ISP tillåter inte statiskt IP, hur fixa?

Permalänk

ISP tillåter inte statiskt IP, hur fixa?

Hejsan alla på Swec!
Jag ringde upp min ISP och berättade att jag ville ha ett DNS nummer eftersom det inte ställs inte automatiskt när jag väljer statiskt IP i min Netgear WNR2000v2, mitt internet dör i sådana fall om jag försöker välja statiskt IP. Fick reda på att mitt hushåll inte stödjer statiskt IP utan endast dynamiskt dessvärre.

Jag driver en server och det blir väldigt svårt att ha en dynamisk IP, i alla fall efter ett tag fick jag reda på att jag kunde använda tjänster som NO-IP, DynsDNS.org. Några frågor angående detta:

1. Hur fungerar det egentilgen? När jag ansluter till internet? Ansluts jag först till min ISP som hämtar DNS från till exempel NO-IP?

2. Hur är det med anonymitet? Jag använder VPN från olika länder och kan min DNS läcka på något sätt eftersom NO-IP kontot är knutet till mig och min riktiga IP?

3. Finns det andra lösningar på problemet?

Förövrigt finns det två datorer i hushållet, ena stationär (min) och en bärbar. Den bärbara ansluts via WLAN och kan använda dynmiskt IP så länge min stationära ansluts via ett statiskt IP (ethernet kabel).

Permalänk
Medlem

1. En domän pekar mot en ip-adress som man väljer manuellt, har inget med din isp att göra med. No-ip och de andra har dock klienter du kan installera på din server som uppdaterar din domän mot rätt externa ip adress automatiskt.

2. Nej. Men det kan vara möjligt att knyta ditt konto hos dem till dig.

3. Byt isp till en som erbjuder statiska adresser.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

1. du laddar ner en liten mjukvara som du använder för att loggar in på din dynamiska DNS-tjänst. På så vis vet DNS-servrarna vilket domännamn sm ska matchas till din ip adress.

2. Det finnns alltid risk för sk. dnsleak, det kan du testa här: http://www.dnsleaktest.com/

Enklaste sättet att förhindra detta är att manuellt välja en anna DNS än din ISP:s. Här finns en lista med öppna DNS:er:
http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/a/free-public-dns-se...

3. Jag vet inte vad det finns för alternativ, men de lär nog kosta pengar gissar jag.

Permalänk
Skrivet av maniak:

1. En domän pekar mot en ip-adress som man väljer manuellt, har inget med din isp att göra med. No-ip och de andra har dock klienter du kan installera på din server som uppdaterar din domän mot rätt externa ip adress automatiskt.

2. Nej. Men det kan vara möjligt att knyta ditt konto hos dem till dig.

3. Byt isp till en som erbjuder statiska adresser.

1. Om jag uppfattat rätt:

Jag startar datorn och vill anslutas till www.sweclockers.com, en domän request som omvandlas till IP 81.201.220.164 skickas?

Är detta scenario vid min "riktiga DNS" eller vid NO-IP?

2. Det vill säga om man skaper ett konto med sitt riktiga IP?

3. Dessvärre har vi det billigt runt 200 SEK för 100/10 och Bahnof erbjuds inte i vårt hushåll som jag vill byta till.

Skrivet av No_Jah:

1. du laddar ner en liten mjukvara som du använder för att loggar in på din dynamiska DNS-tjänst. På så vis vet DNS-servrarna vilket domännamn sm ska matchas till din ip adress.

2. Det finnns alltid risk för sk. dnsleak, det kan du testa här: http://www.dnsleaktest.com/

Enklaste sättet att förhindra detta är att manuellt välja en anna DNS än din ISP:s. Här finns en lista med öppna DNS:er:
http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/a/free-public-dns-se...

3. Jag vet inte vad det finns för alternativ, men de lär nog kosta pengar gissar jag.

1. Ska jag göra det varje gång jag startar internet?

2. Har den som startsida och (http://whoer.net/extended).

I dagsläget fixar jag min DNS läcka genom ett program som körs med OpenVPN (http://www.dnsleaktest.com/how-to-fix-a-dns-leak.php), kan du vara snäll att förklara hur en "öppen" DNS fungerar?

DNS huvudsakliga uppgift är att omvandla domännamn som www.sweclockers.com till IP nummer och vad är fördelen med en öppen DNS? Hört lite grann om "Google DNS" vad är detta?

TACK FÖR ER HJÄLP <3

Permalänk
Medlem

1. Nej, du laddar ner och installerar mjukvara en gång, sen startas den automatiskt (om du vill) när du startar datorn och synkar på så vis din IP-adress med ditt domännamn.

