blir samma med 900 modellen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1135421

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan överväga att köpa en s2a i dagens läge som är över 2000kr billigare. Samma grafikchip som i s3an och två istället för fyra ARM a9 kärnor (inte a15 i s3 tyvärr) i cpun. Dock både mindre skärm och upplösning fast utan den ökända pentile matrisen.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Är i exakt samma tankar som dig...Lumia 900 eller S3. Har en gammal Desire idag som känns fruktansvärt trött just nu
Har en iPhone i jobbet och vill egentligen testa något nytt, som Windows Phone... ser fräscht och snabbt ut! Men sen kan jag inte bara dissa android 4.0 heller, för jag har inte fått lov och sitta med det något nämnvärt...

Nån som har info om när Lumia 900 förväntas trilla in i sverige? tycker det händer inte så mkt...

Visa signatur

[ FD Define R4 Black Pearl ][ MSI Z77A-GD65 ][ i7 3770K@4.5GHz ][ MSI GTX 680 Lightning ][ 16GB Corsair Vengeance ][ OCZ Vertex 4 256GB ]

Permalänk
Medlem

Hade en lumia 800, kunde sammanfattas som en bra telefon med ett (personlig åsikt) betydligt sämre OS.
Telefonen var rolig, upplevelsen kändes ny och fräsch men när jag tänker tillbaka på det så jag såg nog på WP med genom rosenfärgat glas. Allt det där började försvinna efter en månads användande. Utan att gå in på detaljer så var detta dealbreakern för mig: Trots att det känns mer nedbantat än konkurrenterna så fanns det ändå tekniskt krångel, för att inte tala om allt krångel som uppstår på grund utav brist på program och funktioner.
Det bara är så att iOS och Android fortfarande är år framför med precis allting utom facebook. Själv har jag kört med S2 sedan release, och har själv börjat titta mot en uppgradering. WP7/8 är ingenting jag vågar försöka igen på minst ett år, oavsett hur bra kritik det får. Det kommer nog att dröja så länge innan dom får undan alla små gissel som finns...

Dessutom så vill jag ha mycket hackerstöd i min nästa mobil också, och då verkar både iOS (trots apples försök att låsa ner) och android mer utvecklarvänliga!

-edit- S3 och HOX ÄR stora uppgraderingar över S2 (se recensioner), frågan för mig är om det kommer ännu grymmare A15 mobiler till hösten, eller hur nästa google/apple telefon blir.

lade till lite
Permalänk
Skrivet av edda123:

Jag skulle nästan överväga att köpa en s2a i dagens läge som är över 2000kr billigare. Samma grafikchip som i s3an och två istället för fyra ARM a9 kärnor (inte a15 i s3 tyvärr) i cpun. Dock både mindre skärm och upplösning fast utan den ökända pentile matrisen.

Jag sitter med en S2 i dagsläget, och blir ibland nästan lite avis på tjejens Galaxy W. Ingen extrem skillnad på prestanda, trots hennes ensamma processorkärna, men hennes batteritid är helt löjligt överlägsen min

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag sitter med en S2 i dagsläget, och blir ibland nästan lite avis på tjejens Galaxy W. Ingen extrem skillnad på prestanda, trots hennes ensamma processorkärna, men hennes batteritid är helt löjligt överlägsen min

Har också en S2, tycker bsttertiden är helt okej. Kör du stock eller rom? Jag kör wanamlite och det är stor skillnad på batterilängden.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av edda123:

Har också en S2, tycker bsttertiden är helt okej. Kör du stock eller rom? Jag kör wanamlite och det är stor skillnad på batterilängden.

Stock tyvärr, vill/får inte pilla för mycket med jobbtelefonen. Den var OK med sista versionen av GB, ICS sabbade rätt mycket.

