Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Att ens köra Internet Explorer över huvudtaget är ju en skam :/

Speciellt om man sitter på en sida som Sweclockers, då borde man ha lite vett i huvet att den läsaren är den sämsta som finns.

Har du ens provat IE9? Snabb Snygg Superb
GoogleChrome; användaren ÄR produkten, snacka om storebrorsföretag.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Har du ens provat IE9? Snabb Snygg Superb
GoogleChrome; användaren ÄR produten, snacka om storebrorsföretag.

Har du facebook?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Var i slutfasen i ett hemsidebygge åt en fotograf och lät honom skicka runt den till vänner, kunder etc för att testa och han gav mig en avhyvling eftersom den inte fungerade för en kille som använde Internet Explorer 6, på jobbet av alla ställen. Ställd av det här (fastän jag skulle lägga till hemmasnickeri för stöd åt dessa webbläsare) så frågade jag honom om det här utspelet var seriöst och om hans vän verkligen använde IE6 i jobbet och i sin bransch. Visade sig att det var ganska vanligt inom modefotograf-branschen att folk satt med IE6 & IE7. Lite skrämmande att de faktiskt är ganska utbrett även inom tekniskt lagda branscher.

Jag håller min webbutveckling "clean" så att det även fungerar någorlunda på dessa reliker. Men jag skulle hellre arbeta utan att behöva kompromissa ibland för just detta. Numera frågar jag mina kunder om de vill ha stöd för föråldrade webbläsare men jag gör det försiktigt eftersom en del får kalla fötter och blir lite oroliga. Gud vad jag önskar att slippa det här totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Har du facebook?

Nej törs inte...

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har kyl/frys som jag fick med lägenhetsköpet som nog närmar sig 10år, en Gorenje som jag inte ser varför jag skulle byta?
Min motorcykel däremot, den du, den är från 87, går som en klocka och är bara helt underbar
Varför skulle jag vilja köpa en nyare modell för att få mer kostsam elektronik på köpet?

Retro-motorcyklar är väl en sak. Men att ha en 10 år gammal kyl/frys ger bra hög total cost of ownership. Tror till och med det står på de flesta websidor som tipsar om strömsparknep att man bör byta sin kyl/frys vart tionde år eftersom det händer mycket vad gäller energiförbrukningen på det området.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztrix:

Jag skulle snarare säga att de flesta inte köper nytt/uppgraderar förrän de behöver. Själv kommer jag aldrig byta ut något så länge det tillfredsställer mina behov. De flesta som äger en dator använder den för att slö-surfa lite och betala räkningar, de skiter fullständigt i om de använder XP eller 98, IE6 eller IE9. Bara det funkar, och jag är på deras sida.

Så du menar att det är rimligt att alla andra skall anpassa sig till folk som vägrar hänga med? De kunde faktiskt skitit i att anpassa sidan alls men istället är de hyggliga och pekar folk i rätt riktning med en ekonomisk motivering dessutom. "Folk gör vad som helst för pengar" brukar det ju heta. Och i det här fallet slipper man dyrare varor plus att man får en bättre browser. Jag ser inget fel i det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Vill de sluta att lägga ner tid på IE så gör de väl bara det? Vill de inte att deras sajt ska återges för de användarna så finns väl inget som tvingar dem...
Nästa steg blir då att beskatta folk som inte kör på en modern upplösning?

fast om dom slutar ge ie6/7 folk stöd så mister de dom kunderna. nu tar de istället extra betalt för de kunder som använder ie6/7 eftersom de tvingar företaget till högre utvecklingskostnader.

högre eller lägre upplösning kostar inget extra att utveckla hemsidor för. dessutom kan man inte uppdatera sin skärm gratis vilket man kan med webläsaren.

Permalänk

Awesome

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Jag vill också köpa DX11

Menade väl ofc dx11 grafikkort men kanske var för svårt, orkade inte skriva hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

ser inget fel med det här, allt som gör att folk går ifrån IE7 måste anses som bra

Tur att man har google chrome på min MOBO driver CDn Slipper man använda IE över huvudtaget inte äns för att ladda ner Chrome!
Och ja jag använder mobo dvd'n som jag fick med, har ingen nytta av ny bios etc.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av sharpless:

Snarare tvärtom, straffskatt för alla som inte kan skriva sidor som fungerar utan JS. Större säkerhetshål får man ju leta efter.

Mer paranoida människor än dom som surfar med JavaScript avaktiverat får man ju leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Och jag handskas dagligen med aktiva, hårt använda system som kör Windows ME...

fi fan, hade det gällt mig hade jag hamnat på psyket för flera år sen, får groteska utslag på hela kroppen bara jag tänker på ME, usch & fy!

creds till dig som fortfarande verkar ha kvar din sanity!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Håller helt med. Det bästa man kan göra är att sluta tramsa och anpassa sidor hit och dit. Om man har IE7 på en sida som är W3C-validerad kommer den ju se ut som en spya hur man än gör. Om fler gjorde så skulle nog folk fundera på att byta ut sin gamla läsare.

De som kör XP kör ett 11 år gammalt operativsystem, som inte säljs längre, någonstans. Hur lyckas de? Jag kan förstå företag som utvecklat interna applikationer som är inkompatibla med Vista eller W7 och de inte har hunnit fixa det än, men privatpersoner? Det görs ju knappt drivrutiner till XP idag och man kan ha ynka 3GB RAM som max, och systemet misshandlar SSD-diskar genom att aligna partitioner fel så att Write Amplification blir skyhög. Windows update körs in Internet explorer och är segt som en riksdagsdebatt i Juli... the list goes on... VARFÖR vill man idag, år 2012, som privatperson köra XP?

