Permalänk
Medlem

vpntunnel.se blackhole config

Hej!

Är det någon här som vet något om hur det går med vpntunnel.se?
För ungefär tre veckor sedan ändrade de sin setup så de nu delar ut sk. black hole-adresser istället för riktiga internet-adresser vilket medför att ingen inkommande trafik släpps igenom.

Jag har varit i kontakt med deras support, och det känns inte som dom har så mycket koll på vad som händer.

Är det många här som använder vpntunnel.se som också har detta problem?

Permalänk
Medlem

Jag är helt ny när det kommer till vpn tunnel... Men jag kör vpntunnel.se.. Och jag har problem med speed... Ligger på runt 10kb/s både upp och ner... Och då sitter jag på 100/10 fiber (med en router som klarar av de)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja_44:

Jag är helt ny när det kommer till vpn tunnel... Men jag kör vpntunnel.se.. Och jag har problem med speed... Ligger på runt 10kb/s både upp och ner... Och då sitter jag på 100/10 fiber (med en router som klarar av de)

Hastigheten borde det inte vara någon fara med även nu när de har problem med sin setup.
Vilket land brukar du koppla upp dig mot?

Permalänk
Medlem

Jag kör via sverige för att få snabbast anslutning.. Men något stämmer inte riktigt, får försöka luska ut vad det är.. Enligt bredbandskollen har jag 45mbit upp och 47mbit ner nu.. Fast jag som sagt enbart har 100/10... Samtidigt som de oftast inte ens går att komma fram till hemsidor... Speciellt inte med utorrent igång.. Hur vet man om den (utorrent) ansluter via vpn? Gör den de automatiskt eller måste jag lägga in den på något sätt?

Permalänk
Skrivet av jejja_44:

Jag kör via sverige för att få snabbast anslutning.. Men något stämmer inte riktigt, får försöka luska ut vad det är.. Enligt bredbandskollen har jag 45mbit upp och 47mbit ner nu.. Fast jag som sagt enbart har 100/10... Samtidigt som de oftast inte ens går att komma fram till hemsidor... Speciellt inte med utorrent igång.. Hur vet man om den (utorrent) ansluter via vpn? Gör den de automatiskt eller måste jag lägga in den på något sätt?

Du skrev ju att din router klarade det. Men vi här har samma problem att vi inte kan gå ut på internet när utorrent är igång. Prova köra utan router och kolla?=)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som det är er router som har svårt att hantera många samtidiga anslutningar eftersom det blir problem när utorrent är igång.

Permalänk
Medlem

Det fungerar klockrent utan vpn.. Men såfort den slås på slutar de fungera :/

Kollat lite till nu.. Och jag kan inte komma in på vpntunnel.se när jag är ansluten via vpn.. Det går att ta sig in på bankens hemsida, men inte inloggning.. Väldigt skumt.. För att tillägga så har vi en till dator utanför vpn där allt fungerar precis normalt.. Kan förövrigt inte logga in på msn heller..

Routern är en Netgear N300 ^^

Någon som har nån idé om vad de kan vara?

Permalänk
Medlem

Problemet är att sedan dom ändrade sin sk blackhole config så får man inte längre en publik IP-adress.
Så det är som att man sitter bakom en NAT-router utan möjlighet att forwarda portar.

Jag har kotaktat supporten ett flertal gånger och dom har lovat att det snart skall var fixat, problemet är bara att första gånge de sa att det snart är fixat var för tre vecko sedan!?!

Så jag uppmanar alla som använder tjänsten att kontakta supporten så dom kanske får tummer ur och fixar problemet.

Permalänk
Medlem

Själv jag kan inte litar på www.vpntunnel.se

Satsa på http://ansluten.net/vpn istället.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Själv jag kan inte litar på www.vpntunnel.se

Satsa på http://ansluten.net/vpn istället.

Ja, jag har absolut funderat på att byta VPN-tjänst.
Hur fungerar ansluten.net?
Jag ser att man får statisk IP-adress, det betyder att man inte kan välja vilket land man koppla upp sig mot antar jag?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Ja, jag har absolut funderat på att byta VPN-tjänst.
Hur fungerar ansluten.net?
Jag ser att man får statisk IP-adress, det betyder att man inte kan välja vilket land man koppla upp sig mot antar jag?

Varför vill du kunna koppla upp dig till ett annat land än Sverige? Man får ju väldigt mycket sämre hastigheter och högre pings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Varför vill du kunna koppla upp dig till ett annat land än Sverige? Man får ju väldigt mycket sämre hastigheter och högre pings.

Det är ett smidigt sätt att komma åt saker som man inte kommer åt med svensk IP-adress, så som brittiska och amerikanska web-tvsändningar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag teckanat upp mig en månad hos ansluten.net . Det verkar ju funka bra, ungefär samm hastighet som med vpntunnel.se .
Stämmer det att man har fast IP-adress hos dom?

Permalänk
Medlem

Har samma problem med vpntunnel.se, får numera privata IP-adresser med 10.99.xx.xx. Skrev till support och bad dom åtgärda detta eftersom dom nu blockerar alla inkommande portar. Deras hemsida listar fortfarande inga blockerade portar som en feature kan tilläggas. Svaret jag fick från support var:

Thank you for contacting VPN Tunnel.

We have change our Ip range from now onwards you will recieve Ip from this range.

