Fundering om iPhone 4 laddare! Går en HTC 230V-USB laddare att använda?

Permalänk

Fundering om iPhone 4 laddare! Går en HTC 230V-USB laddare att använda?

Hej,

Vi tänkte köpa en till laddare till iPhonen pappa har.
Då behövs ju en synkkabel + en USB-230V adapter.
Synkabeln kostar 130
men en USB-230V apple-variant kostar 200 kr.

Men vi har redan en USB-230V HTC-variant som vi inte använder, men fungerar på andra USB-don (mp3 spelare, andra gamla mobiler osv)

Då undrar jag om det skulle fungera att skaffa en iPhone synkabel och sedan använda vår HTC USB-230V-laddare istället för att köpa en ny Apple HTC USB-230V-laddare?

För jag hörde att ibland finns det ett litet verifieringschip i apples grejer som gör att vissa saker (t ex HDMI-adaptrar ) bara fungerar med apple.

Någon som vet?

EDIT: Denna HTC laddare levererar 1 Ampere står det på den.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

USB har väl en standard på hur mycket ström den levererar? så sätter min hatt på att det kommer fungera

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Inga problem, kör på bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Synckabel finns på ebay för någon dollar också om man vill vara riktigt billig av sig.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

USB har väl en standard på hur mycket ström den levererar? så sätter min hatt på att det kommer fungera

USB har ingen standard på hur mycket ström som levereras. Dock så är spänningen en standard (på 5 V).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

USB har ingen standard på hur mycket ström som levereras. Dock så är spänningen en standard (på 5 V).

Afan, var ju nästan rätt iallafall
Tack för förklaringen.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Köp synkkabeln på classe, där kostar den 70:- 150 med komplett laddare till iphone

Edit: http://www.clasohlson.com/se/Laddare-för-iPod-iPhone-iPad/Pr3...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk

Om det är samma laddare som till Desire så funkar den alldeles utmärkt. Har använt en sån ett antal gånger till min iPhone 4. Annars går det ju utmärkt att ladda från valfri dators usb-port. Tar längre tid, men funkar.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Afan, var ju nästan rätt iallafall
Tack för förklaringen.

Värt att nämna är att strömmen som skrivs på laddare (i milliampere, mA) säger hur mycket laddaren klarar av att leverera. Förenklat kan man säga att högre ström som kan levereras, desto snabbare går laddningen. Nu finns det självklart saker som begränsar hur snabbt batteriet laddas upp, så bara för att man har en laddare som kan leverera massa ström behöver det nödvändigtvis inte gå skitfort.

Idag "brukar" lurar levereras med laddare på 1 A (1000 mA), och tablets brukar få laddare på 2 A (2000 mA). Det är därför det ibland kan bli lite problematiskt att ladda sin lur med en äldre eller klenare laddare som inte kan leverera tillräckligt med ström. Detta brukar visa sig i att batteriet tar längre tid på sig att laddas eller att det laddar ur sig om man använder luren samtidigt då den drar mer än laddaren klarar av att leverera.

Exempelvis drar min Nokia Lumia runt 500 mA om jag kör vit bakgrund och full ljusstyrka, pluggar jag då in en laddare som klarar av cirkus 500 mA så kommer den fortfarande att ladda ur eller laddas extremt långsamt. Om jag stänger skärmen så går det självklart snabbare.

Sådär, hoppas någon har nytta av detta. Det här med ström och spänning kan ibland te sig lite förvirrande om man inte sysslat med det alls, men det är alltid bra att kunna i dagens elektrifierade samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

USB har ingen standard på hur mycket ström som levereras.

Fel. En 'Belastnings enhet' är definerad på 100mA. Som default, får en enhet bara dra 1 belastnings enhet.

"High-powered" typer av enheter får dra upp till 5 stycket belastnings enheter efter att via mjukvara har blivig given denna tillåtelse, dvs 500mA max. Se sektion 7.2.1 av USB 2.0 specifikationen.

En del datorsystem är utrustade med en modifierad 'Charging Port' port som kan leverera högre, men denna följer icke vanlig USB standard och dess närvaro kan ej garanteras. Det finns dock fortfarande en absolut maxim på 5A som överbelastnings skydd, och något äldre system (före 2010) kommer förmodligen att ha ett maximum på 1.5A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Fel. En 'Belastnings enhet' är definerad på 100mA. Som default, får en enhet bara dra 1 belastnings enhet.

"High-powered" typer av enheter får dra upp till 5 stycket belastnings enheter efter att via mjukvara har blivig given denna tillåtelse, dvs 500mA max. Se sektion 7.2.1 av USB 2.0 specifikationen.

En del datorsystem är utrustade med en modifierad 'Charging Port' port som kan leverera högre, men denna följer icke vanlig USB standard och dess närvaro kan ej garanteras. Det finns dock fortfarande en absolut maxim på 5A som överbelastnings skydd, och något äldre system (före 2010) kommer förmodligen att ha ett maximum på 1.5A.

Jag talar inte om USB-portarna hos datorer. Utan om 230 V -> 5 V USB som trådtiteln skvallrar om. Visst var det klumpigt utav mig att skriva att USB inte har någon standard på hur mycket ström som levereras, det är som gjort för feltolkning. USB-standarden är jag inte insatt i, därför kan jag inte uttrycka mig om den, jag kan dock tala om laddarna som använder sig av USB-kablage.