Dubbla cpu-er är extremt beroende av att Sleep fungerar som det ska

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

såg precis, hade inte kollat så noga innan att 800 och 900 är exakt samma hårdvara. Att skärmen är enda skillnad med en sådan prisskillnad gör ju de hela lite jobbigt. kan de vara värt de endå?

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

såg precis, hade inte kollat så noga innan att 800 och 900 är exakt samma hårdvara. Att skärmen är enda skillnad med en sådan prisskillnad gör ju de hela lite jobbigt. kan de vara värt de endå?

Det är upp till dig vad du föredrar av 3,7 och 4,3" skärm. Personligen tycker jag 3,5-4" räcker långt men det betyder ju inte att alla gör det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Eftersom upplösningen endast är 800x480 på WP så spelar det mindre roll om skärmen är mindre, går och se lika bra för det. SIII har 720p i upplösning (1280x720) vilket är något helt annat.
Hade jag varit dig hade jag köpt en N9, billigare och bättre än lumia. Apputbudet är helt ok, speciellt finns det appar där som är C++ och håller bra mycket högre kvalitet. En sådan sak som att det i alla fall finns fyra olika browsrar att välja på

Permalänk
Skrivet av klk:

Hade jag varit dig hade jag köpt en N9, billigare och bättre än lumia.

Ungefär där bestämde jag mig för att se vilken användare som skrivit denna post. Gissa om jag blev förvånad?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ungefär där bestämde jag mig för att se vilken användare som skrivit denna post. Gissa om jag blev förvånad?

Ta du och läs på vad de olika telefonerna stöder så ser du själv, så svårt är det inte

Enda anledningen till att välja en lumia 800 skulle vara om man gillar "tiles", kan du nämna någon annan?

Permalänk
Skrivet av klk:

Ta du och läs på vad de olika telefonerna stöder så ser du själv, så svårt är det inte

Enda anledningen till att välja en lumia 800 skulle vara om man gillar "tiles", kan du nämna någon annan?

Specen överlag är ganska lik, så ja, en av dom viktigaste punkterna för dom flesta köparna är helt klart hur man gillar dom olika gränssnitten, eller som en expert på området uttryckte sig, om man "gillar tiles" eller inte.

Det största felet på Lumian i jämförelse verkar vara att den saknar stämpeln "Approved by klk"

Edit: Ska man ändå blanda in N9 i det hela, finns en ganska bra jämförelse mot Lumia'n här, när det kommer till användarupplevelse: http://mynokiablog.com/2011/12/27/mango-vs-meego-transition-f...

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Edit: Ska man ändå blanda in N9 i det hela, finns en ganska bra jämförelse mot Lumia'n här, när det kommer till användarupplevelse: http://mynokiablog.com/2011/12/27/mango-vs-meego-transition-f...

Tror inte det va, ta bara tangentbordet för N9. Separat företag som utvecklar det och det går att swipe'a så kan man byta till annat och välja det tangentbordet som passar bäst.

Mina tre viktigaste funktioner saknas på lumia.
1: man ser viktiga notifieringar på låsskärmen, det går att se väder, mejl, missade telefonsamtal, klocka mm när telefonen bara ligger där.
2: tethering, vi som då och då reser med portabel dator behöver kunna koppla upp mot nätet (finns det på lumia än?)
3: använda mobilen som hårddisk, att vara tvingad till zune och inte kan hantera mobilen som en hårddisk fungerar inte för normala användare

I övrigt så om man har lite grövre händer fungerar inte lumia, man behöver vifta förmycket med fingrarna med tilesgränssnittet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

I övrigt så om man har lite grövre händer fungerar inte lumia, man behöver vifta förmycket med fingrarna med tilesgränssnittet

Isåfall är ju Meegoo (med N9 gränssnittet) värdelöst också medtanke hur man navigerar i det.
Kanske dax för någon moderator att ta tag i och rensar bort diskussionen om detta ur tråden när de vaknar till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror inte det va, ta bara tangentbordet för N9. Separat företag som utvecklar det och det går att swipe'a så kan man byta till annat och välja det tangentbordet som passar bäst.