Fast varför betala massa pengar och lägga ner massa jobb på att lösa ett problem som inte finns? Om man har en gammal dator, vilket många har, och denna dator klarar av att surfa aftonbladet, kolla hotmail och hålla koll på privatekonomin i Excel 2003. Kan du då ge mig en rationell anledning till att uppgradera?
XP hos hemmaanvändare fasas ut naturligt när datorer dör och nya köps in. De som inte orkar bygga och pilla med datorer själva, vilket är den stora massan, kommer inte orka pilla med att byta OS heller. Det är trots allt en del jobb som folk inte är villiga att lägga. Hade inte mycket mjukvara uppgraderat sig själv hade folk kört med 11 år gamla virusprogram också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Mer paranoida människor än dom som surfar med JavaScript avaktiverat får man ju leta efter.

Vore lustigt om han menade på att HTML5 är vägen att gå. Då det inte stöds av de gamla relikerna och som dessutom har gjort javascript viktigare i dagens webb.

Permalänk
Avstängd

Jag hatar Internet Explorer 7.

Tycker det är bra att det blir färre IE7 användare, men sånt här ska man vara försiktig med. Penalisering kan göra folk väldigt upprörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Retro-motorcyklar är väl en sak. Men att ha en 10 år gammal kyl/frys ger bra hög total cost of ownership. Tror till och med det står på de flesta websidor som tipsar om strömsparknep att man bör byta sin kyl/frys vart tionde år eftersom det händer mycket vad gäller energiförbrukningen på det området.

jupp, att byta ut en kyl/frys är bland det mest energibesparande man kan göra i sitt hem, rekomenderas starkt.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Men inte skatt. Skatt kan bara krävas in av staten och andra samhällsorgan, med våld om så krävs. Att kalla det skatt låter oerhört drygt och förmyndaraktigt.

Sitter man med IE7 ska man fan ha en förmyndare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Men inte skatt. Skatt kan bara krävas in av staten och andra samhällsorgan, med våld om så krävs. Att kalla det skatt låter oerhört drygt och förmyndaraktigt.

Betyder inte Tax avgift också?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Fan det bästa jag läst på hela veckan

Tycker fler borde följa hans exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att "uppgradera" till en ny kyl/frys skulle jag direkt avråda ifrån. Nya sådana har sämre kvalitet idag eftersom man inte längre får använda effektiva köldmedier. Köpte nyligen kyl/frys från Elektrolux, samma modell som mina föräldrar redan köpt. Bägge skåpen la av efter två år. Det är omöjligt att räkna hem någon besparing på nya "energisnåla" skåp. Ren humbug med andra ord.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag hatar Internet Explorer 7.

Tycker det är bra att det blir färre IE7 användare, men sånt här ska man vara försiktig med. Penalisering kan göra folk väldigt upprörda.

Det är ju egentligen inte ett straff.

Extraarbetet har ju funnits där länge, IE7-användare ska bara vara glada att dom inte varit tvungna att betala extra tidigare.

Givetvis är det här mest en PR-grej. Men kostnaderna finns ju där, så jag kan inte säga att det är fel. Det är ju så enkelt att slippa denna avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Sitter man med IE7 ska man fan ha en förmyndare.

Jag använder vilken webbläsare jag vill. Det har inte du med att göra.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av QL:

Så du hade betalat skatten? Och ja man får ha vilken webbläsare som helst

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2011/11/watch-out-w...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De som kör XP kör ett 11 år gammalt operativsystem, som inte säljs längre, någonstans. Hur lyckas de? Jag kan förstå företag som utvecklat interna applikationer som är inkompatibla med Vista eller W7 och de inte har hunnit fixa det än, men privatpersoner? Det görs ju knappt drivrutiner till XP idag och man kan ha ynka 3GB RAM som max, och systemet misshandlar SSD-diskar genom att aligna partitioner fel så att Write Amplification blir skyhög. Windows update körs in Internet explorer och är segt som en riksdagsdebatt i Juli... the list goes on... VARFÖR vill man idag, år 2012, som privatperson köra XP?

För att den bärbara inte stöds av Win7 exempelvis.. på ren svenska det finns inte drivrutiner till allt... det kan inte vara så svårt att förstå?

Var snäll!
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Att "uppgradera" till en ny kyl/frys skulle jag direkt avråda ifrån. Nya sådana har sämre kvalitet idag eftersom man inte längre får använda effektiva köldmedier. Köpte nyligen kyl/frys från Elektrolux, samma modell som mina föräldrar redan köpt. Bägge skåpen la av efter två år. Det är omöjligt att räkna hem någon besparing på nya "energisnåla" skåp. Ren humbug med andra ord.

Det är ju för fan bara jävla otur. Jämför strömförbrukningen mellan ett 10 år gammalt kylskåp och ett modernt så ska du få se hur "effektiva" de var förr. Eller hur icke effektiva de var.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Givetvis, men jag anpassar heller inga hemsidor efter dig.

Permalänk

Epic! Många, många timmar går åt till att få webbsidor att funka i IE. Microsoft borde lära sig att följa standard.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Det är ju egentligen inte ett straff.

Extraarbetet har ju funnits där länge, IE7-användare ska bara vara glada att dom inte varit tvungna att betala extra tidigare.

Givetvis är det här mest en PR-grej. Men kostnaderna finns ju där, så jag kan inte säga att det är fel. Det är ju så enkelt att slippa denna avgift.

Tänk om dom hade använt Silverlight till shoppen och penaliserat alla som inte hade Silverlight. Fyfan vad jag skulle bli sur!

Permalänk
Skrivet av QL:

Sant, därför får du skylla dig själv när något dåligt händer, sen ska du inte klaga för att folk avrått dig från att använda något.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.