Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är för att alldeles för många tillverkare envisas med att använda kexiga plastvaggor med snabbfästen för 3,5"-enheterna vilket för med sig att de måste vara böjbara. Förstår inte folks rädsla till att använda skruvar, hur ofta plockar man i och ur en hårddisk egentligen? Exempel på bra vaggor är de som Antec använder i P280 samt de Fractal Design använder i Arc. Där har vi rejäla doningar med skruvar och bra vibrationsdämpning.

CM Storm Trooper kan läggas till i den listan. Vaggorna i min var så hårda att jag knappt kunde få i en 3,5"-enhet och det går definitivt inte att trycka ur slädarna med SSD:erna på.

Gamla Antec Performance One-serien hade ju plåtslädar, men jag antar att det inte gills i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet: Asrock Z77 är svårare att luftkyla än Asus Z77, pga placeringen av komponenterna och utrymmet mellan sockel och grafikplats. I övrigt är de väldigt snarlika, vilket inte är så konstigt då de är syskonföretag med varandra.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Inaktiv

Riktigt tjusigt chassi! Nu blev jag sugen på att skaffa mig en ny burk. Dock duger den jag har fortfarande fint, trots att den är 4 år gammal.

Permalänk
Medlem

Sugen på detta, riktigt snyggt och funktionellt!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

beställd

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Haha, det är rätt .. Laptops är fruktansvärt onödiga (G) .. Mer stationärt!, och en ultrabook när X11 kommer ut istället kanske? Nu vet jag ju inte hur du använder din laptop... Men annars är det ju så att bitfenix prodigy är släpbart

Nja för min del är en "släpbar" Laptop ett klockrent val då jag reser en hel del men vill kunna lira utan att behöva sätta inställningar på:
Low,Low,Low,Off,Off,Off hehe

Men som du ser i min Sign så är det på tiden att jag gör något åt den stationära

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantoR:

Som jag har förstått tekniken med dual-gpu kort, så har dessa kort SLI/Crossfire-bryggan inbyggt. Detta gör att kortet sänder och tar emot data via PCI-E som ett (1) kort och fördelar sedan arbetet, vilket gör att kortet uppfattas som ett enkelkort.

För att svara på frågan om ett dual-gpu skulle fungera på mITX, så är svaret ja. Kika på Swecs recension av Silverstone Sugo SG07 så använder de ett 6990, som exempel.

En fråga till Jonas är då; när du recenserade Sugo så konstaterade du att det var problematiskt med grafikkort som skickade luft in i chassit. Finns det något liknande problem med Prodigy, eller är chassit tillräckligt luftigt för att varmlufts-problemet inte ska ställa till med bekymmer?

Tack för ett bra svar

Permalänk

Men handtagen är ju svinbra när chassit ska rulla omkring i skuffen på bilen, som BitFenix egna talesman sa

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Som frågade tidigare är jag också fundersam om den Vita har (märkbart) sämre kylningsförmåga då den verkar ha en solid front? Den var betydligt snyggare dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Skojar du?

http://www.inet.se/produkt/1902263/asus-p8z77-i-deluxe-mitx

Extra strömförsöjling, SATA6, USB3 och Z77

Jo jag har sätt det där kortet men har inte hittat någon butik som har det samt att flera av butikerna säger att det finns 0 hos leverantör.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av ca.agrell:

Är det bara jag som ser upphängningspotential i handtagen? Vore ju fantastiskt att kunna hänga upp datorn i dem under skrivbordet! Det blir då lätt att gömma undan datorn och framförallt lätt att hålla rent...

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag har på jobbet?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Proffsig montering där. Steve skulle varit stolt.

Fick verkligen Mac Pro känsla när jag såg chassit på bild. Funderar på att köpa ett och flytta in en server där med några diskar för lagring och försöka göra den jävligt tyst. Har en par-tre mITX redan sedan tidigare, någon av dessa skulle nog passa fint i den där, eller en uppgradering kanske är i antågande... Som sagt, SHUT UP AND TAKE MY MONEY.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

aaarrghhh mac

Måste nog ändå säga att lådan ser riktigt nice ut!

Väntar dock med spänning på en recension av Bitfenix vita version av prodigy med tanke på luftgenomströmning m.m.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Gillar designen skarpt! Men så har de faktiskt lånat lite från Mac Pro vad gäller designen

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Kan inte se 3,5" buren kvar :/ Så man kan inte ha en mekanisk HDD?