2. En öppen DNS fungerar precis som vilken DNS som helst, bara att den inte är kopplad till din iSP. Du ställer in dem i TCP/IP-inställningarna för ditt nätverkskort.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att du egentligen har behov av ett företagsabonnemang, då kan du kontrollera ip, eller så kan du hyra in dig hos nått serverhotell eller webhotell, du får helt enkelt betala för ett "pro" alternativ eller stå ut med de begränsningar som gäller för hemmabonemangen, jag förmodar att det tex står att du inte får driva en server på hemma abonnemanget, det är därför tjänster som dyn dns har kommit fram, de är däremot inte bra nog för avancerat bruk utan då krävs det att man hyr in sig i en serverhall eller har nån annan mer företagsinriktad lösning.
Har du registrerat domäner och ska driva servrar hemma ? Vad är det du försöker göra för något ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ställer in din router på att behålla sitt IP så länge som möjligt så får du inte nytt IP så himla ofta. Som standard är många routers inställda på att koppla ner sin uppkoppling om du inte använder internet på ett tag, men denna funktion ska du alltså stänga av.

Många routers har också stöd för olika typer av DynDNS. Jag hade tidigare en Netgear router som hade stöd för det, så jag gissar att din Netgear också har det. Då kommer routern att uppdatera ditt hos DynDNS varje gång den får ett nytt IP. Detta funkar rätt så bra. Om du vill köra en tjänst till dina polare eller för att leka där det inte är hela världen om det inte skulle gå att connecta då och då så är det lugnt, om du däremot kräver ständig tillgänglighet så ska du nog välja att lägga dina saker på ett webhotell eller skaffa en uppkoppling som stödjer fast ip.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du ställer in din router på att behålla sitt IP så länge som möjligt så får du inte nytt IP så himla ofta. Som standard är många routers inställda på att koppla ner sin uppkoppling om du inte använder internet på ett tag, men denna funktion ska du alltså stänga av.

Många routers har också stöd för olika typer av DynDNS. Jag hade tidigare en Netgear router som hade stöd för det, så jag gissar att din Netgear också har det. Då kommer routern att uppdatera ditt hos DynDNS varje gång den får ett nytt IP. Detta funkar rätt så bra. Om du vill köra en tjänst till dina polare eller för att leka där det inte är hela världen om det inte skulle gå att connecta då och då så är det lugnt, om du däremot kräver ständig tillgänglighet så ska du nog välja att lägga dina saker på ett webhotell eller skaffa en uppkoppling som stödjer fast ip.

Eftersom LORAMIGCSS använder sig av en VPN-tjänst så spelar det ingen roll vad det görs för inställningar i routern efter som all traffik går i en tunnel rakt igenom routern.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Eftersom LORAMIGCSS använder sig av en VPN-tjänst så spelar det ingen roll vad det görs för inställningar i routern efter som all traffik går i en tunnel rakt igenom routern.

Inte all trafik. Jag använder min riktiga IP när jag kollar mail, bankärenden och spelar. Annars kör jag endast VPN. Servern ska inte ha någon anslutning via min VPN.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att du egentligen har behov av ett företagsabonnemang, då kan du kontrollera ip, eller så kan du hyra in dig hos nått serverhotell eller webhotell, du får helt enkelt betala för ett "pro" alternativ eller stå ut med de begränsningar som gäller för hemmabonemangen, jag förmodar att det tex står att du inte får driva en server på hemma abonnemanget, det är därför tjänster som dyn dns har kommit fram, de är däremot inte bra nog för avancerat bruk utan då krävs det att man hyr in sig i en serverhall eller har nån annan mer företagsinriktad lösning.
Har du registrerat domäner och ska driva servrar hemma ? Vad är det du försöker göra för något ?

Det handlar inte om en sådan server utan spelserver.

Skrivet av No_Jah:

1. Nej, du laddar ner och installerar mjukvara en gång, sen startas den automatiskt (om du vill) när du startar datorn och synkar på så vis din IP-adress med ditt domännamn.

2. En öppen DNS fungerar precis som vilken DNS som helst, bara att den inte är kopplad till din iSP. Du ställer in dem i TCP/IP-inställningarna för ditt nätverkskort.

1. Verkade inte så svårt med msconfig och autostart.

2. Finnd det ingen som helst nackdel som segare internet eller när det gäller anonymitet? Vill verkligen vara säker!

Tack för all hjälp!!! (:

Permalänk

Löste det genom att jag endast ska inhämta en specfik IP adress, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Löste det genom att jag endast ska inhämta en specfik IP adress, tack för all hjälp!

Hur menar du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att trådskaparen blandar ihop alla möjliga förkortningar som inte har något med varandra att göra.

Det enda du behöver göra är att peka en valfri domän till ditt dynamiska IP. Inget annat. Detta gör du som redan nämnts med förslagsvis ett gratiskonto hos no-ip.com eller dyndns.org. Alternativt köper en egen domän.

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Hur menar du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Windows -> Kontrollpaneln -> Nätverk & Delning -> Nätverket (ethernet anslutning) -> Egenskaper -> IPV4 -> Skrivte in vilken DNS jag ska använda samt subnet, gateway och IP som jag vill ska tas emot!