Skulle nog hålla mig borta från vpntunnel.se

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många gånger jag har kontaktat dom om dett a problem de senaste veckorna, och varje gång lovar dom att "it will be solved very soon".
Här är en av alla chatkonversetioner jag haft med deras supprt. Det var i måndags förra veckan. Jag har ändrat namnen i chatten.

"10:36 vpntunnel.se: Hello, Welcome to VPN Tunnel!
10:36 vpntunnel.se: Please copy the logfile from the application to this chat. It will help us debug your problem.
10:39 no_jah: Sure, I can copy/paste the log file. But the problem is that I get 10.x.x.x internal IP-adress, while the external adress is 178.x.x.x, witch means that all incomming traffic will be dropped.
10:40 vpntunnel.se: We have change our Ip range from now onwards you will recieve Ip from this range.
10:41 no_jah: ok, so that mean I won't be able to get any incoming traffic?
10:44 no_jah: ???
10:44 vpntunnel.se: You will get Ip from the above range.
10:47 no_jah: Yes, but the problem is that my external adress is not the same as my internal, wich mean that no one is able to connect to my FTP-server.
10:48 vpntunnel.se: Sorry but we have change our Ip range.
10:50 no_jah: But if this is not going to change back to the way it was before the black hole update I guess I have to swith to another VPN provider that give me a real IP-adress. It' not even possible to get connectable in torrent clients.
10:54 vpntunnel.se: Okay.
10:54 vpntunnel.se: Currently there are no ports open when we put on our current setup.
10:54 vpntunnel.se: This will be changed within a few days and then it should eg sending port forward from utorrent function.
10:56 no_jah: Well, you said the same thing about two weeks ago....
10:57 vpntunnel.se: Please bear with us our technical team is making some update in Vpn tunnel it will be solved very soon sorry for the inconvenience. Please bear with us our technical team is making some update in Vpn tunnel it will be solved very soon sorry for the inconvenience.
10:57 no_jah: Will there be a new client that makes it possible to forward one port, or how will that work?
10:58 vpntunnel.se: We will update it on our website our technical team is working on it.
11:00 no_jah: ok, but it will only be possible to forward one single port?
11:00 vpntunnel.se: Yes.
11:01 no_jah: hmm... What was the reason for this change? Did you run out of IP-adresses?
11:02 vpntunnel.se: Our technical team is making some changes our servers.
11:05 no_jah: Ok, so this VPN-connection is practically useless for me, if it don't have open ports.
11:06 vpntunnel.se: We will open ports very soon.
11:06 no_jah: yes, but only one port?
11:07 vpntunnel.se: Yes.
11:08 no_jah: wich means that I can't run FTP-server, web-server, torrent client and so on?
11:09 vpntunnel.se: You will able to run this very soon we will open all ports.
11:10 no_jah: ok, so you WILL open ALL ports, not ONLY ONE PORT?
11:10 vpntunnel.se: Yes.
11:13 no_jah: Why is there no information about this on the network satus page or the blog?
11:14 vpntunnel.se: We will update it very soon on our website.
11:16 no_jah: ok, I think you and me have different perspective on the word soon.
11:16 no_jah: Thanks for the info anyways
11:16 vpntunnel.se: Yes.
11:16 vpntunnel.se: You're most welcome.
11:36 vpntunnel.se: Thank you for contacting VPN Tunnel, Good Bye!"

Permalänk
Medlem

Hahaha, fantastisk läsning. Man kan nästan känna din frustration när den andra parten inte förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soc:

Hahaha, fantastisk läsning. Man kan nästan känna din frustration när den andra parten inte förstår vad du menar.

Ja, supporten är ju verkligen helt otroligt usel. Det känns nästan som dom har färdiga repliker som dom kör copy/paste med lite slumpmässigt.
Och vad som är ännu mer skrämmande är att deras så kallade technical team inte har lyckats lösa det här på en hel månad!?!

Jag har faktiskt fram till för en månad sedan varit riktigt nöjd vpntunnel.se , och jag har även rekommendrat dm ett flertal gånger här på sveclockers.
Jag tror inte jag kommer rekommendera dom igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ja, supporten är ju verkligen helt otroligt usel. Det känns nästan som dom har färdiga repliker som dom kör copy/paste med lite slumpmässigt.

Det svar du fick i chatten 10:40 är exakt lika det jag fick, tecken för tecken inklusive grammatiskt fel

Permalänk
Skrivet av jejja_44:

Det fungerar klockrent utan vpn.. Men såfort den slås på slutar de fungera :/

Kollat lite till nu.. Och jag kan inte komma in på vpntunnel.se när jag är ansluten via vpn.. Det går att ta sig in på bankens hemsida, men inte inloggning.. Väldigt skumt.. För att tillägga så har vi en till dator utanför vpn där allt fungerar precis normalt.. Kan förövrigt inte logga in på msn heller..

Routern är en Netgear N300 ^^

Någon som har nån idé om vad de kan vara?

Samma problem med hastigheter via VPNtunnel.se. Sitter på 100/50 och maxar knappt 1mbit/sec ned och 0,5mbit/sec upp med tunneln igång. Efter jag stängt ner tunneln och kör bredbandskoll är den uppe i max igen dvs. det som förväntas av 100/50. En sak... jag kollade i aktivitetshanteraren när tunneln var igång... där står uppkopplingen som 10mbit och mitt "normala" nätverk som 100. Kan det spela någon roll? Min hastighetsdropp gäller överallt när tunneln är uppkopplad, inte bara i utorrent eller dylikt. Otroligt frustrerande. Vad är det som är fel om inte blackholeproblemet påverkar hastigheten?