Mina tre viktigaste funktioner saknas på lumia.
1: man ser viktiga notifieringar på låsskärmen, det går att se väder, mejl, missade telefonsamtal, klocka mm när telefonen bara ligger där.
2: tethering, vi som då och då reser med portabel dator behöver kunna koppla upp mot nätet (finns det på lumia än?)
3: använda mobilen som hårddisk, att vara tvingad till zune och inte kan hantera mobilen som en hårddisk fungerar inte för normala användare

1. Gör man ju visst, visar bara att du egentligen inte kan något om WP
2. Den uppdateringen kommer att rullas ut vilken dag som helst nu.
3. Legitim poäng.

@TS: I grund och botten så måste du ta reda på om du vill ha Android eller Windows Phone. Android har mycket större apputbud och anpassningsmöjligheter, men upplevs av många som långsammare och ostabilare än Windows Phone trots Quad-core vs single core. Om du ändå vill ha Android så avråder jag dig starkt ifrån att köpa Samsung öht. Istället så skulle jag rekommendera HTC One S eller One X.

Permalänk
Medlem

Samsungen må ha bättre specs på pappret men i verkligheten är Lumian snabbare, är du van vid flytet från iOS så är det en kortare steg till WP. Andriod må ha sina fördelar men det kan aldrig mästa sig med OS som är optimerade för specifik hårdvara.

Så jag hade valt Lumian.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag bara haft Samsung Galaxy S och Galaxy S II. Hade jag testat några andra Android lurar hade jag kanske tyckt annorlunda men, både SGS och SGS II är rena katastrofbyggen. Det enda som är bra med lurarna är dess skärm och den är riktigt bra men resten är skräp. Dålig mottagning oavsett källa, dvs dålig signalstyrka vid telefonsamtal, datatrafik, GPS och WiFi. Båda lurarna är kassa när det gäller detta. Utöver det tycker jag Android är lite för mycket en omogen produkt på grund av att mina lurar segade ihop totalt efter att jag installerat lite program/spel...och det var verkligen inte särskilt många. Det är inte jätte roligt att behöva göra Factory Reset med jämna mellanrum bara för att man kör ett öppet OS. Det kändes nästan som att köra Windows 95.

På grund av detta bestämde jag mig för att testa Lumia 800 och den har varit förvånansvärt bra. Oavsett hur mycket jag installerar så är den lika snabb som vanligt. Många funktioner är kanon bra. Kvaliteten på själva luren är kanon, stark mottagning oavsett källa vilket antagligen beror på att de chip som luren använder är av kvalitet och inte det billigast som går att hitta.

Det enda som jag saknar på min Lumia är att kunna skicka foton via Bluetooth (något som inte heller går med iPhone). Orsaken till detta beror på att det underliggande OS:et måste ha samtliga protokoll för filöverförning installerat, FTP och några till. Troligtvis har man inte lyckats med att täppa till alla säkerhetshål vid denna typ att överföringar och därför inte hunnit implementera detta stöd. Android som är helt öppet och det alltid är på användaren som ansvaret ligger behöver ju inte bry sig om detta utan kan köra med allt på typ.

Bortsett från det jag nyss nämnt tycker jag personligen att SGS III är på tok för stor för att kallas telefon.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

1. Gör man ju visst, visar bara att du egentligen inte kan något om WP

jag menar alltså när mobilen är avstängd, skärmen visar ändå klocka och en del annat på n9 vilket är otroligt bra funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

jag menar alltså när mobilen är avstängd, skärmen visar ändå klocka och en del annat på n9 vilket är otroligt bra funktion

Coolt att den visar tiden när den är avstängd...

On a more serious note så tycker jag inte att det är något större problem att trycka på powerknappen samtidigt som man tar upp telefonen så det där var fortfarande en väldigt värdelös punkt.