Permalänk
Medlem

Så du menar att du skrev in en fast IP-adress?
Satt inte datorn dessutom bakom en router, isåfall är det ju bara den interna adressen du sätter?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Så du menar att du skrev in en fast IP-adress?
Satt inte datorn dessutom bakom en router, isåfall är det ju bara den interna adressen du sätter?

Router - Ethernet kabel -> Min dator.

Jo, det var den interna adressen som användes exakt som du säger. Däremot ser jag att jag har samma IP om jag stänger av routern och väntar i flera minuter. Samtidigt är DHCP avstängt, om det vore på skulle en dynamisk IP geneneras vad jag kommit fram till.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag hänger med i dina resonemang...

Var inte problemet att du ville ha fast internetadress på utsidan av routern?
Vad hjälper det då att byta till fast intern adress?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Jag vet inte riktigt om jag hänger med i dina resonemang...

Var inte problemet att du ville ha fast internetadress på utsidan av routern?
Vad hjälper det då att byta till fast intern adress?

Det hjälpte åtminstonde mitt problem och jag får en fastställd IP adress, blev lite chockad först ochså men men det det uppfyller syftet!

Permalänk
Medlem

antingen trollar du eller så vet jag inte vad du sysslar med, vad var igentligen ditt problem?

Internt fast IP? de flesta routers binder ihop mac adresser med ett tilldelat IP nr så att man behåller samma

hur löste sig problemet för din spelserver genom att du internt satte ett fast ip nr?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av LORAMIGCSS:

Det hjälpte åtminstonde mitt problem och jag får en fastställd IP adress, blev lite chockad först ochså men men det det uppfyller syftet!

Jaja, ok.
Huvudsaken är väl att det funkar som du vill, även om inte jag förstår vad du gjorde...

Permalänk
Rekordmedlem

Lite trollvarning kanske, eller så kan man inte skilja på publik och intern ip och kanske egentligen har haft problem med portöppnande och inte sitt publika ip? Att läsa på lite mera om hur nätverk och hemmaroutrar fungerar är nog bra hursomhelst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej inget troll, varför skulle jag trolla i denna sektion för är nu helt dumma? Vinner inget på det när jag efterlyser en problemlösning!
Skickar gärna med bilder så ni kan se senare!

Permalänk
Rekordmedlem

Din frågeställning och lösningen på problemet verkar lite konstig och det kan vara så att du fått det att funka, men då troligtvis mest av en slump och troligen inte en helt korrekt lösning, för sätter du statisk ip på pcn så påverkas inte din publika ip, den är fortfarande dynamisk och om du då inte använder tex dyndns för att ansluta till din dator så funkar din lösning bara så länge som du inte byter publik ip adress, vilket iofs kan ta lång tid, men det lär hända nångång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du har grepp om alla begrepp men så här funkar det i alla fall.

Din internetleverantör tilldelar ditt modem (eller din router ifall du har fiber) en IP-adress med DHCP. Denna IP-adress är dynamisk vilket innebär att du får första lediga. Den kan ändras när som helst och det går inte att förutse när så kommer att ske. Det är denna IP-adress som syns utåt.

Vanligtvis tilldelar din router en IP-adress till din dator. Du kan dock sätta din dators IP själv i inställningarna för nätverkskortet. Detta är statisk IP men bara internt, d.v.s. mellan dina datorer/enheter och din router. Det påverkar inte din IP utåt. Routern använder DHCP för att tilldela IP till enheter i nätverket. Stänger du av DHCP i routern så måste du sätta IP-adress manuellt på alla datorer och andra enheter.

Du kan ställa in en statisk IP-adress i din router, men om din internetleverantör inte har gett dig den IP-adressen så kommer det inte att fungera. Routerns DHCP-funktion har ingenting med saken att göra.

Att sätta en statisk DNS har ingenting med saken att göra heller. DNS talar om för din enhet (dator eller router) vilken server den ska anropa för att slå upp domännamn.

Det du vill göra, så vitt jag förstår, är att göra din server tillgänglig utåt. Får att uppnå det måste du knyta ett statisk namn, något som inte ändras, till din server. Det kan du göra med exempelvis DynDNS. Eftersom din yttre IP-adress är dynamisk måste denna koppling uppdateras regelbundet. Många routrar har inbyggd funktionalitet för att göra det. Om du konfigurerar det rätt så kommer din router alltså att anropa DynDNS och sätta IP-adressen korrekt varje gång den får en ny från din internetleverantör.

Vidare måste du lägga till en port forwarding i din router för att din server ska bli åtkomlig utifrån. Port forward innebär att all trafik på en specifik port vidarebefordras till en angiven IP-adress.

Om allting är rätt konfigurerat kommer din server att vara tillgänglig på minserver.dyndns.org eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem

Vilken härlig blandning det blev här av äpplen och päron, eller kanske äpplen och cykeldäck, känns som om det pratas om en hel del olika saker här. Trevlig fem minuters läsning.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.