Borra hål för 3.5" i botten å montera där. Vill du inte borra i ditt nya chassi kan du enkelt göra en adapterplatta (alu/plexi/stål) som du monterar på HDDn å sedan skruvar fast i 2.5" hålen som redan finns i chassits botten. d(^_^)

Skulle det bli för trångt mellan nätaggsburen å radiatorn+fläktar, så borde det ju gå att montera disken ståendes (med långsidan mot chassits botten). Allt som krävs är två skruvhål som passar. Vill man ha extra stabilitet kan man åxå montera något form av stag/stöd (kommer på en hel bunt olika lösningar beroende på hur ambitiös man vill vara). Alla problem går att lösa... inga problem! B)

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk

Gillar lösningen med grafikkortet dikt mot den perforerade sidoplåten. Kall luft från utsidan av chassit ger bra kylning. Verkar som att tre slots kort inte går in där men det är en begränsning man får ta.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Att ingen påpekar den uppenbara bristen med detta chassi. Det är ju på tok för brett med 25cm bredd. Det är ju oftast bredden som avgör ifall det får plats på skrivbordet eller ej. Om jag jämför med mitt stora full-tower chassi Haf X942 som är 61cm högt, så påverkar den höjden ej platsen på skrivbordet. Om vi ser på djupet så är det 55cm djupt och lämnar endast 5cm kvar framtill på mitt skrivbord. Detta Bitfenix chassi är 36cm djupt, så det innebär att jag hade haft 24cm kvar där framme. Men jag ställer aldrig nått där framför min dator så det innebär inte nån stor fördel. Då återstår bredden på chassit. Mitt Haf X942 är 23.5cm brett och det är precis på gränsen att jag får plats med min musmatta på skrivbordet. Detta innebär att de 25cm som Bitfenix chassit är hade varit för brett. Och det är just det måttet som oftast är kritiskt när det gäller att få plats med allt på sitt skrivbord.

Med andra ord så är detta chassi för tjockt för att kunna klassas för litet. De flesta Midtowers brukar ligga på 18-22cm bredd så det skulle jag uppleva som smidigare på många skrivbord.

Med andra ord mycket liten fördel, eller kanske t.o.m nackdel med detta Bitfenix Prodigy chassi. Enda fördelen med det är väl just för folk som flyttar omkring sitt chassi mycket.

Vad gäller HDD vaggor med snabbfästen så går det faktiskt att göra i bättre kvalitet. HDD vaggorna med snabbfästen är rätt hårda i mitt Corsair Haf X942 Nvidia Edition. Definitivt inte kexiga som de är i Bitfenix chassi så jag förstår att Jonas klagar på det. Bitfenix borde lyssna på Jonas och ta efter Corsair med sina hårdare stabilare vaggor.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tänkte precis beställa ett TJ08 eller PS07 tillsammans med antingen maximus gene + 3770k eller rampage gene med 3930k.
Nu blir jag dock väldigt osäker, ser ut att vara ett riktigt snyggt chassi och plats för 2x 240mm radiatorer är ju fantastiskt.

Dock osäker på överklockningspotentialen på mITX brädor vs mATX, då jag inte gärna kompromissar alltför mycket.
Vad finns det för mATX chassin med plats för 1-2x 240mm raddar? PS07 är så fult..

Edit: Asus mini ITX bräda för Z77 verkar ju ha en modul med 8 fasers strömförsörjning till cpun, så det blir en sån bräda om jag kör på mITX.
Vilket det börjar luta åt att det blir.

Edit: Min köpkorg ser ut såhär för tillfället:

Asus Z77 ITX bräda (den med modulära strömförsörjningen på 10 faser, 8 cpu och 2 gpu)
Ivy 3770k
2x 8GB Kingston HyperX 1600mhz (blå som moderkortet)
GTX670-680 eller 7970 kan inte bestämma mig riktigt.
Corsair AX 750w

Sedan har vi ju kylningen, måste forska lite mera i vad för radiatorer det får plats egentligen.
Optimala skulle ju vara 2st tjocka thermochill eller dylikt, tror 1 loop får räcka för både cpu och gpu blir rätt trång med 2st pumpar och 2st reservoarer.
Måste undersöka hur mycket plats man har att leka med egentligen..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Blev lite inspirerad av detta chassi så jag slängde ihop en kundvagn som känns ganska så fet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1861145/2012-06-01

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag tror jag är kär Riktigt vackert och funktionellt chassi.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeeMaan:

Dock osäker på överklockningspotentialen på mITX brädor vs mATX, då jag inte gärna kompromissar alltför mycket.
Vad finns det för mATX chassin med plats för 1-2x 240mm raddar? PS07 är så fult..

Edit: Asus mini ITX bräda för Z77 verkar ju ha en modul med 8 fasers strömförsörjning till cpun, så det blir en sån bräda om jag kör på mITX.
Vilket det börjar luta åt att det blir.

Edit: Min köpkorg ser ut såhär för tillfället:

Asus Z77 ITX bräda (den med modulära strömförsörjningen på 10 faser, 8 cpu och 2 gpu)
Ivy 3770k
2x 8GB Kingston HyperX 1600mhz (blå som moderkortet)
GTX670-680 eller 7970 kan inte bestämma mig riktigt.
Corsair AX 750w

Sedan har vi ju kylningen, måste forska lite mera i vad för radiatorer det får plats egentligen.
Optimala skulle ju vara 2st tjocka thermochill eller dylikt, tror 1 loop får räcka för både cpu och gpu blir rätt trång med 2st pumpar och 2st reservoarer.
Måste undersöka hur mycket plats man har att leka med egentligen..

Enligt ASUS så¨ska den klocka näst intill lika bra som deras ATS-Delux moderkort.

Men när jag tittar på ditt paket så har du en kylare som är 140mm bred på ett moderkort som bara är 120mm. Frågan är om inte kylaren kommer att ta i det uppstickande kortet och den kommer ju definitivt komma över PCI platsen. Du borde kanske kolla upp det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Enligt ASUS så¨ska den klocka näst intill lika bra som deras ATS-Delux moderkort.

Men när jag tittar på ditt paket så har du en kylare som är 140mm bred på ett moderkort som bara är 120mm. Frågan är om inte kylaren kommer att ta i det uppstickande kortet och den kommer ju definitivt komma över PCI platsen. Du borde kanske kolla upp det?

Vilken kylare tänker du på?

Edit: Kanske du menade Ant3s paket?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeeMaan:

Vilken kylare tänker du på?

Edit: Kanske du menade Ant3s paket?

Precis, sorry att ena citatet uteblev av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint chassi asså, kanske får bli ett bygge i sommar trots allt.;) Just nu funderar jag på att införskaffa Prodigy, GTX 680 4GB, 8GB RAM 1600MHz CL8, i7 3770K, Corsair H100 och tillslut 7st Noctua NF-F12-PWM 120mm. Resten av delarna får komma från mitt förra bygga, samt försöka sälja de delar som blir kvarlämnade.:) Det jag tänkte med fläktarna var att ha två i fronten, 1 bak istället för det som medföljde och sedan köra Corsair H100 i taket med pnp, kommer det att fungera tro? Det ända jag kan tycka är lite synd är att det saknar dammfilter på sidopanelen, men det kanske går att fixa enkelt? Vill att systemet ska vara relativt tyst men ändå kyla grymt bra. Det systemet/chassit jag har nu känns bara klumpigt för LAN osv.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Läste precis igenom recensionen, väldigt bra som alltid därifrån.

Dock uppdagades ett litet problem, att man låser sig till nätdelar som endast är 140 mm om det är modulärt av vilket det inte finns speciellt många alternativ...

Eller är det "bara" att skära upp ett hål för kablarna i PSU-hållaren för att kunna använda "normal" stora agg som är modulära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Läste precis igenom recensionen, väldigt bra som alltid därifrån.

Dock uppdagades ett litet problem, att man låser sig till nätdelar som endast är 140 mm om det är modulärt av vilket det inte finns speciellt många alternativ...

Eller är det "bara" att skära upp ett hål för kablarna i PSU-hållaren för att kunna använda "normal" stora agg som är modulära?

Menar dem totala storleken då eller är det fläktstorleken? Då mitt 850W HX är 180mm i längd men har en 140mm fläkt. Antar att de menar totala.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Menar dem totala storleken då eller är det fläktstorleken? Då mitt 850W HX är 180mm i längd men har en 140mm fläkt. Antar att de menar totala.

De menar längden på själva nätagget. 160 mm fungerar om det inte är ett modulärt nätagg, men det är tight då. Men som sagt, det lär säkert gå att modda för att få plats med större om man känner att man vågar sig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

De menar längden på själva nätagget. 160 mm fungerar om det inte är ett modulärt nätagg, men det är tight då. Men som sagt, det lär säkert gå att modda för att få plats med större om man känner att man vågar sig på det.

Ah, vad tråkigt Då får det nog bli att stanna på denna rigg iallafall ett år till.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Riktigt fint chassi asså, kanske får bli ett bygge i sommar trots allt.;) Just nu funderar jag på att införskaffa Prodigy, GTX 680 4GB, 8GB RAM 1600MHz CL8, i7 3770K, Corsair H100 och tillslut 7st Noctua NF-F12-PWM 120mm. Resten av delarna får komma från mitt förra bygga, samt försöka sälja de delar som blir kvarlämnade.:) Det jag tänkte med fläktarna var att ha två i fronten, 1 bak istället för det som medföljde och sedan köra Corsair H100 i taket med pnp, kommer det att fungera tro? Det ända jag kan tycka är lite synd är att det saknar dammfilter på sidopanelen, men det kanske går att fixa enkelt? Vill att systemet ska vara relativt tyst men ändå kyla grymt bra. Det systemet/chassit jag har nu känns bara klumpigt för LAN osv.

Låter mycket intressant, ska följas!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.